برنامه یاد بعضی نفرات
 
دومین کنسرت «شب آهنگسازان ایرانی» با اجرای آثاری از لوریس چکناواریان
چکناواریان: امیدوارم باز هم چوب رهبری را به دست بگیرم
موسیقی ما - ارکستر سمفونیک البرز با رهبری «سهراب كاشف» که پیش از این در اولین کنسرت خود قطعاتی از هوشنگ کامکار را اجرا کرده بود، حالا این‌بار در دومین پروژه از «شب آهنگسازان ایرانی»، آثاری از لوریس چکناواریان را روی صحنه خواهد برد. در این برنامه اپراها و سمفونی‌های چکناواریان همچون بخش‌هایی از عاشقانه‌های این آهنگساز و بخش‌هایی از قطعات «پرویز و پریسا»، «رستم و سهراب»، «آرارات» و «کوروش کبیر» به رهبری سهراب کاشف و ارکستر مایستری ارسلان کامکار اجرا خواهد شد؛ اگرچه تهیه‌كننده‌ی این برنامه از برخی ناهماهنگی‌هایی كه این روزها در روند صدور مجوز برنامه‌های موسیقی وجود دارد، انتقاد كرد.

به گزارش سایت «موسیقی ما» محمدحسین تفرشی، تهیه‌کننده کنسرت «شب آهنگسازان ایرانی» در ابتدای این نشست که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد با انتقاد از آشفتگی این روزهای موسیقی و تقابلی که بین نهادهای و واحدهای مختلف موسیقی در جریان است، گفت: «متاسفانه آشفتگی و تقابل نهادهای مختلفِ این روزهای موسیقی، پیامدهای مختلفی داشته که یکی از آنها مربوط به روند صدور مجوز کنسرت توسط اداره اماکن نیروی انتظامی است. در حال حاضر هم بیش از دو هفته است که  به اداره اماکن درخواست داده‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم نامه خروجی را دریافت کنیم.»

او همچنین به این ماجرا اشاره كرد كه: «طی هفته‌های اخیر روند دیگری به مرحله صدور مجوز از سوی اداره اماکن ناجا اضافه شده که کار را واقعا سخت کرده است. در این جریان که به تازگی به بروکراسی اداره اماکن اضافه شده، لازم است از طرف تهیه‌کننده، تک‌تک افراد شرکت کننده در کنسرت همراه با کارت ملی آنها برای استعلام به این مجموعه معرفی شوند که واقعا دلیل این موضوع را نمی‌دانم! وقتی نوازنده‌ای یک بار استعلام خود را از نهادهای قانونی دریافت کرده، لزوم این استعلام جدید چیست؟ این در حالی است که دایره نوازندگان ارکسترها معمولا دایره مشترکی است که اگر این سیکل اداری به صورت نهادینه اتفاق بیفتد به طور حتم سابقه درخشان نوازنده‌های ارکسترها از بین می‌رود و این اصلا اتفاق خوشایندی نیست. به هر حال امیدوارم روال موسیقی هر چه سریعتر به یک جریان ثابت برسد.»
 
  • تفرشی: دست هیچ هنرمندی را نمی‌توان بست
این تهیه‌کننده در خصوص نوازندگان ارکستر البرز گفت: «اساسا اعتقاد دارم که نمی‌توان دست هیچ هنرمندی را بست. سابقه‌ی فعالیت ارکستر ما به زمانی برمی‌گردد که هنوز ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی تعطیل بودند و ما در ایام تعطیلی ارکسترها کارمان را ادامه دادیم و همیشه میزبان مدیران بوده‌ایم. اما این روزها باید به برخی مدیران یادآوری کرد که ما چه برنامه‌هایی را روزهای تعطیلی ارکسترها برگزار کردیم. باید باعث افتخار مدیران باشد که این نوازندگان با ما همراهی می‌کنند. آنها باید بدانند که ممکن است محدود کردن حضور نوازندگان در ارکسترهای خاص، باعث به تعطیلی کشیده شدن ارکسترهای خصوصی شود. در زمان مدیریت دکتر ارجمند ما در زمینه گرفتن ساز، کارمان خیلی راحت‌تر بود اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و ما با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه مواجه هستیم. حتی با پیغام‌هایی غیر مستقیم از بنیاد رودکی به ما اعلام کردند که مبلغی را در اختیار ما بگذارید تا ما سازها را فراهم کنیم. نیت ما انجام یک کار هنری است و ای کاش دوستان و مدیرانی که به کنسرت‌های پیشین ما آمدند از ما حمایت می‌کردند و بخش خصوصی تشویق می‌شد.»
 
  • چکناواریان: می‌خواهم آزاد باشم و در همین آزادی، خلق کنم
در تمام این سال‌ها یكی از مهم‌ترین مشكلاتی كه آهنگسازان ایرانی داشته‌اند، عدم اجرای آثارشان بوده است؛ در حالی كه اركسترها سال‌ها تعطیل بودند و بیشتر هم تمایل به اجرای آاثر آهنگسازان موسیقی كلاسیك دارند، حالا شبی برگزار شده است كه در آن آثار آهنگسازان ایرانی اجرا می‌شود، به همین خاطر است كه «لوریس چکناواریان» در ادامه‌ی این نشست می‌گوید: «هر آهنگسازی دلش می‌خواهد تا آنچه که ساخته روزی مقابل مردم اجرا شود. من نیز تمامی این آثار را تحت تاثیر فرهنگ خودم  و همین مردم نوشته‌ام و بسیار خوشحالم که بار دیگر این فرصت پیش آمد تا آثار من در تهران عزیز روی صحنه رود.»

این آهنگساز و رهبر ارکستر در پاسخ به اینکه چرا در سال‌های اخیر کم‌کار بوده است گفت: «40 سال پیش در امریکا استاد دانشگاه بودم؛ اما یک روز استعفا دادم و گفتم می‌خواهم آزاد باشم؛ چراکه در همین آزادی است که می‌توانم خلق کنم. در این سال‌ها قصدم این بود که کارهایم را تکمیل و جمع‌آوری کنم و بر همین اساس از ناشران سراسر دنیا خواستم آثاری که در تمام این سال‌ها نوشته‌ام را در اختیارم قرار دهند و به این ترتیب آنها را به کامپیوتر منتقل کردم. این کار که بالغ بر 18 هزار صفحه پارتیتور بود و چند سالی از من، زمان گرفت. دلم نمی‌خواهد روزی از دنیا بروم و کارهایم نصفه کاره بمانند. در پنج، شش سال اخیر به نوعی خودم را زندانی کرده و به کار آهنگسازی مشغول بودم چراکه برای من آهنگسازی مهمتر از رهبری ارکستر است و الان هم خوشحالم که آخرین اثرم با نام «مکاشفات یوحنا» را دیشب توانستم به سرانجام برسانم. به جز آن «سمفونی کوروش کبیر» را داشتم که در سانفرانسیسکو اجرا شد، «سمفونی عاشورا» را نوشتم، «سمفونی تختی» را هم که سال پیش به سرانجام رساندم. البته صحنه «مرگ صادق هدایت» را هم به تصویر کشیده‌ام که چون مستنداتی برای مرگ او نیست، بر اساس فانتزی‌های خودم و کتاب‌هایش، آن را نوشتم که نمی‌دانم چه زمانی می‌توان آن را اجرا کرد.»
 
  • چکناواریان: با هیچ قدرتی نمی توانید هنرمند را بخرید و صاحب او شوید
او همچنین در خصوص فعالیت «ارکستر البرز» و «ارکستر سمفونیک تهران» گفت: «موزیسین باید آزاد باشد و خودش در مورد فعالیتش حق انتخاب داشته باشد. شما با هیچ قدرتی نمی‌توانید هنرمند را بخرید و صاحب او شوید. من امیدوارم سوتفاهم‌ها برطرف شود؛ چرا که معتقدم با حضور در گروه‌های مختلف به تجربه‌ی موزیسین‌ها اضافه خواهد شد؛ اما معتقدم آن کس که در ارکستر سمفونیک نوازندگی می‌کند، نباید در ارکستر ملی ساز بزند و بالعکس؛ من اجرای آقای فخرالدینی را دیدم و به نظرم کنسرت خوبی بود. در نهایت هم امیدوارم بین ارکستر‌ها همکاری و همیاری بیشتری به وجود بیاید.»

چکنواریان در بخش پایانی صحبت های خود گفت: «نمی‌خواهم آهنگساز امروز باشم بلکه تصمیم گرفته‌ام آهنگساز فردا باشم. من برای فردا زنده هستم، بنابراین تمام تلاش خود را انجام دادم که این کارها یک بار مصرف نباشند و این آیندگان هستند که می‌توانند بر درستی این موضوع صحه بگذارند. به هر حال از محمد تفرشی و سهراب کاشف که برای من چنین برنامه‌ای را ترتیب دادند، تشکر می‌کنم. این اولین روزی است که من از خلوت خود بیرون آمده‌ام و امیدوارم از این پس بتوانم بیشتر در خدمت هنردوستان باشم و باز هم چوب رهبری را به دست بگیرم.»
 
  • کاشف: با برخی آثار استاد چکنواریان از کودکی بزرگ شده‌ام
سهراب کاشف، رهبر «ارکستر سمفونیک البرز» درباره حضورش در این اجرا گفت: «باعث افتخارم است که شانس رهبری تعدادی از قطعات  استاد چکنواریان را در این اجرا دارم. با برخی از آثار ایشان از کودکی بزرگ شده‌ام و حالا که قرار است به نوعی تفسیر شخصی خود را از این قطعات ارائه دهم، برایم لحظه تکرار نشدنی است که البته امیدوارم باز هم تکرار شود. خوشحالم که پس از گذشت چند ماه از اجرای اول «ارکستر سمفونیک البرز» که با اجرای آثار استاد هوشنگ کامکار همراه بود، به جایی رسیده که ما جلسات تمرین را کاهش داده‌ایم که نشان دهنده روند رو به رشد و کیفیت ارکستر و نوازنده‌ها است. البته موضوع دیگر بحث مالی ارکستر است که باعث کاهش هزینه‌ها هم می‌شود.»

این رهبر ارکستر در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: «ارکسترها در ایران پتانسیل زیادی دارند اما توانایی‌های آنها دست کم گرفته می‌شود. کیفیت نوازنده‌ها بیش از چیزی است که تصور می‌شود و تنها مشکلات ما فقط بخش مربوط به آواز و رهبر ارکستر است چراکه در در دانشگاه، رشته‌هایی برای این دو نداریم. به هرحال امیدوارم این رشته‌ها هم در دانشگاه تدریس شوند و ما شاهد روند صعودی این بخش در ایران عزیزمان باشیم.»

دومین پروژه از «شب آهنگسازان ایرانی» با اجرای آثاری از لوریس چکنواریان توسط «ارکستر سمفونیک البرز» روز جمعه هشتم مرداد ماه ساعت 21:30 در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 تیر 1394 - 15:48

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 1 مرداد 1394 - 15:04

مرسی از موسیقی ما برای پوشش خبری

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چکناواریان: امیدوارم باز هم چوب رهبری را به دست بگیرم | موسیقی ما