برنامه یاد بعضی نفرات
 
دونوازی بعلاوه یک و آسمان رنگین فرهنگسرای نیاوران
عود، ساکسفون، گیتار، کلارینت و چند صدای دیگر در شب سوم هفته موسیقی تلفیقی
موسیقی ما - سومین شب هفته موسیقی تلفیقی با اجرای بسیار متفاوت از آنچه که در این سال‌ها از این جریان موسیقایی شنیدیم، برگزار شد؛ پیتر سلیمانی‌پور و شهرام غلامی برنامه‌ای تحت عنوان «دونوازی بعلاوه یک» را اجرا کردند.

سلیمانی‌پور در این اجرا کلارینت باس، ساکسفون سوپرانو، گیتار نواخت و از ادوات الکترونیکی در خلق صداهای موسیقایی مورد نیازش بهره برد. شهرام غلامی از معدود عودنوازان شاخص این روزهای موسیقی ایران هم همراه او بود.

در بروشور این رویدا درباره این دونوازی نوشته شده است: شهرام غلامی و پی‌تر سلیمانی‌پور مدت طولانی نیست که با در میان گذاشتن فراگرفته‌هایشان از تجربیات گذشته، سفری از این دست را در دنیای اصوات آشنا و نا‌آشنا آغاز کرده‌اند. سلیمانی‌پورهمنوازی با ساز مورد علاقه‌اش عود را با درایت عودنوازی شهرام غلامی تجربه می‌کند و غلامی نیز در کنار تجربه و خلاقیت سلیمانی‌پور به موسیقی مورد علاقه‌اش می‌پردازد. هدف آن‌ها از این دو نوازی، ایجاد شرایط برای کشف و شناخت عرصه‌های ناشناخته‌ای از موسیقی‌ است که در اجرای آثار یکدیگر و در لحظات بداهه‌نوازی حاصل می‌شود. آن‌ها در پی یافتن عنوانی نیستند که بتواند برای آنچه انجام می‌دهند سبکی یا ژانری تعریف کند، چرا که معتقدند گستره‌ وسیع موسیقی را نمی‌توان در یک یا دو واژه طوری خلاصه کرد که بتواند گویای واقعیت موسیقی در لحظه شکل گیری باشد. چنین کاری از نظر آن‌ها شبیه کوششی در گنجاندن قولی توانمند در یک چراغ پیسوز جادویی‌ست. در اجرای هم‌نوازی، این دو علاوه بر سازهای اصلی، از آلات جنبی دیگری نیز استفاده می‌کنند تا بتوانند فضای متنوع‌تری را برای کار مشترکشان فراهم کنند.

غلامی و سلیمانی‌پور در این اجرا مجموعه از موتیف‌ها، ملودی‌ها و ریتم‌هایی را به نمایش گذاتشند که با دقت پرداخته شده بود. به رقم اینکه اعلام کردند که نزدیک به یک ماه است که این پروژه را آغاز کردند، اما هماهنگیدر نواختن قطعات و رسیدن به یک بیان مشترک با استفاده از دو ساز از فرهنگ‌های کاملا متفاوت، از مهم‌ترین شاخصه‌های اجرای این دو موسیقیدان صاحب سبک بود. البته مشکلاتی فنی هم پیش آمد اما ربطی به موزیکالیته این برنامه نداشت. مجموع این اجرا و اجرای شب اول گروه پی‌تر سلیمانی‌پور که بسیار متفاوت بودند از هم، این موسیقیدان را تبدیل به چهره شاخص این هفته موسیقی کرده است. پی‌تر دوبار دیگر ر این برنامه روی صحنه خواهد رفت. یکبار امروز ساعت ۱۹ اجرای شب اول گروه ۵ نفره پی‌تر سلیمانی‌پور تکرار خواهد شد و بار دوم هم دوشنبه ساعت ۲۱ دونوازی با شهرام غلامی را تکرار خواهد کرد.

دومین هفته موسیقی تلفیقی تا ۲۳ دی‌ماه ادامه دارد وطی آن گروه‌هایی همچون نور، گروه شوربا و گروه داماهی روی صحنه خواهند رفت.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1393 - 13:05

دیدگاه‌ها

یکشنبه 21 دی 1393 - 14:41

خوش به حال هرکی ک رفته کنسرتو دیده عکساش ک خیلی متفاوت بود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عود، ساکسفون، گیتار، کلارینت و چند صدای دیگر در شب سوم هفته موسیقی تلفیقی | موسیقی ما