برنامه یاد بعضی نفرات
 
همزمان با انتشار جدید‌ترین قطعه با صدای این ترانه سرا و در گفت‌و‌گو با سایت موسیقی ما مطرح شد؛
افشین یداللهی: قطعه «گفت‌و‌گو» را به یاد «سیمین بهبهانی» خواندم
موسیقی ما – او یکی از خالقان هیت های دهه هشتاد است. قطعات ماندگاری که اغلب جریان ساز شدند و در مواردی حتی جریان کاری خوانندگانش را هم تغییر داند. ترانه های او با صدای «علیرضا قربانی»، «خشایار اعتمادی» و «احسان خواجه امیری» و... هنوز هم در حافظه مخاطبان موسیقی باقی مانده است. دکتر «افشین یداللهی» مدتی است که همانند گذشته در حوزه ترانه پرکار نیست اما این پزشک اعصاب و روان با دست پر به عرصه رقابت برمی گردد. او همزمان با چهلمین روز درگذشت «سیمین بهبهانی» قطعه «گفت وگو» را منتشر کرد. این اثر بهانه خوبی بود تا به سراغ افشین یداللهی برویم و در مورد خوانندگی او صحبت کنیم. این گفتگو را در ادامه می خوانید:
 
  • *کمی در مورد قطعه «گفت و گو» برای ما بگویید و اینکه ایده شکل گیری آن چگونه بود.
قطعه «گفتگو» را به یاد مرحوم «سیمین بهبهانی» خواندم و این کار به نوعی هم بداهه آماده شد. شعر این قطعه از غزل های خانم بهبهانی است که البته از زبان یک زن بود و در بخشی از آن داشتیم:«گفتی که می بوسم تو را...گفتم تمنا می کنم». این کار باید با صدای یک خانم اجرا می شد و تغییری که من در کار لحاظ کردم به دلیل این بود که بتوان آن را با صدای یک مرد اجرا کرد. من فقط جای گفتم و گفتی را تغییر دادم و روایت و جملات همان است و به جای روایت از زبان یک زن، راوی مرد است. در سایر قسمت های غزل هیچ تغییری ایجاد نشده است. ممکن است که ساختار اولیه این غزل به نظر نیاید که برای یک تصنیف قابلیت استفاده داشته باشد اما روی آن کار کردیم و این اتفاق رخ داد. خودم یک ملودی ساختم و آقای «سیامک بهبهانی» هم کار را تنظیم کردند و خودشان وظیفه نوازندگی پیانو و کوزه را بر عهده داشتند. ایشان از آهنگسازان خوش ذوق و با استعداد هستند و انشاالله در آینده همکاری بیشتری با هم خواهیم داشت. سه تار هم توسط آقای «حسام فیروزی» نواخته شده است.
 
  • *شما چند سال قبل تیتراژ سریال «پاتوق» که از شبکه اول سیما پخش می شد را اجرا کردید اما به چه دلیل پس از آن صرفا در زمینه ترانه تمرکز داشتید؟
همانطور که فرمودید چند سال قبل  تیتراژی را خواندم که خیلی اتفاقی بود. مشغول صحبت با آقای «امید کرامتی» برای انتخاب خواننده مجموعه نمایشی پاتوق بودیم و بخش هایی از آن ترانه را زمزمه کردم. ایشان پیشنهاد خواندن آن کار را به من ارائه کردند و من هم گفتم که قصد خوانندگی ندارم. اتفاقا در دفتر ایشان کار را خواندیم و مورد توجه قرار گرفت. باید از آقای «محمدرضا عقیلی» هم تشکر کنم که همکاری و کمک شایانی داشتند اما به طور کل در این سالها اصلا پیگیر خوانندگی نبودم.  طرح هایی در ذهن دارم و اجرای آنها مستلزم حضور خواننده ای است که سلیقه و طرز فکری شبیه به من داشته باشد. لزوما دیدگاه و سلیقه تمامی خواننده ها با من همسو نیست و احساس کردم کارهایی که دوست دارم را می توانم خودم اجرا کنم. این بخش از فعالیت های هنری من در کنار همکاری با سایر خواننده ها صورت می گیرد. قرار نیست ترانه سرایی را رها کنم و فعالیت من در این حوزه همچنان ادامه خواهد داشت. البته چندی پیش قطعه دیگری را هم خواندم که در اختیار عموم مخاطبان قرار نگرفت.
 
  • *در این زمینه توضیح می دهید؟
اول شهریور روز پزشک بود و ریاست سازمان نظام پزشکی درخواست داشتند که سرودی برای این روز آماده شود و ترجیحا هم یک پزشک این کار را بخواند. در فرصت کمی که داشتیم شعر این کار را سرودم و خودم خواندم. آن سرود در مراسم روز پزشک و سایر برنامه های دانشگاههای علوم پزشکی کشور پخش شد و بازخورد خوبی داشت. آن اثر یک کار درون صنفی بود و قصد انتشار آن در فضای مجازی را نداشتیم.
 
  • *این روزها با کدام خواننده ها همکاری دارید؟
ترانه سرای آلبوم «محمدرضا فروتن» هستم و در یک آلبوم کامل با «همایون شجریان» همکاری کرده ام. مراحل پایانی این آثار در حال طی شدن است و به زودی منتشر خواهند شد. ترانه سریال «معمای شاه» با صدای آقای «سالار عقیلی» را هم دارم که از تلویزیون پخش می شود. قطعه گفتگو که پخش شد و امیدوارم با نظر مثبت مخاطبان همراه شده باشد. کار دیگری هم با تنظیم آقای «حمیدرضا یراقچیان» تولید کرده ایم که در مرحله میکس و مستر نهایی قرار دارد.
 
  • *قطعه گفتگو تقریبا تم سنتی دارد. آیا سایر آثار شما هم شبیه به این کار است؟
نوع خواندن من لزوما همیشه شبیه به قطعه گفتگو نخواهد بود. این یک ملودی دشتی است که خواندم و شاید تحریرهای سنتی هم داشته باشد. در حوزه پاپ هم فعالیت هایی خواهم داشت و برنامه هایی برای انتشار کارهایی با حال و هوای تلفیقی را هم دارم. این دو فضا از همدیگر مجزا هستند و ارتباطی به یکدیگر ندارند اما با توجه به بازخوردهایی که دریافت می کنم تصمیم خواهم گرفت که بیشتر در کدام بخش فعالیت کنم.
 
  • *اگر تولید آلبوم یا انتشار تک قطعات را به شکل جدی دنبال کنید در بخش ترانه فقط از سروده های خودتان استفاده می کنید؟
اتفاقا بسیار استقبال می کنم که از ترانه های دوستان ترانه سرا استفاده کنم. برای آلبوم خودم مشغول همکاری با آقای سیامک بهبهانی هستیم و تا اینجا فعلا شعرها را خودم گفته ام. اگر شعری را بشنوم که با ذهنیات و روحیه خودم سازگار باشد قطعا از آن استفاده می کنم.
 
  • *در قسمت آهنگسازی و تنظیم آلبومی که در دست تولید دارید با چه افراد دیگری همکاری خواهید داشت؟
در بخش پاپ با چند نفر از با استعداد و جوان ارتباط دارم و کارهایی ارائه شده است. اگر از این همکاری نتایج خوبی حاصل شود که قطعا ادامه می دهیم. کلا تصمیم دارم از حضور آهنگسازان جوان که انگیزه بالایی برای کار دارند بهره ببریم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 4 مهر 1393 - 01:57

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

جمعه 4 مهر 1393 - 21:21

کاش با احسان خواجه امیری رضاصادقی گروه سون علی لهراسبی وسعید شهروز و محمد اصفهانی همکاری کنه

شنبه 5 مهر 1393 - 00:41

آخه چرا دیگه با احسان خواجه امیری کار نمیکنید...
:'(((((((((((((

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود افشین یداللهی: قطعه «گفت‌و‌گو» را به یاد «سیمین بهبهانی» خواندم | موسیقی ما