برنامه یاد بعضی نفرات
 
«ارکستر نیلپر» در تالار وحدت روی صحنه رفت
پیانیست آلمانی و اجرای قطعاتی از دو آهنگساز ایرانی
موسیقی ما - ارکستر نیلپِر به رهبری نوید گوهری و کنسرت مایستری نیما زاهدی در راستای گسترش ارتباطات فرهنگی ایران و آلمان، با حمایت سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران و انستیتو گوته در تالار وحدت روی صحنه رفت.

به گزارش «موسیقی ما» این ارکستر در کنسرت شب گذشته قطعاتی از آهنگسازان دوره کلاسیک تا معاصر نظیر یکی از مطرح‌ترین نوازندگان آلمانی و چندی دیگر که به شدت تحت تاثیر بتهوون بوده‌اند و همچنین قطعاتی از هوشیار خیام و پیمان یزدانیان را به همراه «موریتس ارنست» سولیست پیانو اجرا کرد و از این طریق سعی داشت با یک برنامه ارکسترال تعاملی میان دو کشور ایجاد کند.

بخش اول این کنسرت به رسیتال پیانوی موریتس ارنست (Moritz Ernst) اختصاص داشت که در آن قطعاتی از آهنگسازان بین‌المللی نظیر ساندیپ باگواتی (قطعه Stele no:1) که به نوعی از فرهنگ ‌آسیای شرقی الهام گرفته و کارهایی که ارائه می‌کند یادمانی برای جان کیج محسوب می‌شود، قطعه‌های «روز دوم»، «روز چهارم» و «روز ششم» از آلبوم «هفت روز دریا»ی هوشیار خیام که سال 89 منتشر شد، قطعه «پارانویا» از پیمان یزدانیان، قطعه «شماره 4 برای پیانو» از ولفگانگ ریم که قطعاتش اکثرا تحت تاثیر بتهوون نوشته شده و شاید بتوان گفت مشهورترین آهنگساز معاصر و زنده آلمان است. این قطعه از جمله آثار دوران ابتدایی او به شمار می‌رود اما ساختار منسجم و نواهای خاص این قطعه با تجسمی از آواهای پیانو اثری تمام و کمال است. قطعه آخر بخش اول هم مربوط به «سونات دوم پیانوی» ویکتور اولمان بود که تم آن از ترانه‌ای محلی متعلق به زادگاهش در جمهوری چک گرفته شده است. این آهنگساز مستقیما در آفرینش سونات‌های خود از بتهوون الهام می‌گیرد و احتمالا به همین دلیل بود که در بخش دوم کنسرت، «کنسرتو پیانوی شماره 3» از بتهوون اجرا شد که به اجرای مشترک موریتس ارنست و ارکستر نیلپر اختصاص داشت. قطعه‌ای که بزرگترین کنسرتو پیانوی بتهوون است و تا به امروز ابعاد ناشناخته‌ای داشته است.

ارکستر نیلپر در دو سال اخیر به صورت متمرکز روی رپرتوار موسیقی معاصر و حتی به صورت خاص‌تر روی موسیقی آهنگسازان بلوک شرق تمرکز داشته است و با پرداختن به موسیقی معاصر در این سال‌ها توانسته خود را به فضای کاری آهنگسازان ایرانی نزدیک‌تر کند؛ به همین دلیل در اجرای شب گذشته خود بخشی از رپرتوآر برنامه را به آهنگسازان ایرانی اختصاص داد و قطعاتی از هوشیار خیام و پیمان یزدانیان را روی صحنه برد.
 
نیما زاهدی (کنسرت مایستر)، موریتس ارنست (سولیست پیانو)، پندار پارسی، پوریا اصانلو، فرمهر بیگلو، روناک معماری، آنیتا واحدی، آناهیتا خانزاده، مهتاب جعفرزاده (ویلن یک)، مهدی جوانبخت، علیرضا چهره قانی، امین مجدم‌زاده، پویا فراگردی، مرجان فیروزآبادی، سبا علی محمدی (ویلن دو)، عادل پورصمدی، صبا صفوی، نسیم دارا، مینا آقارضایی، سهراب جلایی (ویلن آلتو)، مهرداد عالمی، نامدار مجیدی، یاسمن کوزه گر، علی آقاجانی، هستی سپاسی، هانیه کازرونی (ویلنسل)، فرشید پاتی‌نیان، محمدرضا جبار (کنترباس)، کلاریز کشاورز، شقایق صادقیان (فلوت)، یاسمن کیمیاوی، امیرحسین محمدخانی (ابوا)، یلدا احسانی، رهام ایرانخواه (کلارینت)، امیرحسین محمدیان، علیرضا متوسلی (فاگوت)، میلاد عباسی، فرزان بیژنی (هورن)، علی ضرابی، مهسا خطیب زاده (ترومپت) نوازندگان «ارکستر نیلپر» در این کنسرت بودند که در حضور افرادی چون «لوریس چکناواریان»، «هوشیار خیام»، «پیمان یزدانیان» و «رامین صدیقی» (که یکی از مشاوران ارکستر نیلپر است)، به اجرای برنامه پرداختند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مرداد 1394 - 13:02

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیانیست آلمانی و اجرای قطعاتی از دو آهنگساز ایرانی | موسیقی ما