برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگو با خواننده آلبوم «نارنجی» که آلبومش را خودش شخصا در سطح شهر توزیع کرد؛
اردوان سپه‌پور: حرکت اعتراضی ام اگر جواب ندهد، تا آخرین آلبومم همین کار را می‌کنم
موسیقی ما - خواننده آلبوم «نارنجی» که در اقدامی عجیب و اعتراض گونه، آلبوم خود را شخصا در سطح شهر توزیع کرد، درباره این تصمیم خود توضیحاتی را ارائه داد. به گزارش «موسیقی ما»، اردوان سپه پور که دو هفته قبل آلبوم «نارنجی» با صدای او در فضای مجازی منتشر شد و حدود 50000 هزار نسخه ایزاین اثر توسط خود این خواننده قرار است در سطح شهر به مرور توزیع شود، این اقدام خود را نوعی اعتراض به سودجویی های برخی شرکت های پخش و برخی افراد خواند که بدون هیچ اطلاعات و پیش زمینه ای، سعی به سوءاستفاده از هنرمندان این عرصه دارند. گفتگوی «موسیقی ما» را این خواننده را در ادام می خوانید:
 
  • * پیش ازهر چیزی کمی در مورد مراحل تولید این آلبوم بگو. پیش زمینه ساخت این اثر از کجا بود؟
جرقه های تولید این آلبوم برمیگردد به چهار یا پنج سال قبل. زمانی که من در قبرس مشغول تحصیل در رشته طراحی داخلی بودم . هم زمان با تحصیل شروع به ساختن تعدادی ملودی و سرودن ترانه کردم. بعد از مدتی از طریق برادرم با امیر پناهی که از موزیسین های مقیم قبرس بود آشنا شدم. به پیشنهاد امیر پناهی برای ضبط و تنظیم قطعات به ایران برگشتم. در ایران از طریق امیر با مهران اکرمی از آهنگسازان و تنظیم کنندگان موسیقی پاپ آشنا شدم و ضبط آثار را با همکاری بهترین نوازندگان حال حاضر موسیقی ایران شروع کردیم .
 
  • * پروسه ضبط این آلبوم چقدر طول کشید؟
پروسه تنظیم، ضبط و میکس آثار ظرف مدت 3 ماه انجام شد. ولی گرفتن مجوزها خیلی طول کشید .
 
  • * دلیل خاصی باعث این اتفاق شد؟
نمیدارنم. فقط همین را بگویم که شرکتی که به من قول داده بود که ظرف مدت 3 هفته این مجوزها را بگیرد متاسفانه نتوانست به قولش عمل کند. اما خدا را شکر می‌کنم که سرانجام این اتفاق با بزرگواری جناب پیروز ارجمند رئیس واحد موسیقی وزارت ارشاد افتاد تا من بتوانم فعالیتهایم را ادامه دهم.
 
  • * نام این آلبوم بر چه اساسی «نارنجی» انتخاب شده؟
نام آلبوم من یک راز است. این موضوع بعدها برای همه مشخص خواهد شد.
 
  • * موضوعی که در حال حاضر در محافل موسیقی درباره آلبوم «نارنجی»شنیده می شود، در مورد نحوه پخش آلبوم بصورت رایگان توسط خودتان است. این علامت سوال بزرگ که چطور یک خواننده آلبومش را که مشخصا با هزینه خیلی بالایی تولید شده بصورت رایگان پخش میکند؟
به دو دلیل. همونطور که میدانید متاسفانه در ایران قانون کپی رایت وجود ندارد و متاسفانه میبینیم که بعضی از افراد بصورت غیر قانونی موزیکها یا حتی فیلمها را از سایتهای غیرمجاز دانلود یا خریداری می‌کنند و هیچ مرجعی هم پیگیر این تخلف و برخورد با این گونه سایتها نیست . دلیل دوم محدودیت‌هایی است که چه درست چه غلط برای پخش آلبوم بر سر راه همه ی خوانندگان جدید وجود دارد و اجازه بدید که بیشتر از این ، این بحث را باز نکنیم.
 
  • * با این اوصاف باز هم قرار هست آلبومی از تو در بازار موسیقی منتشر شود؟
صد در صد. موسیقی تمام زندگی من است. من کار دیگری به غیر از موسیقی نمیتوانم انجام بدهم و از آن لذت ببرم . همین الان در حال ضبط قطعات آلبوم دومم هستم.
 
  • * آیا آلبوم دومت را هم میخواهی به همین روش پخش کنی ؟
اگر این حرکت اعتراضی من جواب ندهد شاید تا آخرین آلبومم همین کار را بکنم. اگر قرار باشد خیلی واضح به شما در این باره بگویم حرف من این است که هرگز اجازه نمی دهم برخی افراد و برخی شرکت ها که هیچ زحمت و هزینه ای در موسیقی نکرده اند و عمدتا نیز سررشته ای از هنر ندارند، بخواهند از من و موسیقی ام سوء‌استفاده ککنند.
 
  • * خوب به این فکر کرده ای که بااین روند فقط باید هزینه کنی و هیچ درآمدی هم نخواهی داشت؟
من ترجیح میدهم که اگر قرار است مخاطب من قطعات من را به صورت غیر مجاز دانلود و تهیه کند، این کار را مستقیما از طریق خودم و با رضایت خودم انجام بدهد. من مخاطبم را دوست دارم و دوست ندارم هیچ گناهی به پایش نوشته شود.
 
  • * خوب با این حساب تکلیف مخاطبینی که مستقیما به شما دسترسی ندارند چه میشود؟
آنها هم میتوانند همه قطعات را مستقیما از وب سایت شخصی من www.ardavansepahpour.com و سایر سایتهای قانونی دانلود موسیقی دانلود کنند.
 
  • * ادامه این روند برای تو و کارت موفقیت آمیز خواهد بود؟
ممکن است که پول در نیاورم ولی مطمئنم که موفق می‌شوم . بالاخره یک روز یک نفر باید شروع کند و جلوی این ماجرا را تا حدی بگیرد .
 
  • * برای کنسرت هم برنامه ای داری ؟
حتما برنامه دارم. اما فعلا ترجیح میدهم که تا پایان انتشار آلبوم دوم به این موضوع فکر نکنم .
 
  • * حرفی مانده؟
ببینید ، ما برای خریدن یک بسته چیپس یا پفک به راحتی حاضریم سه یا چهار هزار تومان هزینه کنیم که ظرف مدت چند دقیقه تمام میشود. موسیقی هم یک غذاست اما غذای روح. ولی پراخت سه هزار تومان برای خرید یک آلبوم موسیقی که تا ابد میشود از آن لذت برد برایمان خیلی کار سختی است. با این روند دانلودهای غیر مجاز فقط داریم تیشه به ریشه موسیقی‌مان می‌زنیم. باعث می‌شویم که تهیه کننده ویا خواننده که نهایتا هیچ درآمدی از انتشار آلبومش ندارد حاضر به هزینه کردن برای کارش نشود. این روزها شاهد این ماجرا هستیم که سازهای آکوستیک در آثار موسیقی روز به روز کمتر شده و اکثرتنظیم کنندگان به ناچار مجبور به استفاده از سینتی سایزبه جای نوازندگان سازهای آکوستیک میشوند . ادامه همین رویه متاسفانه باعث خواهد شد که کیفیت و محتوای آثار دچار ضعف گسترده ای شود.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1393 - 23:59

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 14:12

سلام چه خبر خوبی آیلار ؟ با دست خودم پخش کردک که فقط زود مشهور شم .

جمعه 22 اسفند 1393 - 19:57

هر کسی نظر خودشه رو داره دیگه باید به همه احترام گذاشت

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اردوان سپه‌پور: حرکت اعتراضی ام اگر جواب ندهد، تا آخرین آلبومم همین کار را می‌کنم | موسیقی ما