برنامه یاد بعضی نفرات
 
پنجشنبه گذشته و در جلسه پرستاره ارسباران صورت گرفت
اجرای سالار عقیلی و خشایار اعتمادی در جلسه نقد و بررسی کتاب ترانه‌های افشین یداللهی
موسیقی ما - نهم بهمن‌ماه، فرهنگسرای ارسباران میزبان یکی دیگر از جلسات خانه ترانه به مدیریت «افشین یداللهی» بود. اما این بار جلسه نفاوتی اساسی با جلسات همیشگی داشت. چرا که برخلاف همیشه که برنامه با محوریت خواندن و نقد ترانه پیش می‌رود، این بار نقد و بررسی نخستین مجموعه ترانه های «افشین یداللهی» به نام «جنون منطقی» دلیل نخست برگزاری جلسه بود. با توجه به تبلیغات و حضور چهره‌های سرشناس موسیقی، ادبیات و سینما، این نشست با استقبال پرشور علاقه‌مندان همراه شد؛ به طوری که بسیاری از مردم ایستاده برنامه را تماشا کردند.

افشین یداللهی که همیشه اجرای این جلسه را برعهده داشته، این بار از «عباس سجادی» دعوت به اجرا کرد و خود در طول جلسه نظاره‌گر برنامه‌های پیشِ رو بود. سجادی هم -که خود از نخستین پایه‌گذاران خانه ترانه بوده- جلسه را با مرور خاطرات گذشته آغاز کرد و به عنوان اولین نفر از «مهدی ایوبی» خواست تا صحبت‌هایش را پیرامون این کتاب آغاز کند. ایوبی حرف‌هایش را به تجربه بالای افشین یداللهی در ترانه‌سرایی اختصاص داد و از او به عنوان کسی که اکثر سبک‌ها و زبان‌ها را برای نوشتن استفاده کرده نام برد.

«بابک زرین» دومین نفری بود که پشت تریبون رفت و آشنایی خوب با موسیقی را از خصوصیات مهم و تأثیرگذار افشین یداللهی دانست. او در ادامه با اشاره به حقوق مؤلف، موسیقی را یک کار تیمی دانست که متأسفانه در انتهای کار تنها با نام آوردن از خواننده اثر خلاصه می‌شود.

«مونا برزویی»، «امیرحسین مساح» و «حسن علیشیری» از دیگر ترانه‌سرایانی بودند که به ترانه‌خوانی و نقد کتاب پرداختند. حسن علیشیری، افشین یداللهی را به عنوان شاخص‌ترین چهره در ترانه‌های تیتراژ تلویزیونی نام برد و به خصوصیاتی همچون زبان ترانه‌ها در کتاب و استفاده خلاقانه از واژه‌های بدیع در ترانه‌ها اشاره کرد و صحبت‌هایش را با بیان نقص‌های این مجموعه پایان داد.

پس از صحبت‌های علیشیری نوبت به اولین اجرای موسیقی رسید که طی آن «امیر یَل ارجمند» با تکنوازی گیتار به اجرای دو قطعه از آثارش پرداخت. سپس «محمدرضا فروتن» -که این روزها به جمع خوانندگان پیوسته- از علاقه‌اش به آثار و شخصیت افشین یداللهی گفت و همچنین از انتشار نخستین آلبومش در آینده‌ای نزدیک خبر داد که در آن افشین یداللهی سرودن تمامی قطعات را برعهده داشته و بابک زرین، سیروان خسروی و امیرمیلاد نیکزاد در بخش آهنگسازی و تنظیم آن فعالیت کرده‌اند.

س از فروتن، «نیلوفر لاری‌پور» صحبت‌های کوتاهی در خصوص آلبوم داشت و از انتشار مجموعه ترانه‌ای با نام «گندم و سیب و دروغ» از سروده‌های خانم‌های ترانه‌سرا خبر داد. «خشایار اعتمادی» هم به عنوان دومین اجرا کننده موسیقی، پس از صحبت‌های کوتاهی به تکنوازی پیانو پرداخت و یکی از ترانه‌هایش را برای حاضرین اجرا کرد.

«فرزاد حسنی»، «دکتر حسین خطیبی»، «صابر قدیمی» و «محمدعلی بهمنی» نیز در ادامه به صحبت پیرامون این اثر پرداختند. پس از آن «سالار عقیلی» با همراهی همسرش «حریر شریعت‌زاده» (به عنوان نوازنده پیانو) به اجرای یک قطعه پرداخت که با استقبال و تشویق‌های مکرر حاضرین در سالن همراه شد.

«حامد عسکری»، «اهورا ایمان»، «عمران میری»، «قاسم جعفری» و «علی ایلیا» نیز هرکدام به خواندن شعر و ترانه و صحبت‌هایی پیرامون کتاب پرداختند.

به عنوان خاتمه جلسه، «افشین یداللهی» حرف‌هایی در خصوص این اثر زد و از کسانی که او را در تهیه این مجموعه یاری داده‌اند، تشکر کرد. از دیگر مهمانان حاضر در این جلسه می‌توان به «بهاره رهنما»، «علیرضا رییس‌دانا»، «حسن بشکوفه»، « دکتر محمد سریر»، «اسماعیل عفیفه» و... اشاره کرد.

گفتنی است جلسه بعدی خانه ترانه، پنجشنبه چهاردهم اسفندماه برگزار خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1393 - 17:47

دیدگاه‌ها

شنبه 11 بهمن 1393 - 18:29

ممنون از عکسای زیبای فرزادحسنی:)

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجرای سالار عقیلی و خشایار اعتمادی در جلسه نقد و بررسی کتاب ترانه‌های افشین یداللهی | موسیقی ما