برنامه یاد بعضی نفرات
 
کریس اسکوایر چهره برجسته موسیقی پراگرسیوراک درگذشت
خاموشی وفاردارترین یار گروه یِس
موسیقی ما - کریس اسکوایر(Chris Squire)، نوازنده باس و یکی از بنیانگذاران گروه پیشروی «یس» (Yes) در سن 67 سالگی درگذشت.

کریس اسکوایر، یکی از بنیانگذاران و نوازنده باس گروه یس که از مهمترین گروه‌های پروگرسیو راک محسوب می‌شود درست یک ماه پس از اینکه اعلام کرد از بیماری لوکمیا رنج می‌برد و تحت درمان است، درگذشت. کریس اسکوایر تنها عضو گروه است که در تمام آلبوم‌های استودیویی این گروه حضور دارد. این هنرمند برجسته روز 27 جون درشهر فونیکس ایالت آریزونا محل زندگی‌اش درگذشت و در زمان مرگ 67 سال داشت.

به گزارش مجله رولینگ استون، کیبوردیست فعلی گروه یس، جف داونز  این خبر را در توئیترش اعلام کررد. او در این یادداشت نوشت: «بیشتر از آنچه کلمات قادر به بیان آن باشند غمگینم که باید خبر دردناک مرگ دوست عزیزم، همکار و الهام بخش گروه، کریس اسکوایر را اعلام کنم».

همچنین گروه یس خبر درگذشت اسکوایر را به صورت رسمی در صفحه فیسبوک خود تائید کرده و اظهار تاسف و اندوه نمودند: «با قلبی سرشار از اندوه و غمی غیرقابل وصف باید اعلام کنیم که یکی از بنیانگذاران گروه یس و دوست عزیزمان کریس اسکوایر درگذشت... کریس در تمام دوران زندگی گروه یس محور گروه و از خیلی جهات عاملی بود که اعضای گروه را کنار هم جمع می‌کرد. کریس به خاطر نوازندگی بی‌نظیر ساز باس الهام بخش نوازندگان بی‌شماری در سراسر جهان شد که خیلی از آن‌ها امروز هنرمندان بنام و برجسته‌ای هستند، او همچنین ترانه سرایی چیره‌دستب ود و در نوشتن بسیاری از ترانه‌های گروه دست داشته‌است...»

گروه یس در سال 1968، زمانی که جان اندرسون (Jon Anderson) خواننده گروه، اسکوایر بیسیست خودآموخته گروه را ملاقات کرد تشکیل شد. Sweetness تک‌آهنگی که باعث شهرتشان شد و اولین آلبوم آن‌ها به نام Yes یک سال بعد منتشر شد. در سال 1983 آن‌ها آلبوم 90125 را منتشر کردند که هیت کلاسیک آن‌ها «صاحب یک قلب تنها» (Owner Of A Lonely Heart) در آن بود. اسکوایر همچنین در سال 1975 یک آلبوم سولو به نام «ماهی بیرون از آب» (Fish Out Of Water) منتشر کرده‌است. آخرین آلبوم گروه به نام «بهشت و زمین» سال گذشته بیرون آمد.

در پی خبر درگذشت این هنرمند برجسته، جان پتروچی (John Petrucci) گیتاریست گروه دریم تیاتر (Dream Theater) در صفحه توئیتر خود اظهار تاسف کرد و نوشت: «کریس برای تمام موسیقی بی‌نظیرت از تو ممنونیم، هیچ شکی نیست که دل همه مان برایت تنگ می‌شود». همچنین گیتاریست مشهور راک امریکایی، جو ستریانی نیز پیامی تسلیتی گذاشت و از کریس اسکوایر به خاطر موسیقی به جا مانده از او ‌ تشکر کرد.
منبع: 
موسیقی ما

گردآوری و ترجمه:

تاریخ انتشار : سه شنبه 9 تیر 1394 - 09:44

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 10 تیر 1394 - 05:20

به وسعت قلبی تنها...
خداحافظ رفیق!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خاموشی وفاردارترین یار گروه یِس | موسیقی ما