برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران برگزار شد؛
موسیقی جدی شاید سالی یکبار!
موسیقی ما - نشست خبری کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران دوشنبه صبح با حضور آرش گوران رهبر ارکستر، برهی از اعضا و نوازندگان و هچنین خبرنگاران در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست علاوه بر آرش گوران رهبر جوان و موفق ارکسترفیلارمونیک، پانیذ فریوسفی، فرشید پاتینیان، امین غفاری، نیلوفر محبی، سالار غفارپژوهی و پیمان ابوالحسنی نیز حضور داشتند.

در ابتدای این نشست آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک با اشاره به رپرتواری که در کنسرت پیش رو توسط ارکسترتحت رهبری‌اش اجرا می‌شود گفت: ما در این کنسرت قطعه سرناد اثر چایکوفسکی، قطعه کاتوس، ۳ قطعه در سطح کهن از هنریک گورسکی و قطعه سرحد اثر دیوید هیست را اجرا خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به کنسرت خرداد ماه ارکستر فیلارمونیک که به دلیل سانحه آتش سوزی در خانه پدرام فریوسفی لغو شد گفت: آخرین کنسرت ما ۱۴ آبان سال گذشته با همراهی خانم اوگاوا سولیست ژاپنی در تالار وحدت برگزار شد. قرار بود خرداد امسال نیز رپرتواری به صحنه ببریم اما اتفاقی که برای پدرام فریوسفی افتاد آن اجرا را لغو کردیم. ما برای کنسرت دی‌ماه تمریناتمان را از مهر امسال آغاز کردیم و تاکنون به صورت منظم هفته‌ای یک جلسه تمرین داشته‌ایم.

گوران که در کارنامه کاری‌اش رهبری ارکس‌تر ملی را هم ثبت کرده است با بیان این جمله که «ترجیح ما این است که سالی یک بار کنسرت داشته باشیم اما اجرایمان تاثیرگذار باشد» گفت: تمام دنیا رسم بر این است که شهرداری‌ها از ارکسترهایی که موسیقی جدی اجرا می‌کنند حمایت کنند اما در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد. علاوه بر این باید بگویم ارکسترفیلارمونیک تهران همواره به دنبال حفظ استقلال خود بوده است.

پانیذ فریوسفی که علاوه بر اینکه در ارکستر فیلارمونیک یکی از نوازندگن به حساب می‌آید مدیر اجرایی ارکستر نیز هست سخنانش را اینگونه آغاز کرد: ما از حمایت‌ ارگان‌های دولتی استقبال می‌کنیم به خصوص اگر این حمایت از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. نوازنده‌هایی که در این ارکستر فعالیت می‌کنند هر کدام از بهترین‌های رشته خود هستند. با این حال ما هزینه‌های مالی ارکس‌تر را از درآمدهای گیشه تامین می‌کنیم و باید بگویم درآمد مالی نوازنده‌ها برای حضور در این ارکس‌تر نسبت به تخصصی که دارند بسیار ناچیز است.

گوران در تکمیل سخنان فریوسفی افزود: باید ببینیم حمایت از سوی چه کسی و چه نهادی صورت می‌گیرد، به نظر من بهترین حمایت از ارکس‌تر توجه بیشتر است. وقتی به ارکس‌تر توجه شود نیاز‌هایش برآورده می‌شود. متاسفانه بیشتر موزیسین‌های درآمد مالیشان کمتر از آن چیزی است که استحقاقش را دارند. با این وجود باید بگویم که تمام اعضای ارکس‌تر فیلارمونیک تهران بدون چشم‌داشت‌های مالی و دغدغه‌های مالی در این ارکس‌تر حاضر می‌شوند.

امین غفاری کنسرت‌مایس‌تر این ارکس‌تر در کنسرت پیش رو (که معمولا با کنسرت مایستری پدرام فریوسفی به روی صحنه می‌رود) درباره این موضع سخنانی به زبان آورد: حامی اصلی این ارکس‌تر عشق و خواسته نوازندگان آن و در درجه دوم حمایت مردم است. ارکس‌تر فیلارمونیک تهران چه نهادهای دولتی از این ارکسترحمایت کنند و چه نکنند حیاتش را ادامه می‌دهد. این وظیفه نهادهای دولتی است که برای حمایت از ارکس‌تر فیلارمونیک تهران پیش قدم شوند نه اینکه ما به سراغ آن‌ها برویم. در اجراهایی که پیش از این ارکس‌تر فیلارمونیک تهران برگزار کرده از اقشار مختلف جامعه مخاطبانی داشته و همین نشان دهنده موفقیت ارکستراست.

آرش گوران رهبر ارکس‌تر فیلارمونیک تهران در پاسخ به سوالی درباره چگونگی انتخاب قطعات کنسرت پیش رو، گفت: رپرتواری که بدون ساختار کنار هم چیده شود موفق نیست. ما قصد هدایت مخاطب بر اساس احساسی خاص را نداریم اما هر رپرتواری باید ساختار منسجم و مشخصی داشته باشد. برخی‌ها در انتخاب رپرتوار تنوع را سرلوحه خود قرار می‌دهند اما باید بگویم با اینکه تنوع در اجرای موسیقی اهمیت دارد، مهم‌تر از آن وجود ساختار در رپرتوار است. در کنسرت‌هایی که ما تاکنون داشته‌ایم ارتباط درستی با مخاطبامان گرفته‌ایم و تاثیری که به دنبالش بوده‌ایم را گذاشته‌ایم.

نیلوفر محبی از نوازندگان ارکس‌تر فیلارمونیک تهران که در نشست خبری این کنسرت حاضر بود درباره حال و هوای کار کردن در این ارکس‌تر گفت: وقتی سر تمرین حاضر می‌شویم ارتباط کاملی با رهبر ارکس‌تر می‌گیریم چرا که اطمینان داریم مسیر حرکت کاملا درست است. ارکس‌تر فیلارمونیک تهران برای تک تک نت‌هایش زحمت می‌کشد و به طور حتم در مسیر درستی حرکت می‌کند.

آرش گوران در بخش پایانی سخنانش گفت: رپرتواری که این ارکس‌تر اجرا می‌کند کاملا آماده اجرای برنامه در هر نقطه از دنیاست. ما حتی قابلیت حضور در جشنواره‌های مختلف را هم داریم. از سوی دیگر ما آماده هستیم و تمایل داریم که به شهرستان‌ها برویم و برای مردم شهرستان‌ها هم کنسرت‌هایی داشته باشیم اما این امر مستلزم شرایط خاصی است که باید توسط مسئولان دولتی مهیا شود. گفتنی است کنسرت ارکس‌تر فیلارمونیک تهران ۱۵ و ۱۶ دی در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 دی 1393 - 13:24

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی جدی شاید سالی یکبار! | موسیقی ما