برنامه یاد بعضی نفرات
 
مجید ناظم‌پور عنوان کرد؛
چند پیشنهاد برای جشنواره موسیقی فجر
کنسرت دونوازی مجید ناظم‌پور و سامان احتشامی در بخش جنبی سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر موسیقی غرب و شرق را در تالار رودکی به هم پیوند می‌دهد.

مجید ناظم‌پور نوازنده بربت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین تجربه موسیقایی خود با سامان احتشامی توضیح داد: این دونوازی تجربه بسیار جالب و متفاوتی برای من است که به نوعی تقابل و دیدار بین موسیقی غرب و شرق محسوب می‌شود که پیانو به عنوان نماینده موسیقی غرب و بربت به عنوان نماینده موسیقی شرق این دیدار را به مخاطب ارائه می‌دهند و تصور می‌کنم بهترین گزینه‌ای که می‌شد ترکیب این دونوازی را تکمیل کرد سامان احتشامی بود که پیش از این نیز تجربه‌هایی را پیرامون این موضوع انجام داده بود.

وی ادامه داد: من و سامان احتشامی به لحاظ روحی بسیار با هم نزدیک هستیم و آنچه که برایم مهم بود این بود که بتوانیم در قالب این حس مشترک اثری را به مخاطب ارائه دهیم که مدتی در فکر من بود و دوست داشتم آن را به مرحله اجرا برسانم. قدرت و توانایی نوازندگی سامان احتشامی به قدری خوب است که من در هنگام نوازندگی اصلا تلاش نمی‌کنم چرا که روح این دونوازی به قدری برایم لذت بخش است که ملودی به صورت ناخودآگاه در من جاری می‌شود.

این هنرمند درباره جزییات این کنسرت موسیقایی بیان کرد: تعدادی قطعات از ساخته‌های من و تعدادی دیگر از ساخته‌های سامان احتشامی است که ضمن اجرای این آثار، قطعاتی از درگذشتگان موسیقی را با حال و هوای کاملا ایرانی اجرا می‌کنیم و تصور می‌کنم این کنسرت هم برای من و هم برای سامان احتشامی تجربه‌ای بسیار متفاوت خواهد بود. البته ما دوست داشتیم این کنسرت در تالاری با جمعیت بیشتر اجرا می‌شد چرا که بلافاصله بعد از اعلام برگزاری کنسرت در تالار رودکی بلیت‌ها تمام شد و ما شرمنده دیگر مخاطبان می‌شویم.

ناظم‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور کم تعداد هنرمندان صاحب نام موسیقی و اساتید در این دوره از جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: قبل از اینکه بخواهم به این سوال شما پاسخ دهم باید به این نکته اشاره کنم که جشنواره موسیقی فجر خانه قدیمی من است که من از چندین سال پیش تمایل داشتم در این رویداد موسیقایی حضور داشته باشم و می‌توانم اذعان کنم که به نوعی به جشنواره موسیقی فجر مدیونم و با اینکه حضور زیادی در جشنواره‌های خارجی دارم اما این جشنواره برای من همواره از لذت بخش‌ترین رویدادهای کاری‌ام بوده است.

این مدرس و نوازنده بربت گفت: طبق تجربه‌ای که با توجه به حضورم در جشنواره‌های بین المللی کسب کرده‌ام باید بگویم که شرط اول برگزاری هر جشنواره‌ای پوشش کامل رسانه‌ای و پخش زنده آثار شرکت کننده است که باید قبل از برگزاری هر رویدادی به آن توجه کرد؛ موضوعی که متاسفانه در کشور ما وجود ندارد و باعث آسیب‌های فراوانی در زمینه برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌شود بنابراین همین دغدغه این امکان را به هنرمند می‌دهد که با انگیزه کمتری در این رویداد حضور داشته باشد.

وی اقزود: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که جامعه هنری نیز باید به جشنواره موسیقی فجر کمک و کاری کند که حتی در بد‌ترین شرایط نیز چراغ جشنواره روشن بماند. البته جشنواره موسیقی فجر از نظر مالی در شرایط بسیار تاسف باری قرار دارد در حالیکه در تمام دنیا جشنواره‌های بسیاری حضور دارند که به دلیل شرایط مالی خوبی که دارند کاری می‌کنند که هنرمند تا ماه‌ها از محل درآمد حضور در جشنواره به زندگی خود ادامه دهد و این موضوع بسیار مهمی است که به خودی خود باعث کاهش انگیزه هنرمندان صاحب نام و پیشکسوت می‌شود.

به گفته ناظم‌پور تا زمانی که استاندارهای لازم برای برگزاری یک جشنواره وجود نداشته باشد نمی‌توانیم به حضور پرتعداد پیشکسوتان و استادان صاحب نام موسیقی در رویدادی مانند جشنواره موسیقی فجر امیدوار باشیم ضمن اینکه در همین اثنا نیز نباید کاری کرد که گروه‌های ضعیف جایگزین گروه‌ها و هنرمندان حرفه‌ای شوند. البته در این بین نمی‌توان از تلاش‌ها و کوشش‌های مسوولان جشنواره چشم پوشی کرد چرا که من می‌دانم ضعف‌های موجود بر گردن آن‌ها نیست و این عزیزان به نوعی با حضورشان ایثار کرده‌اند که با حداقل‌ترین امکانات ممکن تلاش می‌کنند جشنواره آبرومندی را برگزار کنند.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : جمعه 10 بهمن 1393 - 14:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چند پیشنهاد برای جشنواره موسیقی فجر | موسیقی ما