برنامه یاد بعضی نفرات
 
اخبار امیدوار کننده در نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران
ارکستر سمفونیک تهران با اجرای سمفونی شماره 9 بتهوون، فعالیت خود را آغاز می‌کند
موسیقی ما - در شرایطی که ارکستر سمفونیک تهران، سال‌ها تعطیل بود و در این مدت اخبار ضد و نقیضی از حضور رهبران متعدد شنیده می‌شد؛ حالا «علی رهبری» به ایران آمده تا رهبری این ارکستر را برعهده بگیرد. این در حالی است که چندین ماه است «منوچهر صهبایی» به دعوت «پیروز ارجمند» -مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- تمامی برنامه‌های خود در خارج از کشور را تعطیل کرده و برای اداره‌ی این ارکستر به تهران آمده است.

«رهبری» پیش از این نیز، سکان هدایت ارکستر سمفونیک را برعهده داشت. در آن زمان البته، بعد از مدتی به دلیل اعتراض به وضعیت نامناسب ارکستر سمفونیک از این پست استعفا داده و بار دیگر برای ادامه‌ی برنامه‌های خود به خارج از کشور رفت. حالا او باز آمده تا قدیمی‌ترین ارکستر سمفونیک خاورمیانه را احیا کند. توافق میان او و دفتر موسیقی، شب گذشته حاصل شد و امروز جلسه‌ای با حضور اهالی رسانه برگزار شد. شاید به همین خاطر است که «ارجمند» می‌گوید این بهترین اتفاق دوران کاری‌اش از ابتدا تاکنون بوده است.

به گزارش سایت «موسیقی ما»، نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران امروز -چهارشنبه 13 اسفندماه- با حضور علی رهبری (رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران)، پیروز ارجمند (مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد)، صادق جمالی (مدیرعامل بنیاد رودکی) و همچنین ندا انتظامی (مدیر روابط عمومی معاونت هنری) برگزار شد و علی رهبری، برنامه‌های خود برای هدایت این ارکستر را بیان کرد. رهبری همچنین گفت که اکستر سمفونیک تهران با اجرای سمفونی شماره 9 بتهوون پیش از به پایان رسیدن سال، فعالیت خود را آغاز می‌کند. این رهبر ارکستر برجسته همچنین گفت: «می‌خواهم کاری کنم که نمایندگان مجلس مرا دوست داشته باشند و برای دیدن اجرای ارکستر سمفونیک تهران بیایند و از ما حمایت کنند.»

البته برگزاری نشست ارکستر سمفونیک، مسأله فرصتی بود برای آنکه همچنان دیگر مسایل مربوط به موسیقی نیز بررسی شود؛ برای مثال «ارجمند» از شایعه‌ی رفتنش بگوید و انگیزه‌هایش برای ماندن: «وقتی در مراسم یادمان مرحوم «خورشیدفر» عید را پیشاپیش تبریک گفتم، بعضی فکر کردند قصد رفتن از دفتر موسیقی را دارم. اما عزم من از همیشه برای ماندن بیشتر است و در این میان نظر وزیر و معاون ایشان، آقای مرادخانی هم همین است.»

«علی رهبری» سخنانش را با ادای دین به «حسین دهلوی» و «مصطفی کمال‌پورتراب» آغاز کرد که در کودکی و نوجوانی معلم او بودند. او به این مسأله اشاره کرد که این شانس را داشته که از بچگی به عرصه‌ی موسیقی وارد شود و آن را تمام و کمال ادامه دهد: «آدم‌هایی مثل من برای این مملکت هستند، من هر آنچه که دارم را مدیون مملکت خویش هستم و خوشبختانه همیشه این شانس را داشته‌ام که کاری را انجام دهم که دوست داشتم.»

علی رهبری، رهبر ارکستر مشهور ایرانی در نشست خبری «ارکستر سمفونیک ایران» از پذیرفتن مدیریت هنری این ارکستر خبر داد و اعلام کرد که درِ ارکستر به روی تمام نوازندگان باز است و از آزمون و امتحان هم خبری نیست: «متأسفانه اسم من بد در رفته، چرا که خیلی‌ها به من می‌گویند آدم سختگیری هستم در حالی که باید بگویم که فقط آدم جدی هستم و امیدوارم بتوانم در این مدتی که به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران به فعالیت مشغول هستم، کار مفیدی را انجام دهم.»

«رهبری» روایت کرد که در اولین سال‌های فعالیت‌اش در اروپا به عنوان رهبر ارکستر قطعه‌ای به نام «نوحه‌خوان» اجرا کرده است. او درباره فعالیت ارکستر سمفونیک تهران در سال‌های پیش از انقلاب گفت: «یادم می‌آید زمانی که ایران بودم، انتقادهای زیادی به ارکستر سمفونیک تهران داشتم که چرا با وجود افراد شایسته جوان که همگی عملکرد بسیار شایسته‌ای در عرصه موسیقی داشتند، نباید آنطور که باید و شاید در ارکستر سمفونیک تهران نیز به آنها توجه شود. من فشارم این بود که هرچه سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشید، به نتیجه نمی‌رسید و این نوازندگان بعد از مدتی از کشور می‌روند. پس بهتر است ما بیاییم و کسانی را درگیر کار کنیم که از هنرستان موسیقی هستند و می‌توانند در ارکستر سمفونیک تهران حضور جدی داشته باشند.»

او همچنین به مشکلاتی که پیش از این در حضورش در ایران ایجاد شده بود، اشاره کرد: «به ایران آمدم تا ارکستر سمفونیک را به‌طور کامل راه‌اندازی کنم؛ ولی متأسفانه شرایط مالی نامناسب بود و در آن زمان که آقای «کامکار» ارکستر مایستر ما بود، به من گفت که تمام بچه‌ها تمام کارهایشان را کنار گذاشته‌اند تا کارهای ارکستر را انجام دهند و به همین دلیل شرایط مالی بسیار بدی دارند. در آن زمان فکر می‌کردم به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک شخصیت مهمی هستم و به همین دلیل می‌خواستم به وزارت‌خانه فشار بیاورم تا وضع معیشتی بچه‌ها را درست کنند اما در آن زمان این اتفاق میسر نشد و حتی وزیر حاضر نشد که از یکی از اجراهای ما دیدن کند. من هم به همین دلیل نامه سرگشاده نوشتم و بعد از آخرین کنسرت هم حرف‌هایم را زدم تا شاید بتوانم با ارکستر سمفونیک همکاری‌ام را ادامه دهم که این اتفاق هم نیفتاد.»

رهبری همچنین به این مسأله اشاره کرد که سه سال پیش حدود 30 نفر از نوازندگان ایرانی که بین 18 تا 30 سال سن داشتند، با هزینه خودشان بلیت خریدند و به ترکیه سفر کردند: «آنها آمده بودند تا من دو هفته با آنها کار کنم. در هیچ جای دنیا چنین نوازندگانی با این روحیه عالی را نمی‌بینیم. همین نوازندگان در عرض دو هفته چنان پیشرفتی کردند که من گفتم به خاطر شما حاضرم به ایران برگردم. این روزها نیز آقای وزیر و معاون وزیر به نظر جدی می‌آیند و امیدوارم شاهد اتفاق‌های خوب در این زمینه باشیم. من مسئولیت کل ارکستر را بر عهده گرفته‌ام و سعی خواهم کرد ظرف 10 روز آینده ارکستر برپا شود.»

او البته یادش ماند تا از رسانه‌ها نیز تقدیر کند. اینکه در سال‌هایی که او نبوده، تنها این رسانه‌ها بودند که از او یاد کردند و جویای احوالش بودند. هر چند او چندان خوش‌بین نیست: «ارکستر همیشه مشکل خواهد داشت؛ اما خوشبختانه تمام افرادی که مسئولیتی بر عهده دارند، می‌خواهند دست به دست هم بدهند تا این کار انجام شود. برنامه‌ریزی از نظر هنری این است که تمام نوازندگانی که آزمون داده‌اند یا آنهایی که به هر دلیلی از ارکستر جدا شده‌اند، باید بیایند و با من کار کنند تا من با آنها بیشتر آشنا شوم؛ چرا که قصد دارم که یک کنسرت آزمایشی ترتیب بدهم که در آن سمفونی 9 بتهوون اجرا شود.»

پیروز ارجمند نیز در این نشست درباره دلایل انتخاب علی رهبری توضیح داد. از این گفت که یکی از معیارهای ارکسترهای بین‌المللی، داشتن رهبر درجه‌یک و متخصص است که برای تشکیل و راه‌اندازی هر ارکستری اهمیت دارد و گزینه اولی که ما از همان ابتدا برای تشکیل ارکستر سمفونیک مدنظر قرار دادیم، علی رهبری بود که نه تنها در ایران بلکه در منطقه شرق شاخص‌ترین و معتبرترین رهبر ارکستر است.»

ارجمند ادامه داد:«حضور استاد رهبری و شروع به کار رسمی ارکستر سمفونیک تهران خوشحال‌کننده‌ترین خبری بود که در عرصه موسیقی داشتم و خوشحالم که بالاخره تلاش‌های معاون هنری و همکاران من در دفتر موسیقی و بنیاد رودکی نتیجه داد و ما از این پس شاهد اجراهای خوبی از سوی ارکستر سمفونیک تهران خواهیم بود. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که آقای رهبری علاوه بر رهبری ارکستر سمفونیک تهران به عنوان مدیر هنری این مجموعه موسیقایی نیز فعالیت خود را ادامه خواهند داد که به نوعی می‌توان گفت راهبر و ناخدای کشتی ارکستر سمفونیک تهران همین مدیر هنری است که استاد «رهبری» وظیفه انجام آن را به عهده دارند.»

در ادامه‌ی این نشست «جمالی» -مدیرعامل بنیاد رودکی- هم توضیحات خود را ارایه داد. او از این گفت که دو روز جلسات کاری بسیار فشرده‌ای داشته‌اند تا «رهبری» سرانجام به‌عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شود: «شخصیت حقوقی بنیاد رودکی شخصیت عمومی غیردولتی است که این امکان را دارد که شرایط پشتیبانی و مالی ارکستر سمفونیک را فراهم کند تا همه فعالیت‌ها بر دوش دولت نباشد. خیلی خوشحال هستیم که یک انگیزه قوی در «علی رهبری» وجود دارد. امیدوارم اآنچه که شایسته ارکستر سمفونیک تهران است عملی شود. ضمن اینکه حوزه اختیارات قانونی بنیاد رودکی این اجازه را می‌دهد که وارد مناسبات اقتصادی شود. ارکسترها هزینه‌های سنگینی دارند و یک مدیریت متفاوت می‌خواهد تا هزینه‌ها را مدیریت کند. دفتر موسیقی و معاونت هنری اختیار اقتصادی ندارند که وارد مناسبات اقتصادی شوند، به همین دلیل بنیاد رودکی در این زمینه ورود کرده است.» جمالی در پایان وعده داد تا نوازندگی به عنوان یک شغل و یک صنف در آینده‌ای نزدیک معرفی شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اسفند 1393 - 17:05

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 14 اسفند 1393 - 00:06

خدایا شکرت.مرسی استاد که منت گذاشتید و اومدید.تبریک به جامعه موسیقی.اسم پیروز ارجمند رو باید توی تاریخ موسیقی ایران ثبت کرد.چقدر این فرد با درایت هست.کی بهتر از علی رهبری بزرگ.بازم تبریک.به امید روزهای بهتر.

شنبه 16 اسفند 1393 - 09:23
Danial roghanian

چرا به جای استفاده از قطعات مشهور کلاسیک از اهنگسازان نامی و مطرح خودمون استفاده نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2.190.166.95
پنجشنبه 14 اسفند 1393 - 03:34

جدا کار بزرگی بود.تو این برزخ موسیقی ایران احیای ارکستر سمفونیک به دست استاد بزرگ علی رهبری تقریبا مثل معجزست...!دست هر چه دست اندر کار با فکر و تلاش واسه واسه این کار درد نکنه...
ضمنا علی رهبری نه تنها در شرق بلکه در غرب هم یکی از بهترینهاست.
بدون شک صهبایی هم یکی از بهترین گزینه هاست ولی با این فضای داغون/پوکیده و نابود موسیقی ما که مردم از موسیقی فقط تعدادی خواننده پاپ نیم بند دارند جدا کار بزرگی انجام شده یا داره میشه...!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر سمفونیک تهران با اجرای سمفونی شماره 9 بتهوون، فعالیت خود را آغاز می‌کند | موسیقی ما