برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌و‌گو با علی قمصری به مناسبت اجرای کنسرت مهمانی کوچک
«مهمانی کوچک» فضایی محاوره‌ای، صمیمی و بدون تکلف دارد
موسیقی ما- «علی قمصری» قرار است در جدید‌ترین تجربهٔ موسیقایی خود، «مهمانی کوچک» را در تالار رودکی روی صحنه ببرد. او در این اثر از حضور «پوریا اخواص» به عنوان خواننده حضور دارد و «هاله سیفی‌زاده» و «بهرخ شورورزی» نیز در آن هم‌آوایی خواهند کرد. این در حالی است که او پیش از این کنسرت، آلبوم موسیقی «عبور» را نیز را نیز منتشر خواهد کرد. اثری که در آن علی جعفری پویان، پدرام فریوسفی، میثم مروستی و آتنا اشتیاقی‌نیا به همراه کامران منتظری حضور دارند. «علی قمصری» تا کنون گروه‌های «سرمد»، «همنوازان حصار»، «کوارتت زهی ایرانی کمان» را راه‌اندازی و آلبوم‌هایی چون «نقش خیال»، «آب، نان، آواز»، «سرو روان»، «شور پریشانی»، «تنیده در خطوط موازی»، «سرمستی»، «بدرود با بدرود»، «برفخوانی» و «چه آتش‌ها» را به انتشار درآورده است. به بهانهٔ این کنسرت با او گفت‌وگو کرده‌ایم:
 
  • از مهمانی کوچک شروع کنیم. به نظر می‌رسد بعد از پروژهٔ شیپور صلح که همراه با ارکس‌تر بزرگ بود، حالا کنسرتی جمع و جور ترتیب داده‌اید. این ماجرا دلیل خاصی دارد؟
تکلف با ظرافت خیلی متفاوت است. مهمانی کوچک، فضایی محاوره‌ای، صمیمی و بدون تکلف دارد. اما پیامش را راحت به مخاطب عرضه نمی‌کند. هنر در ذات، آرمان‌گراست و مخاطب ورزیده‌ای که با نگاهی جست‌و‌جو گر به سالن کنسرت قدم می‌گذارد، نباید ناامید شود. ضمن آنکه من همیشه سازبندی‌های کوچک را دوست داشته‌ام و ترجیح می‌دهم حرفی را که می‌شود با «دو» ساز زد، با «سه‌ «ساز نزنم.
 
  • شما از فضای صمیمانه در این کنسرت یاد می‌کیند، اتفاقی که به نظر می‌رسد در بسیاری از برنامه‌های موسیقایی این روز‌ها حلقهٔ گمشده‌ای است که وجود دارد، برخلاف آثاری که در دهه‌های پیش شکل می‌گرفت و ما این «آن» و «صمیمت» را به خوبی احساس می‌کردیم.
من اعتقاد چندانی به اینکه حالا این «حال» آن روز‌ها بین رفته است، ندارم، شاید چیزی که باعث به وجود آمدن این تصور می‌شود، سرعت زیاد زندگی‌ای است که ما در این روز‌ها ناگزیر به تن دادن به آن هستیم. نباید فراموش کرد که در دهه‌های گذشته، انتخاب‌های اندکی برای مخاطب وجود داشت و او به چیزی که انتخاب می‌کرد، بیشتر دل می‌داد. امروزه، به نسبت گذشته امکان انتخاب‌ها بیشتر شده؛ شاید اگر این موسیقی‌هایی که هم‌اکنون ساخته می‌شوند را در گذشته داشتیم،‌‌ همان اتفاق برایشان رخ می‌داد و آن حال را می‌شد در آن پیدا کرد. از آن طرف زمان انقلاب، فضایی ایجاد ‌شد که اکثر مردم خودشان انتخاب کردند که دیگر موسیقی «پاپ» گوش نکنند و همین ماجرا، فضا را برای بسط موسیقی سنتی در آن زمان فراهم کرد.
 
  • البته بخشی از این مساله هم به احوالات خود موسیقی برمی‌گردد. در گذشته تعدادی موزیسین برای سال‌ها کنار هم می‌نشستند و حال خوب داشتند و همین حال خوب را به مخاطب هم منتقل می‌کردند.
با شما کاملا موافقم و فکر می‌کنم که دلیلش اختلاف سلیقه‌های بی‌شمار بین موزیسین‌ها و اختلاف فرهنگی میان آنهاست که این روز‌ها وجود دارد. از طرفی حمایت نشدن یک نسل خاص از طرف نسل قبل است. نسل قبل یک جاهایی از نسل جدید حمایت نکردند، جاهایی به رقابت با آن‌ها پرداختند و جایی حتی احساس خطر کردند. مسالهٔ مهم دیگر «سیستم» است که جوابگوی آن نوع نگاه به موسیقی نیست.
 
  • شاید اساتید هم حق داشتند، نسل شما یک عصیانی علیه ارزش‌های آنان کرد.
فکر می‌کنم عصیان من در جهت نفی چیزی نبوده است. در مورد نسل خودم شاید نتوانم دقیق نظر بدهم، چون باید دربارهٔ تک‌تک‌ موزیسین‌های نسل جدید و همچنین موسیقی‌دانان نسل قبل جداگانه صحبت کرد. هر کدام از موزیسین‌ها کاراک‌تر خاص خودشان را دارند؛ ولی من دربارهٔ خودم می‌توانم بگویم به موسیقی سنتی ایرانی وفادار بوده‌ام. اعتقاد دارم انتقال سینه به سینهٔ موسیقی یکی از فاکتورهایی است که باید به آن توجه بسیاری کرد. با این وجود شاید اختلاف نظر نسل قبل با ما این است که چرا تنها به نگاه سنتی متمرکز نمی‌شویم و علم را نه تنها چاشنی موسیقی‌امان می‌کنیم که به عنوان اصل، به آن وفاداریم.
 
  • برگردیم به مهمانی کوچک، درباره نگاه موسیقایی‌اتان در این اثر بگویید.
اگر بخواهیم تعریفی کوتاه از این کنسرت بدهم، این است که سازبندی‌ای ساده با موسیقی غیر ساده دارد. سازبندی‌اش دو تار، بم‌تار با سه خواننده است که دوتایشان خانم هستند و دو ساز کوبه‌ای در آن وجود دارد. ما در این کنسرت سه بخش داریم که بخش اول و سوم به هم پیوسته است و بعد از بخش دوم تنفس است. بخش اول کاملا به موسیقی سنتی اختصاص دارد و یک بداهه‌ای بر مبنای شب‌های مختلف در دستگاه‌های مختلف در آن انجام می‌شود. یک شب بداهه حتما در دستگاه شور خواهد بود و ممکن است شب دیگر در بیات اصفهان باشد. در بخش دوم، دو تصنیف اجرا می‌کنیم که فرمی کاملا تازه دارند و شاید در‌‌ همان لحظات اول از روی انتخاب اصواتی که آهنگساز داشته است متوجهٔ این ماجرا شوند. در این بخش از پلی‌ریتم و مایه‌گردی‌های آنی به شکل نامتعارف استفاده شده و از اشعار جالبی بهره گرفته شده است. اشعار این بخش از سید مهدی موسوی و مولاناست. در تصنیف مولانا از ریتم‌های بلوز استفاده کرده‌ام. ریتم فقط با زمان‌بندی سرو کار دارد به همین خاطر هویت مدال تحت تاثیرش قرار نگرفته. بخش سوم کنسرت هم که بخش مفصل‌تری است فضای تازهٔ مدالی است که از التقاط دو دستگاه مختلف تشکیل شده است و کاملا کوک ساز‌ها در آن نامتعارف است. برخلاف کوک متعارف ساز و ما با تصنیفی روی شعری از اخوان ثالث شروع می‌کنیم که حالت روایی دارد و فضایی را از نشستن یک فرد در کنار میز ترسیم می‌کند و معاشرتی که با خودش دارد. این بخش بلافاصله به تصنیفی با شعری از گروس عبدالمکیان وصل می‌شود. شاید در برخورد اول آهنگسازی این شعر‌ها برای یک آهنگساز غیرممکن باشد؛ تصنیف «زیبای وحشی» را بر اساس شعری از مشیری اجرا می‌کنیم و این پیش‌زمینه‌ای برای روایت دیالوگ‌وار وداستانی است.
 
  • این فرم روایی در کارهای قبلی شما نیز وجود داشته است.
من تلاش می‌کردم همیشه از این فرم استفاده کنم.
 
  •  «تار» تا چه اندازه امکان محقق کردن این ایده‌ها را به شما می‌داد؟
به شکل کامل. موسیقی با نوع نوشتن و هارمونیزه شدن و نوع نگاه به مناطق صوتی پر صدا می‌دهد، نه اضافه کردن ساز‌ها، ضمن اینکه فکر می‌کنم تاری که در این کنسرت از من شنیده می‌شود در هیچ‌کدام از کارهای قبلی من نبوده.
 
  • در نوازندگی یا آهنگسازی؟
هردو.
 
  • دربارهٔ بداهه‌ای که در بخش اول کار می‌زنید هم توضیح می‌دهید؟ ‌
من با برخی بداهه‌نوازی‌هایی که جنبهٔ پرگویی‌های بی‌درو پیکر به خودش می‌گیرد، مخالف هستم. بداهه‌نوازی باید در فرم و چهارچوب اصلی از قبل تعیین شده باشد و بر اساس آنچهرچوب انجام شود. البته که به حس لحظه هم ربط دارد و ممکن است آدم در جاهایی سر از جای دیگری دربیاورد اما آن اسلوب منطقی و درست باید در بداهه حفظ شود. البته در موسیقی من گاهی بداههٔ صرف نیز وجود دارد، به‌طوری‌که موزیسین‌هایی که با من کار کردند همیشه به شوخی می‌گفتند تو شروع می‌کنی اما معلوم نیست به کجا می‌روی؛ اما به نظرم ما در بداهه‌هایمان برخلاف دوران گذشته باید کمی گزینشی‌تر عمل کنیم، چون سخنرانی‌ها و جملات هم این روز‌ها تاثیرگذار‌تر و کوتاه‌تر شده است. همین در موسیقی هم وجود دارد.
 
  • سازبندی کوچک است، اما از حضور سه خواننده استفاده کرده‌اید، محدودهٔ ساز‌ها و صدای خواننده‌ها به چه شکل است؟
این محدودیتی را به وجود نمی‌آورد، همان‌طور که گاهی یک گروه کر با یک پیانو روی صحنه می‌رود، درواقع این هنر آهنگساز است که سازبندی‌اش را انتخاب کند. در بخش‌هایی از کار، از آوای خواننده‌ها مثل سازهای کششی با داینامیک ظریف و مشخص استفاده کرده‌ام. «تار» محدودهٔ سوپرانو و آلتو را پوشش می‌دهد، محدودهٔ تنور را «تار دو» و محدودهٔ باس را هم «بم‌تار».
 
  • به نظر می‌رسد حالا کم‌کم گروه خودتان – خواننده و آهنگساز- را پیدا کرده‌اید.
بله، خانم سیفی‌زاده و همسرشان از بهترین دوستان من هستند و ایشان به همراه خانم شورورزی، جزو بهترین خانم‌های خواننده هستند. ضمن اینکه سحر محمدی موانعی برای همکاری داشت که مانع حضورش در این کنسرت شد. ما حالا با این خوانندگان و نوازندگان مثل یک خانواده شده‌ایم.
 
  • انتخاب آقای اخواص بر چه اساسی شکل گرفت؟
صدای ایشان هویت دوگانه دارد، یعنی به شکل مستقل صدای پر و جوانی دارد. صدای او برای امروز است و رنگ صدایش با سلیقهٔ من هماهنگ است. صدایش، هم به‌طور مستقل جذاب است و هم انعطافی در همراهی با خوانندگان دیگر دارد. این دو وجهی بودن صدای پوریا برای من بسیار جذاب بود، ضمن اینکه اشتیاق من این است که با خوانندگان مختلف کار کنم، مثل سازبندی‌های مختلف.
 
  • آلبوم اثر هم منتشر می‌شود؟ همچنین دربارهٔ دیگر آثارتان هم توضیح دهید؟
امیدوارم بتوانیم مجوزش را بگیریم، به خصوص اینکه موانع صدای خانم‌ها حالا بیشتر از قبل شده است. البته یک روز قبل از این کنسرت آلبوم «عبور» را با «محمد معتمدی» منتشر می‌کنیم و بعد از آن نیز تور عبور را ادامه‌ می‌دهیم.. کنسرت عبور یک تجربهٔ شیرین برای من بود که به موفقیت‌های بسیاری رسید. یک کوارتت زهی بسیار خوب در این برنامه با ما همراه شدند، به طوری که اسم عبور از اسم من و آقای معتمدی موفقیت بیشتری کسب کرد. در برخورد اول با گوش مخاطب آشنا و در عین حال ناآشناست. ناآشنا چون زیاد شنیده می‌شود و آاشنا به این خاطر که در حافظهٔ تباریشان وجود دارد.


---------
سایت موسیقی ما ویدئویی دیدنی از تمرین گروه همراه با گفت و گو هایی با علی قمصری و سایر اعضای گروه را به کارگردانی رضا منصور خانکی تهیه کرده است که در زیر می بینید:


> دانلود کلیپ با کیفیت بالا
> دانلود کلیپ با کیفیت متوسط
> دانلود کلیپ با کیفیت پایین
مهمانی کوچک
دانلود
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مرداد 1394 - 12:15

دیدگاه‌ها

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 16:35

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما آقای قمصری
لذت فراوان بردم از شنیدن لحظاتی هرچند کوتاه از تمرین شما
امید آن ر ادارم که این مجموعه با صدای گرم جناب اخواص ضبط تصویری و صوتی بشه که همگان ازش بهره ببرند که جزئی از ماندگاران موسیقی ما خواهد شد
در روز کنسرت شما را ملاقات خواهم کرد. همواره پیروز باشید

سه شنبه 27 مرداد 1394 - 17:16

عصر بخیر و خسته نباشید خدمت هنرمندان سرزمینم
تشکر از جناب قمصری برای پر کاری و خوب کاریشون
تشکر از جناب اخواص برای هرچه بهترشدن کارها با صدای گیراشون
تشکر از خانم های همخوان گروه برای شنیده شدن صدای بانوان
تشکر از تمامی نوازنده ها
چند انتقاد داشتم اگر اجازه بیان داشته باشم؛؛ ای کاش از سازهای کششی هم در کارها استفاده میشد و نوازندگان نامی که در البوم عبور در کنار جناب قمصری هستند هم در این کنسرت بودند_ چرا تالار رودکی؟ شما که کنسرتهای اخیرتون بیشتر در سالن های بزرگتر با امکانات و کیفیت بالاتری بوده_ و چرا دو نوازنده کوبه ای در سالنی به این کوچکی که حتی در همین فیلمی هم که در اختیار علاقمندان قرار داده شده صدای کوبه ای ها کمی زیاده و بیش از حد کارهارو شلوغ کرده و متاسفانه با توجه به فضا این عزیزان هم توجهی به صدای سازهای مضرابی و خواننده گان نکرده و با تمام قدرت بر سازها میکوبند که از کیفیت کار کاسته_ جسارت بنده رو ببخشید برای تمامی شما گرامیان آرزوی کنسرتی پربار دارم

چهارشنبه 28 مرداد 1394 - 15:40

با سلام و خسته نباشيد به هنرمند عزيز علي قمصري و ديگر همكاران هنرمندشون به عنوان يك هنرمند حرفه اي بسيار از اين ويديو لذت بردم و فك ميكنم نبود صدابرداري مناسب در اين ويديو باعث شده سازهاي كوبه اي بيشتر شنيده بشوند و در روز اجرا حتما صداي خوانندگان رو با كيفيت بهتري خواهيم شنيد،به نظر ميرسه اين اجرا ادامه ي كنسرت سخني نيست هست و ضمن اينكه در صحبتهاتون اشاره كرديد كه خانم سحر محمدي به دليل موانعي كه دارند نتونستند در اين كار همكاري كنند اميد كه در كارهاي آتي باشند اما خاطرم هست كه در كنسرت و البوم سخني نيست خانم مژده بهرامي هم در بين خوانندگان بودند و اجراي زيبايي هم ازشون ديديم ،علت غيبت ايشان در گروه چيه؟

چهارشنبه 28 مرداد 1394 - 23:15

هنرمندان عزیز و محترم خیلی جالب بود کارتون که فیلم تمرینتونو گذاشتین در اختیار دید عموم چون فضای خیلی صمیمی رو به ما منتقل کرد

آقای اخواص من صدای شمارو تازه شنیدم و تبریک و دستمریزاد میگم بهتون با صداتون در کار زیبای وحشی اشک منو درآوردید و واقعاً صدای شما تاثیر عجیبی در من گذاشته
اگر ممکنه از سایت موسیقی ما درخواست دارم که آلبوم های ایشون رو معرفی کنند

پنجشنبه 29 مرداد 1394 - 09:15

تبریک عرض میکنم اقا قمصری شما کارهاتون خیلی نواوری داره و خیلي حس خوب به شنونده انتقال میدید
کار زیبایي کردید که تمرین گروهتون را به نمایش عموم گذاشتید براي بنده که نوازنده نیستم جالبه دیدن هنرمندان در حین تمرین و چگونگی آماده شدن قطعات برای کنسرت ولی شما چرا از دوبنده خدایی که تار میزنن هیچ تصویری نشون ندادید مگر روز کنسرت شما را همراهی نمیکنند حتی یک لحظه هم نبودند بهتر بود بجای مصاحبه طولانی با کوبه ای نوازها با این عزیزان هم صحبتی میشد عحیب بود کمي
و شما اعلام کردید که خانم محمدی هم جز گروهتون هستن ولی بخاطر مشکلاتی که براشون پیش اومده نتونشتن در این کنسرت همراه شما باشن امیدوارم به زودی این مشکلات برای ایشون و گروه ماه بانو و استاد مسلم تار جناب درخشانی رفع بشه
خدا قوت به همگی

جمعه 6 شهریور 1394 - 16:57

صدای کوبه ای خیلی زیاد بود
به طوری که صدای سازهای دیگه و خواننده ها در خیلی میزانها شنیده نمیشد
بالکن هم دید بدی داشت باید کمی برای احترام به نهمانانتون عقب تر مینشستید
کنسرت خوبی بود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «مهمانی کوچک» فضایی محاوره‌ای، صمیمی و بدون تکلف دارد | موسیقی ما