برنامه یاد بعضی نفرات
 
یادداشت شهرداد روحانی در واکنش به هدیه تولدش
هدیه‌ای که مرا «بر فراز آسمان‌ها» برد
[ شهرداد روحانی - آهنگساز و رهبر ارکستر ]

شکی نیست که هدیه تولد، ماندگارترین هدیه در زندگی هر انسانی است. من هم در طول سال‌های زندگی ام بارها هدایایی گرفته‌ام که هر کدام اثر ویژه‌ای در روح من گذاشته است. از خواندن آهنگ Happy birthday توسط نوازندگان و مردم حاضر در کنسرت‌های خارج از ایران گرفته تا آوردن کیک تولد روی صحنه و ... اما یک ماه و اندی پیش، زمانی که با اندکی یأس قرار بود ساعت 4 صبح ایران را به مقصد آمریکا ترک کنم و در حالی که تنها دو روز به تولدم مانده بود، نیمه شب هدیه‌ای از نوازندگان خوب و قدیمی ارکستر سمفونیک تهران گرفتم که تا همین امروز هم یادآوری‌اش مرا سر شوق می‌آورد.

وقتی 18 سال داشتم قبل از آنکه برای ادامه تحصیل به خارج از ایران مهاجرت کنم، قطعه‌ای ساختم که بعدها در تیتراژ پایانی فیلم «بر فراز آسمان‌ها» استفاده شد. خوب به خاطر دارم که این قطعه را با نوازنده‌های طراز اول آن زمان ضبط کرده بودم و وقتی از ایران می‌رفتم، نمی‌دانستم که تکلیف این قطعه چه می‌شود. حتی فیلم را هم ندیده بودم چون در سال‌های نزدیک به انقلاب پخش شد و بالطبع زمان چندان مناسبی نبود که دیده شود. خوب یادم هست که چون مرحوم واروژان موسیقی متن این فیلم را ساخته بود اغلب مردم تصور می‌کردند که موسیقی تیتراژ پایانی هم ساخته اوست. در حالی‌که این قطعه‌ای بود که من در 18 سالگی ساخته بودم و اصلا نمی‌دانستم تکلیف‌اش چه می شود.

آن شب چند تن از نوازندگان ارکستر با همین قطعه مرا غافلگیر کردند. وقتی به دیدن‌ام آمدند گفتند آقای رضا تاجبخش با شنیدن نوار آن قطعه که 40 و اندی سال پیش، اجرا و ضبط کرده بودیم تمام نت‌ها را نوشته و با تبحر زیاد همان تنظیم و ارکستراسیون را (که بسیار هم دشوار است) بازنویسی کرده است و حدود 30 نفر ازنوازندگان خوب کشورمان در استودیو - با هزینه شخصی و علاقه خود-  آن را دوباره اجرا و ضبط کرده اند. اما ماجرای هدیه بی‌نظیر تولد من به همین جا ختم نشد. من این قطعه را برای اولین بار در استودیو «بل» که هنوز هم فعال است با آقای ویگن داووی ضبط کرده بودم و نوازنده ها آن شب – که ساعت دیگر از نیمه هم گذشته بود-  مرا به همان استودیو بردند و آن قطعه را برایم پخش کردند. بعد از بیش از چهل سال - یک ماه پیش-  قطعه‌ای را که در نوجوانی ساخته بودم، در استودیویی می‌شنیدم که برای اولین بار آن را در آنجا ضبط کرده بودم. تمام آن خاطرات برایم زنده شد. راهروهای استودیو بل، شور و شوق جوانی برای ضبط قطعه ای تازه، نوازنده‌هایی که در همان راهرو ها راه می‌رفتند و موسیقی‌ای که در گوش جانم می‌پیچید.

حالا بعد از گذشت یک ماه مطلع شدم این تک آهنگ را که با صدای خواننده توانمند و خوش صدای کشورمان، نیما مسیحا،  ضبط شده بود – برای دانلود - روی سایت موسیقی ما گذاشته اند.  این بهانه‌ای شد تا از طریق این چند خط بار دیگر از نوازندگان عزیزی که چنین هدیه خاطره انگیزی را - به مناسبت روز تولدم- به من دادند، تشکر کنم. هدیه ای که در پاسخ اش تنها می‌توانم بگویم، همیشه در قلب من جای دارید...

شهداد روحانی - خرداد  94
منبع: 
روزنامه شرق
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 خرداد 1394 - 11:31

دیدگاه‌ها

یکشنبه 31 خرداد 1394 - 14:15

بسیار کار عالی شده بود. ضمنا امیدوارم دوستانی که این قطعه را متعلق به زنده یاد واروژان می دانستند هم با خوندن این مطلب متوجه شده باشن که کار آقای شهداد روحانی است. همینطور متاسفم برای سلیقه جوانهای امروزی که کارهای سطح پایین رو بیشتر از کارهای قوی و خوش ساختی چون این کار می پسندند.

یکشنبه 31 خرداد 1394 - 14:25

گلی! آقایی ! محبوب دل ما هستید استاد !

یکشنبه 31 خرداد 1394 - 23:49

قطعه ی "بر فراز آسمانها" جرو قطعاتی ست که هر 5 سال دوسه بار مشابهش ساخته میشه. یک شاهکار به تمام معنا با صدای نیما مسیحا که رنگ و بویی بی نظیر بهش بخشیده.
سربلند و سلامت باشید و بر فراز آسمانها :)

دوشنبه 1 تیر 1394 - 11:58

بجاست يادي هم از خواننده شهير و تواناي موسيقي ما آقاي ابراهيم حامدي بشود.نيما مسيحا هم بدون هيچ غلو و اغراقي يكي از عاليترين هاي موسيقي پاپ كلاسيك ما است.يعني در اين گونه، اسم سه نفر در ذهن مي آيد...حميد حامي و ماني رهنما و نيما مسيحا كه براي موسيقي ما به حقيقت،نعمت اند.

دوشنبه 1 تیر 1394 - 21:46

به اسم ترانه سرا هم اشاره می کردید خیلی بهتر می بود.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هدیه‌ای که مرا «بر فراز آسمان‌ها» برد | موسیقی ما