برنامه یاد بعضی نفرات
 
فریبا داودی در آستانه ی کنسرت زمستان به موسیقی ما گفت:
روی هر صدایی نمی توان حساب موسیقی باز کرد
موسیقی ما - کنسرت "زمستان" با همخوانی فریبا داودی و هادی فیض آبادی به آهنگسازی و سرپرستی حمید متبسم و اجرای گروه مضراب طی روزهای 25 و 26 اردی بهشت ماه جاری در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.این کنسرت که بر روی شعر بلند زمستان سروده ی مهدی اخوان ثالث اجرا می شود یکی از آثاری است که مبتنی بر موسیقی کلاسیک ایرانی و با نگاهی توامان به حفظ اصالتهای موسیقی ایرانی و صدادهی و ملودی پردازی های نو شکل گرفته است.در همین راستا با فریبا داودی که  یکی از همخوانان این کنسرت است،گفت و گویی کرده ایم که می خوانید:
 
  • خانم داودی! در شخصیت موسیقایی آقای متبسم چه نکاتی برای شما جالب توجه تر بود که به  سوی همکاری با ایشان گام برداشتید؟یا بهتر است بپرسم ویژگی ساختاری آثار ایشان را در چه دیدید؟
-آقای متبسم از آن دسته از موزیسین های ماست که به خاطر وجود خلاقیت در شخصیت شان در طول این سال ها به جایی رسیده است که موسیقی اش هم یک شخصیت و کاراکتر خاص دارد..در واقع ایشان حالا به جایی رسیده است که تمبر و طعم و رنگ شخصی خودش را در موسیقی دارد و هنگام شنیدن آثارش با داشتن اندکی گوش موسیقایی می توان پی برد که فلان اثر ساخته ی حمید متبسم است.آثار او مانند آثار بزرگان موسیقی ایران دارای امضای شخصی است.از طرفی دیگر او آهنگسازی دو وجهی است. دووجهی به این مفهوم که ضمن داشتن جای پای محکم در موسیقی ردیفی مدام در پی خلق صداها و رهیافت های جدید در موسیقی ایرانی است.من در مکتب موسیقی ایرانی رشد کرده ام و به خوبی می توانم تشخیص دهم که میزان رعایت اصول موسیقی ایرانی در آثار افراد تا چه میزان است. حمید متبسم هیچ وقت از چارچوب اصول موسیقی ایرانی خارج نمی شود و این یک ویژگی بارزبرای من تلقی می شود.علاوه بر این ها در کنسرتی که سال 2013 با گروه دستان در سیتادل هال کانادا داشتم، دریافتم که ایشان و دوستانشان بسیار شناخته شده هستند در بسیاری از نقاط جهان و این می تواند یک امتیاز بزرگ برای همه ی ما باشد.آن کنسرت و اجراهای خوب گروه مضراب موجب همکاری من با آقای متبسم شد. و خوشبختانه ادامه پیدا کرد تا به حال که امیدوارم مخاطب فهیم ایرانی با شرکت درست در روند اجرای کنسرت،موجب ارائه ی یک اجرای به یادماندنی شود.
 
  • منظورتان از شرکت درست در روند اجرا چیست؟
اجرای یک موسیقی به طور زنده، یک اتفاق دوسویه است که سوی اول آن اجرای صحیح و دارای احساس از سوی نوازندگان است و سوی دیگر آن شنیدن مخاطب است.اما شنیدن درست.در واقع شنوده ی موسیقی ایرانی،شنونده ای فهیم و دارای سواد شنیداری است.حالا هر چه سطح این سواد و دقت در یک کنسرت بالاتر باشد، طبیعی است که آن دقت و سواد موسیقایی موجب می شود گروه مجری روی صحنه کارشان را در کمال کیفیت به اجرا بگذارند. از سوی دیگر موسیقی ایرانی،بسیار متکی بر احوال شخصی افراد است.از این رو  اجرای کنسرت موسیقی ایرانی اجرایی است وابسته به حس و حال خوب از سوی مخاطب که آن هم به شرط اجرای خوب از سوی گروه نوازندگان است.به بیان دیگر این قبیل اجراها یک رابطه ی لازم و ملزومی دارند.
 
  • رابطه تان با اشعار اخوان ثالث که شاعری مردانه اندیش است، چگونه است؟فکر می کنید توانسته اید از عهده ی شاهکاری مانند"زمستان"بربیایید؟
-زنده یاد اخوان ثالث شاعری اندیشمند است که ویژگی های ادبیات منظوم کهن ما و ظرفیت های قابل انتقال آن به دوره های بعد را خیلی خوب دریافت و تفکر کلاسیک را با زبان نو پیوند داد.او شاعری متفکر و در عین حال زبان شناس بود که شعر کلاسیک ما خوب خوانده و فهمیده بود. پس من علاقه  فراوانی به آثار ایشان داشته و دارم.اما در ابتدای کار آقای متبسم فروغ و اخوان را همزمان به بنده پیشنهاد کردند اما با توجه به بافت ملودی پیشنهادی از سوی ایشان،دریافتم که اخوان امکان بیشتری برای تولید دارد. اشعار اخوان و تناسبش با شرایط اجتماعی مردمان امروز موجب شد که اشعار این شاعر بزرگ را به فروغ(در این پروژه ) ترجیح بدهم.اشعار فروغ را بعدا خواهم خواند.برای آن یک پروژه ی مستقل در نظر دارم که در اولین فرصت خواهم خواند.
 
  • وضعیت موسیقی ایرانی را در شرایط حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟
-من شرایط اجتماعی را مانند دوره ی اول ریاست جمهوری خاتمی می بینم که مسئولان تلاش می کردند موسیقی خوب و سالم اجرا شود اما گاهی کارشکنی هایی موجب نابسامانی می شد.در حال حاضر با تلاش مسئولان هنری کشور موسیقی آن جایگاه از دست داده را دارد بازمی یابد،اما متاسفانه سطح دانش شنیداری مردم ضعیف شده و خوب گوش کردن فراموش شده است.متاسفانه در طول سال های قبل سیاست های نادرست دولت و صدا و سیما موجب شد که مردم چندان با صداهای خوبی مواجه نشوند.روی هر صدایی نمی توان حساب موسیقی باز کرد.عده ای در حال سلیقه سازی هستند که مسئولیت بیشتری دارند.فرزندان اساتید مسئولیت بیشتری دارند.چرا که اسم پدران شان را به یدک می کشند.به عنوان مثال خواننده ای مانند همایون شجریان که جامعه اقبالی زیادی به او نشان می دهندیکی از این افراد است که می تواند با ارائه ی آثار خوب نمونه سازی کند.کاری که ایشان با آقای ضرابیان(نسیم وصل) یکی از کارهای خوبی بود که می توانست در سلیقه ی شنیداری مردم تاثیر گذار باشد.اما نوسان های فراوان در آثار بعدی ایشان موجب نوسان در سلیقه ی مردم و پی اش سردرگمی آن ها باشد.به هر حال سیاست گذاری ها باید به سمت بهبود و پیشرفت حر کت کند.
 
  • درباره ی کنسرت پیش رو که با همخوانی شما و آقای فیض آبادی به روی صحنه خواهد رفت،توضیحاتی دهید.
-این کنسرت در دو بخش توسط گروه مضراب به سرپرستی جناب آقایحمید متبسم به مدت دوشب(25و26 اردیبهشت) در تالا وحدت اجرا خواهد شد.که غیر از بنده ،آقای هاید فیض آبادی که از شاگردان خلاق و خوش صدای خودم بوده است به روی صحنه خواهیم رفت. امیدوارم با این اتفاق بتوانم جوان دیگری را به جامعه ی موسیقی کشور معرفی کرده باشم. جوانی که از ویژگی های اخلاقی فراوان برخوردار است و بی شک آینده ی خوبی در موسیقی ایرانی خواهد داشت.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 12:39

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 15:11

آقا لطف کنید اطلاع رسانی کنید!
آلبوم نگاه به علت پاره ای مشکلات از طرف شرکت پخش پخش سراسری آن به هفته ی آینده موکول شد!
احتمالا شنبه یا یکشنبه میاد!
اطلاع رسانی کنید که بعضی ها نمی دانند بعد میرن میبینند نیومده و .......!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود روی هر صدایی نمی توان حساب موسیقی باز کرد | موسیقی ما