برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری امروز مدیرعامل خانه موسیقی مطرح شد
حمیدرضا نوربخش: دیگر هیچ جلسه مشترکی با منتقدان نخواهیم داشت
موسیقی ما - سرانجام خانه موسیقی هم بعد از چندین روز بگو مگوهای رسانه‌ای، به برخی از انتقادات مطرح شده از سوی منتقدانِ این نهاد موسیقایی پاسخ داد و حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل این نهاد که طی این چند روز سکوت را بر پاسخ‌گویی ترجیح داده بود به میان خبرنگاران آمد تا در مورد ابهامات مطرح شده در پیرامون عملکرد خانه موسیقی طی چند سال اخیر و نقدهایی که در جلسه بررسی عملکرد خانه موسیقی به این نهاد وارد شد توضیحاتی را ارائه دهد؛ توضیحاتی که اگر چه باز هم نتوانست رضایت اهالی رسانه را به همراه داشته باشد اما به هر ترتیب می‌تواند مقدمه‌ای برای اتفاقات و فضایی باشد که این روزها پیرامون عملکرد خانه موسیقی مطرح شده است. هر چند که در انتهای جلسه، نوربخش عنوان کرد که این برنامه برای احترام به اهالی رسانه برگزار شده وگرنه پاسخگویی به صحبت‌های بدون پشتوانه هیچ اهمیتی برای این نهاد ندارد.
 
  • در ماه‌های اخیر خانه موسیقی عملکرد قابل دفاعی داشته است
حمیدرضا نوربخش در ابتدای این نشست خبری که صبح امروز در خانه موسیقی برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های هیات مدیره خانه موسیقی طی ماه‌های گذشته گفت: «ما از سال گذشته مجموعه فعالیت‌هایی را سامان دادیم که همه آنها عملکرد قابل دفاعی در حوزه موسیقی داشتند؛ از آن جمله می‌توان به بیانیه‌ای که در خصوص لغو کنسرت‌ها منتشر کردیم و تشکیل کمپین‌های مبارزه با کپی غیرمجاز آثار موسیقایی اشاره کرد و درست زمانی که می‌خواستیم شاهد به بار نشستن این ساز و کارهای صنفی باشیم اتفاق عجیب و غریبی افتاد و دوستان تشخیص دادند که بیایند یک مرتبه عملکرد ۱۵ ساله خانه موسیقی را نقد کنند!»

نوربخش ادامه داد: «اگر نقد پیرامون یک مقطع زمانی از عملکرد خانه موسیقی باشد ما استقبال می‌کنیم ولی وقتی به یک مرتبه واژه عجیب نقد ۱۵ ساله خانه موسیقی به میان می‌آید ماجرا پیچیده می‌شود و نشان از جریان‌هایی دارد که براساس آن عده‌ای از اتفاقات اخیر خانه موسیقی خشنود نیستند که متاسفانه در این بین برخی از دوستان هم از روی ناآگاهی و دلسوزی‌شان به این جریان می‌پیوندند. البته من فکر می‌کنم در ماه‌های اخیر خانه موسیقی عملکرد قابل دفاعی داشته است. ما در تمام جریانات اعلام موضع کردیم کمااینکه بیانیه خانه موسیقی که چندی پیش درباره موضوع لغو کنسرت‌ها صادر شد، بسیاری را ناراحت کرد اما بعد دیدیم که تعداد زیادی از اعضا به نهاد خانه موسیقی برای پیگیری حقوقی این ماجرا وکالت دادند.»

مدیر عامل خانه موسیقی درباره ماجرای لغو کنسرت‌ها که بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده گفت: «وقتی کنسرتی لغو می‌شود، همراه خود ضررهای مادی و معنوی بسیاری دارد. و باید پاسخ داد که چه کسی جوابگوی حقوق مادی و معنوی هنرمند است. پیگیری حقوق قانونی هنرمندان نیاز به انجام رایزنی و ساز و کار دارد و با فریاد زدن نمی‌توان به آن رسید، از طرفی یک عده می‌گویند که خانه موسیقی در این زمینه چه کار کرده است؟ وقتی رئیس جمهور در تازه‌ترین نشست خبری خود اعلام موضع می‌کند و با توجه به اینکه موضع ارشاد هم در این زمینه کاملاً مشخص است خانه موسیقی چه اقدامی می‌تواند بکند، مگر ما تا به امروز مواضع خودمان را پیرامون این موضوع مطرح نکردیم، پس بدانید که ما مسائل را خوب می‌دانیم و لازم است که افکار عمومی هم به این موضوع واقف باشند که ما به شدت پیگیر ماجرا هستیم.»
 
  • دوستان منتقد گفتند که با حضور ما درجلسه شرکت نمی‌کنند
نوربخش ضمن اشاره به کنسل شدن اولین جلسه نقد و بررسی عملکرد خانه موسیقی گفت: «من با سازمان فرهنگی هنری تماس گرفتم و اعلام کردم نماینده خانه هم می‌تواند در این جلسه حضور داشته باشد و دوستان هم گفتند خواسته شما منطقی است. قاعدتاً جلسات نقد برای این است که دو طرف ماجرا بیایند و صحبت کنند، در همین راستا با یکی از برگزار کنندگان هم صحبت کردم و اعلام کردم که به جلسه مشترک خواهیم آمد اما این دوستان در ادامه گفتند که برخی از منتقدین حاضر نیستند تا در جلسه مشترک حضور یابند. اما متاسفانه دوستان بعد از اینکه این جلسه کنسل شد آمدند و گفتند که خانه موسیقی برای اینکه نقدی صورت نگیرد آمده و لابی ایجاد کرده که این موضوع اصلا درست نبود من فقط در تماسی که با آقای عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتم عنوان کردم که یک جلسه نقد و بررسی طبیعتا باید در حضور دو طرف برگزار شود نه اینکه یک طرف ماجرا به نقد کشیده شود. من حتی اعلام آمادگی کردم که در همان مقطع زمانی حاضرم در یک جلسه مشترک پیرامون این موضوع حاضر باشم اما برخی دیگر از دوستان هم در آن زمان گفتند که تا وقتی ما باشیم آنها نیز حاضر به شرکت در جلسه نیستند.»

نوربخش درباره سخنان ساسان فاطمی در جلسه بررسی عملکرد خانه موسیقی گفت: «البته یکی از دوستان در آن جلسه جمله متفکرانه‌ای را گفتند که فکر می‌کنم معروف‌ترین فلاسفه پیرامون این جمله باید خیلی حرف بزنند. ایشان گفتند که «هیچ آدم غیر دموکراتی حق ندارد از مواهب دموکراسی بهره ببرد.» در صورتیکه دیکتاتورترین افراد هم این ‌چنین حرف نمی‌زنند. ما بعد از برگزاری جلسه نقد خانه موسیقی از برگزار کنندگان خواستم که فایل صوتی این برنامه را در اختیار ما قرار دهد اما این دوستان همکاری نکردند. بنابراین اگر تمام این موارد را کنار هم قرار دهید متوجه می‌شوید اینها حکایت از یک جریان سازماندهی شده دارد که مشغول دنبال کردن کارهای خود هستند و اصلا به فکر موسیقی هم نیستند. در زمانی که موسیقی نیاز به همدلی دارد، زیبنده نیست که اینچنین به یک نهاد صنفی بتازیم و با حرف‌های واهی، که سندیت هم ندارند به خانه موسیقی تهمت بزنید. آیا ما با همگرایی نمی‌توانیم به خواسته هایمان برسیم؟ به نظر من بیشتر این مسائل از منیت‌ها سرچشمه می‌گیرد.
 
  • ما نمی‌خواستیم اجازه انحلال این نهاد را به دولت واگذار کنیم
این خواننده موسیقی سنتی در ادامه به ماجرای اساسنامه خانه موسیقی پرداخت و افزود: «وقتی اساسنامه‌ای برای اعمال اصلاحات ارجاع داده می‌شود، تا زمانی که توسط دبیرخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ثبت شرکت‌ها تایید شود، نیازمند گذراندن یک پروسه است. ما زمانی این کار را انجام دادیم که کمترین تعامل میان خانه موسیقی و دولت وجود داشت. در ضمن یکی از بندهای ارشاد برای انجام دادن یک اصلاح در اساسنامه این است که شما را ملزم می‌کند تا اجازه انحلال موسسه به دولت واگذار شود و تا زمانی که موسسه این اجازه را به دولت ندهد، اساسنامه تغییر نمی‌کند. مگر ماجرای خانه سینما نبود که دولت با وجود اصراری که برای انحلال این نهاد صنفی داشت اما نتوانست این تشکل را منحل کنید چرا که در اساسنامه چنین اجازه‌ای به دولت داده نشده بود، بنابراین اگر ما این کار را انجام می‌دادیم به طور حتم استقلال نهاد خانه موسیقی نیز زیر سوال می‌رفت.»

او در پاسخ به این سوال خبرنگار موسیقی ما که به چه علت اساسنامه را از سایت خانه موسیقی برداشته بودید و یک روز پیش از نشست بررسی عملکرد خانه موسیقی آن را روی سایت گذاشتید گفت: «همانطور که گفتم اساسنامه باید ثبت شرکت‌ها شود و اصلاحاتی روی آن انجام گردد و ما به خاطر همین اختلاف‌ها بود که صلاح دیدیم این اساسنامه در سایت منتشر نشود و حال که این کار را انجام دادیم مجبور به این کار شدیم چراکه در این مدت به ما تهمت‌های فراوانی زده شد که واقعا برای من قابل توجه بود.»
 
  • شورای عالی خانه موسیقی فقط سمت نظارتی دارد نه اجرایی
نوربخش در خصوص دوره فعالیت شورای عالی خانه موسیقی نیز گفت: «در زمانی که اساسنامه اولیه نوشته شد دوره فعالیت شورای عالی خانه موسیقی سه سال بود و دوره فعالیت هیات مدیره دو سال. کار ما در این زمینه این بود که پیشنهاد دادیم نحوه فعالیت شورای عالی خانه موسیقی باید همزمان با فعالیت هیات مدیره باشد که بتوانند براساس آن به صورت منسجم با هم کار کنند. از این رو تصمیم گرفتیم تا مدت فعالیتشان را به چهار سال افزایش دهیم که موضوع افزایش طول مدت شورای عالی هم‌اکنون در مرحله اداری است و منتظر تائید ثبت شرکتها هستیم. اعضای شورای عالی خانه موسیقی در اینجا سمت اجرایی ندارند که خلا آنها بتواند مشکلی را در کارها ایجاد کند. بلکه فقط ناظر هستند که هیچگونه سمتی ندارند کمااینکه همین آقای فاطمی که از منتقدان جدی عملکرد خانه موسیقی است در زمان حضور خود در هیات مدیره خانه موسیقی دائما بندها را تغییر می‌داد و بر این باور بود که شورای عالی موسیقی باید مقام مشورتی داشته باشد.»
 
  • ملک خانه موسیقی را 7، 8 میلیارد تومان فروختیم
مدیر عامل خانه موسیقی درباره خریدن ملک جدیدی برای خانه موسیقی گفت: «ما در خیابان صبای جنوبی ساختمانی عاریتی داشتیم که در یک پاساژ قرار داشت. دیدیم آنجا به هیچ عنوان زیبنده شأن هنرمندان نیست. متاسفانه در همین مکان هر سال شهرداری منطقه ۱۱ می‌آید به ما حکم تخلیه می‌دهد. حتی خیلی از شما هم می‌دانید که یک بار آمدند و وسایلمان را بیرون ریختند. ما هم با توجه به این مشکلات، مکانی را که فعلا در آن حضور داریم فروختیم و ملکی را در ضلع شمالی میدان فاطمی خریداری کردیم. این املاک که ارث پدرمان نیست بلکه برای اهالی موسیقی است. اتفاقا اینها باید برای ما افتخار باشد در روزگاری که چندین نهاد صنفی حتی یک واحد ۶۰ متری هم برای خود ندارد ما آمده ایم و برای خود ساختمان مستقلی داریم.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خانه موسیقی ملک کنونی‌اش را به چه مبلغی فروخته و ملک جدیدش را به چه قیمت خریداری کرده است، در ابتدا گفت در این زمینه حضور ذهن ندارم. اما در ادامه با اصراری که خبرنگاران برای اعلام رقم این ملک‌ها کردند، گفت: «ملک کنونی خانه موسیقی را 8-7 میلیارد تومان فروختیم و ساختمان شماره 2 را که در ضلع شمالی میدان فاطمی است، 8-7 میلیارد تومان خریدیم.
 
  • کانون سازندگان ساز خانه موسیقی تخلفات عدیده‌ای داشت
نوربخش در مورد کانون صدابرداران و تعلیق کانون سازندگان ساز خانه موسیقی گفت: «گفته بودند که کانون صدابرداران یک سال و نیم بود که تشکیل شده بود. اما باید بگویم که تشکیل کانون صدابرداران به تصویب هیأت مدیره رسیده بود اما هرگز مجمع عمومی برای تشکیل آن برپا نشده بود. آیا برای تشکیل یک مجمع نباید ناظری از هیات مدیره در یک کانون وجود داشته باشد؟ پس چرا برخی‌ها ادعا می‌کنند این مجمع تشکیل شده است و ما آن را بدون هیچ دلیلی منحل کردیم؟! درخصوص کانون سازسازان هم باید بگویم که این کانون تخلفات عدیده‌ای داشت ما هم طبق اساسنامه، شورای داوری را برگزار کردیم که حکم این شورای داوری هم لازم‌الاجراء است، شورای داوری حکم بر تخلف کانون ساز سازان و اخراج یک فرد از آنها را داد اما اینها زیر بار حکم شورای داوری نرفتند و ما نیز مجبور شدیم که آنها را از این فضا خارج کنیم. البته باید بگویم که کانون مختل نشده است فقط دوستانی که با توجه به تشخیص شورای داوری دارای مشکل بودند طبق اساسنامه از کار کنار گذاشته شدند.»
 
  • شبهات پیرامون تعاونی مسکن
در ادامه این نشست حمیدرضا نوربخش درباره تعاونی مسکن خانه موسیقی نیز گفت: «تعاونی مسکن جزو شفاف‌ترین موضوعات خانه موسیقی است، این تعاونی هم تابع قانون تعاون است و وقتی تشکیل می‌شود جدا از خانه موسیقی فعالیت می‌کند. در ضمن هیچ الزامی هم ندارد که بازرس تعاونی، عضو خانه موسیقی باشد.»

او افزود: «قراردادهای تیپ مسکن مربوط به تعاونی است و قرارداد ما نیست، این قرارداد هم لازم‌الاجرا است. در ابتدا قرار بود که واحدها طی مدت 2 سال تحویل داده شود و هر عضوی که در زمان مقرر پول مربوط واحدش را پرداخت نکرد جایگزین شود به همین دلیل پروسه واگذاری طولانی شد، این پروژه با مقطع زمانی تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار همراه شد و به همین خاطر 30 درصد به مبلغ قرارداد اضافه شد، دوستانی هم که اعتراض داشتند نمی‌خواستند رقم بیشتری را پرداخت کنند. اگر اعضا پولشان را می‌دادند هم‌اکنون واحدهایشان را تحویل می‌گرفتند؛ کمااینکه 43 نفر تاکنون این واحدها را تحویل گرفته‌اند و باقی واحدها را هم واگذار کردیم تا بتوانیم پروژه را به سرانجام برسانیم.»
 
  • ما هیچ موضعی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نداشتیم
نوربخش درباره فعالیت‌های انتخاباتی خانه موسیقی در سال ۹۲ و حمایت از محمدباقر قالیباف هم گفت: «بعضی از اعضای خانه موسیقی طی حمایتی که از آقای قالیباف داشتند و اتفاقا در سایت خانه موسیقی منتشر شد حمایت خود را از آقای قالیباف اعلام کردند.

خانه موسیقی اعلام موضع نکرده است و در ضمن این مسئله که انجام شده یک مسئله سیاسی نیست و انتخابات یک مسئله ملی است.»
 
  • دیگر هیچ جلسه مشترکی با منتقدان نخواهیم داشت
مدیر عامل خانه موسیقی در بخش پایانی صحبت‌های خود اعلام کرد: «ما در نشست مشترک نقد عملکرد خانه موسیقی با منتقدان شرکت نخوهیم کرد چراکه ما از ابتدا می‌خواستیم حضور داشته باشیم که آنها نخواستند و حالا هم دیگر ما در این جلسات شرکت نخواهیم کرد چراکه پروسه نقد و بررسی معمولا اینگونه است که دو طرف ماجرا در آنجا حضور داشته باشند. بارها گفته‌ایم که هر کس حرفی دارد به دفتر خانه موسیقی بیاید و جلوی این تریبون حرف‌هایش را بزند، حتما هم لازم نیست که عضو خانه موسیقی باشد.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 خرداد 1394 - 18:57

دیدگاه‌ها

سه شنبه 26 خرداد 1394 - 06:30

درباره استمرار سلطنت هيات مديره از دو به چهار و سپس ٦ افاضاتي نفرمودند؟

پنجشنبه 22 مرداد 1394 - 13:17

چقدر متكبرانه ؟؟؟!!!! خ ا ن ه م و س ي ق ي ! ! !

پنجشنبه 22 مرداد 1394 - 13:18

چقدر متكبرانه ؟؟؟!!!! خ ا ن ه م و س ي ق ي ! ! !

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمیدرضا نوربخش: دیگر هیچ جلسه مشترکی با منتقدان نخواهیم داشت | موسیقی ما