برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری بازگشایی ارکستر ملی برگزار شد
سالار عقیلی و محمد معتمدی، خواننده اولین اجرای ارکستر ملی
موسیقی ما - بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به تشکیل مجموعه سازمان ارکسترها گفت: «ایده تشکیل سازمان ارکسترها که اکنون زیر مجموعه معاونت تولید بنیاد رودکی است، از نیمه دوم سال ۹۳ مطرح شد و کارهای فنی پیرامون این سازمان انجام گرفت. در این مدت بحث هایی درباره فعالیت مجدد ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک و سایر ارکسترها وحود داشته است. بعد از آغاز به کار رسمی ارکستر سمفونیک در اسفند سال ۹۳‌ طی توافقاتی که در مورد ارکستر ملی رسیدیم، فرهاد فخرالدینی به عنوان مدیر هنری و رهبر ارکستر ملی انتخاب شد و از شنبه همین هفته ارکستر فعالیت خود را آغاز کرد که به زودی رپرتوارهای مختلف این مجموعه موسیقایی، طی یک برنامه کامل چند ماهه به اهالی رسانه و مخاطبان اعلام خواهد شد. در حوزه ارکستر سمفونیک تهران هم آقای علی رهبری به عنوان مدیر هنری این مجموعه موسیقایی، همان طور که می دانید فعالیت خود را چندی است شروع کرده و مخاطبان عزیز شاهد اجراهای مختلف این ارکستر هستند. در بحث تشکیلاتی هم فعلا نام موقت سازمان ارکسترها مطرح شده و تا زمانی که بتوانیم به یک عنوان مناسب در این زمینه برسیم با این عنوان فعالیت‌های خود را ادامه خواهیم داد.»
 
  • آمده‌ام که به موسیقی خدمت کنم
فرهاد فخرالدینی، رهبر ارکستر ملی هم از شروع مجدد این ارکستر ابراز خوشحالی کرد و در خصوص اینکه تمام عمرش با موسیقی ملی ایران گذشته گفت: «بسیار خوشحالم که بار دیگر می‌توانم در خدمت موسیقی ملی ایران انجام وظیفه کنم و با توجه به اینکه خودم اولین فارغ التحصیل دوره عالی هنرستان موسیقی ملی ایران هستم، تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا در این مدت بیشترین خدمت موسیقایی‌ام را در این فضا انجام دهم. در این مدت در رادیو هم در این حوزه به وظایفم عمل می‌کردم تااینکه در سال ۷۷ توانستم ارکستر موسیقی ملی را برای اولین‌بار بعد از انقلاب راه‌اندازی کنیم و من به عنوان رهبر ارکستر در آن حضور داشته باشم. الان هم که می‌خواهیم دوباره آیین بازگشایی مجدد این ارکستر را برگزار کنیم، باید بگویم که راه ما همان راهی است که از ابتدا طی کرده‌ایم. من آمده‌ام که خدمت کنم و راهی که رفته‌ام را ادامه دهم. در آرشیو موسیقی ملی، بهترین نمونه‌های آثاری هستند که در ارکستر گلها و موسیقی ملی ملی منتشر شدند و همان آثار را با تکنیک‌هایی که امروزه بهتر شده‌اند اجرا خواهیم کرد که امیدواریم در این مسیر موفق باشیم.»

علی رهبری، مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران در این نشست گفت: «باعث افتخارم است که بار دیگر در کنار فرهاد فخرالدینی هستم که به نوعی شاگرد تئوری ایشان بوده‌ام. ده سال پیش که به ایران آمدم اولین تماس‌ام را با آقای فخرالدینی گرفتم. امروز بسیار خوشحالم که توانستیم موسیقی ملی را دوباره احیا کنیم و بار دیگر این ارکستر به فعالیت خود ادامه دهد.»

رهبری ادامه داد: «وقتی آقای فخرالدینی اولین روز کاری خود را در کنار نوازندگان ارکستر شروع کردند به جوانان نوازنده گفتم جوانان نوازنده ارکستر گفتم که آرزویم از همان ابتدا این بود که دو ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی تا این حد به هم نزدیک شوند. در این مدت ما لیدرهای ارکستر را تغییر دادیم، اگرچه کار بسیار دشواری بود. متاسفانه برخی از رسانه‌ها فقط به کلمه اخراج و یا کناره گیری هنرمندان از مجموعه ارکستر نگاه می کنند و گویا به کلمه های فرهنگی من توجهی ندارند در حالی که هدف من این بوده و هست که فقط مجموعه ارکسترها را درست کنم.»

مدیر هنری ارکستر سمفونیک درباره نوازندگانی که این مدت ار ارکستر خارج شدند گفت: «نوازندگانی که در این مدت از ارکستر سمفونیک رفتند، مثل پدرام فریوسفی و دیگران واقعا نوازند‌های بی‌نظیری هستند و الان هم قدمشان روی چشم ما است اما باید دقت داشته باشند که یک لیدر در ارکستر قبل از هر چیزی باید نظم داشته باشد. حتی برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که چیزی حدود ۵ نفر از ارکستر رفته‌اند اما باید بگویم که تعداد افرادی که از ارکستر رفتند ۲۵ نفر بودند که این تعداد تا مهرماه بیشتر هم خواهد شد. الان هم نمی‌دانید چقدر برای من لذت‌بخش است که احساس می‌کنم تیمی که می‌خواستم داشته باشم اکنون به مراحل پایانی خود نزدیک است.»
 
  • علی رهبری: می‌خواهم کلاس‌های رهبری ارکستر برگزار کنم
این رهبر بین‌المللی درباره ارکسترهای جدیدی که قرار است فعالیت خود را شروع کنند گفت: «ما حتی یک ارکستر مجلسی زهی را به رهبری ارکستر بردیا کیارس افتتاح کردیم که در کنار آیدین احمدی نژاد قرار است ساماندهی این ارکستر را برعهده بگیرد. حتی در جایی به من گفتند که علی رهبری تصمیم دارد ارکسترهای دیگر را ببندد در حالی که اصلا این طور نیست. ما اتفاقا تلاش می کنیم تا به مجموعه ارکسترهای ما افزوده تر شود.»

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به تشکیل مجموعه های دیگر موسیقایی زیر نظر سازمان ارکستر توضیح داد: «جاوید مجلسی به عنوان رهبر ارکستر سازهای برنجی، هادی قضات به عنوان هماهنگ کننده ترجمه سه اپرای فارسی و رازمیک اوهانیان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران نیز هم اکنون مشغول به فعالیت هستند تا هر چه زودتر بتوانیم در این حوزه ها نیز به اجرای چند برنامه بپردازیم. من فقط با این احوال یک بدهکاری دارم و آن تشکیل یک ارکستر واقعی سازهای ملی ایران است که مدت ها پیش حتی زمانی که از ایران نرفته بودم به آن فکر می کردم و خوشحالم از اینکه هم اکنون این انگیزه در من ایجاد شده که ارکستری را ساماندهی کنم که در آن فقط و فقط سازهای ملی حضور دارد. البته کار دیگری که مدتی است برای آن برنامه ریزی هایی داشته ام تشکیل کلاس های رهبری ارکستر است که امیدوارم طی هفته های آینده نسبت به تشکیل این کلاس ها هم کارهایی را انجام دهم.»
 
  • جزيیات قرارداد مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران: 8000 هزار یورو ماهیانه برای همه امور
موضوع قراردادهای مالی رهبران ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران موضوع دیگری بود که در این نشست توسط خبرنگاران مطرح شد که مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با بیان این نکته که نمی دانم ورود به قراردادهای خصوصی افراد جایز است یا نه؟ پاسخ داد: «می‌دانید که همه رهبران ارکستر دنیا تعرفه های مربوط به خود را دارند و تا آنجا که من می دانم تمایلی به رسانه‌ای کردن این قراردادها از طرف مجموعه‌های طرف قراردادها برای رسانه‌ها وجود ندارد. با این حال رقمی که جناب رهبری در ابتدا به آن اشاره کردند برای ما قابل پرداخت نمود و ما با مطرح کردن رقمی که مدنظرمان بود گفتیم توانایی‌مان در همین حد است البته استاد رهبری سه تعرفه را مطرح کرد، یکی به خاطر مدیریت هنری در ارکستر، یکی به عنوان رهبری ارکستر برنامه‌های جدید و یکی هم به خاطر رپرتوارهای تکراری ارکستر سمفونیک تهران. به هر ترتیب بعد از مذاکراتی که انجام گرفت ایشان رقم واقعی قرارداد خود را اعلام کردند اما تاکید کردند که هر چه ما به ایشان بدهیم ایشان قبول می کنند.»

علی رهبری درباره ماجرای قراردادها هم گفت: رقمی که به من داده می‌شود در جاهای مختلف متفاوت است. به عنوان نمونه شما اگر همین امروز به مدیریت ارکستر مادرید اسپانیا تلفن بزنید و بگویید ۲۵ سال پیش چه کسی بالاترین رقم دستمزد را دریافت کرده است به شما پاسخ خواهند داد علی رهبری. من برای ۵ روز حضور در این ارکستر ۱۶ هزار یورو دریافت کردم. یا شما می توانید همین امروز از آقای پیروزپی به عنوان یکی از مدیران مجموعه دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره سال اولی که من در ایران حضور پیدا کردم بپرسید که برای هفت شب رهبری ارکستر سمفونی نهم بتهون فقط ۹ هزار دلار دریافت کردم. من اینها را به شما گفتم که اولا به این نکته اشاره کنم که به آقای مرادخانی از همان ابتدا گفتم که هر چه می خواهید برای رقم قرارداد بنویسید این کار را انجام دهید چراکه این موضوع در این شرایط برای من مهم نیست اما باید این موضوع را هم به شما بگویم هیچ جای اروپا و دنیا از حقوق رهبران ارکستری که از مجموعه‌های خود دریافت می‌کند خبری منتشر نمی‌شود چراکه اگر این موضوع اتفاق بیفتد افتضاحی رخ خواهد داد که واقعا ناراحت کننده است اما من این ریسک را می کنم و به شما توضیحاتی را در این زمینه ارائه می‌کنم.

علی رهبری درباره رقمی که برای رهبری ارکستر در ایران می‌گیرد توضیح داد: «برای ۴ کنسرتی که در اینجا برگزار می‌شود، رقم دریافتی من ۵۰ درصد کمتر از آن چیزی است که من برای ۵ روز کاری در مجموعه موسیقایی مانند مادرید دریافت می‌کنم که در ایران با در نظر گرفتن دو هفته کاری آن هم نه برای رهبری ارکستر بلکه برای هدایت تمامی امور به صورت ماهیانه مبلغی در حدود ۸ هزار یورو می‌شود.»
 
  • از رسانه‌ها بابت این سوتفاهم عذرخواهی می‌کنم
علی رهبری در خصوص صحبت‌هایش در کنسرت اخیر ارکستر سمفونیک که به رسانه‌ها انتقاد کرده بود و برخی را آشعال‌نویس خطاب کرده بود که در واکنش به انتقاد خبرنگاران گفت: «هدف من توهین به رسانه‌ها نبود و اگر اینطور برداشت شده من از تمامی شما معذرت‌خواهی می‌کنم اما حدود پنج درصد از رسانه‌ها در این مدت مطالبی را منتشر کردند که حقیقت نداشت و در پی آن، نحوه ابراز دلخوری من به گونه‌ای بود که جنبه عمومی پیدا کرد. ناراحتی من از رسانه ها این است که وقتی در مورد نوازندگان کنار رفته صحبت می‌کند بهتر است که بعد از انتشار مطلبشان از من سوال کنند که چرا چنین اتفاقی افتاده اما متاسفانه در این مدت حتی یک خبرنگار به من تلفن نکرد که نظر من در مورد حاشیه های مطرح شده چیست؟ شاید نباید به خاطر آن دو، سه خبرنکاری که من را ناراحت کرده بودند، چنین واکنشی نشان می‌دادم. برای همین نه به عنوان یک موزیسین بلکه به عنوان یک انسان از تمامی شما اصحاب رسانه عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم با هدفی که در این راه دارم بتوانم ثابت کنم که این عذرخواهی از ته دل است. ضمن اینکه من باید به این نکته همه اشاره کنم که نام ارکسترها برای من اصلا اهمیت ندارد آنچه برای من دارای اهمیت است خوب صدا دادن ارکسترها است که تمام تلاشم برای بهتر اجرا کردن است.»
 
  • سالار عقیلی و محمد معتمدی، خوانندگان اولین اجرای ارکستر ملی
 فرهاد فخرالدینی مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی کشورمان با بیان اینکه سولیست‌های ارکستر ملی نسبت به ارکستر سمفونیک تهران متفاوت هستند توضیح داد:« متاسفانه تعدادی از نوازندگان ارکستر موسیقی ملی هنوز نتوانستند به دلایل مالی به سازمان ارکسترها راه پیدا کنند که امیدوارم راه حلی برای این موضوع پیدا شود تا ما بتوانیم در آینده نزدیک از نوازندگان بیشتری در زمینه ارکستر ملی استفاده کنیم. البته ما قرار است از تک‌نوازان خوب موسیقی ایران به عنوان سولیست استفاده کنیم که در تازه‌ترین اجرای خود آقای کیوان ساکت در اجرای برخی از قطعات بهره خواهیم گرفت.»

فخرالدینی در معرفی خوانندگان این مجموعه موسیقایی توضیح داد:« سالار عقیلی و محمد معتمدی قرار است طی کنسرتی که روزهای بیستم، بیست و یکم و بیست و دوم خرداد ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود کنار ما حضور داشته باشند البته آقای کیوان ساکت در نشست خبری اخیرشان به اشتباه اعلام کردند که کنسرت ما هفتم خرداد ماه است که باید بگویم در آن روز قرار است بزرگدشتی برای من گرفته شود.»

او در خصوص نوازندگان مشترک ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران هم کفت: «در حال حاضر اختیار نوازندگان در دست سازمان ارکسترها است و من امیدوارم نحوه برنامه ریزی به شکلی باشد که شاهد ایجاد مشکلاتی در رابطه با اختلال در برنامه‌ها نباشیم و بتوانیم با فراغ بال از تمامی نوازندگان استفاده کنیم. به من قول داده‌اند که مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.»

فخرالدینی گفت: «به طور حتم ما در برنامه های آینده ارکستر موسیقی ملی حتما از رهبر میهمان استفاده خواهیم کرد ضمن اینکه همین جا از تمامی نوازندگان و آهنگسازان موسیقی ایرانی می خواهم که اگر فکر می کنند می توانند در زمینه آهنگسازی به ما کمک کنند ما را در جریان فعالیت هایشان قرار دهند.»
 
  • جای فریدون شهبازیان در ارکستر ملی محفوظ است
بهرام جمالی نیز بعد از صحبت های فخرالدینی تاکید کرد: «تشکیلات و سازمان ارکسترها برای راه اندازی یک جریان است که بتوانیم تولید موسیقایی را افزایش دهیم البته این تشکیلات فعلا زیر مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی به کار خود ادامه خواهد داد اما در حال گفتگو با گزینه هایی هستیم که بتوانیم ریاست سازمان ارکستر ها را به این شخص بسپاریم. البته ما این مجوز را از مجلس داریم که سازمان‌هایی را در راستای اهداف بنیاد رودکی راه اندازی کنیم که تشکیل چنین مجموعه‌ای در راستای این هدف است.»

او در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: «هرکسی که در راه اندازی ارکستر ملی مشارکت داشته حق دارد که در برنامه های این مجموعه موسیقایی حضور داشته باشد بنابراین جای آقای فریدون شهبازیان نیز در این فضا محفوظ است و ما به طور حتم در آینده نزدیک پیرامون حضور ایشان مذاکراتی را انجام خواهیم داد.»
 
  • امیدوارم بتوانیم با شجریان کنسرت داشته باشیم
در بخش پایانی این نشست خبری به ماجرای حضور محمدرضا شجریان و شهرام ناظری در مجموعه ارکسترها به عنوان خواننده پرداخته شد که علی رهبری در ابتدا توضیح داد: «قبل از ورود آقای فخرالدینی به مجموعه ارکستر ملی بشنیدم که آقای محمدرضا شجریان قرار است به عنوان خواننده در ارکسترها حضور داشته باشند اما جالب است که به شما بگویم من فقط محمدرضا شجریان را از طریق مامانم می‌شناسم که در وین کاست‌های این خواننده را می گذاشت و من هم گوش می‌دادم.»
رهبری درباره شهرام ناظری هم گفت:«در ملاقاتی که با ایشان داشتم به من گفت که تمایل دارد روزی در ارکستر بخواند که من در نبود آقای فخرالدینی موافقت خود را با خضور ایشان اعلام کردم. شما خوب می‌دانید که من در رابطه با کلمه شوالیه برای شهرام ناظری مشکل تراشی کردم اما می‌بینید که رابطه بسیار خوبی با او دارم.»

فخرالدینی هم درباره حضور محمدرضا شجریان گفت: «آقای شجریان با من در ارکستر ملی همکاری کرده‌اند و رابطه صمیمانه‌ای بین ما وجود دارد. تا آنجا که می‌دانم آقای شجریان هم تمایل دارند تا در ارکستر موسیقی ملی حضور داشته باشند و امیدوارم این محدودیت برای برگزاری کنسرت برای ایشان مرتفع شود و ما مثل گذشته بتوانیم به همراه ایشان به اجرای موسیقی ملی بپردازیم.»
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 خرداد 1394 - 20:14

دیدگاه‌ها

دوشنبه 4 خرداد 1394 - 20:28

اقای رهبری به هر نوعی اقای شجریان و ناظری رو تحقیر میکنن نمیدونم چرا...
اقای فخرالدینی پارتی بازی نکنید
اقای عقیلی شایستگی حضور ندارن!!!
از خواننده های پیشکسوت و جوان با استعداد استفاده کنید
نه خواننده که هر روز یه البوم بی کیفیت میده!!!

دوشنبه 4 خرداد 1394 - 21:52

واقعا خوشحالم که حداقل الان خوشحالید
درود بر اساتید موسیقی ایران

دوشنبه 4 خرداد 1394 - 23:34

تنها خواننده ای که حچم و جنس صداش به درد ارکستر ملی میخوره فقط و فقط سالار عقیلیه

اینو تجربه نشون داده .
بهترین انتخاب بود .

سه شنبه 5 خرداد 1394 - 07:26
Saman (UK)in Iran

شوخی نکن ابجی خانم!
تا علیرضا قربانی هست کسی همچین حقی نداره عزیز.. :))

48.224.245.117
سه شنبه 5 خرداد 1394 - 02:21

خانم سارا يعني هيچ كس جز عقيلي؟؟؟ حتي يك نفر؟؟؟ حتي نيم نفر؟؟ :)

سه شنبه 5 خرداد 1394 - 07:35

ایشالا استاد شجریان با ارکستر ملی بخونن
ترو خدا کاری کنید این اتفاق بیفته...
التماس میکنم :((((((((((((((

سه شنبه 5 خرداد 1394 - 09:06

اقايان رهبري و فخرالديني
با سلام لطفا بصورت اساسي وبنيادي برنامه هاي خودرا بر پا كنيد جوانان دانشگاهي رشته موسيقي را مطابق بااستانداردهاي جهاني اموزش دهيد بر پايي چند كنسرت خوب است ولي ريشه اي نيست از خود به يادگار نوازنده واهنگسازان ورهبران با كيفيت بالا وجوان بگذاريد اين فرصتها هميشگي نيست.

چهارشنبه 6 خرداد 1394 - 22:52

به امید آنکه استاد شجریان مانند گذشته خواننده ارکستر ملی بشن .
جناب رهبری از نظر فعالیت هنری فردی بزرگ هستند ، اما به همه ( جالبه که به استاد محمدرضا شجریان و استاد شهرام ناظری هم ) از بالا نگاه میکنند ایشون . بد نیست کمی فروتنی از همین دو استاد بزرگوار یاد بگیرند .....
گفته همیشگی استاد محمدرضا شجریان که در پایان متن هاشون مینویسن و باعثه افتخار هست : " خاک پای ملت ایران ؛ محمدرضا شجریان " .
درود بر همه بزرگان موسیقی ایران

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سالار عقیلی و محمد معتمدی، خواننده اولین اجرای ارکستر ملی | موسیقی ما