برنامه یاد بعضی نفرات
 
اختصاصی سایت موسیقی ما؛
«چهل مضراب بیات ترک»، جدیدترین قطعه تصویری «پدرام درخشانی» منتشر شد
موسیقی ما - پدرام درخشانی آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «رومی»، قطعه تصویری «چهل مضراب بیات ترک» را که با همکاری نوازندگان به نام موسیقی تهیه و تولید شده، برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داد.

درخشانی بعد از انتشار آلبوم «رومی 3» در سال 92، تا امروز هیچ قطعه رسمی را منتشر نکرده بود که درباره علت آن می‌گوید: «بیشتر به این دلیل که احساس کردم موسیقی من یکنواخت و تکراری شده و نیاز به بازنگری و تجدید قوا دارد. برای همین مدتی در لاک خود فرو رفتم و با تفکر و تمرین بیشتر و همچنین برنامه‌ریزی جدید، با قطعه تصویری «چهل مضراب بیات ترک» به صحنه موسیقی بازگشتم.»

ساخت این قطعه به 23 سال پیش برمی‌گردد که درخشانی برای اولین‌بار آن را در «جشنواره سنتور نوازان» به صورت تک‌نوازی اجرا کرد و مقام دوم را به دست آورد. به گفته خودش از آن زمان به بعد برخلاف برخی از ساخته‌هایش، این قطعه هیچ‌گاه برایش رنگ کهنگی و فراموشی به خود نگرفت. «چهل مضراب» تا به‌حال با تنظیم‌های مختلفی اجرا شده و درخشانی اینبار هم این قطعه تصویری را با تنظیمی جدید ارائه داده که در این‌باره می‌گوید: «اینبار این قطعه را با تنظیمی جدید که بسیار هم مورد علاقه‌ام است ارائه کرده‌ام که هیچ اسم و رسمی هم برای این نوع تنظیم قائل نیستم. چراکه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و حرف و حدیث‌ها - به قول آقای فردوسی‌پور - پیرامون کلمات و واژه‌ها بیشتر از خود موسیقی اهمیت پیدا کرده است.»

«چهل مضراب بیات ترک» اولین قطعه از یک مجموعه تصویری 10 قطعه‌ای است که این آهنگساز علاوه بر ساخت، تهیه و تولید آن را هم خود بر عهده گرفته: «برای ساخت این قطعه ابتدا با چند تن از تهیه‌کنندگان محترم و شرکت‌ها به مذاکره پرداختم اما خیلی زود به این نتیجه رسیدم که هیچ کس برای این نوع موسیقی که هم بی‌کلام است و هم از مسائلی همچون شروع و خاتمه داستان‌های عشقی روزمره صحبت نمی‌کند، ریالی خرج نمی‌کند و ثانیه‌ای وقت نمی‌گذارد. بنابراین به تنهایی و با تکیه به توان خودم، پا به این عرصه‌ی جدید گذاشتم و با اراده‌ای که در وجود خود می‌بینم، ساخت این مجموعه که شامل 10 قطعه تصویری خواهد بود را تا روزی که زمان حضورم در این دنیا به پایان برسد، ادامه داده و امیدوارم که بتوانم آن را به اتمام برسانم. در حال حاضر آهنگسازان و نوازندگان بسیار کمی را در ایران می‌بینیم که دغدغه آنها پرداختن به «موسیقی و فقط موسیقی» و نه «تجارت و فقط تجارت» است و راه سختی را در پیش دارند. به نظر من موسیقی‌هایی از این دست که بی هیچ واسطه‌ای و خالصانه و فقط با دستان نوازنده و سازها، حرف خود را بیان می‌کنند می‌تواند مخاطبانی از سراسر دنیا با هر ملیت و هر منطقه جغرافیایی داشته باشد.»

این آهنگساز درباره بازخوردی که پیش از این، از قطعه «چهل مضراب» گرفته می‌گوید: «این قطعه قبل از انتشارش برای عده‌ای پخش شد و خوشبختانه بازخورد خوبی هم داشت. جالب است که جملات تاسف‌برانگیزی همچون: «وقتی صدای نی می‌شنوم غمگین می‌شم»، «کمانچه همونیه که مثل ویلن زده می‌شه» و... به زبان کسی نیامد و همه از انرژی خوب و بالای این قطعه و نوازندگان آن صحبت به میان آوردند؛ نوازندگانی که در ضبط این قطعه با صبر و حوصله و انرژی مثبت همراهم بودند و همچنین تشکر می‌کنم از دوست عزیزم رضا توفیق که کارگردانی این کلیپ را برعهده داشت و تیم تصویربرداری او که با کمک همه آنها کار به نتیجه رسید.»

کوروش بابایی: کمانچه، پاشا هنجنی: نی، میلاد درخشانی: تار، رضا تاجبخش: پیانو، آرش سعیدی: گیتار باس، ایلیار خسروی: درامز، پدرام درخشانی: سنتور، هنرمندانی بوده‌اند که در تهیه و تولید این اثر همکاری داشته‌اند.

درخشانی برای آلبوم رومی 3 در برنده تندیس طلایی بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی در اولین جشن سالانه موسیقی ما شد.

در ادامه می‌توانید ویدئو کلیپ «چهل مضراب بیات ترک» را از سایت «موسیقی ما» ببینید.
 
کیفیت حجم لینک    
480p 28 MB دانلود
720p 53 MB دانلود
1080p 128 MB دانلود
چهل مضراب بیات ترک
دانلود
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : شنبه 21 شهریور 1394 - 10:48

دیدگاه‌ها

جمعه 20 شهریور 1394 - 18:25

به جرات می تونم بگم با کیفیت ترین و متفاوت ترین موزیک ویدئویی که تا به حاال از یک گروه ایرانی منتشر شده, همین چهل مضراب بیات ترک هست. خسته نباشید به گروه رومی و پدرام درخشانی عزیزم

شنبه 21 شهریور 1394 - 11:16

با سلام ؛
کار زیبا و خوبی بود
با آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای این گروه
دست مریزاد

یکشنبه 22 شهریور 1394 - 05:40

درود بر شما هنرمند بزرگ

یکشنبه 22 شهریور 1394 - 12:30

به به چقدر انرژی چه طراوتی

چهارشنبه 25 شهریور 1394 - 19:01

امتحانش میکنیم

چهارشنبه 16 دی 1394 - 22:47

بسیارزیبابود بینهایت لذت بردم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «چهل مضراب بیات ترک»، جدیدترین قطعه تصویری «پدرام درخشانی» منتشر شد | موسیقی ما