برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست ماهانه‌ي خانه‌ي موسيقي برگزار شد
پاسخ به انتقادات
موسيقي ما - اين روزها، موسيقي ايران شرايط سختي مي‌گذراند، شايد اين ميزان لغو كنسرت‌ها در تمام سال‌هاي بعد از انقلاب، وجود نداشته است. تعطيلي يكي از معدود برنامه‌ي موسيقايي در تلويزيون نيز جزو ديگر مسايلي است كه اين روزها دامنِ موسيقي را گرفته است؛ از آن طرف، انتقادها به خانه‌ي موسيقي و آنچه بررسي عملكرد 15 ساله‌ي اين خانه به شمار مي‌آيد، نيز از ديگر مسايلي است كه جامعه‌ي موسيقي ايران با آن مواجه است. روز چهارشنبه،  نشست ماهانه‌ي خانه‌ي موسيقي با همين موضوع انجام شد. نشستي كه «حميد رضا نوربخش» - مدیرعامل خانه‌ي موسیقی- در سخنانی تاکید کرد که اعضای این نهاد موسیقایی بیش از همیشه به اتحاد نیاز دارند.

مدير عاملِ جوانِ خانه‌ي موسيقي البته در ابتداي اين نشست از «حسن روحانی»- رییس جمهور- به دلیل صحبت های اخیرش درباره‌ي موسیقی تشكر و تاكيد كرد:«در مقطعی هستیم که فشارها بر موسیقی و موسیقی‌دانان افزونی گرفته و در چنین شرایطی بالاترین مقام اجرایی کشور در صحبت هایش به این موضوع اشاره می کند و شجاعانه از موسیقی دفاع می کند. من به نمایندگی از اعضای خانه موسیقی از وی تشکر می‌کنم. آقای رییس جمهور! جامعه موسیقی به همت و تدبیر شما دل بسته است و امیدواریم با کمک دولت بتوانیم برخی موانع را برداریم. واقعیت این است که فشارها به عرصه موسیقی نسبت به دولت قبل بیشتر شده و این مسایل ما را آزرده کرده است. این اندازه لغو کنسرت ها و حریم شکنی از اهل هنر نشان از یک برنامه ریزی مشخص دارد.»

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به انتقادهایی که اخیرا به این نهاد صنفی می شود، عنوان کرد: «ما به تازگی با بی‌مهری‌هایی مواجه شده‌ایم که بسیار دل آزرده‌مان کرد. زمانی که خانه موسیقی بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه است و مرکز ثقل حل و فصل اتفاقات اخیر موسیقی شده و در همان زمانی که تلاش‌هایمان می‌رود که به بار بنشیند و حضور و حرکت خانه موسیقی در مقابله با هجمه‌ها به موسیقی موثر واقع شده است ناگهان اين مشكلات شكل مي‌گيرد. اهالی موسیقی باید بدانند که ما همه سوار یک کشتی هستیم و اگر دچار حادثه شویم همه با هم غرق می شویم. فهم این موضوع سخت نیست که بزرگان و موسفیدانی که در خانه موسیقی فعالیت دارند دنبال نام و نان نیستند بلکه به عشق موسیقی و اهالی آن اینجا حضور دارند.»
 
نوربخش همچنين در پاسخ به اين انتقاد كه چرا اعضاي خانه‌ي موسيقي سال‌هاست تغيير نكرده‌اند، گفت:« این افراد شناسنامه‌ي موسیقی ایران هستند. چرا باید بگوییم اینها چرا نمی روند؟ این به معنای نادیده گرفتن جوانان و استعدادهای جدید نیست بلکه احترام به بزرگان و استفاده از تجربیات آنها است. پرچم موسیقی دست نسل جوان است و ما حضور جوانان را قدر می نهیم ولی این تفاوت دارد با اینکه بگوییم پیشکسوتان چون سال هاست در خانه موسیقی حضور دارند باید بروند. تجربه پیشکسوتان در کنار نگاه جوانان باید در خانه موسیقی به کار گرفته شود.»

وی در پایان با دعوت از منتقدان که نقدهای دلسوزانه خود را رو در رو با مسئولان خانه موسیقی مطرح کنند، گفت:«موسیقی ما مشکل زیاد دارد و بهتر است خودمان رای آن حاشیه سازی نکنیم. هنرمند اگر به دنبال حاشیه برود از اصل هنر باز می ماند.»

در اين جلسه همچنين « محمد سریر»  هم به اين مساله اشاره كرد كه به تازگي نقدهایی به خانه موسیقی مطرح شده که شاید از روی حسن نیت و خیرخواهی بوده و شاید هم صحبت های دوستان از روی ناآگاهی بوده است. به هر ترتیب این عزیزان نیز بخشی از مجموعه ما هستند که نقدهایی را به عملکرد خانه موسیقی وارد کرده اند: «من به کانون های مختلف هم گفته ام که گزارش و نظرات خود را به صورت مستمر به هیات مدیره بدهند تا ما این نظرات را بررسی کنیم. بدانید که تمام دلخوشی ما در هیات مدیره خانه موسیقی شما عزیزان هستید.»

مصطفی کمال پورتراب پیشکسوت و مدرس صاحب نام موسیقی نیز در این نشست، تصریح کرد: «در این مدت چند نفر در عملکرد خانه موسیقی صحبت هایی کرده‌اند که من از همه آنها خواهش می کتم اگر نقدی دارند بیایند و در همین خانه موسیقی انتقادات خود را مطرح کنند. باور کنید که حیف است موسیقیدانان اینچنین پشت سر هم حرف بزنند. من از عزیزان منتقد می خواهم بیایند و پیشنهادات خود را ارائه دهند و مطمئن باشند اینجا حرف های منطقی را همه می پذیرند.»

به گفته‌ي عبدالحسین مختاباد - عضو شورای شهر تهران- نيز کمک‌های مالی شهرداری تهران به خانه موسیقی کاملا شفاف و نظارت شده است: «منتقدان صحبت هایی درباره بودجه خانه موسیقی مطرح کرده بودند که درباره آن بخشی که مربوط به شهرداری است لازم است توضیح دهم آن مبلغی که از سوی شهرداری به خانه های موسیقی، تئاتر و سینما داده می شود کاملا شفاف و نظارت شده است. درباره خرید این ساختمان که خانه موسیقی در آن مستقر شده نیز شائبه هایی مطرح شده بود که آنهم رقمش کاملا مشخص است و از سوی شهرداری پرداخت شده است. وقتی چنین شایعاتی مطرح می شود باید خانه موسیقی برای تنویر افکار عمومی گام های بیشتری بردارد و منتقدان بدانند که خانه موسیقی هم همچون بقیه نهادها حساب و کتاب پس می دهد. البته من معتقدم کمکی که شهرداری به خانه موسیقی می کند واقعا کم است و باید بودجه ای بیشتر و در شان خانواده موسیقی بدان تعلق گیرد و برای تحقق این امر هم تلاش هایی صورت می دهیم.»

به گفته‌ي مختاباد، خانه موسیقی نوجوانی ۱۵ ساله است و راه زیادی برای رفتن دارد. انتظارات جامعه موسیقی زیاد است و اعضای خانه موسیقی باید مشارکت بیشتری در امورشان داشته باشند تا دست ما هم برای دادن امکانات بازتر باشد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 29 خرداد 1394 - 16:03

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پاسخ به انتقادات | موسیقی ما