برنامه یاد بعضی نفرات
 
مجموعه یازدهم از 15 گانه «کویرانه» با یاد دُرمحمد نوازنده منتشر می‌شود
فواد توحیدی: کرمان بیش از هر استان دیگری رقص‌های محلی دارد
موسيقي ما - فواد توحيدي، در ماه جاري مجموعه‌ي «كويرانه‌»ي يازدهم كه مربوط به يكي از استادان قديمي موسيقي نواحي ايران «دُرمحمد نوازنده» (نوازنده قيچك) است را به انتشار درخواهد آورد. اين نوازنده‌ي قديمي با نام «دُرمحمد چنگي» -در كرمان به قيچك، چنگ مي‌گويند- معروف است.

به گزارش «موسیقی ما»، فواد توحیدی (آهنگساز و نوازنده) که طی 20 سال و در قالب 250 سفر به روستاهای کرمان، آیین‌های موسیقایی این استان را گردآوری کرده، قرار است مجموعه‌ي كامل «كويرانه» را كه شامل 15 اثر است، منتشر كند. تاكنون 10 اثر از اين مجموعه به انتشار درآمده است.

اين آهنگساز در معرفي «دُرمحمد نوازنده» مي‌گويد: «موسیقی منوجان با نام دُرمحمد نوازنده و نام دُرمحمد با نام چنگ عجین شده است. هویت موسیقایی منوجان به اين هنرمند وابستگي دارد. او نوازندگي اين ساز را از پدر خود فراگرفته و بعد از او، به شکلی حرفه‌ای‌تر و با شیوه‌هایی جدیدتر و عامه‌پسندتر آن را دنبال کرده و در اين ميان،‌ «گل‌محمد» -برادر کوچک‌ترش- هم او را با با تنبک همراهی می‌کرده است. منوجان تا آن زمان جز ساز سرنا -که ساز غالب خطه‌ی جنوب بود- هویت موسیقایی دیگری نداشت؛ اما «دُرمحمد» اگرچه در آغاز تنها ملودی‌های بلوچی را مي‌نواخت، اما بعد از مدتي اشعار و لیکوهای بلوچی را با گویش منوجان تلفیق می‌کرد و گاه حتی به گویش اصیل منوجانی و رودباری شعر می‌سرود. او بعدها رِنگ‌های فارسی را نيز نواخت كه از جمله‌ي آنها مي‌توان به آثاري چون «بابا کرم»، «با دلم بازی مکن» و «بلال بلال» اشاره كرد.»

توحيدي همچنين به اين مسأله اشاره دارد كه كاست‌ها و صفحاتي كه از اين نوازنده‌ي چيره‌دست وجود داشته را جمع‌آوري کرده و در استوديو كيفيت آنها را بالا برده و حالا اثري توليد شده كه مي‌تواند منبع خوبي براي شناخت اين هنرمند و همچنين موسيقي جنوب كرمان باشد: «موسیقی کرمان یکی از بکرترین موسیقی‌های نواحی کشور است كه در آن گونه‌های مختلفی از موسیقی مذهبی، موسیقی کار، شادیانه، سوگ‌آوا، موسیقی صوفیانه، لالایی، موسیقی روایی حماسی و موسیقی زورخانه‌ای وجود دارد. همچنين سازهاي بسياري در اين منطقه وجود دارند.»

«کویرانه»‌ها شامل 15 CD درباره موسیقی نواحی کرمان بوده که نتیجه 20 سال پژوهش و بیش از 250 مسافرت در روستاها و مناطق مختلف کرمان است. هر CD از این مجموعه مربوط به یک منطقه خاص از کرمان است و بعضی از CD‌ها هم به یک موضوع خاص می‌پردازد؛ مثلاً یکی از CDها به «لیکو»ها (که در اصطلاع محلی به «دهو» مشهورند) پرداخته شده. لیکوها کوتاه‌ترین شعرهای جهان هستند. شعرهای چهار کلمه‌ای که تنها پنج هجا دارند و منصور علیمرادی نیز کتابی درباره آنها منتشر کرده است. لیکوها را مردم کرمان در شب‌نشینی‌ها می‌خوانند و همراه با آن سازهای چنگ (قیچک محلی کرمان)، چنگ قوطی، یروتی و نی محلی می‌نوازند.

پیش از این 10 CD از این مجموعه به‌صورت مرحله مرحله و توسط حوزه هنری کرمان منتشر شد که استقبال بسیار خوبی هم از آن به عمل آمد و سه آلبوم آن در جشنواره تولیدات حوزه هنری کشور رتبه نخست را کسب کرد.

فواد توحیدی همچنين در ادامه‌ي كتاب شيوه‌ي دف‌نوازي برادرش -عماد توحيدي- دوران متوسطه و عالي اين كتاب را نيز آماده‌ي انتشار دارد و قرار است همراه با يك CD آموزشي منتشر شوند. اين كتاب كه «محمدرضا درويشي» مقدمه‌اي براي آن نوشته، به صورت دوزبانه -فارسي و انگليسي- منتشر خواهد شد.

توحیدی همچنين مشغول جمع‌آوري رقص‌هاي كرمان است كه درباره‌اش مي‌گويد: «كرمان داراي 38 نوع رقص متفاوت است كه از جمله‌ي آن مي‌توان به رقص قالی، رقص چراغ تور، رقص خروس و انواع چاپ و ناچ اشاره كرد. كرمان بيش از هر شهر ديگر ايران رقص دارد، براي مثال در كردستان تنها 12 نوع رقص وجود دارد. حال قرار است اين رقص‌ها را به همراه دوربين‌هايي به صورت HD فيلم‌برداري و منتشر كنيم.»

او چند سال پیش با گروهی که در حال جمع‌آوری و مستندسازی رقص‌های ایران بودند، به عنوان راهنما در کرمان همراه شد كه مسئولان این گروه مسعود سخاوت‌دوست و الهام اسدی بودند و عباس کیارستمی هم مشاور گروه بود.

سید فوادالدین توحیدی موسیقیدان و از پژوهشگران صاحب‌نام حوزه موسیقی نواحی است و در محضر اساتیدی چون داریوش برهانی، محمد صدیق، محمود خیامی، داوود آزاد، بیژن کامکار، علیرضا فیض بشی‌پور، محمدرضا درویشی و علی‌اکبر مردای به تحصیل موسیقی پرداخته است. او آثار متعدد پژوهشی را در قالب کتاب‌های «ترنم کویر»، «دایره‌المعارف موسیقی نواحی کرمان»، «کرمان سرزمین سورناها» و... را منتشر کرده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 تیر 1394 - 13:31

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 11 تیر 1394 - 20:46

خدا قوت!
جا داره یه خسته نباشید جانانه بگم بهتون
از کجا میشه این مجموعه رو تهیه کرد؟

یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 - 14:00

سلام سید احوال شما؟
واقعا کارتون عالیه
میشه برا دریافت آهنگای محلی مخصوصا نی کمکم کنید
ممنون و سپاسگزارم
09176784638 اینم شمارمه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فواد توحیدی: کرمان بیش از هر استان دیگری رقص‌های محلی دارد | موسیقی ما