برنامه یاد بعضی نفرات
 
**
در نشست خبری اپرت «رودابه» توسط سرپرست آنسامبل اپرای «آیریک» برگزار شد
موسیقی ما – نشست خبری اپرت «رودابه» به میزبانی تالار وحدت برگزار شد. این برنامه از سوم تا نهم اردیبهشت، هر شب ساعت ۲۱ در تالار رودکی روی صحنه می‌رود و تا کنون هم استقبال خوبی از بلیت فروشی آن به عمل آمده است. «حمید خسروبیگی»، مدیر اجرایی و هماهنگی برنامه، در ابتدای نشست خبری گفت: «اپرت رودابه اولین اجرای رسمی آنسامبل اپرای «آیریک» است که امیدواریم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد این در حالی است که ما سعی کردیم کاری را انجام دهیم که مخاطبان تاکنون با آن کمتر مواجه شده‌اند. در سال‌های دور تجربیاتی از این دست در کشور ما توسط هنرمندان بزرگی چون لوریس چکناوریان انجام گرفته اما این کاری که ما برای اجرا در نظر گرفته‌ایم شاید اولین اجرا در نوع خود نباشد اما تجربه بسیار ارزشمندی است که تصور می‌کنم مخاطبان به دلیل اینکه با آن کمتر مواجه شده‌اند با دیدن آن تجربه جدیدی را سپری خواهند کرد.»

 «شقایق باقری» که وظیفه سرپرستی آنسامبل اپرای آیریک و ایفای نقش در این نمایش را بر عهده دارد هم گفت: «اپرت از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از اپراست و بر خلاف اپرا که تمام متن و دیالوگ‌ها آهنگین اجرا می‌شوند، در اپرت مقدار بازی‌ها و دیالوگ‌ها بیشتر از اجراهای آهنگین است. در گذشته اپرای واقعی و کامل در ایران وجود نداشته و نمونه‌هایی مثل اپرای چکناواریان به دلیل اینکه فاقد بازیگری بوده را نمی‌توان اپرای کامل خواند. با این حساب اجرای اپرت رودابه، برای نخستین بار در کشور تمام فاکتورهای لازم را دارد.»

او در ادامه افزود: «پس از فرستادن نت‌ها و متن توسط کیا خسروی، تمرین بخش موسیقی کار از خردادماه سال گذشته و تمرینات بخش نمایش نیز از مردادماه آغاز شد. اپرت ایرانی «رودابه» اجرایی کاملا زنده است که در بخش موسیقایی آن یک نوازنده پیانو و یک نوازنده فلوت بازیگران و خوانندگان را همراهی خواهند کرد. این در حالی است که مخاطبان می‌دانند که اپرا با اپرت تفاوت‌هایی دارد که همین امر می‌تواند برای کسانی که تاکنون آشنایی کمتری با اپرت دارند برنامه جالب توجهی باشد. البته ما برای اینکه قوانین موجود در کشور زیرپا گذاشته نشود، برنامه‌ای ترتیب دادیم تا بازیگر زن کار تک خوانی نداشته باشند و حتما در کنار آن‌ها از سه وکال مرد استفاده می‌شود. ما به فضای به وجود آمده به عنوان فضایی دارای محدودیت نگاه نمی‌کنیم بلکه این فضا به ما اجازه بروز خلاقیت می‌دهد.»

سعید میرزایی، کارگردان بخش نمایش اپرت رودابه، هم یکی دیگر از سخنرانان جلسه بود که به این نکات اشاره کرد: «این کار قرار است به افسانه‌ها، قصه‌ها و باورهای ایرانی که آرزوی جوامع و مردم را در خود دارد بپردازد. داستانی که در این اپرت روایت می‌شود، داستان زال و رودابه است و از آنجا که ازدواج یک ایرانی (زال که زابلستانی‌ بوده) و یک غیرایرانی (رودابه که کابلستانی است) در آن دوره یک ساختارشکنی به شمار می‌آمده، این داستان در واقع تقابلی‌ است بین خرد و اسطوره که در ‌‌نهایت به پیروزی خرد و ازدواج این دو می‌انجامد. خط‌کش‌گذاری‌ها در بررسی آثاری این‌چنینی‌، مزایا و معایبی دارد زیرا اگرچه باعث معرفی اثر می‌شود اما ممکن است به گونه‌ای پیش برود که باعث شود گونه‌ خاصی از هنر، در یک کشور جا نیافتد و مغفول بماند، درست مثل اتفاقی که برای اپرا و اپرت در ایران افتاده است.»

محمدیان نماینده شرکت «آژند سرویس» که حامی مالی اپرت رودابه است هم گفت: «از آنجایی که معمولا کارهای هنری چندان بازده مالی ندارند، ما بدون چشم‌داشت سود مالی از این گروه و اجرا‌هایش حمایت کرده‌ایم. با توجه به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در کشورمان، باید از هر اتفاقی که بتواند شرایط را بهبود دهد، از جمله آثار هنری حمایت کرد و من بااین رویکرد توانستم همکارانم را در شرکت آژند سرویس برای حمایت از این اثر قانع کنم.»

اپرت «رودابه» برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی است که به کارگردانی سعید میرزایی و سرپرستی شقایق باقری به نمایش در خواهد آمد. موسیقی و متن این اپرت توسط محمدکیا خسروی از هنرمندان ساکن اتریش ساخته و نوشته شده که شقایق باقری، میلاد باقری، محمدکیا خسروی، فرزاد برهمن، نگین گودرزی، الهه حیدری، فلورا فرزانه، سارا مصطفوی نسب، پاس چکاد و کیمیا پوری در آن به ایفای نقش خواهند پرداخت.

در بخش موسیقی هم نوازنده پیانو آلوین آوانسیان و نوازنده فلوت ترانه پوریوسف گروه را همراهی خواهند کرد. حمیدرضا خسروبیگی مدیر اجرایی و هماهنگی این اجرا است و شرکت «آژند سرویس» به عنوان حامی هنری این اثر حضور خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید عکس‌های «یاسمن امانی» از این نشست خبری را ببینید:
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 فروردین 1394 - 02:29

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در نشست خبری اپرت «رودابه» توسط سرپرست آنسامبل اپرای «آیریک» برگزار شد | موسیقی ما