برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری کنسرت شهرزاد عنوان شد؛
فردین خلعتبری: یا این کنسرت‌ها را تعطیل کنید یا آن‌ها را از تلویزیون نشان دهید
موسیقی ما - نشست خبری کنسرت موسیقی شهرزاد با حضور علیرضا قربانی خواننده این کنسرت، فردین خلعتبری آهنگساز و مجید روغنی تهیه کننده در ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه، ۱۴ دی ماه در سالن گنبد آسمان برج میلاد تهران، برگزار شد.

در آغاز این نشست فردین خلعتبری پس از خوش آمد گویی به اصحاب رسانه به حضور دوباره‌اش در کنار علیرضا قربانی اشاره کرد و گفت: «خوشحالم بعد از مدتی نسبتا طولانی دوباره این فرصت فراهم شد تا در کنار علیرضا قربانی برنامه‌ای مشترک اجرا کنیم. امیدوارم حالا که بعد از مدت‌ها این فرصت نصیبمان شده بتوانیم تفسیرهای دیگری از موسیقی را در مقابل دیدگان مخاطب قرار دهیم.»

خلعتبری در ادامه با بیان اینکه برگزاری کنسرت در ایران دارای مشکلات فراوانی است خاطرنشان کرد: «به عنوان مثال وقتی قرار است یک خواننده شناخته شده روی صحنه بیاید مخاطب سردرگم می‌شود چرا که دقیقا نمی‌داند قرار است چه چیزی بشنود.»

این آهنگساز نام آشنا در ادامه سخنانش درباره رپرتواری که بناست در کنسرت شهرزاد اجرا شود گفت: «دو بخش از آثار من در این کنسرت اجرا خواهد شد. بخشی از این قطعات شامل کارهایی هستند که پیش از این ساخته‌ام و قرار است در کنار رونمایی از ارکستر زاستا اجرا شوند و بخش دیگر شامل ساخته‌های جدید من است که در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان آلبوم مشترک من و علیرضا قربانی به بازار خواهند آمد. از سوی دیگر با توجه به اینکه از تاسیس گروه زاستا چند ماهی بیشتر نمی‌گذرد امیدواریم در روزهای آینده بتوانیم با برگزاری نشست خبری مستقل این ارکستر را معرفی کنیم. از سوی دیگر کارهایی هم قرار است اجرا شود که تا پیش از اجرا درباره‌اش توضیحی نمی‌دهم تا سورپرایز بودنشان حفظ شود.»

در ادامه قربانی در مورد اشعاری که در این اجرا خوانده خواهند شد توضیح داد: «تعداد قابل توجهی از اشعار که در این کنسرت اجرا می‌شود، به افشین یداللهی تعلق دارد که سابقه‌ همکاری در سریال‌های «شب دهم» و «مدار صفر درجه» را با او داشته‌ام. اشعاری نیز از مسعود کلانتری، استاد محمدعلی بهمنی‌ و غلامرضا طریقی اجرا خواهد شد.»

در ادامه فردین خلعتبری در پاسخ به پرسش مطرح شده درباره علت نام گذاری این کنسرت گفت: «شهرزاد مربوط به سریالی است که آقای فتحی در حال ساختن آن هستند و وظیفه آهنگسازی آن به من سپرده شده است. والسی به نام شهرزاد برای آن مجموعه ساخته‌ام که در این کنسرت ه اجرا خواهد شد.»

در ادامه این نشست علیرضا قربانی در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر چگونگی قضاوت در مورد اجرای رپرتوارهای متعدد در مدتی کوتاه توسط یک خواننده سنتی گفت: «در مورد این سوال هم باید منصفانه پاسخ دهم و هم به وجه هنری آن توجه کنم. من شخصا با این روش موافق نیستم و نمی‌خواهم کار خواننده جنبه مجری بودن را به خود بگیرد.»

بخش دیگر این نشست به انتقادهای تند و تیز خلعتبری از صدا و سیما اختصاص داشت. خلعتبری در این باره گفت: «متأسفانه اهالی موسیقی در تلویزیون دیده نمی‌شوند. این وضعیت درست مثل آن می‌ماند که بگویند در جایی از دنیا، فوتبال بازی کردن مجاز است، اما فوتبال را پخش نمی‌کنند. قضاوت شما در مورد آن کشور جز عقب افتاده بودن چه چیزی می‌تواند باشد؟ یا این کنسرت‌ها را تعطیل کنید یا آن‌ها را از تلویزیون نشان دهید. مگر می‌شود در جایی از دنیا کاری مجاز انجام دهند، اما آن را از تلویزیون پخش نکنند؟ در چنین شرایطی طبیعی است مردم شبکه‌های خارج از کشور را تماشا کنند. فکر کنید اعضای یک خانواده برای این‌که یکدیگر را ببینند، باید به ترکیه بروند. شما در ایران نمی‌توانید یک هنرمند را با شکل کامل و همراه با ارکستر ببینید. تنها راهی که برای دیدن او باقی می‌ماند رجوع به شبکه‌های ماهواره‌ای است.»

خلعتبری در ادامه افزود: «ما هنرمندان پذیرفته‌ایم با مقررات جمهوری اسلامی کار کنیم؛ اما تریبون نداریم. ما برای نشان دادن هنرمندان در تلویزیون پول نمی‌خواهیم. فقط می‌خواهیم آن‌ها ما را نشان بدهند. بگذارید دنیا بداند که ما هم ارکستر داریم. در شرایط کنونی وقتی در دنیا از موسیقی و نوازنده‌های ایران صحبت می‌کنیم، از من می‌پرسند مگر ایران نوازنده‌ خوب سمفونی هم دارد!؟»

آهنگساز سریال تلوزیونی شب دهم در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که اهالی رسانه و هنرمندان باید دست به دست هم بدهند تا چهره‌های جوان و مستعد را به موسیقی کشور معرفی کنند گفت: «ایران جای عجیبی به‌لحاظ معرفی است. می‌شود با کنار هم بودن کاری کنیم که خواننده‌ها یا موزیسین‌های جوان هم وارد عرصه شوند. البته در روزگار ما هیچ هنرمندی تلاش نکرد فضا را برای وارد شدن ما مهیا کند اما من معتقدم همکاری هنرمندان و رسانه‌ها می‌تواند چهره‌هایی چون آرش گوران را که به شدت برای ارکستر فیلارمونیک زحمت می‌کشد ساپورت کند.»

خلعتبری هم چنین در مورد حضور ارکستر زاستا در این اجرا توضیح داد: «آنسامبل کوچک روابط قطعه را با نوازنده عاطفی‌تر و نزدیک‌تر می‌کند و باعث می‌شود نوازندگان با مسئولیت پذیری بیشتری ساز بزنند.»

وی مورد ارکسترهای عقیم مانده‌ای که تنها پس از دو یا سه اجرا فعالیتشان متوقف می‌شود گفت: «متأسفانه در ایران، ارکسترهای زیادی داریم که عقیم مانده‌اند؛ ارکستری مانند ارکستر سمفونیک مدت‌هاست سکوت کرده و سرنوشت ارکستر ملی هم معلوم نیست. این سکوت خیلی ادامه‌دار بوده است. یکی از بهترین ارکسترهایی که در این سال‌ها در حوزه‌ خصوصی تشکیل شده، ارکستر فیلارمونیک به رهبری آرش گوران است. گوران جوان‌هایی را که تجربهٔ اجرا نداشتند تربیت کرد و روی صحنه آورد.»

علیرضا قربانی نیز با تایید صحبت‌های فردین خلعتبری تصریح کرد: بخشی که ما برای انجام کارهایمان در یک آنسامبل و یا گروه های موسیقایی پیش بینی کرده ایم در خیلی از موارد با مشکل مواجه می شود چراکه در خیلی از اماکن و منطقه های کشور اساسا با موسیقی مشکل دارد و خیلی ها این هنر را فعل حرام می دانند. بنابراین وقتی بخش خصوصی چنین فضایی را می بیند برای حمایت هایی که می خواهد انجام دهد دچار شک و شبهه می شود و شما هم به عنوان یک برگزارکننده کنسرت نیز نمی توانید برنامه ریزی مشخصی روی کنسرت در شهرستان ها انجام دهید. در حالی که وقتی من به عنوان یک خواننده در فلان فستیوال خارجی شرکت می کنم کاملا می دانم که قرار است در حتی در یک سال و نیم آینده چه برنامه ای را در چه مکانی و چه ساعتی اجرا کنم اما وقتی در اینجا تا لحظه آخر سالن اجرای من هنوز مشخص نیست بنابراین نمی توان پیش بینی خاصی از این موضوع کرد. همه اینها به خودی خود آنچنان انرژی از شما می گیرد و برنامه هایتان را به هم می زند که نمی توانید پیش بینی تدوین شده ای از برنامه های طولانی مدت خود داشته باشید.

وی درباره آنسامبل زاستا نیز گفت: در آنسامبل زاستا تعدادی از نوازندگان برجسته ما هنرمندان خانم هستند در حالی که این هنرمندان در بسیاری از شهرستان ها هنوز نمی توانند نوازندگی کنند پس وقتی چنین شرایطی وجود دارد باز هم تاکید می کنم که نمی توان روی کارهای از قبل برنامه ریزی شده حساب کرد.

مجید روغنی تهیه کننده این کنسرت نیز در این نشست خبری توضیح داد: در کشورمان وقتی برای برگزاری یک کنسرت اقدام می کنید به مجموعه ای برخورد می کنید که مربوط به سیستم دولتی است اما در همه جای دنیا وقتی تهیه کننده قراردادی را با یک سالن در رابطه با برگزاری یک کنسرت می‌بندد از آن لحظه اجازه بلیت فروشی دارد اما در کشور ما چنین شراطی وجود ندارد و چون بدنه دولتی در همه جا حضور پررنگی دارد و ممکن است در همین رابطه مشکلاتی ایجاد شود بنابراین هیچ وقت بخش خصوصی نمی تواند برای خود برنامه ریزی کند. چراکه این بخش حاشیه امنیت ندارد و تا دقیقه آخر نمی داند که این کنسرت برگزار می شود یا نه چراکه بالاخره برای برگزاری یک کنسرت حتما به یک شاخه دولتی برخورد می کند.

کنسرت «شهرزاد» از یکم تا سوم بهمن‌ماه در برج میلاد تهران اجرا خواهد شد.

گزارش تصویری این نشست تا لحظاتی دیگر اضافه خواهد شد
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1393 - 14:30

دیدگاه‌ها

یکشنبه 14 دی 1393 - 22:34

واقعا که صداوسیما درحق موسیقی داره ظلم میکنه ):
بهتره به جای ساختن برنامه هایی مثل شب کوک یه شبکه ی اختصاصی برای موسیقی قرارداده بشه...

یکشنبه 14 دی 1393 - 23:06

صداوسیمایابرنامه ای واسه موسیقی نمیسازه یااگه میسازه (جدای اینکه کیفیت برنامه هادرحدانتظارنیست واطلاع رسانی درباره برنامه هایی بامحوریت موسیقی خیلی ضعیفه) ساعت پخشش وقتیه که همه یاخوابندیاشبکه های دیگه برنامه هاشون بهتره (آخه ادم حوصلش سرمیره وقتی میشینه پااین برنامه هاچون فقط اسمش برنامه ای بامحوریت موسیقیاییه وهمش میشینن پیامکارومیخونن ونصف پیامکام اینکه چرااسم منونمیخونید،هروقتم خسته میشن یه اهنگ روصدبارپخش میکنن ازهرخواننده فقط یه اهنگ اونم اهنگی که مال صدسال پیشه روپخش میکنن تازه باآهنگا یافیلم میذارن یا راز بقا انگارنه انگارکه خوانندها واسه اهنگاشون کلیپ ساختن...خعلی زحمت کشیدن وتاریخ کنسرتاروتوشبکه ای که هیچی بیننده نداره (شبکه بازار) گاهی اوقات اعلام میکنن...
به امیدروزی که موسیقی درتلویزیون شبکه ای اختصاصی داشته باشه(;

دوشنبه 15 دی 1393 - 13:01

موسیقی هم که وارد صدا و سیما میشه هیچی ازش نمی مونه...

دوشنبه 15 دی 1393 - 14:45

دوستان، اگر ناراحتید میتونید بیایید به طور مسالمت اعتراض کنید،این حق شماست در قانون اساسی این نظام به ثبت رسیده،البته قابل ذکر است اینجا جمهوری اسلامی و برپایه اسلام طرح ریزی شده و مراجع دینی هم موسیقی را که در وصف عشق زمینی باشد(لیلی و مجنون) شبهه دار میدانند و بعضی هم حرام ، خب با چنین عزیزانی، انتظار دارید، در شبکه ایی که رسانه این نظام است موسیقی باخ یا موزیسن های داخلی رو پخش کند، آن هم با تمام ارکستر، یا ساز، در ضمن اینان عزیزانی هستند که ساز را هم حرام میدانند.... ملت ایران، فقط در شبکه های مجازی حرف میزنند،البته آن عده هم در اقلیت هستند...

سه شنبه 16 دی 1393 - 15:29

خداییش انصاف نیست. لیگ فوتبال به این ضعیفی رو دارن نشون بدن ولی از ارکستر و موسیقی زنده خبری نباشه. کاش یه شبکه ی اختصاصی موسیقی داشتیم. این کار یه عزم همه جانبه میخواد. تفکرات بعضی از مسئولین باید عوض بشه.

سه شنبه 16 دی 1393 - 23:17

یه هفته پیش توشبکه نسیم چندتاازکلیپای مرتضی پاشایی رومیکس کرده بودن وپخشش کردن باخودم گفتم حتمابایدبمیرن تایادشون بیفتیدواهنگاشونوهمراه باکلیپایی که ساختن پخش کنید؟فرزادفرزین کلیپ ساخت وبدون اطلاعش توماهواره پخش شدواونم ازشون شکایت کردوبعدش گفت کلیپ میسازم ولی اگه مجوزنگیرن واسه دانلودنمیذارمشون اوناباقوانین کناراومدن بهتره وزارت ارشادهم باهاشون کناربیادوبه کلیپامجوزبده وتوتلوبزیون پخشش کنن...
حالاایناهیچی یه بارتوهفت ترانه یه اهنگ ازمحسن یگانه پخش کردن اونم باچه کلیپی،کلیپ دیگه دیره فرزادفرزین روگذاشته بودن ومحسن یگانم میخوند البته قسمتایی ازکلیپوگذاشته بودن که فرزادفرزین سرش پایین بودوچهرش پیدانبود(کلیپی که فرزادفرزین بازی کرده وخونده روباصدای محسن یگانه پخش میکنن)یکی نیس بگه اخه عزیزان شماکه کلیپوپخش میکنید خوب باصدای خواننده اصلیش پخش کنید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فردین خلعتبری: یا این کنسرت‌ها را تعطیل کنید یا آن‌ها را از تلویزیون نشان دهید | موسیقی ما