برنامه یاد بعضی نفرات
 
لوريس چکناواریان و عليرضا قربانی از نمایشگاه «شصت سال با پرویز مشکاتیان»
علیرضا قربانی: در شرایط کنونی موسیقی، فقدان مشکاتیان به خوبی حس می‌شود
موسيقي ما - نمایشگاه عکس «شصت سال با پرویز مشکاتیان» این روزها ميزبان بسياري از بزرگان موسيقي است و در اين ميان «علیرضا قربانی»- خواننده- و «لوریس چکناواریان» - موسیقی‌دان و آهنگساز صاحب نام- به همراه سید عباس سجادی - مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران- و آوا و آئین مشکاتیان از این نمایشگاه بازدید کردند.

«لوریس چکناواریان»، نمایشگاه عکس مرحوم پرویز مشکاتیان را از دومنظر مورد بررسی قرار داده است: «از یک سو از برپایی چنین نمایشگاهی بسیار خوشحالم و از سویی دیگر با دیدن عکس‌های این هنرمند غم بر چهره آدمی نقش می‌بندد چراکه هنرمندی به این بزرگی این قدر زود از ما دور شد. او انسانی بزرگ بود با شخصیتی خاص که وجودش برای موسیقی ایرانی بسیار ارزشمند بود .»

وی نگاه‌های مشکاتیان به لنزهای دوربین عکاسان را بسیار جالب دانست:«بازدید از چنین نمایشگاه‌هایی از مطالعه‌ي بیوگرافی هنرمندان رشته موسیقی و دیگر هنرها بسیار مفیدتر است؛چراکه جوانان می‌توانند از جزئیات زندگی یک هنرمند به خوبی اطلاع یابند.کاش چنین نمایشگاه‌هایی در آینده برای بزرگانی همچون ابوالحسن‌خان صبا، مهدی خالقی، حسین تهرانی، علی نقی وزیری و ... برگزار شود.»

«علی رضا قربانی»- خواننده‌ي جوان و صاحب نام موسیقی ایرانی-  نیز در صحبت‌هایی مشکاتیان را اسطوره‌ای در موسیقی اصیل ایرانی  خطاب کرد: « جای خالی چنین برنامه‌هایی در زمینه یاد و گرامی‌داشت هنرمندان بزرگ و صاحب نام کشور احساس می‌شد. شاهد عکس های بسیار خوب و کاملی از مقاطع مختلف زندگی شخصی وهنری این هنرمند بودیم. این نمایشگاه  می‌تواند تاثیر خوبی در روحیه جوانان علاقه‌مند به موسیقی ایرانی داشته باشد. ویژگی بارز عکس‌های به نمایش در آمده نگاه خاص مشکاتیان  در چند عکس به لنز دوربین است، نگاهی که سرشار از موسیقی است.»

وی با ذکر این مطلب که هر وقت پیش استاد مشکاتیان می رفتم سرشار از انرژی می شدم ادامه داد: «فقدان پرویز مشکاتیان در جامعه به خوبی حس می شود به خصوص در شرایط کنونی که موسیقی ایرانی حال روز خوبی ندارد. نقطه امید بخش در ارتباط با مشکاتیان این است که تعدادی اثر ماندگار و خوب از وی در رپرتوار موسیقی ایرانی برجای گذاشته شده است که  مطمئنا نظیر این کار ها تکرار نخواهد شد و حتما سرمنشا خوبی برای جوانان خواهد بود. ویژگی بارز مشکاتیان  ادیب بودن او بود، چیزی که کمترموسیقي‌دانی در این دوران به آن اشراف کامل دارد. در واقع به خاطر روحیه ادیبانه و تسلطش بر ادبیات فارسی بود که در زمینه تلفیق شعرو موسیقی و ساخت تصانیف زیبای موسیقی توانست تاثیر گذار باشد و آثارش تا سالیان سال گوش نواز خواهد بود.»

تاکنون شخصیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری از این نمایشگاه بازدید به عمل آورده‌اند که از این میان می‌توان به «علی مراد خانی» -معاون هنری وزیر ارشاد-،همایون شجریان، بهداد بابایی،علی رستمیان،علی بوستان،کوروش بابایی،کوروش متین،کتایون ریاحی،محمد علی نجفی،چکامه چمن ماه، احمد وثوق احمدی،عطا امیدوار،رامین صدیقی، مسعود جاهد، محمد سلمانی، مزدا انصاری ، مهران مهرنیا،هانا کامکار، رضا مهدوی ،محمد بحرانی و ....اشاره کرد. هفته‌ي بزرگداشت زنده یاد «پرویز مشکاتیان» از ششم تا سیزدهم شهریور ماه همزمان با شصتمین سال تولد و ششمین سال درگذشت استاد موسیقى ایران در فرهنگسراى نیاوران در حال برگزاری است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه  می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا 21 و جمعه ها 14 تا 21 به نشانی خیابان پاسداران روبروی پارک نیاوران فرهنگسرای نیاوران مراجعه كنند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 شهریور 1394 - 14:20

دیدگاه‌ها

شنبه 13 مرداد 1397 - 08:14

من بارها دیده ام که خانم آوا مشکاتیان فرزند پرویز مشکاتیان برای زنده نگاه داشتن شهرت پدر چقدر در تلاش هستن.البته نمایشگاه عکسی که از آقای پرویز مشکاتیان به نمایش دراومد و چهره های سرشناس با عکسهای ایشون عکس گرفتن و مصاحبه و سخنرانی در ستایش ایشون انجام شد، یک کار تبلیغاتی بود و به نظر من خوب نیست که خانواده ی افراد سرشناس این طور شیفته ی شهرت باشن. اگر کسی از افراد جامعه بخواد با پرویز مشکاتیان آشنا بشه در آثارش جستجو میکنه، ولی اگر بخواد از شهرتش بهره‌مند بشه عکسی رو که با ایشون گرفته به اشتراک میگذاره! البته خانواده ی آقای مشکاتیان وارث شهرت ایشون و هرچه از ایشون باقی مونده هستن ولی درست نیست که سعی کنن با این ارثیه، تفاخر کنن. همه چیز در دنیا فناپذیر هست. جسم مادی و شهرت و ثروت و چیزهای دیگه. هیچ کس نمیتونه تا ابد به یک اسم تکیه کنه. همون طور که نظامی به فرزندش پند داده:( نام و نسبت به خردسالی ست نسل از شجر بزرگ خالیست جایی که بزرگ بایدت بود فرزندی من نداردت سود چون شیر به خود سپه شکن باش فرزند خصال خویشتن باش. )

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علیرضا قربانی: در شرایط کنونی موسیقی، فقدان مشکاتیان به خوبی حس می‌شود | موسیقی ما