برنامه یاد بعضی نفرات
 
عالیم قاسیم اف:
موسیقی را سیاسی نکنیم
موسیقی ما - نشست خبری کنسرت ارکستر سازهای بادی تهران به خوانندگی عالیم قاسیم اف خواننده صاحب‌نام کشور آذربایجان دوشنبه ۱۵ دی ماه در تالار وحدت برگزار شد.عالیم قاسیم اف در ابتدای این نشست خبری گفت: امیدوارم با کمک برادران هنرمندم در تهران و کمک خداوند بتوانیم کنسرت خوبی را به مخاطبان ایرانی ارائه بدهیم تا آن‌ها از آنچه که ارائه شده است راضی و خوشحال شوند.
 
  • تلاش برای نزدیکی به صلح
این خواننده باسابقه موسیقی آذربایجان با بیان اینکه موسیقی مرزی ندارد، اظهار کرد: آنچه که برای من در برپایی و حضور هر کنسرتی مورد توجه قرار می‌گیرد کنار هم قرار گرفتن آدم‌ها و تلاش برای نزدیکی به صلح است. هر آهنگسازی از نظر من ندیده و نشناخته در همه جای دنیا دوست من است چرا که معتقدم موزیسین‌ها با زبان مشترک که‌‌ همان هنر است فکرشان را به مردم نشان می‌دهند کما اینکه من نیز تاکنون با حضور در کشورهایی چون ترکیه، آمریکا و دیگر کشور‌ها به خوبی با موزیسین‌ها آشنا شده و در کنار آن‌ها به ارائه کار پرداختم.

وی با تقدیر از ارکستر سازهای بادی تهران گفت: حضور خوب و ارزشمند هنرمندان جوان در ارکستر سازهای بادی تهران و زحمات سینا ذکایی در این مدت من را وادار کرد که وارد این کنسرت شوم کما اینکه در چند جلسه پایانی تمرین متوجه شدم این کنسرت می‌تواند بسیار خوب باشد و علاوه بر اجرای در ایران، در آمریکا و آذربایجان نیز اجرا شود.
 
  • با زیان برای خود سد ایجاد کرده‌ایم
قاسیم اف تاکید کرد: موسیقی کشور من با موسیقی ایران بسیار شبیه همدیگر است و البته فقط این زبان است که شاید ما را از هم دور کند من معتقدم ما به بهانه زبان برای خودمان سد ایجاد کردیم در حالیکه موسیقی ما و ایران به قدری به هم شبیه هستند که می‌توان همکاری‌های زیادی را در این حوزه ایجاد کرد.

این خواننده پیشکسوت موسیقی آذربایجان در مورد همکاری دختر خود فرقانه قاسیم آوا، گفت: خوشبختانه دختر من که حضور زیادی با من در کنسرت‌هایم داشته است دارای تحصیلات موسیقی است و تلاش کرده که در این کنسرت با انتخاب اشعاری مناسب و البته خوانشی متفاوت، کار‌ها را با من تقسیم کند و در کنارم حضور داشته باشد این در حالی است که هنوز چند تمرین کوتاه باقی مانده که باید آن را تکمیل کنیم البته آنچه در این کنسرت اجرا خواهد شد قطعاتی آشنا برای مخاطب به همراه قطعاتی از اشعار استاد شهریار خواهد بود.
 
  • به فکر معروف کردن موسیقی آذربایجان نبودم
وی درباره انگیزه‌های حضور خود برای شرکت در کنسرت ارکستر سازهای بادی تهران توضیح داد: من از هر کاری که رضایت داشته باشم برای حضور در آن مشتاق خواهم بود و البته بعد از اینکه سینا ذکایی پیشنهاد حضور در این کار را به من پیشنهاد داد من به او نه جواب منفی دادم نه پاسخ مثبت اما تاکنون که با هم جلو رفته‌ایم و من خود را پیش روی شما می‌بینم.

قاسیم اف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چطور به عنوان نماینده‌ای از موسیقی کشور آذربایجان به معرفی این گونه موسیقایی در جهان پرداخته است، تصریح کرد: من حتم دارم که موسیقی ایران در دنیا خیلی خوب شناخته شده است. من معتقد به این نیستم که فقط من هستم که به معرفی موسیقی کشورم پرداخته‌ام چرا که هنر موسیقی هر کشوری را نسل بعدی هنرمندان هستند که به جلو هدایت می‌کنند. باور کنید من به فکر معروف کردن موسیقی آذربایجان نبودم. من در این مدت فقط به فکر نانی بودم که خواستم از راه موسیقی آن را به دست آورم.
 
  • نقش دولت در ارکسترهای سنگین
این هنرمند بیان کرد: البته که حضور دولت در ارکسترهایی که کار سنگین انجام می‌دهند بسیار مهم است مثلا در کشور من آذربایجان برای ارکسترهایی که کار سنگین انجام می‌دهند حمایت مالی دارد و در این مورد هم توجه ویژه‌ای را به این موضوع معطوف کرده است بنابراین حضور دولت در ارکسترهای موسیقایی که می‌توانند گامی در جهت بین المللی کردن موسیقی یک کشور باشند موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

این آهنگساز و خواننده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جهانی شدن ساز تار به نام کشور آذربایجان در فهرست یونسکو، گفت: من چندان ناراحت نمی‌شوم که ساز تار یا به نام ایران باشد یا به نام آذربایجان، آنچه که برای من مهم است این است که این ساز در کشورهای شرقی اجرا می‌شود اما حالا یک هنرمند آن را روی زانو می‌گذارد و یک هنرمند بر روی سینه خود به نواختن این ساز مشغول می‌شود. آنچه که برای من اهمیت دارد عشق و زیبایی و معنویت نهفته در این ساز است که برای من بسیار جالب توجه است، ضمن اینکه در این مدت هنرمندان مختلفی از کشور آذربایجان به ایان و از ایران به آذربایجان سفر کرده‌اند پس دوست ندارم که اتفاق ثبت نام تار در فهرست جهانی یونسکو یک موضوع سیاسی به حساب آید.
 
  • نگرانی‌های جاوید مجلسی برطرف شد
جاوید مجلسی رهبر ارکستر سازهای بادی تهران هم در این نشست خبری با ابراز خرسندی از حضور عالیم قاسیم اف در این کنسرت موسیقایی، گفت: در ابتدا که می‌خواستیم این کنسرت را برگزار کنیم این نگرانی وجود داشت که نگاه سنتی عالیم قاسیم اف به موسیقی با تنظیمات و آثاری که ما تاکنون اجرا کرده‌ایم، مطابقت نداشته باشد اما با تنظیمات خوبی که توسط دوستان هنرمندم انجام گرفت از نتیجه کار بسیار راضی هستم و امیدوارم مردم نیز راضی باشند.

این هنرمند موسیقی ادامه داد: ما در این کنسرت علاوه بر حضور همیشگی سازهای بادی، برای نزدیک شدن به موسیقی آذربایجان از تار آذری، نقاره و آکاردئون استفاده می‌کنیم که بتواند به نوعی کاراک‌تر موسیقی آذربایجان را به خود بگیرد. البته رای سازبندی قطعات انتخاب شده طوری برنامه ریزی کردیم که در بداهه خوانی‌های عالیم قاسیم اف اتفاقی نیفتاد. به طور کلی آنچه که برای تنظیم قطعات انتخاب شده بر تسلط کامل ماست و هیچ تداخلی در نوع خوانش عالیم قاسیم اف ندارد.

این رهبر ارکستر توضیح داد: باید بگویم در ابتدا تمایلی برای همکاری در این کنسرت نداشتم اما بعد که آثار عالیم قاسیم اف را شنیدم و کم کم با ملودی‌های او آشنا شدم و تنظیم قطعات ارسالی را نیز شنیدم، کاملا عقیده‌ام عوض شد به طوری که کار بسیار خوب درآمد و باعث این شد که من هم برای ادامه کار اشتیاق داشته باشم. همین که در رزومه کاری عالیم قاسیم اف نام ارکستر سازهای بادی تهران وجود داشته باشد این به خودی خود افتخاری بزرگ برای ماست.
 
  • یک پوست اندازی ویژه به مثابه یک جراحی
سینا ذکایی سرپرست ارکستر سازهای بادی تهران نیز در این نشست با بیان اینکه حضور عالیم قاسیم اف بعد از یک دهه فعالیت این مجموعه موسیقایی مانند یک جراحی است، توضیح داد: البته شاید این جراحی عوارضی هم برای ما داشته باشد اما من حتم دارم که با نتیجه خوبی به پایان می‌رسد چرا که ما نزدیک به هشت ماه است که روی این پروژه کار می‌کنیم و می‌توانیم بگوییم این کنسرت موسیقایی یک پوست اندازی جدی برای ارکستر سازهای بادی تهران است که امیدواریم مورد توجه مخاطبان نیز قرار گیرد.

این نوازنده فلوت در بخش دیگری از این نشست خبری، گفت: هدف ارکستر سازهای بادی تهران تاکنون استفاده از خواننده نبوده است چرا که ما قصد داشتیم به سهم خود در قالب موسیقی بی‌کلام ارکستر را از اجرای در ایران خارج کرده و آن را در حوزه‌های بین المللی ارائه کنیم اما وقتی به این نکته دست پیدا کردیم که می‌توانیم از خواننده نیز استفاده کنیم به چند گزینه فکر کردیم که در ‌‌نهایت به تنها گزینه خودمان عالیم قاسیم اف رسیدیم که حتم دارم این اتفاق ما را وارد مارکت جدیدی می‌کند و امیدوارم بتواند مقدمه خوبی برای دور جدید فعالیت‌هایمان باشد.
 
  • درهای برج میلاد به روی خواننده مسلمان بسته شد
کوروش وزیرمختار تهیه کننده کنسرت ارکستر سازهای بادی تهران نیز در این نشست با اشاره به شرایط سخت برگزاری این کنسرت، گفت: برگزاری این کنسرت برای ما بسیار سخت بود چرا که ما حدود هشت ماه است که تمامی عوامل را بسیج کردیم تا در خدمت برپایی هر چه بهتر این کنسرت موسیقایی باشند. ما سعی کردیم تا در حد بضاعت خود کنسرتی را برگزار کنیم که شاید در سطح جهانی نباشد اما حتم دارم که کمتر از آن نیز نیست. به هر حال امیدوارم این کنسرت در روزهای برگزاری در سطح بسیار خوبی برگزار شود.

این تهیه کننده آثار موسیقایی گفت: ماه‌های قبل برنامه ریزی کرده بودیم که این کنسرت در برج میلاد برگزار شود اما از آنجایی که بخش از کارهای موسیقایی سلیقه‌ای است متاسفانه در آخرین لحظات یعنی سه هفته مانده به آغاز کنسرت به ما برج میلاد را ندادند و ما ضرر بسیار زیادی به خاطر این اتفاق خوردیم چرا که تمامی قراردادهای مالی و اسپانسرینگ ما در قالب اجرای کنسرت در برج میلاد بسته شده بود. ما می‌دانیم که این کنسرت برنامه سوددهی نخواهد بود و می‌دانیم که تمام پلان‌های ما برای آنچه برنامه ریزی کرده بودیم از بین رفته است و به نظر من این کنسرت زیان ده‌ترین کنسرت سال ۹۳ خواهد بود که به شدت ما را دچار آسیب کرد.
 
  • زیان آور‌ترین کنسرت سال ۹۳
وزیرمختار بیان کرد: نمی‌دانم چرا به استاد عالیم قاسیم اف که هم مسلمانند و هم انسانی بسیار معتقد، مجوز اجرا ندادند و این نکته‌ای است که باید مسئولان مربوط به این ماجرا بتوانند به آن پاسخ دهند. با تمام این احوال ما کنسرت را با ضرر هم که شده برگزار می‌کنیم چرا که معتقدیم این برنامه موسیقایی می‌تواند یکی از اتفاقات جالب توجه موسیقی کشورمان در سالهای اخیر باشد.

کنسرت ارکستر سازهای بادی تهران به رهبری جاوید مجلسی، خوانندگی عالیم قاسیم اف و همراهی فرقانه قاسیم آوا و سرپرستی ارکستر سینا ذکایی ۲۱ و ۲۲ دی ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.
منبع: 
گزارش: مهر - عکس‌های اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1393 - 18:15

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی را سیاسی نکنیم | موسیقی ما