برنامه یاد بعضی نفرات
 
از عید فطر؛
پخش مجدد برنامه موسیقایی «دستان» در تلویزیون؛ اما با شروط تازه
موسیقی ما - سه سال از شروع فعالیت برنامه موسیقایی «دستان» در شبکه آموزش سیما می‌گذرد. برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی محمد مناجاتی و اجرا و کارشناسی سید عباس سجادی که فریدون شهبازیان، استاد کمال پورتراب، محمد سریر، مجید انتظامی و کیوان ساکت از جمله کارشناسان آن بودند و این برنامه به عنوان تنها برنامه موسیقایی تلویزیون با اقبال خوبی هم روبه‌رو شده بود.

بعد از اتفاقات اخیر و تغییراتی که در مدیران صدا و سیما داده شد، اینکه مدیریت جدید بخواهد در برنامه‌های رادیو و تلویزیون رویکرد متفاوتی را اعمال کند، خیلی دور از انتظار نیست. که البته برنامه «دستان» هم در تیررس این تغییرات قرار گرفت و از ابتدای امسال پخش آن از تلویزیون به حالت تعلیق درآمد. با گذشت چند هفته از رسانه‌ای شدن این جریان و موضع‌گیری‌هایی که نسبت به این موضوع شد، حسین ساری، مدیر شبکه آموزش پخش مجدد این برنامه را منوط به یک‌سری تغییرات در محتوای برنامه کرد.

عباس سجادی، مجری و کارشناس این برنامه در این‌باره به سایت «موسیقی ما» گفت: «با مدیران ارشد صبحت‌هایی داشتیم که طی آن مشکل پخش برنامه «دستان» حل شد و از هفته آینده می‌توانیم برنامه را روی آنتن ببریم اما به علت همزمانی با شب‌های ویژه ماه رمضان، تصمیم بر این شد که برنامه را بعد از ماه مبارک با انرژی بیشتری شروع کنیم. در واقع از ما خواستند که بار آموزشی برنامه را بیشتر کنیم و به موسیقی اصیل بپردازیم.»
 
  • آیا با حضور خط قرمزها می‌توان در تلویزیون موسیقی آموزش داد؟
مدیران ارشد این حوزه معتقدند به دلیل رویکرد آموزشی شبکه آموزش، بار «آموزشی» برنامه «دستان» باید ارتقا یابد تا برنامه بتواند با این رویکرد ادامه پیدا کند. وقتی بحث آموزش آن هم در حوزه‌ای مطرح می‌شود که تلویزیون طبق سیاست‌های خود ترجیح می‌دهد کمتر به آن پرداخته شود، کار برای عوامل برنامه کمی سخت می‌شود. چراکه باید حواسشان باشد تا از خط قرمزها رد نشوند وگرنه به راحتی با مهر لغو برنامه روبه‌رو می‌شوند. کمااینکه سال گذشته در برنامه «دستان» بخشی به نام «کارگاه آموزش آواز» که به آموزش‌های علی جهاندار اختصاص داشت، شروع به فعالیت کرد اما مسئولان شبکه، پیش از به تعلیق درآوردن برنامه «دستان» خواهان حذف این بخش شده بودند و در واقع مخالف این قسمت «آموزشی» بودند. در چنین وضعیتی شاید تنها راه‌حل برنامه‌های این چنینی این باشد که در جهت‌گیری بحث‌ها به صورتی عمل کنند که برای بینندگان خروجی آموزشی داشته باشد. اما داستان این است که جذابیت معمولا در کشور ما و با توجه به محدودیت‌هایی که در صدا و سیما وجود دارد، نقطه مقابل آموزنده بودن است. و به همین دلیل برنامه‌های آموزشی معمولا با خطر تکراری و خسته‌کننده شدن روبه‌رو هستند.

مجری و کارشناس برنامه «دستان» درباره اینکه حضور مجدد آنها را منوط به آموزشی بودن برنامه کرده‌اند می‌گوید: «منظور این است که خیلی وارد بیوگرافی هنرمندان نشویم و به مباحثی که برای مخاطب ماهیت هنری‌تری داشته باشد، بپردازیم.»
 
  • اضافه شدن بخش جدیدی به نام «کارگاه ترانه» به برنامه
برنامه دستان که معمولا در این سال‌ها با تغییراتی روبه‌رو بوده و هر از گاهی بخش جدیدی به آن اضافه می‌شده، در سری جدید هم قرار است با تغییرات کمی از تلویزیون پخش شود. سجادی در این‌باره گفت: «برنامه دستان در سری جدید خود تغییر ملموسی نخواهد کرد و فقط یک بخش کارگاه ترانه به برنامه اضافه خواهد شد که حالت آموزشی هم داشته باشد. البته فعلا در حال بررسی شیوه ارائه و یک متخصص در این زمینه هستیم که هنوز در این‌باره به نتیجه نرسیده‌ایم.»
 
  • آیا موسیقی پاپ دیگر در برنامه «دستان» جایی ندارد؟
مدیر شبکه آموزش سیما پیش از این در خبرگزاری «ایسنا» اعلام کرده بود که: «اگر برنامه موسیقی محور «دستان» به موسیقی اصیل متعهد باشد، ادامه پیدا خواهد کرد. البته مهمانان این برنامه هم باید این ویژگی‌ها را داشته باشند.» البته پیش از این مسئولان «دستان» از خوانندگانی چون احسان خواجه‌امیری، نیما مسیحا، مانی رهنما و محمد اصفهانی در برنامه دعوت کرده بود اما از این سخنان این‌گونه برداشت می‌شود که برنامه دستان باید از این به بعد به موسیقی ایرانی و در واقع چیزی جز موسیقی پاپ بپردازد؛ همان موسیقی که با شروع ماه رمضان، حضور گسترده خوانندگان آنها در تیتراژ سریال‌های ماه رمضان، با استقبال زیادی از طرف مخاطبان روبه‌رو می‌شود. یعنی ستاره‌های موسیقی پاپ که گاهی فروش یا دیده شدن برنامه‌ها سینمایی و تلویزیونی را تضمین می‌کنند و شاید به همین دلیل هم باشد که در رادیو پخش عمده‌ای از برنامه‌ها با موسیقی همراه است و در دستور کار جدید سازمان، حذف برنامه‌های جدی در حوزه فرهنگ و روی آوردن به ستاره‌ها دیده می‌شود. نمونه آن هم برنامه «هفت اقلیم موسیقایی» که جمعه‌ها از رادیو فرهنگ پخش می‌شد که حدودا دو ماه است بخش موسیقایی این برنامه از آن حذف شده است.

به گزارش سایت موسیقی ما، حالا در لیستی که محمد مناجاتی به عنوان مهمانان سری جدید برنامه «دستان» ارائه داده نام خشایار اعتمادی هم در کنار داریوش طلایی، حمید متبسم، صدیق تعریف و... آمده که سجادی در این‌باره گفت: «ما سعی می‌کنیم از این به بعد بخش موسیقی اصیل را پررنگ‌تر کنیم. اما حتی اگر قرار باشد سراغ افرادی در حوزه موسیقی‌های غیرایرانی برویم، سراغ هنرمندانی می‌رویم که در حوزه خودشان متخصص باشند. یعنی علم و تجربه کافی در آن حوزه داشته باشند. اما رویکرد اصلی ما موسیقی ایرانی و نهایتا موسیقی مناطق و نواحی خواهد بود.»
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 تیر 1394 - 15:07

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 11 تیر 1394 - 23:10

این تصمیم مدیران صدا و سیما که دستان به موسیقی سنتی بپردازد کاملا اشتباه است چون بیننده برنامه به شدت کاهش میابد وازطرفی خوانندگان خوب پاپ(نه مشهور یا محبوب)هم نمی توانند معرفی شوند و مردم به سمت شنیدن موسیقی بی کیفیت میروند.ور از طرف دیگه با این کار مردم راقب به شنیدن موسیقی ایرانی نمیشوند بلکه فعالان این عرصه با شناخت سلیقه بازار باید کارهای مردم پسند منتشر کنند

جمعه 12 تیر 1394 - 00:06

بسیار برنامه خوبی بود و به نظرم اتفاقا باید به موسیقی ملی و اصیل کشور خودمون بپردازد متاسفانه بنا به دلایلی موسیقی سنتی ما کمرنگ شده در حالی که کاملترین موسیقی سنتی است و بنا به دلایلی موسیقی سنتی ما نمی تواند تمام ظرفیتش را نشان دهد موسیقی پاپ شده پر طرفدار ترین موسیقی ان هم نه موسیقی خوب بلکه خوب های دو سه نفرن خارج بقیه هم شعرها و اهنگ های الکی و همین میشه اساتید موسیقی سنتی می میرند ان چنان خبر مهمی نیست اما مرتضی پاشایی که یک اهنگساز بی سواد که کارهاش با کامپیوتر بوده و با صدای فالش و بد خودش و با شعرهایی که باز نسبت به خواننده های دیگر بهتر بودند از در و دهات های مناطق محروم میان بعد مشکاتیان و لطفی و خرم و... هیچ حتی این مرتضی پاشایی تو یه مصاحبه گفته بود اول اهنگ می ساختم(اونم با کامپیوتر)بعد می دادم به امیرخانی شعر بسراید یعنی اینکه این اقا حتی پیوند دادن شعر و موسیقی بلد نیست

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پخش مجدد برنامه موسیقایی «دستان» در تلویزیون؛ اما با شروط تازه | موسیقی ما