برنامه یاد بعضی نفرات
 
جزئيات حضور ١٢٠ هنرمند موسيقى نواحى در تالار رودكى
آغاز دومين فستیوال «آینه دار»
موسیقی ما - فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» از جمله رویدادهای مرتبط با حوزه موسیقی نواحی است که طی یکی دو ساله اخیر در میان کم توجهی های بخش دولتی، به دبیری محمدرضا درویشی به نوعی چشم و چراغ توجه پایتخت نشینان به این گونه ى فراموش شده است. در این فستیوال موسیقایی غیر دولتی که تمامی هزینه های آن توسط بخش خصوصی يعني احسان رسول اف برگزار می شود، گروههای کمتر شناخته شده موسیقی نواحی به صورت دسته بندی شده که در دوره گذشته ویژه بخش های جنوب شرقی کشورمان اجرا شد، به ارائه آثار موسیقایی منطقه مورد نظر که در دوره دوم ویژه موسیقی جنوب است می پردازند؛ آیین هایی برگرفته از قدیمی ترین، بکر ترین و جذاب ترین موسیقی های منطقه جنوب که لحظه به لحظه با جان و روح مردمان این مناظق ممزوج شده است. و حالا این بار در روزهای گرم پایتخت میزبان علاقه مندان و پژوهشگران عرصه موسیقی نواحی در تالار رودکی خواهد بود. 

آیین گشایش دومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار شنبه ١٦ خرداد ساعت ١٥:٣٠ تا ١٧ در تالار رودکی برگزار می شود. در این مراسم که به احتمال فراوان مدیران دولتی هم در آن حضور خواهند داشت، محمدرضا درویشی دبیر علمی فستیوال و علی مغازه ای دبیر اجرایی این رویداد موسیقایی گزارشی را از روند برگزاری جشنواره ارائه خواهند داد، ضمن اینکه طبق اعلام برنامه ارائه شده از سوی روابط عمومی فستیوال، اجرای گروه موسیقی «خالو قنبر راستگو» ، اجرای موسیقی بوشهری و نمایش گزارش تصویری از برگزاری اولین فستیوال آینه دار که بزرگانی چون نورمحمد درپور و غلامعلی پورعطایی آخرین اجراهای خود در آن برگزار کردند، از دیگر برنامه های این بخش از فستیوال هستند. 

در نوبت دوم این فستیوال هم که بلافاصله بعد از مراسم افتتاحیه از ساعت 18 تا 20 در تالار رودکی تهران میزبان علاقه مندان موسیقی بوشهر خواهد بود، مراسم سنج و دمام، اجرای سه شیوه شروه، اجرای نی انبان با هنرمندی حاجیونی، ورود گروه «یزله»، بیت عروسی و بیت عزا، چاووشی، نیمه -موسیقی کار، دریا نوردی و صیادی- و اجرای خیام خوانی بخش های مختلف برنامه را تشکیل می دهند. 

در نوبت سوم که از ساعت ٢١ تا ٢٣ با محوریت موسیقی خوزستان برگزار می شود، برنامه هایی متشکل از«شوشتری دزفولی»، «حلفه عربی»، «علوانیه با ربابه و گلن»، «ریف عربی اهواز» و «مراسم زار اروند کنار» میزبان علاقه مندان خواهد بود.

این در حالی است که روز یکشنبه ١٧ خرداد ماه از ساعت ١٥ تا ١٦:٣٠ کارگاه آموزشی و پژوهشی موسیقی خوزستان و موسیقی شوشتری دزفولی با هنرمندی عبدالکریم پاک سیرت اجرا می شود. 

علاقه مندان به موسیقی هرمزگان که در اثنای برگزاری این دوره از جشنواره شاهد درگذشت مرحوم غلام مارگیری ملقب به بابازار بودند از ساعت ١٨ تا ٢٣ روز یکشنبه ١٧ مهر ماه می توانند شاهد اجرای ناب ترین گنجینه های موسیقی منطقه هرمزگان در تالار رودکی باشند. گروه «لوطی میناب»، گروه «خالو قنبر راستگو»، مراسم «زار لنگه»، مراسم« زار قشم»، گروه «چنگی میناب»، گروه «زریقف بندر لنگه»، اجرای «نحمه بندر لنگه»، گروه «لیوای قشم» و مراسم «مشایخ بندر لنگه» برنامه هایی هستند که در این روز از دوستداران موسیقی نواحی میزبانی می کنند. 

اما در روز دوشنبه ١٨ خراد ماه كه روز اختتاميه جشنواره هم هست، محمدرضا درویشی از ساعت ١٥ تا ١٨ کارگاه «بررسی موسیقی نواحی جنوب ایران» را برگزار می کند، ضمن اینکه از ساعت ١٨ تا ٢٠ هم گروه زنده یاد «خلیفه مارگیری» با اجرای آیین های «ذکر حلقه» و «آیین زار» در کنار اجرای مراسم «نوبان لنگه» و «مشایخ قشم» پذیرای علاقه مندان هستند. البته از ساعت ٢١ تا ٢٣ نیز برگزیده ای از موسیقی های هرمزگان، بوشهر و خوزستان برای مخاطبان اجرا می شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 16 خرداد 1394 - 07:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آغاز دومين فستیوال «آینه دار» | موسیقی ما