برنامه یاد بعضی نفرات
 
دیشب و در جریان پانزدهمین جشن «دنیای تصویر»
دو خواننده از دو نسل تندیس «حافظ» را گرفتند
موسيقي ما - شب گذشته، پانزدهمين «جشن حافظ» برگزار شد. جشني كه گفته می‌شود تنها جشن بخش خصوصي در حوزه‌ي سينما است. ديروز برای بازيگران چهره كه اين روزها به نام سلبريتي شناخته مي‌شوند، فرش قرمز پهن شده و بازار گرفتن عكس و سلفي هم داغ بود. اما حضور اهالی موسيقي چون شهرام ناظري، عليرضا قرباني‌، همايون شجريان و... تا حدودی حضور بسياري از چهره‌هاي سينمايي را در تالار وزارت كشور تحت تأثير قرار داده بود. در جشن ديروز، دو خواننده از دو نسل جايزه گرفتند. «شهرام ناظري» براي «ايران برگر» و «همايون شجريان» براي «آرايش غليظ». «بهزاد عبدي» هم براي فيلم «متروپل» جايزه‌ي بهترين موسيقي را به خود اختصاص داد.

نامزدهاي امسال، شهرام ناظری (ایران برگر)، همایون شجریان (آرایش غلیظ)، علیرضا قربانی (سریال‌های سال‌های ابری و پرده‌نشین)، علی لهراسبی (سریال همه چیز آنجاست) و رضا یزدانی (متروپل) بودند که در بخش اجراي بهترین ترانه‌هاي جشن دنیای تصویر با یکدیگر به رقابت مي‌كردند.

بخش بهترین ترانه از نهمین جشن دنیای تصویر به فهرست جوایز اضافه شد؛ اما در پانزدهمين جشن، اولین تندیس این بخش به «شهرام ناظری» برای فیلم سینمایی «ایران برگر» رسید. استاد پیشکسوت بازيگري جمشید مشايخي جايزه را به او داد و البته در ستايش خواننده‌ي كهنه‌كار موسيقي ايراني گفت: «این هنرمند نه‌تنها در عرصه موسیقی بلکه در ادب و ادبیات نیز استاد است.»

با توجه به تلاش‌هاي ناظري در اجراي اشعار مولوي و فردوسي، اين تعريف به‌حقي است كه استاد بازيگري از استاد آواز كرده است. شواليه‌ي آواز ايران بعد از دريافت تنديس اين بخش گفت: «خوشحالم که در کشورمان هنوز چنین برنامه‌هایی برگزار می‌شود، برنامه‌ای که هنرمندان و مردم در کنار هم قرار گرفته و سینما و تلویزیون را تشویق می‌کنند.»

آنچه كه ناظري در تصنیف اين فيلم خوانده، بر اساس شعري از «سیاوش کسرایی» است که از شاعران مورد علاقه‌ي ناظري است و «ارشک رفیعی» آهنگساز این ترانه است كه پيش از آن در اجراي آثار «نیما یوشیج» با ناظري همكاري كرده است.
اما «بهرام رادان» -بازیگر- تندیس دوم این بخش را به همایون شجریان برای فیلم «آرایش غلیظ» اهدا کرد. «همایون» البته انگار منتظر دريافت اين جايزه نبود، براي همين هم گفت: «چرا من آخه؟!» او البته از دريافت اين جايزه ابراز خرسندي كرد: «خوشحالم که این جایزه را که اولین جایزه رسمی من است و مزین با نام مقدس حضرت حافظ است دریافت می‌کنم. حافظ در زندگی من بسیار تأثیرگذار و همیشه مانند یک پیامبر بوده است.» او همچنین از «سهراب پورناظری» آهنگساز اثر نيز تقدير كرد: «از سهراب پورناظري برای ساخت این ترانه تشکر می‌کنم و باید بگویم که تمام نبوغ خود را برای ساخت آن به کار برده است.»

علی معلم از همایون شجریان درخواست کرد تا یک ترانه بخواند و همایون شجریان با اشاره به اینکه برایش خواندن راحت‌تر از حرف زدن است، ابیاتی از حافظ را برای حاضران خواند. البته «حميد نعمت‌الله» هم براي اين فيلم، جايزه‌ي بهترين كارگرداني را دريافت كرد. هرچند كه از همان زمان موسيقي اين اثر، بيش از خود فيلم محل بحث و مداقه‌ قرار گرفت. بعد از دريافت جايزه‌ي همايون، بسياري از بازيگراني كه روي صحنه رفتند، در ستايش او سخن گفتند.

«آرايش غليظ» اولین تجربه‌ي سهراب پورناظري و همایون شجریان در این ژانر از موسیقی است. این قطعه ترکیبی از موسیقی سنتی و سازهای الکترونیک است که روحی ایرانی دارد و در تنظیم و سازبندی آن از فضاهای مدرن و نزدیک به موسیقی راک هم استفاده شده است.

اما اين همه‌ي جايزه‌هاي بخش موسيقي جشن حافظ نبود. «سروش صحت» و «ویشکا آسایش» نیز جایزه‌ي بهترین موسیقی متن را به بهزاد عبدی برای فیلم «متروپل» اهدا کردند. ویشکا آسایش خاطره‌ای از تپق زدن خودش در برنامه زنده تلویزیونی تعریف کرد و سروش صحت هم که هنگام رفتن روی صحنه کتی را پوشیده بود، توضیح داد که این کت مال برنامه دنیای تصویر است! چون سال‌های قبل در کارت دعوت برنامه نوشته شده بوده که میهمان‌ها با لباس رسمی بیایند: «این کت را خریدم و هر سال آن را در جشن حافظ می‌پوشم.»

بهزاد عبدی هم بعد از گرفتن جایزه‌اش از حاضران خواست مسعود کیمیایی کارگردان «متروپل» را تشویق کنند. بعد از دريافت جايزه‌ي عبدي، «شهاب رمضان» -خواننده‌ي موسيقي پاپ- يك قطعه را براي حاضران اجرا كرد.

علیرضا قربانی (برای سریال «راستش را بگو»)، رضا یزدانی (برای فیلم «تهران: سیم آخر»)، علیرضا قربانی (برای سریال «مدار صفر درجه»)، رضا یزدانی (برای سریال «مرگ تدریجی یک رویا»)، مهران مدیری (برای سریال «باغ مظفر») و رضا یزدانی (برای فیلم «حکم») برندگان پیشین بخش بهترین ترانه فیلم یا سریال جشن حافظ به‌شمار می‌آیند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 خرداد 1394 - 00:24

دیدگاه‌ها

م
چهارشنبه 27 خرداد 1394 - 15:18

چاوشی و کامکار برای سنتوری رو یادتون رفت!

چهارشنبه 27 خرداد 1394 - 19:48
زیر خاکی

مارو کشتید با این چاوشی تون

33.235.239.53
پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 12:35
نیما

این الان چه ربطی داشت ؟

58.59.7.168
پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 13:40

بقیه کاندیداها که بهتر بودن!

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 23:32

درود براستاد ناظری بزرگ

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دو خواننده از دو نسل تندیس «حافظ» را گرفتند | موسیقی ما