برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از لغو کنسرت هفته گذشته در برج میلاد تهران
کلهر به جای ایران در اروپا می‌نوازد
موسیقی ما - در حالی که کنسرت «کیهان کلهر» در ایران بنا به دلایل نامعلوم لغو شد، این آهنگساز و نوازنده‌ی برجسته‌ی «کمانچه» تور تازه‌ی کنسرت‌های خود را در کشورهای مختلف آغاز کرده است. به گزارش سایت «موسیقی ما»، «کلهر» ششم تیرماه در دورتموند آلمان روی صحنه خواهد رفت. «آی‌نور» -خواننده‌ی شناخته شده‌ی کرد- او را در این برنامه همراهی می‌کند. در این اجرای بداهه، کلهر کمانچه خواهد نواخت و «سلمان گامباروف» پیانیست برجسته‌ی آذربایجان در سبک جَز. یک نوازنده نیز در نواختن تنبور گروه را یاری می‌کند.

کلهر همچنین هفتم تیرماه به همراه گروه موسیقی «غزل» در سالن «کدوگن» لندن به اجرای برنامه خواهد پرداخت. او را در این برنامه «شجاعت حسین‌خان» (سی‌تار) و «ساندیپ داس» (تبلا) همراهی خواهند کرد و این سه موزیسین نامدار شرقی، قطعاتی از موسیقی ایران و هند را اجرا خواهند کرد.

سایت «کدوگن» در توضیح این کنسرت نوشته است: «موسیقی ایرانی بر اساس دستگاه و موسیقی هندی بر مبنای «راگا» به تکامل رسیده‌اند. شرایط جغرافیایی و فرهنگی موسیقی این دو مرز و بوم و ترکیب این دو سبک موسیقایی، گفتگویی‌ است هارمونیزه میان این دو سنت.» کلهر به همراه شجاعت حسین‌خان، آلبوم «باران» را منتشر کرده‌اند که در سال ۲۰۰۴ میلادی نامزد دریافت جایزه گرمی بهترین موسیقی سنتی ملل شد.

«غزل» گروه موسیقی چند ملیتی است که اعضای آن را «کیهان کلهر» (نوازنده کمانچه ایرانی) و «شجاعت حسین‌خان» (نوازنده سی‌تار) و «سواپان چادهوری» (نوازنده تبلا) از هند تشکیل می‌دهند. آثار گروه، تلفیقی از موسیقی شمال هند و موسیقی سنتی ایرانی است. اولین تولید این گروه با نام «آخرین نوای جاده ابریشم» با استقبال روبه‌رو شد و از آن زمان تاکنون این گروه کنسرت‌های بسیاری در سراسر جهان داشته است.

«کیهان کلهر» به عنوان یکی از موفق‌ترین چهره‌های موسیقایی ایران در سطح دنیا با هنرمندانی چون اِردال اِرزِنجان، شجاعت حسین‌خان،‌ یویوما، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسم‌اف، کوارتت بروکلین رایدر، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس و گروه سازهای بادی هلند همکاری داشته است.

او همچنین با بسیاری از هنرمندان ایرانی از جمله محمدرضا شجریان، علی‌اکبر مرادی، شهرام ناظری، حسین علیزاده و گروه دستان هم به اجرای موسیقی پرداخته است. کلهر، تنها موسیقدان ایرانی است که ۴ بار نامزد دریاقت جایزه گرمی امریکا شده است. نوای کمانچه کیهان کلهر در موسیقی متن فیلم «جوانی بدون جوانی» ساخته فرانسیس فورد کاپولا نیز آمده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 خرداد 1394 - 14:53

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کلهر به جای ایران در اروپا می‌نوازد | موسیقی ما