برنامه یاد بعضی نفرات
 
باآهنگسازی ارشک رفیعی
شوالیه‌ی آواز ایران اثری بر اساس اشعار نیما منتشر می‌کند
موسیقی ما - شوالیه‌‌ی آواز ایران، آلبومی بر اساس اشعارِ نیما از ساخته‌های «ارشک رفیعی» را آماده‌ی انتشار دارد و این در حالی است که «درفش کاویانی» یکی دیگر از آثارِ استادِ آوازخوان است که آن نیز به زودی به انتشار درخواهد آمد.

«شهرام ناظری» - خواننده‌ی پیشکسوتِ موسیقی ایران، آلبومی نیز با همراهی ارشک رفیعی آماده‌ی انتشار دارد که تمامی اشعارِ آن از «نیما یوشیج» - شاعرِ نوپرداز- است. او درباره‌ی همکاری با این آهنگسازِ به سایتِ موسیقی ما می‌گوید: «من همواره علاقه و تعصبِ خاصی به ادبیات دارم و در کنارِ موسیقی، دستی نیز در نظم و نثر داشته‌ام، به همین خاطر تلاش کرده‌ام تا با آهنگسازانی فعالیت داشته باشم که خودشان نیز حساسیت و آشنایی با ادبیات داشته باشند. در واقع تنها تبحر در موسیقی، نمی‌تواند علاقه‌ی من را به همکاری با یک آهنگساز جلب کند. وقتی آقای رفیعی برای اولین بار به دیدنِ من آمدند، سه کتاب از رمان‌های خودشان را آوردند و همین نکته که یک موزیسین، دستی بر قلم نیز دارند برای من جذابیتِ بسیاری داشت. به خصوص در شرایطی که گاه حتی خواندنِ کتاب نیز  در شرایط کنونی برای بسیاری خسته‌کننده است. همین مساله من را به همکاری با ایشان ترغیب کرد.»

شوالیه‌ی آواز ایران می‌گوید حالا آلبومی را به همراهِ «رفیعی» در دست دارد که تمامی قطعاتِ آن براساسِ اشعارِ «نیما یوشیج» است: «در مدتی که از آشنایی من با آقای رفیعی می‌گذرد، تعدادی از قطعات را من آهنگسازی کردم و تعدادی را نیز ایشان و چند قطعه را نیز به صورتِ مشترک کار کردیم. البته تنظیمِ تمامی قطعات را خود آقای رفیعی برعهده گرفتند و به این ترتیب، اثر هم‌اکنون آماده‌ی انتشار است و به زودی عرضه خواهتد شد. »

ناظری پیش از این نیز تعدادی از اشعارِ یوشیج را اجرا کرده بود که از جمله‌ی آنان می‌توان به «می‌تراود مهتاب» و همچنین «تو را من چشم در راهم» اشاره کرد. انتشارِ قطعه‌ی «ایران برگر» نیز در این میان همکاری دیگری میان استادِ آوازخوان و این آهنگساز است: «در مدتی که ما روی اشعارِ نیما کار می‌کردیم، بحثِ ساختِ قطعه‌ای برای فیلمِ آقای جوزانی پیش آمد و ما شعری از «سیاوش کسرایی» را برای این اثر انتخاب کردیم. در واقع سال‌ها قبل قرار بود من با «علی حاتمی» در فیلم «دلشدگان» همکاری داشته باشم و فعالیت‌هایی نیز همراه با آقای «حسین دهلوی» انجام دادیم که در آن زمان مسافرتی برای من پیش آمد و در نهایت اجرای این اثر اتفاق نیفتاد؛ اما همکاری‌های من در زمینه‌ی سینما تا امروز با وقفه همراه شد.»
استادِ پیشکسوتِ آواز همچنین تاکید می‌کند که به «سینما» و به خصوص «تئاتر» عشق به خصوص آثار اساتیدی چون زنده‌یاد «حمید سمندریان» و همچنین «بهرام بیضایی» عشق می‌ورزد: «بسیاری از نوشته‌های آقای بیضایی در زندگی من تاثیرگذار بوده است.»

«ایران برگر» اگرچه تنها همکاری شوالیه‌ی آواز ایران در زمینه‌ی سینماست؛ اما می‌توان آن را دریچه‌ای جدید برای فعالیت‌های بیشتر در این زمینه دانست، برای مثال قرار بوده است که ایشان در فیلمی از «رضا میرکریمی» نیز حضور پیدا کند که به خاطرِ فرصتِ اندکی که برای ساختِ موسیقی این اثر وجود داشته، این اتفاق رخ نداده است.

«درفش کاویانی» اثرِ دیگری از «شهرام ناظری» است که او نیز آماده‌ی انتشار دارد. او پیش از این در این خصوص می‌گوید: «من از سال‌ها قبل درباره‌ي شاهنامه حساسيت‌هاي ويژه‌اي داشته‌ام و به همين خاطر ضبط اين اثر با تحقيق و وسواس زيادي انجام شده است. خوانندگان گوناگون در اين سال‌ها اشعاري از فردوسي را خوانده‌اند؛ اما كسي كه شاهنامه را اجرا مي‌كند، بايد با فرهنگ آن آشنا باشد تا بتواند اثري قابل تأمل و در شأن فردوسي ارائه دهد.» او اولين خواننده‌اي است که با استفاده از موسیقی مقامی، اشعار شاهنامه فردوسی را اجرا کرده و حال آخرين اثرش در حوزه‌ي شاهنامه، مانند بسیاری از آثارش با محوریت ساز تنبور تولید شده است.

«درفش کاویانی» آخرین اثر شوالیه‌ی آواز ایران است که قطعات آن با آوای «گاتا» یا «هوره» آغاز می‌شود و تمامی اشعار آن از اشعار فردوسی انتخاب شده است. بخش‌های مختلف این ‌آلبوم عبارتند از پادشاهی ضحاک، تولد فریدون، ضحاک در جستجوی فریدون، کاوه آهنگر و انتهای داستان که شامل داستان نابودی ضحاک است که در آن پیروزی نور بر ظلمت و نابودی ظلم بیان شده است. این اثر بر پایه‌ی «تنبور» شکل گرفته و البته در آن از سازهای کمانچه، عود، دیوان، سازهای کوبه‌ایِ ابداعی و دف نیز استفاده شده است. اما می‌توان آن را اثری در حوزه‌ی موسیقی سنتی و مقامی تلقی کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 تیر 1394 - 02:43

دیدگاه‌ها

سه شنبه 2 تیر 1394 - 12:59

به به چه شود بیصبرانه منتظریم استاد....

سه شنبه 2 تیر 1394 - 17:15

3 4سال قرار البوم درفش کاویانی منتشر بشه اما...

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:45

عشق منه ♥

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:45

استاد عزیز و دوس داشتنی

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:45

درود بر استاد ناظری عزیز

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:45

ای جاانم استاد .. من منتظرم

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:45

استااااد افتخار ميكنم بهتون

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:45

درود بر استاد ناظری

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:45

عالی

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:45

عالی عالی عالی...این صدا حرف نداره.

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:45

لامصب احساس تو آواز خوندنش موج میزنه... ایول بابا. #بهترین

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 10:03

منتظر البوم استاد عزیز هستم

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 11:55

عالی

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 11:58

صدای فوق العاده و بی نظیر استاد برای من و دوستانم ،آرامش بخش ترین و بهترین موسیقی و صدای دنیاس.
استاد دوست داریم

چهارشنبه 3 تیر 1394 - 14:47

بسیار عالی
همیشه خوش خبر باشد
درود بر استاد

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شوالیه‌ی آواز ایران اثری بر اساس اشعار نیما منتشر می‌کند | موسیقی ما