برنامه یاد بعضی نفرات
 
رهبری ارکستر سمفونیک تهران و چند سئوال بی پاسخ
صداقت را کنار تیرک راه بند تازیانه می‌زنند

[ نیوشا مزیدآبادی - روزنامه نگار ]

ارکستر سمفونیک تهران در طول نزدیک به 3 سالی که ایام خاموشی اش را تجربه می کرد فراز و نشیب های زیادی داشت اما به واقع راه اندازی دوباره این ارکستر دستاویز خوبی برای دولت تازه روی کار آمده روحانی به شمار می رفت تا تدبیر و امیدش را در امور فرهنگی کشور به رخ منتقدانش بکشد.

در این میان اما گویا راه اندازی این ارکستر و نمود بیرونی فاتحانه و پیروزمندانه اش بیش از هر چیز دیگر برای مسئولان فرهنگی ایران در دولت یازدهم مهم جلوه می نمود. پیروزمندی که به هر لطایف الحیلی می خواستند میسر شود. این ماجرا زمانی آب و تاب بیشتری به خود گرفت که پیروز ارجمند پس از تکیه زدن بر صندلی مدیر کلی دفتر موسیقی در اولین نشست خبری اش، اولین وعده را برای راه اندازی ارکستر سمفونیک تهران داد. چند ماه بعد در فروردین ماه 93، بی هیچ مشورت و رسیدن به نگاه واحدی از سوی موزیسین های ارکستر سمفونیک خاموش تهران، منوچهر صهبایی به عنوان رهبر این ارکستر معرفی شد. از همان ابتدا این انتخاب با واکنش های زیادی از سوی موزیسین ها به خصوص ارسلان کامکار که چندین سال مایستر این ارکستر بود، مطرح شد.

با این حال معاونت هنری وزارت ارشاد و مدیر کل دفتر موسیقی تا مدتها بر تصمیم خود پافشاری می کردند و در بسیاری از نشست های خبری وعده های زمانی متعددی را برای از سر گیری کار ارکستر سمفونیک تهران می دادند. اما زمانی که در نشست خبری سی امین جشنواره موسیقی فجر، پیروز ارجمند- مدیر کل دفتر موسیقی- عنوان کرد که قرار است ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی اجرایی در مراسم اختتامیه داشته باشد تا حد زیادی نگرانی موزیسین ها برای احیای دوباره این ارکستر برطرف شد.  حال اینکه چه بر سر منوچهر صهبایی آمد، شرح مفصلی می طلبد که در این مجال اندک نمی گنجد.

اما به هر حال همه منتظر بودند تا شهرداد روحانی - که سالیان سال در کنار این ارکستر اجراهای باشکوهی همچون پرنده آتشین استراوینسکی، شهرزاد ریمسکی کورساکف و... داشته- چوب رهبری این ارکستر را به دست گیرد. مراسم اختتامیه سی امین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد اما نه خبری از اجرای ارکستر سمفونیک تهران بود و نه حضور شهرداد روحانی. اما در همین مراسم منوچهر صهبایی روی صحنه واکنش عجیبی نشان داد که خبر از عدم صداقت مدیران فرهنگی کشور می داد و منجر به گمانه زنی های  دیگری هم می شد.

ماجرا سربسته باقی ماند تا اواسط اسفند ماه به یک باره علی رهبری به عنوان رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران از سوی مدیر کل دفتر موسیقی معرفی شد. درست در زمانی که شهرداد روحانی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد آمد و شد می کرد و گمانه زنی ها برای رهبری او در ارکستر سمفونیک قوت می گرفت و برخی از شنیده ها حاکی از این بود که این رهبر ارکستر برنامه سالیانه اجراهایش را به مسئولان فرهنگی کشور ارائه کرده و قرار است پیش از نوروز برنامه ای را با این ارکستر اجرا کند، در گوشه ای دیگر همین مسئولان در حال رایزنی با علی رهبری بودند.

اینکه ارکستر سمفونیک تهران پس از نزدیک به 3 سال احیا شود و به حیات خود ادامه دهد بی شک دست آورد مهمی است اما در این میان سئوال پیش می آید که به چه قیمتی این دست آورد میسر شده است؟ به قیمت نادیده گرفتن صداقت؟ چطور می توان اعتبار هنری موزیسین های مطرحی امثال شهرداد روحانی را زیر سئوال برد؟ آیا هنوز هم درست است که با تمام این عدم صداقت ها انتظار داشته باشیم ارکستر سمفونیک تهران حیات دوباره اش را بی هیچ چالشی ادامه دهد؟ و نیز چه زمانی مدیر کل دفتر موسیقی و معاونت هنری ارشاد درباره اتفاقات بی سر و صدای پشت پرده توضیح خواهند داد؟
 
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 فروردین 1394 - 12:44

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 5 فروردین 1394 - 19:51

میشه صداقت دردناک تر از دروغگویی بوده

پنجشنبه 6 فروردین 1394 - 11:09

شما برويد از اقاي شهرداد روحاني سوال كنيد ببينيد مدير موسيقي مملكت با كدام تدبير هزار وعده و وعيد به او داده ، بعد برويد سراغ اقاي صهبايي تا روايت هاي محير العقول ايشان را از حرف هاي بي اساس مدير موسيقي بشنويد ، دست اخر برويد سراغ اقاي علي رهبري و دليل برخورد محكم و قاطع ايشان با مدير موسيقي در شب اجراي اركستر سمفونيك را جويا شويد . جناب مرادخاني شما مديري براي موسيقي اورديد كه قرار بود مشكلات را حل كند اما خودش الان به مشكل اول موسيقي ما بدل شده و شما كه بهتر از هر كس با مشكلات متعدد مديريتي ايشان اشنا هستيد مماشات ميكنيد تا كار به نقطه غير قابل اصلاح برسد

پنجشنبه 6 فروردین 1394 - 14:01

همچین قصه تعریف میکنید انگار شهرداد روحانی و صهبایی اخر صداقتن. کل رزومه شهرداد روحانی و صهبایی دروغه ٬ ارکستر سمفونیک کوتا که روحانی رییسشه اصلا وجود نداره ٬ تو اینترنت سرچ کنید خودتون میفهمید ٬ همینطورم رزومه صهبایی٬ ایشون میگه ۳۵ سال مدیر ارکسترهای مختلفیه اما یکبار اسم این ارکسترارو نمیگه٬ صهبایی تو مصاحبه هاش میگه دکترای رهبری داره اما هیچ وقت اسم دانشگاهو نمیگه. کیا دم از صداقت میزنن. اگه انتخاب نشدن واسه ارکستر تهران واسه اینکه رزومه هاشون لو رفته پیش مسئولین. منم اول مثل شما فکر میکردم بعد از تحقیق نظرم عوض شد.
خانم محترم قبل از اینکه مطلب بنویسین تحقیق کنین. صداقت از خود ادم شروع میشه

جمعه 7 فروردین 1394 - 21:28

خانم شما که آنچنان تحقیق نکرده مطلب می نویسی بهتره اینقدر مدعی صداقت نباشی. ضمنا گزارشهای کپی پیست شما موجوده که از خبرگزاریها عین مطلب رو کپی کردید و به نام خودتون تو روزنامه فخیمه اعتماد منتشر کردید.این هم کارنامه صداقت شما

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صداقت را کنار تیرک راه بند تازیانه می‌زنند | موسیقی ما