برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور اهالی موسیقی؛
مجموعهٔ موسیقایی گذار رونمایی شد
موسیقی ما - جمعه‌ای که گذشت؛ مراسم رونمایی از مجموعه موسیقایی «گذار» در شهرِ کتابِ فرشته انجام شد. گذار مجموعه‌ای است شاملِ «ترنمی برای صبح» اثری از سیامکِ جهانگیری و خوانندگی امیر مردانی، «دورنهان» را علی اصغر عربشاهی و حسین زمانی نواخته‌اند و «راح روح» اثری از هادی آذرپیرا و علی بهرامی‌فر است. برای رونمایی چهره‌های موسیقی هم حضور داشتند که از آن جمله می توان به حمیدرضا نوربخش، علیرضا قربانی، حسین علیشاپور و پوریا اخواص اشاره کرد.

امیر مردانه مدیر انتشارات «ساز و آواز» می‌گوید، به خاطر نیازی که در فضای چالش‌برانگیز حوزه موسیقی وجود داشته؛ تلاش کرده است تا آثاری جدی در این حوزه را خلق کند؛ او البته به چالش‌های موجود در این راه نیز اشاره کرد: «ما دچار چالش‌های زیادی در این خصوص هستیم که امیدوارم به تدریج مرتفع شود.»

طبقِ آنچه مردانه می‌گوید؛ این سه آلبوم پیش از این قرار بوده در قالب چهار اثر ارایه شود که یکی از آنان به مرحلهٔ انتشارنرسیده است؛ اما در همین سه اثر نیز تلاش کرده تا ایدهٔ خود را پیاده کند: «موسیقی امروز ما نیازمند توجه بیشتر به موسیقی‌ سازی و آوازی است؛ اما در این سال‌ها به خاظر شرایط نامناسبی که در زمینهٔ بازار و همچنین پخش آثارِ موسیقایی وجود داشته است؛ مردم چندان اقبالی به این نوع موسیقی نشان نمی‌دهند و همین حمایت دولت را می‌طلبد. در همین زمینه، ما تلاشمان را کردیم تا گامی در این خصوص برداریم و امیدواریم که این اتفاق ادامه داشته باشد. می‌خواهیم مجموعه‌ای را تشکیل بدهیم که با صفا و صمیمیت، چالش‌های پیش‌روی موسیقی ایران را برطرف کند.»

او از مشکلات در حوزهٔ پخش موسیقی هم گفت. از اینکه می‌خواسته از چهره‌های نامی برای شروع کار دعوت کند تا هم آثار به فروش روند و هم موسسه‌ معرفی؛ اما در ‌‌نهایت تصمیم می‌گیرد تا از کسانی حمایت کند که دغدغه‌اشان موسیقی جدی است و البته چندان هم میان مردم شناخته شده نیستند.

اما «حمیدرضا نوربخش» - مدیرعامل خانه موسیقی- از خالقانِ این اثر به عنوان کسانی یاد کرد که بدون هیاهو، مشغول انجام کارهای جدی در عرصهٔ موسیقی هستند: «ارزشمند است که در شرایط این چنینی، هنرمندانی این‌چنین مشغول کار باشند؛ از آن طرف ارایهٔ آثاری از این دست واقعا مغتنم و ارزشمند است؛ چون جانمایهٔ موسیقی ما، ساز و آواز است و بقیه پیرایه‌هایی است که تنها نقش تزئین دارد. البته در این سال‌ها به خاطر بی‌توجهی رسانهٔ ملی به موسیقی، دیگر آثاری از این دست نمی‌تواند چندان مورد استقبال مردم قرار گیرد؛ به همین خاطر است که علاوه بر اهالی موسیقی که کمتر به این مساله پرداخته‌اند؛ ‌مقصر اصلی صدا و سیماست؛ هر چند که همین مساله؛ باعث می‌شود تا هنرمندان وظیفهٔ خطیرتری برعهده داشته باشند تا جانمایهٔ موسیقی ایرانی فراموش نشود. در این میان کسانی چون «امیر مردانه» نباید در این حوزه احساس تنهایی کند؛ ما هم در خانه موسیقی تلاش می‌کنیم تا با ایجاد یک فضای بهتر برای نشر آثار موسیقایی جدی، فضا را به سمتی ببریم که مردم نیز با این آثار آشنایی بیشتری پیدا کنند.»

او بارِ دیگر از مسالهٔ کپی‌رایت گفت و اینکه در چند ماه‌ِ اخیر، خانهٔ موسیقی تلاش‌های زیادی در این خصوص انجام داده است؛ او همچنین یک وعدهٔ بزرگ داد: «تحول بزرگی در زمینه نشر آثار موسیقایی در راه است.»

 «علیرضا قربانی» - خواننده موسیقی ایرانی- نیز از انتشارِ این مجموعه تقدیر کرد؛ همچنین از حضورِ «حمیدرضا نوربخش»؛ او از شورایی گفت که یک سال و نیم است که در خانهٔ موسیقی شکل گرفته است؛ شورایی متشکل از او، تهمورس پورناظری، سهراب پورناظری، همایون شجریان و فردین خلعتبری: «در این یک سال و نیمی که من و تعدادی از دوستانم برای مشاوره وارد خانه موسیقی شده‌ایم، ابتدا جو دوستانه‌ای حکم‌فرما نبود؛ اما امروز حسی وجود دارد که همگی بر این باورند تا بتوانیم در کنار هم مشکلات موسیقی را به سهم خود مرتفع کنیم. ما باید در کنار هم کمک کنیم تا همهٔ تولیدکنندگان و صاحبان آثار موسیقایی، برای پویایی و انتشار آلبوم‌های موسیقی، تلاش بیشتری انجام دهند. در این راه وظیفه متولیان فرهنگی نیز وظیفه بسیار سختی است تا به موسیقی جدی، نگاه محترمانه‌ای وجود داشته باشد.»
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 11 اردیبهشت 1394 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مجموعهٔ موسیقایی گذار رونمایی شد | موسیقی ما