برنامه یاد بعضی نفرات
 
چند پرسش از متولیان سی امین جشنواره موسیقی فجر
ظهر بخیر جناب رئیس

امیر بهاری
[ روزنامه‌نگار ]

کمتر از ۴ ماه به برگزاری سی امین جشنواره موسیقی فجر باقی مانده و حدود یک هفته پیش حسن ریاحی دبیر جشنواره فجر در گفتگو با خبرگزاری هنرآنلاین اعلام کرد که گروه‌های بخش بین المللی جشنواره فجر مشخص شده‌اند. از بهمن ماه گذشته تا امروز تنها سه خبر از جانب دیبرخانه این مراسم اعلام شده است. یکی فراخون جشنواره، دیگری انتصاب دبیر اجرایی است و سومی هم انتصاب مدیر روابط عمومی است. اینکه جدای از آن اخبار انتصابی و آن چند جمله حسن ریاحی هیچ بحث دیگری درباره جشنواره نشد، باعث نگرانی‌ها بسیاری از چند و چون جشنواره امسال شده است که اتفاقا قرار بود به دلیل سی امین دوره بودن باشکوه‌تر باشد. این نگرانی‌ها سوالاتی را به ذهن بسیاری آورده که چند مورد از آن‌ها در این نوشته مطرح می‌شود.

یک: آیا جشنواره دبیرخانه و روابط عمومی ندارد که اولین خبر درباره جزئیات هنری این جشنواره از زبان حسن ریاحی آن هم تا این حد کلی مطرح می‌شود؟

دو: آیا دبیرخانه در طی سال هنوز کاری انجام نداده که اعلام نمی‌کند در جشنواره امسال چه برنامه‌هایی پیش روست؟

سه: رامین صدیقی هفته گذشته در گفتگویی رادیویی رسما اعلام کرد امسال دبیر بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر نیست. چه کسی جایگزن او شده و گروه‌های خارجی بر چه مبنایی انتخاب شده‌اند؟

چهار: سال گذشته قرارداد گروه‌های بین المللی که زیرنظر رامین صدیقی دعوت شدند حدود اردیبهشت ماه انجام شده بود. و خبر آمدن انور براهم خیلی زود‌تر لو رفته بود. حسن ریاحی گفته ۱۰ روز پیش گفته است:: «گروه‌های بین‌الملل انتخاب شدند و هدفمان این است در این زمینه زود‌تر تصمیم بگیریم، زیرا این گروه‌ها باید زود‌تر دعوت شوند و اقدامات لازم برای حضور آن‌ها باید فراهم شود.» یعنی هنوز قرار داد‌ها نوشته نشده؟ هنوز تصمیم گرفته نشده؟ پس انتخاب درون ذهن مسئول بخش بین الملل که معلوم نیست چه کسی است، انجام شده؟

پنج: امیرعباس ستایشگر که یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره سه دوره گذشته را مدیریت می‌کرد هم بعد از پایان جشنواره سال گذشته کناره گیری کرد. آیا کسی جایگزین او شده است؟ آیا ما همچنان بخش «نسلی دیگر» را در جشنواره خواهیم داشت؟ بخشی که به باور بسیاری مهم‌ترین بخش داخلی جشنواره بود و گروه‌های جدی بسیاری را به مخاطبان جدی معرفی کرد.

شش: آخرین خبر مربوط به جشنواره تاریخ ۲۲مرداد از جانب سایت جشنواره اعلام شد. دو ماه گذشته و ما کمتر از چهار ماه دیگر به جشنواره فرصت داریم. حتی اخبار غیر رسمی هم حکایت از این دارند که معلوم نیست دقیقا در جشنواره چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. آیا از دید متولیان جشنواره ۴ ماه زمان زیادی برای هماهنگی بیش از ۱۲۰ اجرای زنده است؟

هفت: آیا قرار است فقدان گروه‌های جدی با دعوت از اساتید و ستارهای سنتی با صرف هزینه‌های سنگین در جشنواره موسیقی فجر جبران شود؟ اساتید و چهره‌هایی که در طول سال اجرا دارند و حضورشان در جشنواره سوری خواهد بود. مثل حضور سوری و تبلیغاتی که در جشن خانه موسیقی داشتند که البته برای جمع آوری پول برای خانه موسیقی بود و با هزار اگر و اما می‌شد آن اتفاق را توجیه کرد.

این دوره اولین دوره جشنواره موسیقی است که برنامه ریزی‌اش در دولت جدید انجام می‌شود و نشانه‌های خوبی از برگزاری آن دیده نمی‌شود. مخصوصا اینکه متولیان فرهنگی دولتی با خانه موسیقی بیش از پیش رفیق شده‌اند و آن سیستم نادرستِ خانه موسیقی دارد بر مکانیسم معاونت هنری و دفتر موسیقی ارشاد هم تاثیر می‌گذارد. می‌ترسم بعد از جشنواره موسیقی سی‌ام با همکارانمان از دوره‌های ۲۷ تا ۲۹ جشنواره به عنوان خاطرات خوش رفته بر باد یاد کنیم. خاطراتی که در دولت دهم رقم خورد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مهر 1393 - 09:18

دیدگاه‌ها

یکشنبه 27 مهر 1393 - 10:12

ممنون از امیر بهاری عزیز و سایت موسیقی ما که در این روز ها که فکر پولن به فکر موسیقی مملکت هستند ولی مطمئن باشیذ که از این جشنواره های فجر هیچی در نمی آد
دلسوز ها باید به فکر جشنواره های خصوصی باشن مثل هم جشن موسیقی ما که بتوانند با قدرت و بدون محدودیت های دولتی برگزار کنند

یکشنبه 27 مهر 1393 - 10:18

دغدغه های عجیبی دارید!!!!!!!
چهار تا خواننده و موزیسین گم نام و میارن به اسم جشنواره و یک هفته هم واسه خواننده های پاپی که خودشونم قبولشون ندارن کنسرت می زارن که پولشو در بیارن
گروه بین المللی کجا بود!!!

دوشنبه 28 مهر 1393 - 11:32

جشنواره موسیقی فجر /ببخشیدبین المللی موسیقی فجر / با ریاست آقای حسن ریاحی دکترای فرش نمونه ا یست که در هیچ کجای دنیا پیدا نمیکنید . از این دست جشنواره ها که وزارت ارشاد و حیات خلوتش خانه موسیقی برگزار میکنن اعتباری نداره و هنرمندان مهم پیشکسوت و حتا جوانهای نامی هم رغبتی به حضور درش ندارن . باید فکر اساسی بکنن تا اعتباری پیدا کنه !

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ظهر بخیر جناب رئیس | موسیقی ما