برنامه یاد بعضی نفرات
 
ماه خدا؛ همچنان بی‌ربناست
ملودی گمشده‌ی رمضان
موسیقی ما - از امروز درهای آسمان گشاده است برای شنیدنِ دعا. سخاوتِ خدا، فراوان‌تر است. پروردگار مهربان‌تر است، آمرزنده‌تر و البته بخشنده‌تر. از امروز «میزبان، عشق است و مهمانان بلاگردانِ عشق» حالا اما این ششمین سال است که آواز ربنای «محمدرضا شجریان» از صدا و سیمای ملی ایران پخش نمی‌شود؛ اتفاقی که با واکنش‌های بسیاری همراه بود و روزنامه‌ی «گاردین» از این اتفاق به عنوانِ «صدای گمشده ماه رمضان» یاد کرد. «محمدرضا شجریان» البته در این سال‌ها همچنین نتوانسته است کنسرتی برگزار کند یا آلبومی به انتشار درآورد. در این ماه‌ها، بارها از ممنوع‌الکاری اسطوره‌ی آواز گفته‌ایم، همان‌طور که مسوؤلانِ فرهنگی کشور به تفضیل در این باره اظهارِ نظر کرده‌ و تاکید کرده‌اند که مشکلِ «ممنوع‌الکاری» اسطوره‌ی آواز ایران به «آنها» مربوط نیست و به «دیگران» است. سخنانِ رییس جمهور درباره‌ی او را همچنان به یاد داریم که گفت: «تعداد ايرانياني که صداي شجريان را نشنيده باشند، زياد نيست، شايد اصلا کسي نباشد که صداي او را نشنيده باشد. حداقل همه ايرانيان صداي ربناي او را بارها بر سفره افطار شنيده‌اند. من نيز به نواي موسيقي او گوش داده‌ام. من هم شکوه و گلايه او در «بيداد» را شنيده‌ام، هم به «دستان» او گوش داده‌ام، هم شعر سعدي را در «نوا» و مرکب‌خواني او شنيده‌ام، و هم به هشدارهای او باور دارم. او هنرمند بزرگي است و عصاره‌ی دو قرن موسيقي ما، با هنرمندان بزرگي کار کرده و آثار ماندگاري خلق کرده است. بايد به او و خدماتش احترام گذاشت. هر چند برخي از سلايق سياسي او خوششان نيايد.» با تمام‌ اینها همچنان «امید» ما به «تدبیر» است که آدمی به امید زنده است و یکی از این امیدها، شنیدن دوباره‌ی دعای او از صدا و سیما، به خصوص اینکه «ربنا» را باید فارغ از هر نوع تفکر و نگرشی شنید. دعایی که نزدیک به سی سال مردم ایران با آن روزه‌هاي خود را باز ‌كردند. دعايي كه صاحبش حتي تا سال‌ها اجازه نمي داد كه بگويند او خواننده اين اثر است تا مبادا گمان شود كه او با خواندن اين دعا نظري جز مناجات داشته است.
 
  • بانگِ ربنا
«در کار ما همه چیز در تکنیک خلاصه نمی‌شود. اگر کارتان را خوب بلد باشید و از روی صداقت کار کنید روی مردم تاثیر خیلی خوبی خواهد گذاشت. احتمالا این موارد روی مردم تاثیر گذاشته است و باعث شده که ربنا جاودانه بشود. زمانی که ربنا را خواندم، برایم حالت مناجات داشت. ارتباطی از ته دل بود. مثل فردی که دم افطار با خدای خودش نجوایی دارد. زمانی که آدم می‌خواهد با خدای خودش حرف بزند با خلوص کامل حرف می‌زند. زمانی که این حال و هوا درست در درون انسان باشد، حتی اگر صحبت هم بکند، قطعا تاثیر خودش را می‌گذارد.» اینها بازخوانی سخنانِ «محمدرضا شجریان» درباره‌ی دعایِ «ربنا» ست. دعایی که برای ما ایرانی‌ها، با نام و صدای او گره خورده است.
 
  • ربنا چیست؟
«ربنا» که  برای مدت ۳۰ سال، جزو برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بوده، شاملِ چهار دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت «ربّنا» آغاز می‌شوند. « محمدرضا شجریان» این اثر را در تیرماه سال ۱۳۵۸ ضبط کرده است - زماني كه تنها 39 سال داشته- بنا به گفته‌ی خودش، انگیزه‌ی اصلی وی از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده است. او بي مقدمه اين اثر را اجرا كرده است، بي هيچ تمريني از قبل و با همه‌ی اينها، به خوبی فراز و فرودها و گوشه های مورد نظرش در دستگاه ها و آوازهای انتخاب شده را اجرا کرده و از نظر اوج، در برخی فرازها، صدایش تکرار ناشدنی و یگانه است. «ربنا» طبق سنت اجرایی این دعاها، روی دستگاه‌های قرآنی خوانده شده و از دستگاه رست یا راست شروع شده و در خاتمه به دستگاه عجم (شبیه به ماهور) مدلاسیون می‌شود. (نام عجم بر این دستگاه که یکی از دستگاه های هفتگانه قرآنی است، می‌تواند نشان دهنده عدم وجود چنین دستگاهی در الحان قدیم عربی باشد.) ربنا در نواری که محمدرضا شجریان با نام «به یاد پدر» ضبط کرده، منتشر شده‌است. در این اثر به خوبی می‌توان تاثیرات شیخ نصرالدین طوبی و شیخ طه الفشی را مشاهده کرد. این اجرا تقریبا فاقد تحریر است و به‌جز چند نت، تماما به‌وسیله‌ی قلط و ویبراسیون اجرا شده‌ است. ربنای شجریان از ابتدا، روی نت‌های سی بمل و سپس دو اوج می‌گیرد (روی خط حامل کلید سل) و در حوالی این نت‌ها گردش دارد و تا نت می بمل به بالاترین نت خود می‌رسد.
«ربنا»ي استاد شجريان در دستگاه «سه گاه» است. او اما در عين حال مرکب‌خوانی كرده و سری نيز به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه‌ی «عراق / صبا» زده است. خودش در اين باره گفته است: «لحنی که من برای این اثر انتخاب کردم، چیزی بین قرائت قرآن و آواز خواندن است؛ چون کلمات عربی خوانده می‌‌شود، باید موسیقی متناسب خودش انتخاب بشود. با اینکه من این لحن را به خوبی بلدم؛ اما نمی ‌خواستم صرفا لحن ربنا قرائت قرآن باشد. می‌خواستم ربنا ایرانی ‌پسند باشد. به عنوان مثال اذان موذن‌زاده ‌اردبیلی بیات ‌ترک است و به همین دلیل مردم این اذان را دوست دارند. من هم مرکب‌خوانی و سه‌گاه را برای ربنا انتخاب کردم که هم در قرائت قرآن از آن استفاده می ‌کنیم هم در آواز تا هم کسی که به عربی و قرآن آشناست لذت ببرد و هم کسی که از آواز ایرانی شناخت دارد.»

اسطوره‌ی آواز ایران همچنین توضیح داده است:« باید بدانیم عادت را از مردم نمی‌توان گرفت. مردم به ربنا و دعای سحر مرحوم ذبیحی و اذان مرحوم موذن زاده اردبیلی عادت کرده بودند. نمی شد به این راحتی این عادت را در مردم تغییر داد. پس باید براساس آن حال و هوا حرکت می کردم، اما در عین حال می‌خواستم اثر، ویژگی های خاصی نیز برای خودش داشته باشد تا بتوان این را نیز به مردم بقبولانیم و کار جدید را جایگزین کرد. ظهر آن روز همان آیاتی را که مرحوم ذبیحی خوانده بود پیدا کردم و دو آیه دیگر نیز از سوره آل عمران و بقره پیدا کردم و یک مطالعه ذهنی کردم که چگونه آن را بخوانم تا علاوه بر نزدیک بودن به کار مرحوم ذبیحی کار جدیدی باشد.» او لفظ «ربنا» كه چند بار در اين دعا اجرا مي‌شود را به گونه‌هاي گوناگون مي‌خواند. يك بار در اوج، ديگري در فرود و يك بار نيز به حالت خواهش‌گونه و تمنايي.
 
  • یک قاری تمام عیار
بسیاری بر این اعتقادند که اوج و وسعت صدای خواننده و توانایی های تکنیکی او؛ آشنایی کامل به ردیف موسیقی و آواز ایرانی؛ آشنایی کامل به شیوه های قرائت قرآن؛ ارتباط درونی و حسی با پیام «ربنا» و بهره گیری از آن در شیوه‌ی بیان و بالاخره محبوبیت هنری و اجتماعی شجريان مهم‌ترين عواملي هستند كه باعث ماندگاري دعاي ربنا شده است. «محمدرضا شجریان» پيش از آنكه به عنوان آواز خوان فعاليت كند، يك قاري تمام عيار بوده است و از هشت سالگي قرائت قرآن را نزد پدر خود آموخته است و به همين خاطر در ميان قاريان مشهد نيز از شهرت بسياري برخوردار است. او از کودکی خواندن قرآن را آموخته و با آن زندگی کرده است. از هجده سالگي نيز كه راه موسيقي را پيش مي‌گيرد، ‌چنان در خواندن قرآن متبحر ‌شده بوده كه به قول خودش خواندن قرآن را چون زبان مادري‌اش مي‌دانسته است. در سال ۱۳۸۷، زمزمه‌هایی در مورد ثبت «ربنا» در فهرست آثار ملی ایران به گوش می‌رسید، اما تاکنون نه تنها اين مساله  نتيجه‌اي در بر نداشته است كه در سال هاي اخير پخش آن از صدا و سيما نیز ممنوع شده است؛ با همه‌ی اینها، این دعا چنان در خاطره‌ی مذهبی ایرانیان نقش بسته است که نمی‌توان به هیچ طریقی آن را پاک کرد. «حسام‌الدین سراج» - خواننده- پیش از این درباره‌ی این دعای آسمانی با صدای استاد شجریان چنین اظهارنظر کرده است: «ربنای استاد شجریان در ابتدا به پیشنهاد مرحوم «صبحدل» به عنوان یک کار آموزشی خوانده شد و سرمشق و الگویی بسیار مناسب برای تمام جوانانی بود که می خواستند به عنوان قاری فعالیت کنند. بعد از مدتی اما به عنوان دعای افطار مورد استفاده قرار گرفت که برای سال‌های متمادی از رسانه‌های مختلف پخش می شد. این دعا بسیار استادانه خوانده شده است و علاوه بر آن به خاطر حس و حالی که در این قطعه وجود دارد و استاد شجریان به خوبی توانسته است از پس آن برآید، این دعا به این اندازه ماندگار شده است. پخش این دعا طی مدت سه دهه سبب شد تا بسیاری از مردم خاطره های بسیاری از آن داشته باشند. این دعا که در روحانی ترین ایام پخش می‌شد، بدون شک هیچ گاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد، همان طور که این اتفاق درباره‌ی اذان مرحوم «موذن زاده اردبیلی» نیز رخ داده است و هر شنونده‌ای فارغ از میزان دیانت، لحظه‌هایی عرفانی را با آن می‌گذراند. این دعا به بخشی از آیین‌های مذهبی مردم بدل شده استٰ، یعنی بسیاری در ایام سحر و افطار منتظر شنیدن این قطعه هستند. آقای شجریان این دعا را در اوج خوانده است و نحوه خواندنشان تناسب بسياري با آيات قرآني دارند، به خصوص اينكه ملودي كلام در آن بسيار رعايت شده است.»
  • چرا ربنا پخش نمی‌شود؟‌
جریان حذف صدای مناجات‌های شجریان به خاطر اعتراض او به عدم رعایتِ بحثِ «کپی‌رایت» شروع شد.  او كه در طول اين سال‌ها همواره از رعایت نکردن حقوق مؤلف گلايه‌مند  بود،‌ 6 سال پیش بار ديگر اعتراض خود را نسبت به اين مساله بيان كرد و البته در همان زمان اعلام كرد كه «ربنا» و «مناجات افشاری» خود را به ملت ایران تقدیم كرده و تأکید کرد حساب این دو اثر از بقیه آثارش جداست. پس از آن بود كه عده‌ای از مدیران رادیو و تلویزیون اعلام کردند دیگر حتی ربنای استاد را هم پخش نمی‌کنند. «محمدحسین صوفی» - معاون وقت صدا- اولين كسي بود كه به اين مساله واكنش نشان داد: «از این پس حتی در ماه رمضان صدای محمدرضا شجریان از شبکه‌های رادیویی پخش نمی‌شود.» او که پیش از این ریاست مرکز موسیقی صداوسیما را به عهده داشت، پيش از آن نیز در گفت‌و گو با ايسنا به اين مساله تاكيد كرد كه: «برای تولید برخی از آثار استاد شجریان سازمان صداوسیما و بعضی دیگر خود ایشان، هزینه کرده‌ است، با این حال از این پس هیچ‌یک از این دو دسته آثار از رادیو پخش نمی‌شود.»در اين ميان  زراعتگر، مدیر نظارت و ارزشیابی وقت مرکز موسیقی صداوسیما سعی کرد واکنش تند او را تعدیل کند و اعلام کرد: «تصمیم‌گیری برای پخش یا عدم پخش در مورد آثار مختلف شجریان متفاوت است، اما هرگونه تصمیم‌گیری و مصوبه حقوقی که بر اساس درخواست این هنرمند اتخاذ شود، حتی اگر شامل ادعیه و ربنا نیز باشد، مورد پذیرش مرکز موسیقی نیز قرار خواهد گرفت.»
  • ربناهاي ديگر
در اين سال‌ها صدا و سيما تلاش كرده است تا با پخش ربناهاي ديگر، خاطره‌ی این دعای ربانی با صدای شجریان را از خاطره‌ی مردم پاک کند؛ اما هنوز بسیاری منتظر شنیدنِ این دعا از زبانِ خواننده‌ی محبوبشان هستند و برخی دیگر اثر ضبط شده‌اش را پیش از اذانِ مغرب             پخش و با آن روزه‌های خود را باز می‌کنند.
منبع: 
اختصاصی موسيقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 12:41

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 13:31

خوب چهره ی شجریان رو مظلوم جلوه می دید و وقایع رو تحریف می کنید.
شجریان تو جریانات سال 88 بعد از این که کاندیدای محبوبش رای نیاورد خودش درخواست کرد که دیگه صداش از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش نشه و صدا و سیما هم به احترام او این کارو کرد.
بله شجریان اسطوره آوازه و بانگ ربناش تکرار نشدنی،اما لطفا به خاطر جهت گیری های سیاسیتون حقیقت رو تحریف نکنید
موسیقی ما تایید کن

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 17:01
mohsen 5678

همه ی حرفای شما گیریم درست که اینجوری نیست.......
ایا درسته الان توی این افتضاح بازار موسیقی ایشون و اساتیدی دیگر کنار گذاشته شده اند و افرادی نظیر امید جهان البوم منتشر میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

152.106.225.113
جمعه 29 خرداد 1394 - 12:27
ناشناس

عزیزم یکم متنو با دقت بخونید نیازی نیست به حافظه مراجعه کنید. استاد همون موقع این دو اثر رو هدیه ای به ملت ایران دونستن و پخشش رو مجاز اعلام کردن. ضمنا اگه کسی مثل استاد به عدم رعایت حق پخش توسط صدا و سیما که ضرر زیادی به سرمایه گذارهای موسیقی تحمیل کرده نکنه پس چه کسی باید معترض باشه؟ جوانی که صداش به هیچ جا نمیرسه؟ ضمن اینکه دیگه هر کسی که اندک آشنایی با موسیقی داشته باشه میدونه که پخش یه آهنگ بر روی تصاویری که هیچ ربطی به آهنگ نداره هم میتونه به آهنگ لطمه بزنه و هم به تصویری که یک هدفی رو دنبال میکنه (موضع نگیرید لطفا من منکر هدفی که در تصویرها هست نیستم)

90.143.56.4
پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 13:56

اسطوره اواز ايران مجبور نبود با خانوم وهابي و معلوم الحال گ عكس يادگاري بگيره و تو جشن هاشون شركت كنه ..مجبور نبود تو مصاحبه ش بگه اينا 1400 سال با هنر ما كنار نيومدند ..و خيلي كارهاي ديگه

الكي كسي رو كه ممنوع الكار نميكنند

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 16:14
سعید

آقای مسلمان از حرف هایی که زدید مطمئنید؟؟!
شما که مسلمونید و وهابی نیستید باید بهتر بدونید تهمت و افترا گناه بزرگیه اونم به یک قاری ممتاز قرآن
البته شما به جز استاد شجریان به خانم گ و گ و ش هم تهمت زدید و تلویحا گفتید وهابیه
اون دنیا بابت هر جفتش باید جواب پس بدید

181.20.73.227
پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 16:38
سعيد ر

آره دادا همینه.
نمیشه هر کار دوس داری بکنی و حرفی رو بزنی بعد انتظار داشته باشی که کسی بهت گیر نده و مثه قبل کاراتو ادامه بدی.
هر کی خربزه میخوره پای لرزشم میشینه.

160.12.195.17
جمعه 29 خرداد 1394 - 03:11
ايمان

وااايي الاااااااااهي بميرم ..
كلاس روشنفكريت منو كشته ..
تهمت اون هم به خانوم گ و گ و ش ..؟؟؟
شما يا زياد ساده وح هستي يا زيادي مثلا روشنفكر..
يادت رفته تو اخرين كليپ ش حتي از هم جنس بازها هم حمايت كرد ..نديدي عمل شنيعش چطور مثل بمب تو رسانه ها تركيد ؟
اقاي محترم اينو بدون حرام خدا رو حلال دونستن و از گناهان ديگران حمايت كردن هم خودش بزرگترين گناه محسوب ميشه ...

31.156.200.136
جمعه 29 خرداد 1394 - 23:54
ناشناس

یکی دو خط بحث منطقی دارم، لطفا تایید شه.
قابل توجه دوستانی که بیش از حد ژست روشنفکری می گیرند، در مستندی که شبکه ی bbc فارسی در رابطه با این آقا ساخت، خود ایشون در خدمت رییس این شبکه همین جملاتی که آقا ایمان گفتند رو عرض می کنند: می فرمایند مذهب از ابتدا مقابل موسیقی بوده است (نقل به مضمون)
انصاف داشته باشیم و حق رو رعایت کنیم

157.196.95.149
پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 14:27

آقای شجریان خودشون گفتن که دوست ندارن صداشون از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش بشه . نمیفهمم چرا بعضیها کاسه داغ تر از آش میشن ؟

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 16:18
فاطمه

استاد شجریان 20 ساله میگه صدامو از صدا و سیما پخش نکنید، چطور شد دقیقاذاز سال 88 تصمیم گرفتن این خواسته ی استادو عملی کنن؟!!! البته استاد همیشه ربنا و مناجات افشاریو استثنا کردن محض اطلاع شما!!

24.104.118.245
پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 14:28

با تشکر از زحمات موسیقی ما
اما همه میدانند. قصه شجریان چیز دیگریست... یک بام و دو هوا...

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 14:36

ببخشید من یه سوال دارم
شما که هر سال این موضوع رو دارید بیان میکنید
توجه دارید خود استاد گفتن صداشون نمیخواد تو تلویزیون پخش شه؟! و فقط این اهنگ پخش شه

خودتون رو بذارید جای تصمیم گیران. چکار میکنید؟
من بنطرم حذف صداشون از تلویزیون کاملا منطقیه
نمیشه تو یه بخش تحریم کنن و بگن اونیدونه رو پخش کنید که!!!
تو خود امریکا هم یکی بره نطامشون رو به باد انتقاد بگیره و بگه منو تو شبکه های مختلف دولتیتون معرفی نکنید ولی اون اثرمو پخش کنید!!!ایا امریکا این کارو خواهد کرد؟

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 15:09

متاسفانه سیاست زدگی در قلم نگارندگان سایت موسیقی ما کاملا محسوسه و محسوستر هم میشه.البته این حق رو به دوستاران موسیقی میدم که از جناحی حمایت کنن که به موسیقی ارزش و بهای بیشتری میده و موسیقی رو حرام تلقی نمی کنه اما تحریف واقعیات و پوشاندن اشتباهات بعضی ها در شان این سایت نیست.درواقع موسیقی ما یک سایت عمومی و اسم و رسم دارشده و باید مطالبش در مصلحت جناح خاص با تفکر خاصی نباشه.در مورد آقای شجریان هم باید بگم استاد وقتی رو دنده لج با مسولین حکومتی افتادن مدام پشت سر هم اشتباهاتی رو مرتکب شدن و حرفهایی زدن و در مکانهایی حضور پیدا کردن که واقعا دیگه هیچ مسولی نمی تونه به خودش اجازه دفاع از ایشون رو بده.باید به مسول مربوطه حق داد

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 15:35

شجریان یعنی صدای 4 اکتاو!! البته تو خواننده های خارجی افرادی مثل ماریا کری رو هم داریم که صداش 5 اکتاوه!!!!ولی تو ایران فکر نکنم مثل شجریان داشته باشیم

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 16:07

صدا و سیما نباید صدای ملکوتی استاد شجریان رو پخش کنه
پخش صدای استاد یگانه آواز ایران از رسانه ای مثل صدا و سیما توهین به ایشون و هواداران ایشونه
بهتر که پخش نمیشه، کی دیگه امروز صدا و سیما رو نگاه میکنه؟؟؟
دوستان دلواپسمون هم انتظار نداشته باشن از گلویی که بانگ ربنا از اون بیرون اومده، صدای حمایت از ظلم و فساد و تقلب بیرون بیاد

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 16:11

استاد شجی غرور بی حدو مرزی داره

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 16:29

الان پخش شدن یا نشدن ربنا ی استاد شجریان از صدا و سیما چه تفاوتی میکنه؟
مگه الان چند درصد مردم صدا و سیما نگاه میکنن؟ اونیم که بخواد ربنا رو گوش کنه دانلودش میکنه گوش میکنه یا دم افطار میزنه فارسی وان یا جم تی وی اونا پخشش میکنن. اصلن چند درصد مردم روزه میگیرن که بخوان دم افطار بشینن پای صدا و سیما ربنارو گوش کنن! دلتون خوشه ها!!!

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 16:46

حقیقت پنهون نمیمونه
اما مهم اینه که ربنا موقع افطار پخش نمیشه
مهم افسوس نشنیدن این صداست
مهم اینه که مسئولین نتونستن با این اسطوره کنار بیان و قدرش رو نمیدونن

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 16:49

همان بهتر/چنین رسانه ای که خط مشی آن در باب موسیقی اظهر من الشمس است اساسا شایستگی پخش موسیقی سایر هنرمندان زحمتکش و دقیق دیگر رو هم نداره(فارغ از هر ژانری) چه برسه به صدای آقای شجریان./ضمنا درسته که خود ایشان درخواست کرد صدای او دیگر پخش نشود ولی تصمیم مدیران رسانه هم غیرازین نبود.یعنی اگر آقای شجریان درخواست هم نمی کردند.ما دیگر شاهد پخش ربنای ایشون نبودیم./مردم خودشون می دونن این اثر زیبا رو از کجا بشنون.منت صداوسیمارو نمیکشن

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 16:53

صدای کسی که به اون چیزی که میخونه در عمل هیچ ایمانی نداره اصلا نباید پخش بشه
دیدیم عکسهای ایشون با بعضیا رو سر پیری و....مواضع ضد دینیشونو
شما مظلوم نمایی نکن سایت عزیز

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 16:57

ربنا تکرار نشدنی ست.. درود بر استاد شجریان
افطار ماه رمضان را با ربنای استاد می شناسم.. زنده باشید استاد شجریان عزیز...

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 17:26

ربنای استاد همیشه در رمضان هست..چه از صدا و سیما پخش شود و چه نشود...

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 17:40

استاد، ربنا را "استثنا" کرده بودند.
اما ایرادی نداره، پخش نکنن، آن صدا مورد تایید" خداوند" است و مورد قبول "مردم".
و آن کلام متعلق به حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی،
این دهان بستی دهاتی باز شد
تا خورنده ی لقمه های راز شد

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 18:58

فقط افسوس
که موقعی که صدای تکرار نشدنی موسیقی ایرانی
ازمیان ما بره قدرشو مدونیم .
نه تازمانی که زنده است و دراین سن وسال توانایی
خواندن بهتر از روز اول رو داره افسوس افسوس افسوس !

پنجشنبه 28 خرداد 1394 - 19:43

ای کاش کسانی که میخوان در مورد این بزرگ مرد نظر بدن یه ذره قبلش برن سرچ کنن بعد نظرشون رو بنویسن
البته اصلا تعجبی نیست چون کسی که خیلی بزرگ منش باشه دور و ور اون خیلی حرف و حدیث وجود داره
و کسانی که از محبوبیت بیش از حدش می ترسیدن براش این مطلب رو ساختن و بدلیل در دست داشتن انحصاری رسانه این شایعه رو خیلی راحت پخش کردن
ولی کار سختی نیست دوستان عزیز برن و راجع به سخن استاد در مورد ربنا سرچ کنن
اگر وبسایتتون امکان آپلود ویدئو داشت من این کار رو می کردم
عین جمله ی استاد شجریان در مصاحبه با یک شبکه ی آمریکایی :
آواز ربنا وقف مردم هست و برای پخش اون من مشکلی ندارم ولی بقیه ی آثارم بدلیل اینکه تلویزیون در تولید و بوجود آمدن اون نقشی نداشته و گاه و بی گاه برای بهره برداری های سیاسی و ... با تصاویری که با نظر سازندگان اون همسو نیست میکس میشه و نشون داده میشه ترجیح میدم صدام از تلویزیون پخش نشه
با تشکر از وبسایت خوب موسیقی ما

جمعه 29 خرداد 1394 - 10:29

یه سریا میگن استاد خودش نخواسته
درسته ولی بعد یه سری توهینایی که بهشون شد و خود صدا و سیما هم ممانعت کرد از پخش اینکار
ایشون گفتن دوست ندارن صداشون پخش بشه
ااوناییم که میان میگن چرا با فلانی عکس گرفت،باید اون جز زندگی شخصیشونه که با کی عکس میگیره و به هیچ کسی ربط نداره

جمعه 29 خرداد 1394 - 20:53

با درود .....
خواستم خدمت برخی توضیح بدم ، به تعداد افرادی که هوادار استاد بودند نگاه کردم و لزومی ندیدم برای چند نفری که بی خبر از همه جا هستند توضیح بدم . نخست استاد شجریان هیچ گاه با کسی عکس ننداختند ، بلکه دیگران بودند که از ایشون خواستند تا عکس بگیرند و استاد هم هرکسی که ازشون بخواد عکس بگیرن ، عکس میگیرن ( درضمن آقایان و خانم های کفن پوش و خود جوش ، فراموش کردید که از بزرگان کشور دست نا محرم بوسیدند و مادر دیگری را در آغوش کشیدند ؟؟؟؟؟ آن وقت چرا صدای کسی در نیومد ؟؟؟؟؟ ) .
استاد در سال هشتاد و هشت اعتراض کردند و در کشوری که آزاد باشد ، اعتراض ایرادی ندارد ، بگذریم که ما در ایران زندگی میکنیم و اعتراض یعنی محرومیت از همه چیز ...
استاد گفتند اجازه ندادند در طول هزار و چهارصد سال موسیقی آنطور که باید پیشرفت کنه . شما معتقد هستید کرده ؟؟؟؟؟ اگر اندکی درباره موسیقی بدونید متوجه میشید جز اساتید موسیقی اصیل ما ( آن هم با تلاش های بسیار خود و نه حمایت های ارگانی خاص ، که در جهان ارگان های دولتی از موسیقی حمایت میکنند) کسی در جهان برای موسیقی ایران افتخار نیافرید و به تازگی برنامه موسیقی دستان ( شبکه آموزش ) هم مورد لطف قرار گرفته و پخش نمیشه .
استاد قرآن خواندند چون پدر گفت و هیچ گاه دیدگاه تغییر ندادند و کاست های قرآن هم پس از فوت پدر به خواسته ایشان منتشر شد و ربنا هم که برای آموزش بود و آقایان بدون اجازه استاد پخش کردند . پس میبینیم استاد تغییر رویه ندادند .
درمورد غرور گفتند برخی ، استاد هرگز مغرور نبودند و بنده که شاهد برخورد ایشون با مردم عادی و سایر موسیقیدان ها بودم با اطمینان میگم .
اعتقادات استاد از ابتدا هیمن بود که کنون هست ، شناخت کم شما باعث نمیشه فکر کنید استاد تفاوتی در نوع اندیشیدن ایجاد کردند .
گرچه در این فضای موسیقیایی با ارزش پایین موجود در صدا و سیما همان بهتر که صدای استاد پخش نشود و کسانی که مانند بنده و بسیاری خود صدای استاد را در خانه پخش میکنند .
و یادمان باشد مسلمان ها ، در زندگی شخصی کسی تجسس نکنید که از صفات نکوهیده در قرآن و احادیث بزرگان است .....
در پایان درود بر استاد محمدرضا شجریان و حامیان ایشان
( امیدوارم نظر بنده پخش شود )

شنبه 30 خرداد 1394 - 13:40
mohsen 5678

جانا سخن از زبان ما میگویی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

191.55.110.160
شنبه 30 خرداد 1394 - 18:36
زینب

جناب آقا رفیعی بسیار عالی بیان کردید.. سپاس از نظرتان..

244.187.28.226
شنبه 30 خرداد 1394 - 13:59

خدا نکنه آدم کار دولت و نکوهش کنه ...
حالا که موسیقی ما تایید نمیکنه فقط میتونم بگم:
زنده باد استاد ، تا کور شود هر انکه نتواند دید

شنبه 30 خرداد 1394 - 15:51

خدا نکنه آدم کار دولت و نکوهش کنه ...
حالا که موسیقی ما تایید نمیکنه فقط میتونم بگم:
زنده باد استاد ، تا کور شود هر انکه نتواند دید

شنبه 30 خرداد 1394 - 18:35

به نظر من شتر سواری دولا دولا نمیشه.چطور شما ملت ایرانو از شنیدن اهنگهاتون بی نصیب میذارید بعد این دوتارو تقدیم ملت ایران میکنید؟!!!! مگه آهنگاتونو کیا گوش میدن از صدا وسیما؟؟؟؟ خوب همین مردمن دیگه... اونایی که تو دورترین روستا نشستن و نمیتونن سی دی و... بخرن از همین صدا و سیما میشنون.
بعد چطور شما اونارو از اهنگاتون منع میکنید و این دوتارو تقدیم اونها میکنید؟!! این عینا مصداق همون ضرب المثل استاد. بس کنید این شانتاژ بازیارو...

یکشنبه 31 خرداد 1394 - 08:13
خداوندگار آواز: سیاوش

ببین آقا جان یه آقایی به نام بهزاد آقا رفیعی خوب پاسخت رو داده اگه واقعا وابسته به هیچ گروه و دار و دسته ای نیستی برو بالاتر خوب مطلب رو بخون تا روشن شی عزیز دل برادر.

249.85.65.172
سه شنبه 2 تیر 1394 - 18:46
علی

آقای ساوش خان من خودم عاشق صدای شجریانم و حالم از این بازیهای مزخرف سیاسی که راه افتاده بهم میخوره. هرکی خوب بخونه باهاش حال میکنم. استاد شجریان، ناظری، افتخاری، همایون، قربانی... هرکی باشه. ولی به نظر من اینجا دوگانگی وجود داره و اصلا هم به هم نمیخوره. عشق است استاد بی بدیل موسیقی ایرانی استاد شجریان البته از نوع غیر سیاسی و مهربان با خواننده های دیگه علی الخصوص افتخاری.

227.66.34.191
یکشنبه 31 خرداد 1394 - 19:16

سلام...
بین نظرات دوستان تفاوت های عجیبی دیده میشه...
کاملا دو جهت گیری مختلف که در بعضیاشون تندروی محسوسی مشاهده میشه...
چند تا نکته به ذهنم رسیده که لازم میدونم بگم...
1- حضرت علی (ع) می فرمایند: "نگاه نکنید که چه کسی می گوید، ببینید چه می گوید"
این کلام گهربار میتونه الان هم مصداق داشته باشه، بعضی از دوستان با توجه به اینکه آقای شجریان این حرف ها رو زده یا اون کارهارو انجام داده سعی در جمع و جور کردن ماجرا و حمایت از ایشون دارند و برای این کار از توهین به سازمانها یا اشخاص مختلف ابایی ندارند... ایشون استاد موسیقی هستند درست،اما این نمی تواند دلیلی بر درست بودن همه ی گفتار و اعمالشان باشد... خوب و بد را باهم ببینیم... (نه صرفا خوب ببینیم و نه صرفا بد...انصافا هم نوای ربنا، نوایی ماندگار است...)
2- ما در کشور عزیز "ایــران" زندگی میکنیم پس لطفا لطفا لطفا پشتیبان عزت و شرفمون باشیم و همیشه حامی سازمان صدا و سیما باشیم و لطفا لطفا لطفا از شبکه های ماهواره ای حمایت نکنیم... اونا اگر ربنای آقای شجریان رو پخش میکنن نه عاشق نوای ربنا هستند و نه عاشق چشم و ابروی ما که چون صدا و سیمای خودمون پخش نمیکنه اونا این کا رو برامون بکنن، آقای شجریان برای اونا فقط یه وسیله س برای رسیدن به اهداف خودشون، به وقتش مثل خیلیای دیگه براشون به یه مهره ی سوخته تبدیل میشه...
3- اگر قرار بر این بود که اعتراض محرومیت از همه چیز باشد، الان افراد زیاد دیگری هم هستند که شبیه آقای شجریان بودند اما اعتراضشان به محرومیت ختم نشده... پس لطفا لطفا لطفا تحت تاثیر حرف های برخی از به اصطلاح خودشان وطن دوستان نباشیم.... کمی هم خودمان فکر و تحقیق کنیم...
4- اگر قرار بود ایشان به دلیل حمایت از آن شخص در سال88 کنار گذاشته شوند، آقای ابراهیم حاتمی کیا هم ممنوع الکار میشد... اما میبینیم که هم حمایت میشود و هم کارهایش در صدا و سیما پخش میشود...
5- آرزوی همه ی ما سربلندی و عزت و پیشرفت کشور عزیزمان در همه ی عرصه ها(ازجمله موسیقی)است.... پس در پی این اهداف باشیم و برای رسیدن به اینها تلاش کنیم... و حمایتمان از افرادی باشد که به تحقق این اهداف سرعت می بخشند نه اینکه با حاشیه سازی بین مردم اختلاف بیندازند...
.
**زنـده بـاد خــاک پــاک ایـــران ســربـلـنـد...
.
(*خواهش میکنم تایید کنید،تا جایی که تونستم سعی کردم سیاسی حرف نزنم، ببخشید اگر طولانی شد)

سه شنبه 2 تیر 1394 - 19:38
بهراد آقارفیعی

با درود .
دوست گرامی فرمودید توهین به سازمان ها ؟؟؟؟؟ صدا و سیمایی که قانون جهانی ( دقت کنید ، قانون جهانی ) کپی رایت رو رعایت نمیکنه ، آنوقت اگر کسی اعتراض کنه ( هیچ کس توهینی نکرده در اینجا ) مقصر شناخته میشه از نظر جنابتان ؟؟؟؟؟ یعنی چون سازمان صدا و سیما هست اگر کار غیر قانونی انجام بده باید حرمت این سازمان بزرگوار رو نگاه داشت و سکوت کرد ، صد البته که شما درست میفرمایید .....
گفتید حامی صدا و سیما باشیم و در جایی فرمودید حامی موسیقی که نوعی تضاد در گفته شما هست .... صدا و سیمایی که تنها برنامه حقیقی موسیقی یعنی " دستان " رو قطع میکنه ( کاری ندارم که در آینده چه خواهد شد و سخن بنده حال است ) آنوقت میشه گفت حامی موسیقی و اهالی موسیقی هست ، زمانی که حقوق یک هنرمند رو رعایت نمیکنه و بدون اجازه و پرداخت حق قانونی آثار رو پخش میکنه ؟؟؟؟
سازمانی که ساز ایرانی رو نشون نمیده و مردم در ماهواره ها ساز غربی میبینن و جذب میشن و وضعیت موسیقی ایرانی میشه این حال خراب اندر خراب ، شما بفرمایید از جانب اهالی موسیقی به راستی باید حمایت بشه ؟؟؟؟؟
درضمن کدام شبکه ماهواره " ربنا " استاد رو پخش کرد ؟؟؟؟؟ شما اگر دیدید به ما هم خبر بدید .....
اما درمورد اعتراض و محرومیت ، میشه بفرمایید دلیل ممنوع الفعالیت شدن استاد چیست ؟؟؟؟؟ و یا دلیل اجازه ندادن به استاد کیهان کلهر برای برگزاری کنسرت ؟؟؟؟؟ یا لغو کنسرت علیرضا قربانی ( پس از گفت و گو ایشان درمورد صدای بانوان که کنسرت های ایشون چند بار لغو شد ) ؟؟؟؟؟ و بسیاری از هنرمندان ، پس فهمیدیم که اینجا ایران است و اعتراض که صورت بگیره فرد مذکور باید مدتی خاموش باشه تا یاد بگیره دیگه اعتراض نکنه عزیز دل .....
به نظر بنده تنها هدف شما حمایت از سازمان صدا و سیما بود و اندکی هم انداختن تقصیر به گردن استاد شجریان و به گفته های خود جلوه ملی و میهنی هم اضافه کردید تا نمایانگر آن شود که هر کسی که میهن رو دوست داره باید گفته جنابتان رو قبول کنه و در صدد شکوهمند کردن و حمایت از صدا سیما باشه تا میهن دوست لغب بگیره .....
خیر دوست عزیز ، با گفته های شما محرومت اهالی هنر و به خصوص موسیقی ، پوشیده نخواهد شد .....
موفق و سربلند باشید
امیدوارم متن بنده نمایش داده شود

219.42.28.195

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ملودی گمشده‌ی رمضان | موسیقی ما