برنامه یاد بعضی نفرات
 
این نوازنده با سابقه ساز فلوت هم از ارکستر سمفونیک جدا شد
آرمین قیطاسی: فکر می‌کنم ارکستر سمفونیک تا آذرماه به ارکستر مجلسی تبدیل شود
موسیقی ما – ارکستر سمفونیک تهران پس از سال‌ها کش و قوس بالاخره از اسفند 93 فعالیت خود را مجددا آغاز کرد. «علی رهبری» سکان هدایت را دست گرفت و طی یک مراسم رسمی و بزرگ، سازهای این ارکستر به امید آینده‌ای روشن کوک شد. اما به فاصله چند روز پس از آیین بازگشایی ارکستر سمفونیک حواشی آغاز شد. نوازنده‌های با سابقه یک به یک از قطع همکاری با این مجموعه هنری خبر دادند و هر کدام هم دلایلی داشتند. «ارسلان کامکار»، «علی جعفری پویان»، «ناصر رحیمی» و «پدرام فریوسفی» برخی از چهره‌هایی هستند که طی این شش ماه ترجیح دادند که فقط با ارکسترهای خصوصی فعالیت داشته باشند. اما ظاهرا این روند جدایی‌ها پایانی ندارد و نوازنده فلوت یک ارکستر سمفونیک دیگر در کنار علی رهبری حضور نخواهد داشت. «آرمین قیطاسی» برای اولین بار در گفتگویی که می‌خوانید از دلایل پایان همکاری‌اش با ارکستر سمفونیک سخن گفت و گلایه‌های جدی را مطرح کرد. البته او دیگر با ارکستر ملی به رهبری «فرهاد فخرالدینی» هم ساز نمی‌زند.
 
  • *دلیل جدایی شما از ارکستر سمفونیک تهران چه بود؟
من اسفندماه در ارکستر سمفونیک نبودم و از نیمه دوم فروردین ماه به دعوت آقای «علی رهبری» و سایر دوستان همکاری خودم را با آن مجموعه آغاز کردم. حضور برادرم و جمعی از نوازندگان ارکستر «آرس نوا» باعث شد تا انگیزه من هم برای حضور بیشتر شود. در همان زمان ورود من جمعی از نوازنده‌های مطرح و با سابقه از مسائل موجود گلایه داشتند و رفتند و جای آنها خالی بود. به عنوان نوازنده فلوت اول کار خودم را آغاز کردم و «آرین قیطاسی» هم نوازنده ابوا یک بود. مسائل حقوقی و مالی مطرح شد و من از سوی اعضای ارکستر به عنوان نماینده انتخاب شدم تا به یک سری از مسائل حقوق و مالی رسیدگی کنم. در جلسات مختلف با مدیران اعلام کردم که این حقوق‌ها بسیار کم است و آنها هم گفتند که درست می‌شود و حقوق‌ها ارتقا پیدا می‌کند. نه تنها این مشکل حل نشد بلکه ما همزمان در ارکستر سمفونیک و ملی می‌نواختیم و فقط یک حقوق دریافت می‌کردیم. به ما قول دادند که در کنسرت‌های متعدد این حقوق بیشتر شود و ارتقا پیدا کند. خیلی‌ها با انضباط آقای رهبری مشکل داشتند و رفتند ولی من اینگونه نبودم زیرا اعتقاد دارم که کار خوب باید انضباط و دیسیپلین خوب توام باشد. دلیل استعفای من مشکلات اخلاقی و انضباطی نبود و فقط حقوق نوازنده فلوت اول که خود آقای رهبری شعار می‌دادند یکی از بهترین نوازنده‌های فلوت است کم بود. من به عنوان یکی از بالاترین حقوق‌ها ماهانه دو میلیون و صد هزار تومان دریافت می‌کردم و از همه مهمتر اینکه این مبلغ به شکل خرد و قسطی واریز می‌شد. امروز که صحبت می‌کنیم 28 مرداد است و با اینکه دو ماه از پایان همکاری من با ارکستر سمفونیک می‌گذرد، فقط دویست هزار تومان دریافت کرده‌ام. بخشی از حقوقم را واریز کرده‌اند ولی پس از دو ماه فقط دویست هزار تومان از آن مقدار باقی مانده را واریز کردند. دیدگاه من این است که اگر کیفیت کار اروپایی می‌خواهیم و انضباط اروپایی داریم پس باید در مسائل مالی هم اروپایی فکر شود. ما نمی‌توانیم از یک ارکستر ایرانی توقع سطح کار اروپایی داشته باشیم ولی همانند ناکجاآباد حقوق پرداخت کنیم. به هر حال این شرایط برای بنده با توجه به سابقه آهنگسازی و تنظیم و نوازندگی در ارکسترهای درجه یک کشور قابل قبول نبود و تصمیم گرفتم که از ارکستر سمفونیک استعفا دهم.
 
  • *پس یعنی واریز حقوق‌ها در ارکستر سمفونیک ماه به ماه نیست؟ نحوه پرداخت‌ها در قرارداد شما نبود؟
حقوق فروردین و اردیبهشت من باقی مانده و تا این لحظه فقط دویست هزار تومان واریز کرده‌اند. قرار بود که اول هر ماه واریز‌ها را انجام دهند ولی پیگیر که می‌شویم می‌‌گویند اینجا یک ارگان دولتی است. آقای رهبری و مسئولین کشور با بودجه اندکی این ارکستر را بازگشایی و فعال کردند ولی اکنون این شرایط نه تنها برای من بلکه برای هیچکس قابل قبول نیست. به این نکات هم توجه داشته باشید که هر روز از ساعت نه صبح تا یک ظهر تمرین داشتیم. اکثر چهارشنبه و پنجشنبه‌ها کنسرت داشتیم. در ماه یک نوبت ضبط سنگین هم بود و اجراهای ارکستر ملی هم در کنار آن وجود داشت. به ما گفتند که مازاد یک سری از اجراها پرداخت می‌شود ولی نحوه پرداخت آنقدر بد بود که اصلا ما متوجه نشدیم.
 
  • *قرارداد جداگانه‌ای بابت حضور در ارکستر ملی امضا نکردید؟
خیر. بابت ارکستر ملی هیچ قرارداد جداگانه‌ای با ما امضا نکردند. ما نوازنده‌های سازهای بادی چوبی به صورت مشترک در هر دو ارکستر ساز می‌زدیم و این خیلی بد بود. فقط بابت برخی کنسرت‌ها مبلغ مازاد برای ما واریز کردند که با توجه به شرایط اجرا بسیار ناچیز بود.
 
  • *پس در آن ارکستر هم دیگر حضور ندارید؟
من از هر دو ارکستر ملی و سمفونیک استعفا دادم. از زمان استعفا هم ترجیح دادم سکوت کنم ولی برای من این سوال پیش می‌آید که حقوق و پول به موقع را چه کسانی می‌گیرند؟
 
  • *تا آنجایی که من اطلاع دارم در ارکسترهای کلاسیک حل مشکلات اعضای گروه از طریق مدیر هنری و رهبر ارکستر انجام می‌شود. یعنی نوازنده‌ها مشکلات خود را مطرح و رهبر ارکستر برای حل آنها پیگیر می‌شود. چرا آقای «علی رهبری» به این موضوعات ورود نکردند و شما نماینده نوازنده‌ها برای پیگیری مسائل مالی شدید؟
ببینید سیل استعفا و جدایی نوازنده‌ها از اسفندماه سال گذشته آغاز شد. تا این لحظه 52 نوازنده مطرح و باتجربه از ارکستر سمفونیک جدا شده‌اند. این دو مورد آخر هم من و یکی دیگر از دوستان هستیم که به تازگی از آن مجموعه استعفا داده‌ایم. یعنی بیشتر نوازنده‌های باتجربه دیگر در آن مجموعه نیستند. برخی از افراد به دلیل مشکلات انضباطی و اخلاقی و اختلافاتی که با آقای رهبری داشتند از ارکستر کنار گذاشته شدند ولی من خودم به دلیل همان مسائلی که عرض کردم به این همکاری پایان دادم. چه آنهایی که قبلا رفتند و چه آنهایی که اکنون هستند همگی از مسائل مالی گلایه داشتند و دارند.
 
  • *البته من جواب سوالم را دریافت نکردم.
درباره دلایل عدم پیگیری آقای رهبری نمی دانم ولی آنچه که هست دستمزد نوازنده‌ها با توجه میزان جلسات تمرین، اجراها و ضبط‌ها بسیار پایین است. جلسات ضبطی که ما داشتیم 8 تا حتی 12 ساعت هم بود که برای کمپانی «ناکسوز» انجام می‌شد. همه کارها و اجراها با کیفیت عالی و بر مبنای انضباط آقای رهبری بود ولی پرداخت‌ها به ناکجاآباد کره زمین شباهت داشت! این نکته را هم توجه داشته باشید که مسئولیت من در این ارکستر طبق گفته آقای رهبری بسیار زیاد بود. یعنی در ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی بعد از مایستر، من بیشترین مسئولیت را داشتم. کسی پیگیر خواسته‌های من و سایر نوازنده‌ها نشد و ترجیح دادم که از ارکسترها استعفا دهم.
 
  • *الان ارکستر سمفونیک نوازنده فلوت یک ندارد؟
کج‌دار و مریض رفتار کردند و مدتی را سپری کردند ولی الان می‌دانم که نوازنده فلوت یک ندارند.
 
  • *شما اعلام کردید که 52 نوازنده باسابقه تا کنون از این ارکستر جدا شده‌اند. جدایی برخی از آنها هم با حواشی رسانه‌ای همراه بود. الان اگر بخواهید به عنوان شخصی که خارج از آن مجموعه است به آن اتفاقات نگاه کنید. فکر می‌کنید حق با کدام یک از طرفین بود؟
در مورد مسائل مالی با قاطعیت می‌گویم که کاملا حق با تمامی نوازنده است. در نحوه پرداخت، نوع قراردادها و میزان پرداختی شک نکنید که نوازنده‌های ارکستر حق دارند. در مورد مسائل انضباطی و اخلاقی باید بگویم که آقای رهبری و نوازنده‌ها هر کدام اخلاق و رفتارهای متفاوتی دارند. طرفین هم به هرحال تا یک جایی طاقت دارند و نوازنده‌ها هم می‌توانند خودشان را بر مبنای روش کار آقای رهبری به روز کنند. من نمی‌توانم نظر دقیقی بدهم که حق با چه کسی است اما به هرحال توقع کار زیاد با سطح کیفی بالا از نوازنده مستلزم دریافت حقوق مناسب است. به عبارت دیگر می‌توانم بگویم که باید دیسیپلین در برابر دیسیپلین باشد. انضباط اخلاقی و کاری نوازنده باید برابر با انضباط مالی و پرداخت ارکستر باشد. هیچ چیز یک طرفه نمی‌شود. آقای رهبری را هم همه اهالی موسیقی می‌شناسند و ممکن است که سخت‌گیری و جدیت در کار داشته باشند اما بازهم همان بحث طاقت طرفین مطرح می‌شود. ولی توجه داشته باشید که باید بررسی و کنکاش شود که چرا 52 نوازنده با سابقه از این مجموعه جدا شده‌اند. این مجموعه هر ماه نوازنده از دست می‌دهد و با همین روند فکر می‌کنم ارکستر سمفونیک تا آذرماه به ارکستر مجلسی تبدیل شود. بعید نیست که با تداوم این مسائل و جدایی نوازنده‌ها به هر دلیل، ارکستر سمفونیک تهران در آذر یا دی ماه به شکل ارکستر مجلسی رویت شود.
 
  • *از فعالیت‌های ارکستر «آرس نوا» چه خبرهای جدیدی دارید؟
در حال تدوین و تنظیم برنامه‌های جدید برای ارکستر «آرس نوا» هستیم. در کنسرت جدید آرس نوا فقط با موسیقی لاتین روی صحنه خواهیم رفت و فکر می‌کنم که مجموعا 16 یا 17 را برای مخاطبان اجرا کنیم که همگی باکلام خواهند بود. در حقیقت کنسرت آینده آرس نوا دو شب کاملا لاتین خواهد بود.
 
  • *تاریخ کنسرت آرس نوا قطعی شده است؟
به امید خدا در ماه آذر و اولین هفته پس از ایام محرم و صفر اجرای برنامه خواهیم داشت. مشکلاتی پیش آمد که باعث تاخیر در اجرای زنده ما شد و به دنبال حل این مسائل هستیم تا با انرژی بالا روی صحنه حاضر شویم.
 
  • *و کلام آخر؟
«آرمین قیطاسی» به خاطر مشکل انضباطی یا اخلاقی از ارکستر سمفونیک کنار گذاشته نشد و خودم بنا به دلایلی بیان شد با آن مجموعه قطع همکاری کردم. برای همکاری و فعالیت مجدد در ارکستر سمفونیک مشکلی ندارم ولی  مسئولین و دست اندرکاران ارکستر باید حتما تجدیدنظر جدی در بحث مالی و شرایط قراردادها و پرداخت‌ها داشته باشند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 6 شهریور 1394 - 06:18

دیدگاه‌ها

شنبه 7 شهریور 1394 - 09:36

متاسفم

شنبه 7 شهریور 1394 - 09:36

نوازنده هاي حرفه اي و عاشق موسيقي هستند كه يك اركستر رو ميسازن اگر قرار باشه هر اركستري و به طور خاص اركستر سمفونيك تهران از اين نوازنده ها خالي بشه فقط يه پوسته باقي ميمونه كه همونشم ماندگار نيست .

شنبه 7 شهریور 1394 - 09:36

افسوس...

شنبه 7 شهریور 1394 - 09:36

واقعا که...ایشون یه نوازنده‌ی حرفه‌ای و ماهر هستن، مایه‌ی تاسفه واسه ارکستر سمفونیک

شنبه 7 شهریور 1394 - 09:36

عجیب نیس..ارکستر سمفونیکمون هم باید به بقیه چیزامون بیاد دیگه

شنبه 7 شهریور 1394 - 09:36

ازبس که همه چیز باندبازیه

شنبه 7 شهریور 1394 - 09:36

آقای قیطاسی خیلی زحمت کشید مخصوصا این سه ساله... خیلیا مقصر بود راجب ارکستر سمفونیک...

شنبه 7 شهریور 1394 - 09:36

اقای قیطاسی یه دونه هستند???????????

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آرمین قیطاسی: فکر می‌کنم ارکستر سمفونیک تا آذرماه به ارکستر مجلسی تبدیل شود | موسیقی ما