برنامه یاد بعضی نفرات
 
از «تماشاخانه» ببینید و دانلود کنید؛
تیزر آلبوم «تو مرو» با صدای «فرزاد قربانی» و گویندگی استاد «محمدعلی کشاورز»
موسیقی ما – در آخرین روزهای سال ۹۳ آلبوم «تو مرو» با صدای «فرزاد قربانی» در بازار موسیقی کشور منتشر شد و هم اکنون در مراکز معتبر فرهنگی و هنری موجود است. این اثر شامل قطعاتی از آهنگسازان بزرگ موسیقی اصیل ایرانی نظیر «پرویز یاحقی»، «مرتضی محجوبی»، «جواد لشگری» و «علی اکبرخان شیدا» بود. «غزال ناظرفصیحی» هم وظیفه تنظیم و نوازندگی پیانو قطعات در این آلبوم را بر عهده داشت. آثار این مجموعه در قالب یک لوح فشرده صوتی و یک لوح فشرده تصویری به دست مخاطبان رسید. اما فرزاد قربانی تیزری از آلبوم تو مرو را آماده و برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داده است. تیزری که در آن استاد «محمدعلی کشاورز» با صدای خاطره انگیزش آلبوم تو مرو را به دوستداران موسیقی معرفی کرده است.

اما «میرعلیرضا میرعلینقی»، مورخ و محقق موسیقی، هم یادداشتی را درباره آلبوم تو مرو آماده کرده است. می‌رعلینقی درباره این اثر می‌گوید: «یکی از رایج‌ترین شکلهای همنوازی در موسیقی شهری ایران از اوایل قرن شمسی حاضر تا همین امروز با استفاده از پیانو و ویولن (گاه با همراهی تنبک و‌گاه بدون آن) بوده است. قابلیت‌های فراوان این دو ساز برای اجرای هر گونه موسیقی ملودیک، وتلاشهای فراوان متکی بر نبوغ استادان: ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، مجموعه‌ای غنی و شنیدنی از همنوازی این دو سازاصالتاً غربی را در موسیقی شهری معاصر به جا گذاشته است، به طوری که همنوازی سازهای اصالتاً ایرانی، هم از جهت کمیت وگاه هم از حیث کیفیت، به دشواری با آن قابل مقایسه است.

در این آلبوم تعدادی از آثار مشهور موسیقی شهری سدهء اخیر شنیده می‌شودکه در گستره زمانی قابل توجهی، از علی اکبر شیدا تا جواد لشگری، سلیقه‌های متنوعی را ارائه می‌دهند.

زیبا‌شناسی متکثر موسیقی این چند دهه، در آلبوم حاضربه روشنى قابل ادراک است. همچنین تنوع فرمهای اجرایی در این کار نیز قابل توجه می‌تواند باشد: از تصنیف تا ضربی واز چهار مضراب تا رنگ.‌گاه یک رنگ مشهور، با کلام گذاری روی آن، به آهنگ یا ترانه‌ای دلنشین تبدیل شده است. وفاداری به خط اصلی آثارو جنبه نغمگیِ قوی آن‌ها برای مجریان، منجر به این شده که تمام این ساخته هارا باخوانشی یکدست بشنویم. انگیزه حفظ وحدت حسّی و یکدستی آلبوم، برای مجریان آن، به حدی بوده که تنها یک دستگاه، «دستگاه مادر» (شور) را برای انتخاب و اجرا در نظر گرفته‌اند، نقش‌های لگاتو (ویولن وآوازبه عنوان یک ساز کششی و پیوندیافته با کلام) با نقش‌های استاکاتو (پیانو وتنبک) با تمرین کافی در وضعیتی متعادل قرار گرفته‌اند و خوشبختانه مثل بسیاری از آثارمشابه، اولویت به کلام یا ساز بخصوصی داده نشده است. با همه وفاداری به طرح کلی آثار، تغییرات کوچکی نیز در یکی دو اجرا داده شده است. از جمله آهنگ-ترانه «تو مرو» که با تمپویی آهسته‌تر اجرای اولیه نواخته شده و حالت سنگین‌تر و روحیه‌ای کلاسیک‌تر به آن داده است.

فرزاد قربانی خواننده‌ای که به حرفه وکالت دعاوی اشتغال دارد و در سال گذشته خوانندگی آلبوم «صدای سبز باران» از آثار ماندگار استاد همایون خرم را در کارنامه خود دارد با صدای گرم و گیرای خود حسی دیگر به مجموعه حاضر افزوده و با ادراک پرورش یافته خود از ماهیت حسی نغمه‌های پر خاطره گذشته به زیبایی از عهده اجرای آن بر آمده است.

با این آلبوم، یک بار دیگرتوانایی ویژه پیانیست غزال ناظرفصیحی که سالیان متمادی افتخار یادگیری سبک پیانونوازی استاد محجوبی نزد هنرمند شایسته، سرکار خانم فخری ملک پوررا داشته است، به اهل موسیقی معرفی می‌شود. حاصل سال‌ها تجربه تکنوازی و همنوازی ابراهیم نقدیان در صحنه‌های گوناگون موسیقی کشور را در این آلبوم، می‌توان شنیدکه تداعی کننده هنر ویولن نوازی سالهای پر خاطره موسیقی رادیو ودوران طلایی آهنگ-ترانه هاست و بالاخره زنده یاد پیمان اسماعیلی نوازنده جوان تنبک که متأ سفانه زود از میان ما رفت در نقشی متعادل و با ظرافت، ضرباهنگ زیبای این آثار ماندگار را تعهد کرده است.

خیلی ساده، این آلبوم برای شنیدن و لذت بردن است بویژه برای آنهاییکه از آهنگهای ماندگار قدیمی خاطرات ماندگار خود را جستجو می‌کنند ودر این گلگشت، پیوند خود را با صدای همیشه جاوید موسیقی اصیل ایرانی تازه وتازه‌تر می‌یابندوبا شنیدن وبیشتر شنیدن به آن دوام افزونتری می‌دهند.»

از سوی دیگر همزمان با انتشار تیزر آلبوم تو مرو، لینک دانلود  قطعه صوتی «تو مرو» هم به عنوان هدیه‌ای از سوی صاحبان اثر برای مخاطبان سایت «موسیقی ما» در نظر گرفته شده است. حرکتی در راستای آشنایی بیشتر علاقه مندان موسیقی با محتوای این آلبوم صورت گرفته است. گفتنی است که فرزاد قربانی در تدارک برگزاری کنسرتی با منتخبی از قطعات آلبوم تو مرو و «صدای سبز باران»، آثاری از زنده یاد «همایون خرم»، است.

در ادامه می‌توانید تیزر این آلبوم و نسخه صوتی قطعه «تو مرو» را از «تماشاخانه» سایت «موسیقی ما» دریافت کنید.
تو مرو
دانلود
تو مرو
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 - 14:59

دیدگاه‌ها

یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 - 16:59

یه انتقاد مهم از موسیقی ما داشتم اونم اینکه تبعیض بین خواننده ها چه سنتی و چه پاپ مثلا از خوانندگان سنتی فقط اخبار عده ای رو میزاری و پاپ هم همینطور مثلا کنسرت استاد افتخاری قراره 20 و 21 در شیراز برگزار بشه اما شما هیچگونه خبری از برگزاری کنسرت درج نکردید اونوقت هر خواننده ی زپرتی که مامانش دعواش کرده رفته خواننده شده ، هر کار میکنه خبرش رو صفحه اصلی سایته این درست نیست تازه برای اینکه بگین ما انتقاد پذیریم و نظر مخاطب برای ما مهمه، نظرات انتقادی رو هم تایید میکنین اما در عمل میبینیم همون آش و همون کاسه. ببخشید زیاد حرف زدم دلم خیلی پر بود وقتی بین هنرمندا تبعیض میبینم اعصابم خراب میشه نه در سایت شما بلکه در همه جا لااقل شما مثل مسوولین نباشین

شنبه 30 خرداد 1394 - 11:08
مریم.ح

بله متاسفانه این موضوع که رسانه باید صداقت داشته باشه و عادل باشه رعایت نمیشه تو معتبرترین سایت موزیک کشور !!!!

88.178.118.93
یکشنبه 3 خرداد 1394 - 23:20

به جناب قربانی تبریک عرض میکنم واقعا صدای زیبایی دارند امیدوارم در آینده بیشتر از ایشان بشنویم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تیزر آلبوم «تو مرو» با صدای «فرزاد قربانی» و گویندگی استاد «محمدعلی کشاورز» | موسیقی ما