برنامه یاد بعضی نفرات
 
حضور ارکستر برلین فعلا در ایران منتفی است
گاردین گزارش می‌دهد: فشار صهونیست‌ها بر دولت آلمان برای نیامدن ارکستر آلمان به تهران
موسیقی ما - بعد از حضور «علی رهبری» بسیاری از چهره‌های شناخته‌ شده‌ی موسیقی جهان به ایران آمدند. از سولیست‌هایی چون ماریان لاپشانسکی (نوازنده پیانو)، دالیبور کاروای (نوازنده ویلن) و الکساندر رودین (نوازنده ویلن سل) تا ارکستر فیلارمونیک چین؛ در این میان قرار بود ارکستر برلین به رهبری «دنیل بارن بویم» نیز به ایران بیاید و علاوه بر اجرای کنسرت، چند مستر کلاس نیز توسط این رهبر بین‌المللی و شناخته شده برگزار شود که صهیونیست‌ها بر دولت آلمان فشار آورده و مانع از اجرای این برنامه شدند. به نظر می‌رسد فشار صهیونیست‌ها به خاطر اجرای قطعه‌ای از بتهوون در رام‌الله واقع در کرانه باختری توسط این موزیسین جهانی باشد و این گفت‌وگویش با «رویترز» که در آن گفته بود: «پیشنهاد دریافت گذرنامه فلسطینی، افتخار بزرگی برایم است.» او در تمام طول عمر هنری خود با اشغالگری‌های اسرائیل در مناطق فلسطینی مخالفت‌هایی جدی کرده است. در همین زمینه «گاردین» پیش از لغو رسمی این کنسرت در ایران که روز گذشته در گفت‌وگوی معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – حسین نوش‌آبادی- با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام شد، گزارشی منتشر کرده است که ترجمه‌ی بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:
 
«دنیل بارن‌بویم» یکی از مهشورترین رهبران ارکستر جهان در نظر دارد تا برای اجرای زنده با ارکستر برلین و احتمالا اجرای مشترک با «ارکستر سمفونیک دوباره متولد شده تهران» به ایران برود؛ ولی این مسئله خشم مقامات اسرائیلی را برانگیخته است.

اجرای زنده  بارن‌بویم در ایران یک اتفاق تاریخی در ایجاد رابطه‌ی حسنه میان ایران و غرب خواهد بود. رخدادی که پس از اتفاق تاریخی ِ توافق هسته‌ای در حال رخ دادن است و در همین راستا  «ژان لوک مارتینز» - مدیر هنری موزه‌ی لور- نیز قرار است در آینده‌ای نزدیک به ایران سفر کند.  قرار بود «بارن‌بویم» ماه آینده‌ی - میلادی-  برای اجرای کنسرت به ایران سفر کند؛ اما این سفر به تعویق افتاد. به طور واضح مشخص نیست که فشار لابی صهیونیست‌ها به دولت آلمان باعث تعویق  سفر این هنرمند و ارکستر برلین به ایران شده است یا خیر؟  

کشور آلمان در میان کشورهای اروپایی پیشروی ارتباط با ایران است. ارکستر اشتاتس‌کاپل (Staatskapelle) برلین پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «اشتاتس‌کاپل با مدیر هنری‌اش، دانیل برن‌بویم در حال مذاکره با ایران است تا بتواند کنسرتی برای این ارکستر در تهران برگزار کند.» این در حالی است که وزیر خارجه آلمان، «اشتاین‌مایر» نیز از برگزاری این کنسرت پشتیبانی کرده ‌است. در این میان اما مقامات سیاسی و فرهنگی رژیم صهیونیستی مخالفت خود با سفر این ارکستر و رهبر برجسته‌اش به ایران را اعلام کردند. همچنین آثار برن‌بویم توسط شرکت معتبر و مشهور داچه گرامافون منتشر شده‌اند و او خود یکی از بنیانگذاران ارکستر جوانان «غربی-شرقی دیوان» است که در سال 2005، موزیسین‌هایی را از سراسر فلسطین، مصر، ایران، اردن و لبنان در رام‌الله گرد هم آورد. پیانیست و رهبر این ارکستر یک پیام‌آور صلح از سازمان ملل است و از فلسطین شهروندی افتخاری دارد.

«علی رهبری» -مدیر هنری و رهبر  ارکستر تهران-  در گفت‌وگویی با گاردین تائید کرد که از مذاکره برن‌بویم با مقامات ایرانی خبر دارد و بسیار خوشنود است که پذیرای این هنرمند باشد:‌ «این ملاقات برای ما خیلی مهم و ارزشند است، ما ارکستر خودمان را برای این همکاری آماده کرده‌ایم و خیلی خوشحال می‌شویم که این همکاری صورت بگیرد»

رهبری 66 ساله، رهبر ارکستر و موزیسین شناخته شده‌ی بین‌المللی است که تا کنون بیش از 120 ارکستر اروپایی را رهبری کرده‌است، از جمله ارکستر فیلارمونیک برلین و لندن. او همچنین با هربرت فون کارایان (Herbert von Karajan) نیز همکاری کرده‌است، علی رهبری برخورد مخاطب با ارکستر سمفونیک تهران در 5 ماه گذشته را یک پدیده فرهنگی دانست. این ارکستر (میانگین)  هفته‌ای یک اجرا داشته که در اغلب آنها بلیت‌ها به‌طور کامل فروش رفته است. در این بازه 5 ماهه رهبری و ارکستر 9 بار  سمفونی شماره 9 بتهوون را اجرا کردند. بیش از تمام اجراهایی که در 40 سال گذشته از این اثر در ایران صورت گرفته است. کمتر از یک ماه پیش دو شب اجرای مشترک با ارکستر فیلارمونیک چین داشتند که سمفونی شماره 5 چایکوسفکی را اجرا کردند. در این مدت همچنین سولیست‌هایی از کشورهای دیگر جهان به ایران آمدند؛ از جمله الکساندر رودین،چلیست روسی که با ارکستر تهران اجراهایی را برگزار کرد.

رهبری اعلام کرده که به مدت یکسال (از سپتامبر 2015 تا سپتامبر 2016) برنامه ارکستر سمفونیک را به شکل دقیق تدوین کرده است. او همچنین اعلام کرده که اپرا را به ایران  باز می‌گرداند. از جمله برنامه‌های آتی این ارکستر  برای اجرای اپرا؛فلوت سحر آمیزِ (موتسارت)، هانسل و گرتل(انگلبرت هامپردینک) و جان اسکیسی (پوچینی) است. 
منبع: 
گاردین

گردآوری و ترجمه:

تاریخ انتشار : شنبه 7 شهریور 1394 - 14:55

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گاردین گزارش می‌دهد: فشار صهونیست‌ها بر دولت آلمان برای نیامدن ارکستر آلمان به تهران | موسیقی ما