برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگو با مدیر انتشارات هرمس به مناسبت انتخابش به عنوان تهیه‌کننده‌ِ برگزیده جهان در سال ۲۰۱۵
رامین صدیقی: در این سال‌ها، رد پایی مثبت از خود به جای گذاشته‌ایم
موسیقی ما - اکسپوی Womex؛ «رامین صدیقی» - مدیر انتشارات هرمس- را به عنوان تهیه کنندهٔ برگزیده جهان در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. این یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که موسیقی ایران در این سال‌ها با آن روبه‌رو بوده است. هیات داوران این فستیوال درباره‌اش نوشتند که تلاش بنیان‌گذار هرمس – رامین صدیقی- در صحنهٔ موسیقی ایران نقاط عطف مهم و زیادی داشته است از جمله کمک به ایجاد راه‌های قانونی برای خرید موسیقی از سایر کشور‌ها، برگزاری اجرای زنده برای هنرمندان بزرگ دنیا در ایران و همچنین ترویج موسیقی ایران در مقیاس جهانی. نوشته‌ای که با نگاهی به فعالیت‌های این انتشارات و همچنین تلاش «صدیقی» برای دعوت از برجسته‌ترین چهره‌های موسیقی جهان برای اجرا در ایران و البته مدت حضورش در جشنوارهٔ موسیقی فجر به عنوان مدیر بخش بین‌الملل به خوبی قابل اثبات است. حالا او قرار است آبان ماه در بوداپست کنفرانسی برگزار کند و دربارهٔ فعالیت‌هایش به عنوان یک تهیه‌کننده و ناشر بگوید.

 «رامین صدیقی» پیش از این، در سال ۸۵ ناشر برگزیدهٔ جشنوارهٔ موسیقی فجر شده است و اثر «به تماشای آب‌های سپید» حسین علیزاده که توسط او منتشر شده بود، ‌ نیز نامزد جایزهٔ گرمی شد؛ او حالا قرار است در کنفرانس بوداپست از تمام این تجربیات بگوید، برای همین است که به سایت «موسیقی ما» می‌گوید: «در این کنفرانس بسیاری علاقه‌مند هستد تا دربارهٔ وضعیت موسیقی ایران و وضعیت تهیه‌کنندگی و نشر در آن اطلاعاتی به دست بیاورند.»

اما این انتخاب بر اساس چه معیاری انجام شده است؟ صدیقی در این باره توضیح می‌دهد: ‌ «داوران، همه ساله عملکرد ناشران و تهیه‌کنندگانی که در حوزهٔ موسیقی فعالیت می‌کنند را بررسی و فعالانی را که به زعم آن‌ها در حوزهٔ موسیقی کاری مثبت یا اثر بخش انجام داده‌اند را، به عنوان چهرهٔ برگزیده انتخاب می‌کنند. به نظر هیات داوران، ما در این پانزده سالی که از حیاتمان می‌گذرد، ‌توانسته‌ایم رد پایی مثبت از خود به جای بگذاریم.»

البته صدیقی تاکید می‌کند که این انتخاب، انتخابی از روی رقابت نیست و می‌توان آن را به نوعی ادای احترام تلقی کرد. او همچنین می‌گوید این انتخاب در این میان بیشتر به عنوان یک دستاورد برای موسیقی ایران است و چندان تمایلی ندارد تا آن را تنها مربوط به خود بداند: «در این مدت برخی تا اندازه‌ای اطلاعات ناکامل به مخاطبان داده‌اند و برچسب‌هایی به خود می‌زنند که باعث می‌شود من علاقه‌ای نداشته باشم تا این اتفاق را مهم جلوه دهم. بدون شک این مساله افتخار بزرگی است، اما برای تمام موسیقی ما و من ترجیح می‌دهم محترم بماند و درگیر حاشیه‌ها نشود.»

با توجه به آنکه این انتخاب از میان تهیه‌کنندگانی پرشمار از بیش از ۱۳۰ کشور از سراسر جهان که بسیاریشان افراد شرکت‌های شناخته شده‌ای هستند صورت می‌گیرد، بدون شک همان‌طور که او اذعان دارد، این انتخاب اتفاقی بزرگ برای موسیقی ایران است. همه – در ایران و همچنین جهان- می‌دانند صنعت موسیقی با چه مشکلات عدیده‌ای به خصوص در حوزهٔ نشر روبه‌روست. صدیقی نیز به این مساله اشاره دارد و می‌گوید: «مسوولان womex به طور قطع با توجه به مشکلاتی که موسیقی و حوزهٔ نشر در ایران با آن روبه‌رو هستند، در این انتخاب ملاحظاتی داشته‌اند. ما در زمینهٔ شکل اجرا با مسایلی روبه‌رو هستیم و علاوه بر آن قانون مالکیت نیز در ایران وجود ندارد که همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که اهالی موسیقی با آن روبه‌رو بوده‌اند، اما در عین حال در کنار تمامی این مشکلات، به هر روی موسیقی ایران پتانسیل‌هایی دارد که می‌توان از آن بهره جست و شاید این اتفاق، کلیدی برای حل این مشکلات تلقی شود.»

با تمام این اوصاف، «هرمس» در این سال‌ها اتفاقات مهمی را رقم زده است؛ از حضور «اوپن سورس» که همین چند وقت پیش بار دیگردر ایران نواختند تا ضبط آلبوم مونا ریاحی (نوازندهٔ کلارینت) و گلفام خیام (نوازندهٔ گیتار) در همکاری با کمپانی» ECM «، برای همین است که «صدیقی» وقتی در برابر این پرسش قرار می‌گیرد که آیا از این پس، قرار است روند «هرمس» تغییر کند، می‌گوید: «اگر بتوانم همین روند را ادامه دهم، بسیار خوشحال خواهم بود. من مثل هر ناشر دیگری در ایران مدام در این تلاش هستم تا شرایط ادامهٔ فعالیت را برای خودمان حفظ کنیم، اگرچه ممکن است انتظارات دیگران بالا‌تر رود.»

او همچنین به این مساله اشاره دارد که آلبوم دوئتی که با همکاری ECM» ضبط کرده، ‌فروردین ماه به صورت همزمان در ایران و جهان منتشر خواهد شد. همکاری‌ای که هم او و البته ما امیدواریم ادامه داشته باشد، اتفاقی که شاید در این انتخاب نیز موثر بوده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 شهریور 1394 - 11:04

دیدگاه‌ها

شنبه 21 شهریور 1394 - 16:30

به به، باعث افتخاره،مبارکه

شنبه 21 شهریور 1394 - 16:30

عاشق این انتشارات م ,

شنبه 21 شهریور 1394 - 16:30

بی حاشیه و دقيق

شنبه 21 شهریور 1394 - 17:11

کارش حرف نداره

شنبه 21 شهریور 1394 - 17:45

باعث افتخاره و واقعا بی حاشیه

دوشنبه 30 شهریور 1394 - 23:55

خیلی ممنون عالی بود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رامین صدیقی: در این سال‌ها، رد پایی مثبت از خود به جای گذاشته‌ایم | موسیقی ما