برنامه یاد بعضی نفرات
 
شهرداد روحانی با پیانوی خود به همراه ارکستر بزرگ روی استیج رفت
یک شب ایرانی در کنار رهبر جهانی
موسیقی ما - کنسرت موسیقی «شهرداد روحانی» شب گذشته، شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. روحانی قرار بود در این برنامه قطعه‌ی «پیتر و گرگ»، اثر آهنگساز روسی «سرگئی پروکفیف» را برای اولین بار در ایران اجرا کند و «مهتاب کرامتی» به عنوان‌ راوی در آن حضور داشته باشد که این اتفاق رخ نداد. در این کنسرت بیش از ۲۰ قطعه موسیقایی ایرانی در دو بخش اجرا شد که در بخش اول روحانی رهبری ارکستر را بر عهده داشت و در بخش دوم به عنوان نوازنده پیانو در کنار گروه قرار گرفت و در همان حال رهبری گروه را هم انجام داد.
 
  • این رپرتوآر را در چهار روز تمرین کردیم
«شهرداد روحانی» قبل از اجرای هفتمین قطعه یعنی «باغ ایرانی» خوشحالی خود را بابت حضور در میان جمع اعلام کرد و دو نوازنده جوانی را معرفی کرد که در این اجرا او را همراهی می‌کنند: «ما فرصت زیادی برای آماده کردن قطعات نداشتیم اما خوشحالم از اینکه در این فرصت کوتاه و چهار روزی که برای تبلیغ وقت داشتیم، استقبال بسیار گرمی از این کنسرت کردید. لازم است در اینجا از همه نوازندگان و موزیسین‌های خوبی که طی روزهای اخیر برای آماده‌سازی این کنسرت همراهم بودند تشکر کنم چرا که این هنرمندان با استعداد و ارزشمند در این مدت کوتاه به قدری مایه گذاشتند که نمی‌دانم از آنها چگونه تشکر کنم. خوشبختانه در ایران خانواده‌های هنرمند اهل موسیقی کم نیست و امشب هم در کنار من دو نوازنده جوان که با یکدیگر برادرند حضور دارند؛ میلاد و مهرداد عالمی، دو سولیست ویولن و ویولنسل که ما را در این قطعه همراهی می‌کنند.»
 
  • موسیقی ایرانی در خلا ارکستر ملی
«شهرداد روحانی» در این اجرای ارکسترال تمام سعی خود را کرد که با شوخی‌ها و بذله‌گویی‌هایش، تماشاگران را با خود همراه کند تا در یک شب کاملا ایرانی، خلا ارکستر ملی را تا حدودی برای مردمی که سال‌هاست این ارکستر را نشنیده‌اند، پرکند. قطعات «جشن دهقان»، «بویر احمدی»، «مجنون نبودوم» و «روانی» یا همان «سایکو» ساخته «برنارد هرمان» که تنها قطعه غیرایرانی این اجرا بود-مربوط به موسیقی فیلمی از هیچکاک- در پارت اول اجرا از استقبال خوبی بهره‌مند شدند. قطعاتی که از تم‌های محلی در آنها استفاده شده بود و علاوه بر اینکه برای مخاطب عام قابل درک بود، کلیه‌ی قواعد موسیقی کلاسیک و ارکستراسیون در آنها کاملا رعایت شده بود. بماند که با شروع قطعه «مجنون نبودوم»، به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها، روحانی ارکستر را نگه داشت و خواست از ابتدا آن را بنوازند. قطعه «کردی روی نت سل» آخرین قطعه این رپرتوآر در بخش اول بود که در آن از ریتم‌های کردی استفاده شده بود و روحانی آن را به هموطنان کرد زبان تقدیم کرد.
تشکر روحانی از پدر و مادرش

در پارت دوم کنسرت که با استقبال بی‌نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد هشت قطعه‌ی «عذرا»، «ابدیت»، «فریاد تهی»، «مادر»، «زیبایی عشق»، «سرزمین مادری»، «رقص بهار» و «ملودی اصفهان» اثری از استاد «جواد معروفی» اجرا شد که روحانی برای نوشتن هر کدام از آنها داستانی را بازگو کرد. دیگر همه می‌دانند که شهرداد روحانی قطعه زیبای «عذرا» را برای مادرش نوشته. او که برای اجرای این قطعه با پیانو ارکستر را همراهی کرد درباره مادرش گفت: « قطعه «عذرا» را برای مادرم نوشتم که همیشه در هر کاری به ویژه موسیقی، پشتیبان من بود و هر زمان که من اجرا داشتم در ردیف جلوی سالن می‌نشست، امروز جایش اینجا بسیار خالی است.»
قطعه دوم این رپرتوآر «ابدیت» بود که روحانی آن را بعد از فوت پدرش، برای او نوشته است. قطعه‌ای که به قول خودش در کمتر از نیم ساعت نوشته شده است. روحانی درباره پدرش گفت: «پدرم رضا روحانی موزیسین بسیار ارزشمندی بود و تنها علت موزیسین شدن من و دیگر برادرانم هم او بود.»
 
  • پاسداشت رزمندگان هشت سال دفاع مقدس
«فریاد تهی» دیگر قطعه این رپرتوآر بود که روحانی آن را به رزمندگان هشت سال دفاع مقدس تقدیم کرد و گفت: «این قطعه را در زمان جنگ ایران و عراق نوشتم. برای عزیزانی که برای دفاع از خاک ایران از جان گذشتگی کردند و باعث شدند یک وجب از خاک ایران از بین نرود.» یکی از باشکوه‌ترین اجراهای این کنسرت مربوط به قطعه «مادر» بود که روحانی آن را به تمام مادران و مادربزرگان تقدیم کرد. ملودی‌ها و تنظیم‌های زیبایی که در شیب آرام و منحنی قطعات این رپورتوآر جاری بود و بیان دینامیک جذاب و متنوع آن باعث شد تا شبی دلنشین رقم بخورد. آثاری که در عین حالی که قواعد موسیقی و فرم در آن‌ها رعایت شده، شنونده‌ی عادی و غیر متخصص را هم به خود جذب می‌کرد. روحانی برای قطعه «مادر» خودش پشت پیانو نشست و قطعه‌ای شکوهمند را به همراه ارکستر نواخت که فورته‌های-نواختن نت‌ها با شدت زیاد- اجرایی در برخی قطعات، از جمله قطعه «مادر»، به شدت به شکوه آنها کمک می‌کرد.

یکی از نکات این ارکستر، حضور نوازندگانی بودند که از ارکستر سمفونیک ملی استعفا داده بودند از جمله «علی جعفری‌پویان»، «ناصر رحیمی» و «فرشید پاتینیان» که جعفری‌پویان در این اجرا در جایگاه ارکستر مایستر نشسته بود.
 
  • من شاگرد جواد معروفی نبوده‌ام
قطعه معروف «اصفهان» با ملودی «جواد معروفی» که به عنوان حسن ختام این رپرتوآر انتخاب شده بود از دیگر قطعات مورد استقبال شب گذشته بود. روحانی قبل از اجرای این قطعه گفت: «امروز شنیدم که برخی از تماشاگران عزیز صبح امروز از اصفهان اتوبوسی گرفته‌اند و به خاطر این کنسرت به برج میلاد آمده‌اند. من هم ضمن تشکر از همه شما عزیزان این آهنگ را با افتخار به شما تقدیم می‌کنم.» از دیگر نکاتی که «شهرداد روحانی» لازم به توضیح آن دید خطاب کردن او در برخی از سایت‌ها به عنوان یکی از شاگردان «جواد معروفی» بود در صورتیکه روحانی این موضوع را رد کرد و گفت: «متاسفانه سن من به گونه‌ای است که هیچ‌وقت او را ندیده‌ام و افتخار شاگردی ایشان را نداشته‌ام اما به قدری کارشان را دوست دارم که قطعه «اصفهان» را برای کنسرت امشب انتخاب کرده‌ام.» و سپس قطعه اصفهان را که برای ارکستر و پیانو تنظیم کرده بود، با نشستن پشت پیانو و با همراهی ارکسترش نواخت.
 
  • فریادهای روحانی مچکریم
به قدری این اجرا برای مخاطبان خوشایند بود که بعد از اتمام کنسرت با تشویق‌های خود خواستار اجرای دوباره قطعات بودند و روحانی قطعه «بر فراز آسمان‌ها» که اعلام کرد آن را در 18 سالگی نوشته را همراه با ارکستر اجرا کرد اما باز هم مردم خواستار اجرای بیشتری بودند که روحانی با اجرای دوباره قطعات «عذرا» و «باران» و در واقع سه قطعه برای بیز کنسرت، اجرای خود را به پایان رساند. در پایان این قطعات بود که تعدادی از تماشاگران با فریاد «روحانی مچکریم» سالن میلاد را ترک کردند.

«پیروز ارجمند»، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد از جمله هنرمندانی بود که این اجرا را از نزدیک دید و با حضورش روی استیج دسته گلی را به «شهرداد روحانی» تقدیم کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 - 14:51

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 - 20:11

درود بر استاد فرهیخته موسیقی ایران و جهان شهرداد زوحانی...
ان شالله بتونم در اجراهای آینده تون حضور داشته باشم

سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 - 22:29

از بازگشایی مجدد ارکستر سمفونیک بسیار خوشحالم حتی دیدن عکس ها هم حال ادم رو خوب میکنه
موزیک ما مرسی

mm
دوشنبه 4 خرداد 1394 - 20:48

نمیدونم چرا از کنسرت هایی که در ایران اجرا می شن فیلم برداری حرفه ای نمیشه ؟یعنی کنسرت به صورت رسمی در دی وی دی کنسرت رو به فروش نمیزارن تا اونایی که تو کنسرت نبودن از کنسرت استفاده کنن؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود یک شب ایرانی در کنار رهبر جهانی | موسیقی ما