برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش آرش نصیری مدیر و مجری برنامه هزار صدا از برنامه 18 بهمن
داوری رهنما، زرین و مقدم در پانزدهمین برنامه هزارصدا
 موسیقی ما - برای داوری بخش موسیقی با بابک زرین صحبت کرده بودم و برای داوری بخش آواز، هر دوی ما روی اسم مانی رهنما توافق داشتیم. یعنی هر وقت که بخواهید در مورد داوری آواز پاپ صحبت کنید، مانی رهنما از اولین اسم‌هایی ست که به ذهن تان می‌آید. روی گشاده اش برای شرکت در برنامه و لطفی که به من و برنامه داشت، روحیه مضاعفی برای ادامه کار به من داد. قبل از آن با افشین مقدم هم صحبت کرده بودم. کادر داوری این برنامه به این صورت شکل گرفت.

 مانی رهنمای عزیز در اولین برنامه هزارصدا، در شهریورماه سال گذشته، وقتی سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران مملو از تماشاگر بود هم، به عنوان داور در برنامه حضور داشت و همه از داوری‌های دقیق و کارشناسی اش لذت برده بودند، بنابر این با فضای برنامه آشنا بود. بابک زرین هم همینطور. بابک در برنامه ششم هزارصدا که در همان فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شد، به همراه دوستان عزیزم حامی‌و حمیدرضا صمدی کارشناس برنامه بود و تنها افشین مقدم بود که برای اولین بار به عنوان کارشناس در برنامه حضور پیدا می‌کرد. دلم روشن بود که این برنامه خیلی خوب از آب در می‌آید، مخصوصا که پویا نیکپور عزیز هم پذیرفته بود به عنوان خواننده مهمان در برنامه پیانو بزند و بخواند.
 
***
 
 ساعت یازده صبح شنبه، پویا نیکپور با صدایی گرفته و بیمار زنگ زد. نیاز به توضیح بیشتر نبود، گفت که به همراه دخترش به شدت سرما خورده‌اند. پویا نیکپور مهربان‌تر و آقاتر از آن است که فکری به جز دعا برای عافیت و تندرستی او و دختر گلش از ذهنت بگذرد. در برنامه چهارم و فینال هزارصدا داور بوده و حضورش در این برنامه به عنوان خواننده مهمان می‌توانست یک بخش جذاب این برنامه باشد اما انگار شانس با ما یار نبود. دلهره گرفتم اما دلم روشن بود که همه چیز خوب پیش می‌رود.
 
***
 
این سومین برنامه هزار صدای پاپ بود که در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شد و دهمین برنامه بخش پاپ کل برنامه‌های هزارصدای پاپ در ارسباران و نیاوران و پانزدهمین برنامه هزارصدا در جمع برنامه‌های سنتی و پاپ. طبق قرار باید دومین شنبه بهمن یعنی 11 بهمن برگزار می‌شد اما این روز مصادف بود با وفات حضرت معصومه(س)،بنابر این برنامه به این روز، یعنی 18 بهمن منتقل شد.

برنامه را با نیم ساعت تاخیر شروع کردم. کارشناسان تا ساعت 17 رسیده بودند اما تا خوش و بش‌های اولیه در اتاق آقای سجادی انجام شود کمی‌طول کشید. خوبی فرهنگسرای نیاوران این است که مدیر محترم آن سیدعباس سجادی، از کارشناسان و افراد رسانه‌ای مشهور و محبوب و مورد احترام و وثوق همه افراد درجه یک موسیقی سنتی و پاپاست و با همه دوستی و مراوده دارد. خلاصه آنکه برنامه را ساعت 17:30 شروع کردم.

اول برنامه بخش‌هایی از شعر معروف «ای شب از رویای تو رنگین شده» فروغ  فرخزاد را خواندم. مناسبت انتخاب این شعر، درگذشت فروغ در بهمن ماه است.پس از آن تیتراژ برنامه پخش ‌شد که تصاویری از برنامه‌های قبلی هزارصدای پاپ استروی ترانه «چه سلامی، واسه چی این همه تاخیر کردی» مانی رهنما با شعر افشین مقدم. این ترانه یکی از ترانه‌های محبوب من هم است و مناسبت انتخاب این ترانه هم که معلوم است؛ حضور دو تن از عوامل آن در سالن است.
 
***

می‌دانستم اولین اجرا خوب از آب در می‌آید. قرار گذاشته بودم که حامد حسینی، نفر اول برنامه قبلی اجرای افتخاری داشته باشد و او هم، همانطوری که انتظارش می‌رفت، آهنگ موج مثبت را که ترانه، ملودی و تنظیم آن هم کار خودش بود، به زیبایی اجرا کرد. اکت ویژه و منحصر به فردش هم خوب بود. بعد کارشناسان را به روی صحنه دعوت کردم. تا اینجا همه چیز خوب بود.
 
***
 
همیشه برای دعوت اولین نفر عزا می‌گیرم. نمی‌دانم چه کسی را باید صدا کنم، مگر آنکه یک نفر خودش بگوید که مرا به عنوان اولین نفر صدا کن. در برنامه قبل حامد حسینی خواسته بود اولین نفر باشد و اول هم شده بود. در این برنامه کسی چنین شجاعتی را نداشت، برای همین به حروف الفبا تکیه کردم و پارسا آتوت را صدا کردم. خوب بود، اما نه آنقدر که رضایت داوران را جلب کند. خودش هم گفت که اولین اجرای زندگیش روی صحنه است. اعتماد به نفسش خوب بود و در بیست سالگی اول و آخر اجرایش خوب حرف زد. نفر بعدی بهزاد یاری بود. بهزاد قابلیت بیشتری دارد. این را قبلا دیده بودم اما اینجا اصلا خوب نبود. خودش هم قبول داشت. مانی رهنما درباره اجرایش نسبتا تند صحبت کرد و حتی مرا هم مورد عتاب قرار داد. می‌دانستم که باید از برنامه دفاع کنم بنابر این از یک خواننده حرفه ای تر دعوت کردم. بهمن عصار، که اجرایش را در یکی از برنامه‌های قبلی هزارصدا دیده بودم. بهمن که از مشهد آمده بود، همه را به وجد آورد. خودش هم به وجد آمده بود. نفر بعدی امیر کیان بود که آهنگی از وحید مهراد را اجرا کرد. وحید در ردیف دوم نشسته بود. اجرای خوبی داشت. بعد از این اجراها موقع اولین میان برنامه بود.
 
***

 از قبل با یاشار درفشه، مدیر برنامه مانی رهنما قرار گذاشته بودیم که زحمت بکشد، هماهنگ کند، یکی از شاگردان مانی رهنمای عزیزیکی از آهنگ‌های او را اجرا کند. مرتضی حاجی‌خانی برای این اجرا انتخاب شد که از ابهر آمده بود. او آهنگ مرسدس مرحوم بابک بیات را با همراهی پیانوی برادر مانی، محمدرضا رهنما اجرا کرد. موقع اجرا داشتم فکر می‌کردم چقدر سخت است مرسدس را جلوی خود مانی اجرا کردن اما استاد به شاگردش اعتماد به نفس لازم را داده بود.
 
***

بعد از این اجرا،  سهیل اجرا کرد. او آهنگ تیشه فرهاد را اجرا کرد که هم صدا و هم آهنگش خاص بود. هم رهنما و هم بابک زرین عزیز در مورد سهیل خوب گفتند و افشین مقدم عزیز در مورد ساختار قدیمی‌شعر و دوگانگی زبان حرف زد. خیلی نکته خوبی بود. افشین در چندین جای دیگر هم نکات خیلی خوبی را مطرح کرد. نمی‌دانستم به این خوبی می‌تواند نقد کند.

خواننده بعدی پیوند صالحی بود که اجرای نسبتا خوبی داشت. فکر کنم بعد از اجرای پیوند بود که به استاد محمدعلی بهمنی خیرمقدم گفتم. شاید هم قبل‌تر بود. حضار به خوبی برای استاد دست زدند اما مانی رهنما سنگ تمام گذاشت و از همه درخواست کرد استاد را ایستاده تشویق کنند. همه به احترام استاد برخواستیم. همه سالن.
 
***

میان برنامه بعدی اجرای یک خواننده خوب بود که از بندرعباس آمده بود و استاد بهمنی او را به من معرفی کرده بود. از چند هفته قبل تر نوید یک صدای فوق‌العاده را داده بود. معلوم بود که پیشنهاد استاد روی سر ما جا دارد. سعادت نجفی هم سنگ تمام گذاشت و دو ترانه از ابراهیم منصفی را به زیبایی اجرا کرد و بعد، از استادش امیرحسین سمیعی، خواننده، آهنگساز و مدرس خوب آواز روی صحنه دعوت کردم تا آهنگی را که روی ترانه‌ای از استاد بهمنی ساخته بود را با پیانو اجرا کند و سعادت هم بخواند. اجرای فوق‌العاده‌ای بود، هم نوازندگی و آهنگ و هم خوانندگی. بیرون از برنامه از امیرحسین عزیز قول گرفتم که خواننده مهمان یکی از برنامه‌های ما باشد.
 
***

اجرای بعدی را ‌هادی عزیزی انجام داد.‌هادی در یکی از برنامه‌های بخش سنتی هزارصدا ( اگر اشتباه نکنم برنامه اول هزارصدای سنتی در فرهنگسرای ارسباران که علی جهاندار، کیوان ساکت، مهران مهرنیا و استاد بهمنی داوران آن بودند)، شرکت کرده و آواز خوانده بود. در این برنامه هم کولاک کرد. نفر آخر بخش مسابقه هم مصطفی پاریزی بود. جوانی از پاریز کرمان که در تهران دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی‌ست. اجرای مصطفی هم خوب بود. همانطوری که انتظار داشتم. موقع اجرای مصطفی دوست خوبم توحید کاظمی‌به سمتم آمد و گفت دوست دارد اجرا کند. گفت حالش خوب نیست و فقط خواندن می‌تواند سبکش کند. باورم نمی‌شد که چنین تقاضایی بکند. خودش سال گذشته در برگزاری برنامه به من کمک می‌کرد و می‌دانست هیچ چیز برنامه خارج از کنداکتور نیست اما حالا واقعا حالش خوب نبود.
 
***

اجراها که تمام شد داوران برای اعلام نتایج کارشناسی به اتاق مجاور رفتند و همزمان با پایین آمدن پرده، نظرسنجی کارشناسی هم آغاز شد. قرار بود پرده سینما پایین بیاید و بعد از پخش لیست شرکت‌کنندگان و اعلام کدهای آنان برای نظرسنجی مردمی، قطعه جدید مانی رهنما با عنوان «قسمت نشد» روی پرده پخش شود. از توحید دعوت کردم اجرا کند و وقتی به پشت صحنه رفتم خیلی ذوق زده شدم وقتی مانی رهنما پذیرفت، به جای پخش آهنگش، خودش اجرای زنده داشته باشد. می‌دانستم اجرای مانی یک پایان فوق العاده برای برنامه‌ست. همینطور هم بود. فریاد شادی حضار که همین را نشان می‌داد. این خوبی یک خواننده حرفه‌ای‌ست. همیشه آماده اجراست.
 
***

بعد از این اجرا، بابک زرین اعلام نتیجه نظر سنجی کارشناسی را به عهده گرفت و نتیجه را به این ترتیب اعلام کرد:

نفر اول:‌هادی عزیزی
نفر دوم: بهمن عصار
نفر سوم:مصطفی پاریزی
 
و نظرسنجی مردمی هم خیلی نزدیک به آن بود:
نفر اول:‌هادی عزیزی
نفر دوم: بهمن عصار
نفر سوم: پیوند صالحی
 
عکس یادگاری کلیه شرکت کنندگان، داوران و مهمانان و اهدای لوح تقدیربه دست استاد بهمنیبهکارشناسان پایان بخش برنامه بود.

اگر خودم به عنوان خبرنگار پایین نشسته بودم، نکات زیادی از سخنان کارشناسان برنامه را یادداشت می کردم، اما چون خودم روی صحنه بودم یادداشت نکردم. مهم‌ترین نکته از سخنان مانی رهنما که به یادم ماندهاین بود که گفت خوانندگی ورزش صداست، هر کس می تواند خواننده شود، مگر آنکه مشکل خاصی در فیزیک حنجره‌اش وجود داشته باشد. بای خواننده شدن باید تمرین کرد. بابک زرین هم گفت بعضی ها فکر می کنند فقط ترانه‌سرا که با کلمات سرو کار دارد باید کتاب بخواند در حالی که همه کسانی که در فرآیند تولید یک اثر موسیقایی دخیلند، باید مطالعات مختلفی داشته باشند و افشین مقدم درباره ترانه و مارکت آن سخنان ارزنده و کارگشایی را مطرح کرد. من نباید بگویم، آخر برنامه خیلی‌ها گفتند از مباحثی که در برنامه مطرح شد خیلی استفاده کرده‌اند.
 
***
 
قرار است فینال بخش سنتی هزارصدا را قبل از عید نوروز و در همین فرهنگسرای نیاوران و فینال بخش پاپ را در ماه اول سال آینده و در محلی دیگر که گنجایش بیشتری داشته باشد برگزار کنیم. به احتمال زیاد یک جلسه مختص موسیقی اصیل ایرانی هم در شهر ری خواهیم داشت. از یکی دو شهر دیگر هم درخواست برگزاری برنامه اختصاصی برای آن شهر داشته‌ام که به موقع مطرح خواهم کرد. خداراشکربرنامه هزارصدادارد راه خودش را پیدا می کند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 بهمن 1393 - 13:18

دیدگاه‌ها

سه شنبه 21 بهمن 1393 - 13:11

برای بار هزارم مینویسم لطفا زمان و نحوه ی ثبت نام و اطلاع رسانی کنید .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود داوری رهنما، زرین و مقدم در پانزدهمین برنامه هزارصدا | موسیقی ما