برنامه یاد بعضی نفرات
 
شهریور ماه امسال همزمان با شصتمين سالروز تولد اين موسيقي‌دان برجسته
هفته‌ي بزرگداشت مشکاتیان برگزار می‌شود
موسيقي ما - هفته‌ي بزرگداشت استاد «پرویز مشکاتیان» شهریور ماه امسال همزمان با شصتمين سالروز تولد اين موسيقي‌دان برجسته در فرهنگسرای نیاوران برپا می شود.

«آوا مشکاتیان» - فرزند آقاي مشكاتيان- درباره‌ي این رویداد مي‌گويد: «سال 94 مصادف است با شصتمین سال تولد پرویز مشکاتیان و ششمین سال درگذشت ایشان؛ به همین مناسبت با یاری فرهنگسرای نیاوران و همکاری بی دریغ مدیریت آن مجموعه جناب آقای سجادی ، هفته پرویز مشکاتیان برگزار می شود.»

قرار است، طى اين هفته گرامي‌داشت او با محوریت نمایشگاه عکس و همچنین چند برنامه جانبی انجام شود. در اين نمايشگاه براي اولين بار تعدادي از عكس‌هاي منتشر نشده يا كمتر ديده شده‌ي آقاي مشكاتيان نمايش داده مي‌شود.

24 ارديبهشت ماه سال جارى ، شصتمين سال ميلاد پرويز مشكاتيان بود و ٣٠ شهريورماه ششمين سالي است كه استاد موسيقى ايران و خالق آلبوم هايى چون بيداد، آستان جانان و دستان چشم از جهان فروبسته است.

«پرويز مشكاتيان» از سال ۱۳۵۶، همکاری با رادیو را زیر نظر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد؛ ولی پس از واقعه‌ي ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از رادیو استعفاء داد و مؤسسه چاووش را با همکاری هنرمندان گروه عارف و شیدا تشکیل داد، سپس با همکاری شهرام ناظری، تصنیف «مرا عاشق» را بر روی شعر مولانا ساخت. از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ با محمدرضا شجریان همکاری داشت که نتیجهٔ این همکاری، آثار ماندگاری چون بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا، دستان، گنبد مینا و جان عشاق بود. وی در همهٔ این آثار، به عنوان آهنگ‌ساز و نوازندهٔ سنتور (در سِرّ عشق به عنوان نوازندهٔ سه‌تار و در جان عشاق فقط آهنگ‌ساز) همکاری داشت.

یکی از واپسین کارهای وی آلبوم تکنوازی تمنا بود که در سال ۱۳۸۴ نواخت و منتشر کرد. همچنین وی در روزهای ۶ تا ۹ آذر ۱۳۸۶ به عنوان سرپرست گروه عارف کنسرتی در تهران برگزار کرد که حمیدرضا نوربخش به عنوان خواننده در آن شرکت داشت.

پرویز مشکاتیان در تاریخ ۲۹ شهریور سال ۱۳۸۸ در منزلش در تهران و در سن ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشتدر مراسم تشييع او در نيشابور، گروهی از دانشجویان دانشکده هنر نیشابور به نشانه عزا تعدادی از سازهای خود را کفن‌پوش کرده بودند. همچنین گروه موزیک شهر نیشابور در طول مراسم تشییع مارش عزا اجرا می‌کرد.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 17 مرداد 1394 - 16:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هفته‌ي بزرگداشت مشکاتیان برگزار می‌شود | موسیقی ما