برنامه یاد بعضی نفرات
 
با اجراى آثارى از موسيقى دوره رومانتيك
کوارتت زهی اروند به ياد نوازنده فقيد عليرضا خورشيدفر روى صحنه خواهد رفت
موسیقی ما - علاقه مندان موسیقی کلاسیک خوب می دانند که اساسا اجرای این گونه موسیقایی در ایران آنچنان که باید مورد توجه قشر عمومی مخاطبان موسیقی نیست، اما در همین فضای موسیقایی گروههای فعالى در این زمینه هستند که علاوه بر تاکید روی یک اجرای خوب و با کیفیت سعی دارند در حد بضاعت و امکانات اثری را به شنوندگان موسیقی ارائه دهند که تاکنون کمتر با آن مواجه شده اند. تماشاگر باید به این نکته واقف باشد که گوش دادن به موسیقی کلاسیک شرطی بی چون و چرا برای ورود به دنیای متنوع آثار موسیقایی است. 

«کوارتت زهی اروند» یکی از همین گروههای موسیقایی فعال است که در این سالها با به کارگيرى نوازندگان خوش قریحه و با استعداد موسیقی تلاش داشته فضایی متنوع و پر از خلاقیت را به مخاطبان ارائه دهد. این گروه از  سال 90 با هدف گسترش موسیقی کلاسیک در ایران در قالب یکی از برجسته‌ترین آنسامبل‌های موسیقی مجلسی (کوارتت زهی) پایه‌گذاری شده كه در طول سال‌های فعالیت خود به برگزاری کنسرت‌های متعددی در تالار‌های موسیقی مبادرت ورزیده است.
کوارتت زهی اروند بنا دارد روز پنجشنبه 21 خرداد ماه، ساعت 21 در تالار رودکی تازه ترین کنسرت خود را با عنوان کریسانتمی«Crisantemi» برگزار کند. این عنوان برگرفته از یکی از قطعات اجرایی در این کنسرت است. در این برنامه به تماشای اجرای سه اثر موسیقایی خواهیم نشست.

امیر باورچی سرپرست کوارتت زهی اروند در گفتگو با سایت موسيقى ما در تشریح جزییات کنسرت پیش رو گفت: «یکی از قطعاتی که در این کنسرت اجرا می شود «کریسانتمی» نام دارد که به آهنگسازی جاکومو پوچینی از نامداران دوره رومانتیک است و در يك موومان اجرا خواهد شد كه در واقع نوعى سوگ آهنگ يا Elegy به حساب مى آيد و ما آن را به یاد زنده یاد علیرضا خورشیدفر، نوازنده فقید کنترباس برای تماشاگران اجرا ميكنيم. قطعه دیگر کنسرت هم «کوارتت زهی شماره 2 در رِ ماژور» اثر الکساندر برودین آهنگساز و شیمیدان معروف روس است که در چهار قسمت تقدیم مخاطبان خواهد شد. قطعه سوم کنسرت هم «کوئینتت زهی شماره 2»، اثر مندلسون آهنگساز آلمانی است که در چهار قسمت یا موومان اجرا می شود؛ در این قطعه که برای یک کوارتت زهی و یک ویولا تصنیف شده است، خانم ستاره بهشتی نوازنده ویولا و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان نوازنده مهمان همراه ما خواهند بود.

به هر ترتیب رپرتوآرى که ما برای اجرای این کنسرت در نظر گرفته ایم در برگیرنده فضای رومانتیکی است که در اغلب آثار این آهنگسازان دیده می شود. نکته جالب توجه دیگر اینکه آثار پوچّینی عمدتا در حوزه اپرا بوده که او را تبدیل به هنرمندی معروف کرده است و می توان گفت او در ژانرهای دیگر موسیقی مانند موسیقی مجلسی کم کار بوده است. که ما در این کنسرت به این حوزه فعالیت او توجه کرده ایم.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی توقف اجراهای آزاد کوارتت زهی اروند گفت: «ما در خرداد ماه سال 93 کنسرت های رایگانی در فضاهای شهری همانند گالری، موزه و کتاب‌فروشی‌ها برگزار کردیم که در قالب پروژه «موتسارت در شهر»، با هدف آشنا کردن مردم با موسیقی کلاسیک آغاز شد و فاز اول آن با اجرای سه کوارتت از موتسارت در هفت کنسرت انجام یافت، اما متاسفانه به دلیل فشردگی کارهای آنسامبل اروند هنوز نتوانسته‌ایم فاز دوم را آغاز کنیم اما به طور حتم در ماه های آینده اجرای رایگان موسیقی در فضاهای شهری، یکی از برنامه های مهم ما خواهد بود.»

سرپرست كوارتت اروند در پاسخ به استقبال از اين كنسرت هاى عمومى گفت: «خوشبختانه تا اینجای کار مردم استقبال خیلی خوبی از برنامه های ما به عمل آورده‌اند البته ما به جز تبلیغ در فضای مجازی امکانات آنچنانی برای تبلیغات نداشتیم. به عنوان نمونه در شهر کتاب، گالری های مجموعه سعد آباد، و چند مجموعه هنری که ما اجرای برنامه داشتیم، این خود مردم بودند که با شنیدن موسیقی ما، جذب آن شده و برای دیدن بخش های دیگر اجرا به سمت ما می آمدند. اینها به خودی خود تجربه های خوشایندی است و امیدوارم استمرار داشته باشد.»

امیر باورچی (ویولن یک)، آوا شادمانی (ویولن دو)، بابک کوهستانی (ویولا)، آیدین احمدی نژاد (ویولن سل) و دکتر ستاره بهشتی (نوازنده میهمان ویولا)، نوازندگان کنسرت آتی كوارتت زهى اروند هستند
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 16 خرداد 1394 - 08:11

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کوارتت زهی اروند به ياد نوازنده فقيد عليرضا خورشيدفر روى صحنه خواهد رفت | موسیقی ما