برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست ماهیانه خانه موسیقی مطرح شد؛
انتقاد مدیرعامل خانه موسیقی از عملکرد مسئولین فرهنگی کشور
موسیقی ما - حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در نشست ماهیانه این نهاد با گلایه از لغو کنسرت‌ها، مشکلات پیش آمده برای بانوان نوازنده و ادامه تعطیلی کلاس‌های موسیقی فرهنگسرا‌ها از مسئولین فرهنگی کشور انتقاد کرد.

به گزارش موسیقی ما به نقل از روابط عمومی خانه، حمیدرضا نوربخش در نشست ماهیانه اعضای خانه موسیقی که با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان برگزار شد به برخی مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه موسیقی در ماه‌های اخیر اشاره کرد.
 
  • در دولت جدید اتفاق خاصی در حوزه موسیقی نیافتاده
حمیدرضا نوربخش در ابتدای سخنانش ضمن خیرمقدم به حضار گفت: لازم می‌دانم چند نکته را هم به اهالی خانه موسیقی و هم به مسئولین بگویم. باوجود ارادتی که به دولت محترم، ریاست جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد داریم، متاسفانه باید بگویم به وعده‌هایشان در حوزه موسیقی عمل نشده است. در این یکسال و اندی، در عرصه موسیقی اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی افزود: بخش‌هایی از آن مربوط به تنگناهایی می‌شود که در کشور وجود دارد. ما در تحریم هستیم و این تحریم‌ها هنوز ادامه دارد بحران مالی دولت تشدید شده و ما این‌ها را درک می‌کنیم. ولی بخشی از مشکلات ربطی به مسائل مالی ندارد و این مشخصا به ضعف مسئولان فرهنگی و هنری باز می‌گردد که باید به خود بیایند. این اندازه‌ای که در این مدت اخیر شاهد لغو برنامه‌های موسیقی هستیم، در گذشته اینطور نبود. حتی در دولت دهم هم شاهد این حجم از لغو برنامه‌های موسیقی نبودیم.
 
  • لغو کنسرت‌ها از زمان دولت قبلی هم بیشتر شده است
مدیرعامل خانه موسیقی گفت: لغو کنسرت در شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد و امروز دامنه آن به پایتخت هم کشیده شده است و هر روز باید خبر ناگواری بشنویم از اینکه کنسرتی دچار مشکل شده و برنامه‌ای لغو شده است. مردمی که بلیت خریده‌اند تا دقیقه نود تکلیفشان مشخص نیست و نهاد‌هایی که مساله موسیقی از نظر قانونی هیچ ربطی به آن‌ها ندارد، دخالت می‌کنند. ما می‌خواهیم بدانیم وظیفه مسئولان فرهنگی چیست؟

نوربخش افزود: این وضعیت دارد بحرانی می‌شود و جامعه موسیقی نمی‌تواندت نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. آنچه قانون برای ما معین کرده این است که وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی وجود دارد و یک مجوز داده می‌شود. این مجوز به این معنی است که برنامه مشکلی نداشته و باید اجرا شود. چرا باید در دقایق آخر ورق برگردد و اتفاق دیگری بیافتد؟

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: بی‌اعتباری مجوز دولت بسیار بد است. مسئولین باید به مجوزی که می‌دهند با تمام وجود حمایت کنند. باید برگه مجوز پشتوانه داشته باشد. الان امنیت شغلی برای موسیقی دانان وجود ندارد.
 
  • بانوان نوازنده حذف ناشدنی هستند؛ دستگاه فرهنگی کشور را مسئول می‌دانیم
نوربخش در ادامه سخنانش به مسائلی که اخیرا برای بانوان نوازنده پیش آمده اشاره کرد و گفت: تا امروز چالش با صدای بانوان بود که می‌گفتند خانم‌ها حق ندارند بخوانند. الان کم کم می‌گویند خانم‌ها حق ندازند ساز بزنند. الان در چند استان که قبلا یکی بود و امروز حدود ۱۲ استان رسیده به این صورت است که اگر در گروهی یک نوازنده خانم باید یا مجوز نمی‌دهند یا می‌گویند آن خانم نوازنده باید حذف شود.

نوربخش تاکید کرد: نیمی از جمعیت جامعه هنرمندان خانم‌های با صلاحیتی هستند که در برخی از رشته‌ها جایگزین آن‌ها را نداریم. چطور می‌توانیم این بخش مهم و عظیم موسیقی را حذف کنیم؟ مگر قابل حذف است؟ با چه دیدگاهی این ضوابط اعمال می‌شود و این نظرات داده می‌شود؟ ما مستقیما دستگاه فرهنگی کشور را مسئول می‌دانیم. نهادهای غیر مرتبط چه حقی دارند که دخالت کنند؟ پس وزارت ارشاد و دولت چه کاره هستند؟

وی افزود: متاسفانه اخیرا شنیدیم که هنرمند خانم را از روی صحنه پایین آوردند و این نکته برای اهالی موسیقی دلهره آور است. باید فکری بکنند که دیگر چنین اتفاقاتی نیافتد. ما انسان‌های قانونمندی هستیم و تمام ضوابط را قبول داریم و به قانون مملکت احترام می‌گذاریم. ولی فرا‌تر از قانون را قبول نداریم.
 
  • تنها یک هفته برای بازگشایی کلاسهای موسیقی فرهنگسرا‌ها فرصت می‌دهم
نوربخش در بخش دیگری از سخنانش به تعطیلی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسرا‌ها توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: از یک سال پیش که بحث تعطیلی این کلاس‌ها مطرح شد، با ارتباطی که وجود داشت با دوستان صحبت کردیم و برخی مسائل و مشکلات را داشتند مانند بحث تنزل کیفیت آموزش در فرهنگسرا‌ها، که ما هم آن‌ها را قبول داشتیم و گفتیم این خواسته منطقی است و پذیرفتیم که آموزش ضعیف به هنرجو لطمه می‌زند. گفتیم خانه موسیقی در کنار شما است تا بر کیفیت نظارت و آن را تضمین کنیم و این کلاس‌ها با کیفیت برگزار شود.

وی افزود: من حدود یک ماه قبل در اینجا بر اساس قول شفاهی که دوستان داده بودند در اینجا نشست خبری گذاشتم و اعلام شد که قرار است بعد از ماه صفر کلاس‌ها برقرار شود. متاسفانه این قول تا الان عملی نشد. ما در یک سال اخیر به مماشات و رفیق بازی متهم شدیم که چون ارتباطاتی داریم آنطور که باید عمل نمی‌کنیم. ما احساس می‌کردیم واقعا مشکلاتی وجود دارد سعی می‌کردیم با تعامل این‌ها را حل کنیم اما تا امروز این قول عملی نشده است.

نوربخش گفت: ما یک هفته دیگر هم تحمل می‌کنیم تا نظر و مشورتی را که برای اساتید و مدرسان موسیقی فرهنگسرا‌ها دادیم این کلاس‌ها بازگشایی شود چون حق شهروندان و وظیفه شهرداری هم هست که از این امکانات استفاده کنند اگر نشود ما وظایف صنفی خودمان را انجام خواهیم داد. در این مدت بار‌ها می‌خواستند کمپینی درست کنند، تحصن کنند و طومار امضا کنند که ما گفتیم صبر کنید تا کیفیت و نظارت لازم اعمال شود و قول دادیم که با همکاری دوستان در سازمان فرهنگی و هنری کلاس‌ها بازگشایی می‌شود. امیدورام تا یک هفته دیگر این کلاس‌ها بازگشایی شوند.

نوربخش در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد دیگر شاهد رخدادهای ناگوار برای موسیقی کشور نباشیم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 دی 1393 - 17:43

دیدگاه‌ها

دوشنبه 29 دی 1393 - 21:57

به طور کلی از وقتی که آقای جنتی گفت: باید مجوز وزارت ارشاد ارزش داشته باشد و کسی حق ندارد کنسرتی را لغو کند, آمار لغو کنسرت رفت بالا.
نکته جالب هم این که در بعضی موارد مسئولین امر به جای انجام وظیفه کارشان را توجیه میکنند و میفرمایند که: این الان لغو نیستش که, این که الان کنسرت برگزار نمیشود یک چیز دیگر است و مطمئن باشید لغو نیست!

دوشنبه 29 دی 1393 - 22:00

راست گفتن حق داشتن دیگه راستی تمام کسانی ک قدرت دارن لطفا حرفای من حقیر رو پیگیری کنن این چه وضعیه ک اموزشگاهای موسیقی کشور ک نقش مهمی در تربیت هنراموزان دارند یک روز در هفته اونم نیم ساعت کلاس میزارن کی این قانون رو نوشته جالبه ب خودشون هم ک میگی همچین حق بجانب صحبت میکنن انگار سمفونی های بتهوون رو اونا تنظیم کردم در صورتی ک باید دو جلسه در هفته اونم یک ساعت باشه با این حال بازم کلی استعداد شکوفا میشن تو رو ب خدا به خاطر نیم ساعت یا 45 دقیقه اینده موسیقی رو ب خاک سیاه نشونیم اقایون و خانومای مدیر اموزشگاه ی فکری ب حال این سیستم بکنید چون هیچ جای دنیا اینجوری نیست و از زمان بهتر استفاده میکنن حالا پیگیری این صحبت ها ب معرفتو انسانیت شما بستگی داره و یکمی احساس مسئولیت نسبت ب بچه های مردم و یکمی هم وجدان کاری

چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 01:25

یکی از مشکلات بزرگ موسیقی کشور همین آقای نوربخش و تیمی هستند که در خانه موسیقی هستند. دوستان و اهالی موسیقی توجه کنند که حضور این گروه در هیت مدیره غیر قانونی است و الان چند مدتی از دوره قبلی آنها گذشته و هنوز انتخابات جدید را برگرزار نمی کنند و آقای نوربخش لطفا اول خودت قانون را رعایت کن و بعد به دیگران توصیه کن که این کار را بکنند.

جمعه 3 بهمن 1393 - 02:25

- بانوان نوازنده حذف ناشدنی هستند؛ دستگاه فرهنگی کشور را مسئول می‌دانیم
- تنها یک هفته برای بازگشایی کلاسهای موسیقی فرهنگسرا‌ها فرصت می‌دهم

جوک گفتن استاد!!!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود انتقاد مدیرعامل خانه موسیقی از عملکرد مسئولین فرهنگی کشور | موسیقی ما