برنامه یاد بعضی نفرات
 
از سوی مؤسسه فرهنگی-هنری «ماهور»؛
آلبوم «روایت» منتشر شد

موسیقی ما - آلبوم موسیقی بی کلامِ «روایت» اثر تازه‌ی «مهدی تیموری» شامل ۸ قطعه موسیقی و آوا، از سوی مؤسسه فرهنگی-هنری «ماهور» به بازار موسیقی کشور عرضه شد.

آلبوم «روایت» شامل قطعاتی با عناوین «تردید»، «سرآغاز»، «سرور»، «آغاز تنهایی»، «بازگشت»، «بحران»، «هوای تازه» و «حکایت»، با محوریت ساز نی است که به طور کلی اساس آن برخاسته از تم‌ها، گوشه‌ها و مُدهای موسیقی کلاسیک و نواحی است و سازبندی نی در خطوطی یگانه الی پنجگانه -سُلو، دوئت، تِریو، کوارتِت و کوینتت- انجام پذیرفته است.

از ویژگی های بارز این اثر نوازندگی ساز نی به صورت افکتیو، ریتمیک و کاراکتریستیک است که علاوه بر اجرای تم ها و ملودی های مرسوم صورت پذیرفته است. فضای مجموعه در عین آنکه بی کلام است لیکن در برخی قطعات از آواهای سوپرانو و آلتو نیز استفاده شده است. به طور مثال در قطعه پنجم (بازگشت) آوای سوپرانوی مژگان چاهیان شنیده می شود و در چند قطعه دیگر آوای آلتوی فریدون محمد بیگی. همچنین علاوه بر نی که غالب نوازندگی اثر را برعهده دارد، دو ساز دهل و دف نیز به نوازندگی سهیل سعادت به قطعاتی از این مجموعه رنگ و لعابی خاص بخشیده است. از ویژگی های دیگر این اثر تفکر منسجم و پیام مرتبط در میان کلیه قطعات آن است. شاید در بسیاری از آلبوم های دیگر فضای چندان واحد و زنجیره وار در بین قطعات کار شده احساس نشود یا به ندرت اتفاق بیفتد. قطعاتی برای یک آلبوم انتخاب می شوند که مجزا و مستقل از یکدیگرند و تنها در انتخاب شعر به طور مثال یا فضای موسیقایی کلی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. لیکن در «روایت» هر قطعه به مثابه پلان و صحنه ای از یک فیلم است که با ارائه شدن، در نهایت تصویری واحد از یک زندگی، یک تجربه و یک دوره خاص را به سمع مخاطب رسانده و چه بسا داستان را در ذهن او تداعی نیز کنند. می توان گفت که مجموعه در مُدِ واحدی به اجرا در نیامده و پاره ای از قطعات روی به سویِ موسیقی چند مُدی و پُلی مُدال داشته است. هر قطعه با تمِ خاصی آغاز می شود و در میانه اجرا در آن واحد چند مد نواخته می شود که از آن میان می توان به اجرای مدهای دشتی، شوشتری و نهفت به طور همزمان اشاره کرد.

مهدی تیموری عهده دار اجرای کلیه خطوط ساز نی بوده و خاطر نشان می کند که این پروژه در استودیو و به هنگام ضبط به این شکل پیش رفته است و شاید به این شکل هم می‌بایست اتفاق بیفتد. به طور مثال قطعه «آغاز تنهایی» که در قالب سُلو اجرا شده است، به دریافت وی، در حالتی از خلسه و مدیتیشن از گوشه ای به گوشه و گوشه های دیگر در جریان است که بر روی کاغذ نت نگاری نشده و به بیانی دیگر بداهه نوازی شده است. اتفاقی که در لحظه صورت می‌پذیرفت و حضور دیگر نوازندگان نی شاید مسیر این اتفاق را تغییر می داد و نتیجه کار نیز متفاوت می بود. ضبط «روایت» حدود یک سال و انتشار آن از زمان ارائه به انتشارات «ماهور» تا عرضه به بازار موسیقی حدوداٌ ۳ ماه به طول انجامیده است.

علاقه مندان برای تهیه آلبوم «روایت» به صورت نسخه اصلی می‌توانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند. همچنین این اثر از طریق سایت «بییپ تونز» قابل خریداری دیجیتال و دانلود قانونی است.

تاریخ انتشار : یکشنبه 7 تیر 1394 - 17:19

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم «روایت» منتشر شد | موسیقی ما