برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری کنسرت ارکستر البرز برگزار شد
هوشنگ کامکار: دفتر موسیقی به من بی‌احترامی کرد / برای همکاری مجدد باید رسماً از من عذرخواهی شود
موسیقی ما - ارکستر البرز در اولین شب برگزاری پروژه «شب‌های آهنگسازان ایرانی»، قرار است بخشی از آثار «هوشنگ کامکار» را روی صحنه ببرد. صبح روز دوشنبه، 28 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان نشست خبری برای این کنسرت برگزار شد که «محمد حسین تفرشی»، مدیر اجرایی و تهیه کننده کنسرت ارکستر البرز در این‌باره گفت: «حدود سه سال پیش بود که ارکستر البرز با انسجام بیشتری فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی کرد و در آبان سال 93 با همفکری «سهراب کاشف» این ارکستر تشکیل شد. از چند ماه پیش با تشکیل این مجموعه موسیقایی پروژه «شبهای آهنگسازان ایرانی» استارت خورد و تصمیم گرفتیم در شروع این پروژه با اجرای آثاری از «هوشنگ کامکار»، به رهبری «سهراب کاشف» کنسرتی را در روز دوم خرداد ماه برگزار کنیم.»

او ادامه داد: «برنامه ریزی انجام گرفته برای کنسرت پیش رو به نحوی بود که با سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر مقارن شد و ما تصمیم گرفتیم به دلیل ارزش‌های این حماسه ملی و البته حضور ارزشمند «هوشنگ کامکار» به عنوان یک آهنگساز و مولف ایرانی فضای کار را به این سمت سوق دهیم.»

به گزارش سایت موسیقی ما، تفرشی درباره جلسات و نحوه تمرین ارکستر گفت: «بیش از یک هفته است که  در سالن رودکی برج میلاد تمرین‌های ما با حضور نوازندگان درجه اول موسیقی کشورمان آغاز شده و خوشبختانه این جلسات به بهترین شکل ممکن پیش رفته‌اند و ما آمادگی داریم که در روز دوم خرداد میزبان علاقه‌مندان به موسیقی باشیم.»

این تهیه‌کننده در بخشی دیگر با اشاره به حضور «ارسلان کامکار» در این کنسرت گفت: «در اجراهای قبل میزبان هنرمندان ارزشمندی بودیم که همگی از بهترین نوازندگان موسیقی کشورمان هستند و «همایون رحیمیان» به عنوان ارکستر مایسر در بین آنها حضور داشت. در این کنسرت تنها فرد جدیدی که به ارکستر ما ملحق شده «ارسلان کامکار» است که افتخار داریم هم «همایون رحیمیان» و هم «ارسلان کامکار» را به عنوان کنسرت مایستر در ارکستر البرز برای اجرای این برنامه داشته باشیم.»
 
  • کامکار: 37 سال است که برای اجرای ارکسترال آثارم حتی یک‌بار هم پیشنهاد نداده‌ام
«هوشنگ کامکار»، آهنگساز پارت دوم این کنسرت درباره اجرای آثارش با ارکستر البرز گفت: «تقریبا 37 سال است که برای اجرای ارکسترال آثارم حتی یک‌بار هم پیشنهاد نداده‌ام اما وقتی توانایی و انگیزه این ارکستر را دیدم، با کمال میل از این دعوت استقبال کردم.»

او درباره قطعات اجرایی در این کنسرت گفت: «پیش از این آثاری را نوشته بودم که تصمیم گرفته‌ایم آنها را در این برنامه، اجرا کنیم. یکی از آنها به مناسبت آزادی خرمشهر اسست که به نظر من واقعه بسیار عظیمی در تاریخ ایران است؛ موضوع دلیرانی که از خاک سرزمینمان دفاع کردند و به دشمن اجازه ندادند حتی ذره‌ای از خاک وطن را تصرف کنند بسیار برای من ارزشمند بود و به همین دلیل چند سال پیش درباره این موضوع اثری را تحت عنوان «پوئم سمفونی خرمشهر» نوشتم.
 
  • قطعاتی برای آزادی خرمشهر و جنایات صدام حسین
آهنگساز این مجموعه درباره قطعه بعدی گفت: «قطعه بعدی این کنسرت، «کجایید ای شهیدان خدایی» است که یادآور شریفمردانی است که برای دفاع از انسان‌دوستی و عدالت جان خود را از دست دادند. من سال 60 این قطعه را در شرایطی نوشتم که مرکز موسیقی در آن دوران اجازه آهنگسازی روی اشعار شاعرانی که زنده نبودند نمی‌داد و من آن زمان این کار را روی شعری از مولانا نوشتم که خوشبختانه بسیار در یاد مردم باقی مانده است.»

سرپرست گروه کامکارها درباره قطعه‌ای که قرار است برای اولین‌بار در این کنسرت اجرا شود گفت: «در کنار اینها قطعه دیگری به نام «انفال» را برای این کنسرت اماده کرده ام و تا آنجایی که به یاد دارم برای اولین بار است که در ایران اجرا می شود. این قطعه به نوعی بر گرفته از جنایات صدام حسین است که در زمانی تعداد زیادی از مردمان کرد را آواره کرد و مردهای این قوم را زنده به گور کرد، فاجعه ای که نه تنها مربوط به یک منطقه خاص بلکه می تواند در مقیاس های جهانی مورد توجه قرار گیرد. من امیدوارم کسانی که این قطعه را در روز کنسرت می شنوند این واقعه دردناک را تجسم کنند.»
 
  • رونمایی از یک عضو جدید خانواده کامکارها
به گزارش سایت موسیقی ما، «هوشنگ کامکار» با بیان اینکه می‌خواهند در یکی از قطعات،عضو دیگری از خانواده کامکارها را به جامعه موسیقی معرفی کنند گفت: «قطعه دیگر این کنسرت، کنسرتینو برای سنتور است که برای ارکستر سمفونیک و سنتور نوشته شده است. «سیاوش کامکار»، پسر برادرم «پشنگ کامکار» قرار است عهده‌دار نوازندگی سنتور در این قطعه باشد که اگر حمل بر خودستایی نباشد، فکر می‌کنم این قطعه فقط توسط «اردوان کامکار» و «سیاوش کامکار» قابل اجرا است چرا که این قطعه به نوعی نشانگر قدرت‌نمایی نوازنده است که همین می‌تواند بهترین فرصت برای سیاوش باشد. البته من برای این کنسرت قطعه‌ای را آماده کرده‌ام که اگر مورد استقبال تماشاچیان قرار گرفت، آن را  به صورت «بیز» اجرا خواهیم کرد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برای اجرای آثارش فقط با ارکسترهای با کیفیت کار می کند، گفت: «هر ارکستر دولتی و غیر دولتی که از من برای اجرای آثار دعوت می‌کند باید دارای کیفیت‌های لازم باشد تا من راضی به اجرای کارهای آنها باشم و مطمئن باشید اگر تشخیص بدهم وضعیت به این شکل است، به طور حتم و با افتخار با آن گروه موسیقایی کار خواهم کرد.»

هوشنگ کامکار در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دو ارکستر سمفونیک تهران و البرز در تقابل با یکدیگر فعالیت می‌کنند، گفت: «این اجرا به هیچ وجه جنبه اعتراضی و چیزی شبیه این را ندارد فعالیت‌های این ارکستر همانطور که اشاره شد از پیش از عید آغاز شده بود. در طول دو سه سال گذشته که ارکستر سمفونی و ملی وجود نداشت گروه نوازندگان در کنار ما بودند و ارکستر البرز کار می‌کرد.  ما پیشگام تشکیل ارکستر نبوده‌ایم اما زمان تعطیلی این ارکسترها میزبان این نوازندگان بوده‌ایم.»
 
  • از دفتر موسیقی به‌شدت گله دارم
این آهنگساز با بیان گله‌گی از مرکز موسیقی گفت: «چند ماه پیش با من تماس گرفته شد و به من گفتند که من عضو شورای فنی ارکسترها هستم و باید در فلان تاریخ برای جلسه‌ای پیدامون همین موضوع در تالار وحدت حضور پیدا کنید. من هم از آنها پرسیدم با چه معیاری، بدون اینکه من اطلاع داشته باشم چنین پستی را به من داده‌اید. وقتی متوجه شدم از علی رهبری برای رهبری ارکستر سمفونیک دعوت شده است، خیلی خوشحال شدم و این همکاری را پذیرفتم. در جلسه اول، در عرض نیم ساعت حکم عضویت شورای فنی برای من صادر کردند. در دومین جلسه بود که متوجه شدیم که این شورا منحل شده و دوستان نیز به ما در این زمینه اطلاعی ندادند و این گله جدی من به دفتر موسیقی است که چرا به ما اطلاعی در این‌باره ندادند.»

هوشنگ کامکار در ادامه ضمن مطرح کردن این نکته که حاضرم فقط در صورت عذرخواهی رسمی مجددا با ارکسترسمفونیک فعالیت کنم، گفت: «تعطیلی این شورا برای من بحث‌برانگیز نبود همانطور که نیم ساعته برای حکم صادر شد به همان سرعت هم این شورا منحل شد اما با این وجود من فقط در صورت عذرخواهی رسمی که از سوی دفتر موسیقی و از رسانه‌ها اعلام شود حاضر به همکاری مجدد خواهم بود.
 
  • به اجرای خوبمان ایمان داریم
«سهراب کاشف» رهبر ارکستر البرز هم در این نشست خبری گفت: «من حرف‌هایم را روی استیج و با کارم خواهم زد و از هوشنگ کامکار تشکر می‌کنم که قطعاتش را در اختیار ما قرار داد و این را به فال نیک می‌گیریم. مطمئنم که اجرای خوبی را در پیش خواهیم داشت و نباید در این بین تاثیر خانواده کامکارها روی موسیقی ایرانی را انکار کرد. ما امیدواریم این کنسرت موسیقایی مقدمه‌ای برای کار کردن با آهنگسازان ایرانی باشد که دارای توانمندی‌های زیادی هم هستند.»
 
کنسرت ارکستر البرز، به رهبری «سهراب کاشف» در قالب پروژه «شب های آهنگسازان ایرانی»، روز دوم خرداد ماه، در یک سانس در برج میلاد برگزار خواهد شد که از دو پارت تشکیل شده است؛ بخش اول مربوط به آثار کلاسیک و بخش دوم مروبط به اثار ایرانی است که برخی از آنها برای اولین‌بار اجرا خواهند شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 - 16:34

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هوشنگ کامکار: دفتر موسیقی به من بی‌احترامی کرد / برای همکاری مجدد باید رسماً از من عذرخواهی شود | موسیقی ما