برنامه یاد بعضی نفرات
 
محمدرضا شجریان شب گذشته در سالن سلطان ولد به اجرای برنامه پرداخت
نالهٔ مرغ سحر در قونیه
موسیقی ما - «محمدرضا شجریان» که پس از ۶ سال همچنان در ایران ممنوع‌الکار است، شب گذشته در «قونیه» برای بزرگداشت مولانا در حالی خواند که سرپرست و آهنگساز گروه شهناز – مجید درخشانی- که چند روز قبل در دادگاه از تمامی اتهامات مربوط به پخش آثارش از شبکه‌های ماهواره‌ای تبرئه شده بود، نتوانست او را به خاطر ممنوع‌الخروجی همراهی کند.

با تمام این‌ها «محمدرضا شجریان» در مرکز فرهنگی کولتور و در سالن «سلطان ولد» همراه با گروهش – شهناز- به اجرای برنامه پرداخت، آن هم در شرایطی که همچنان بعد از ۶ سال در ایران ممنوع‌الکار است و بیماریش در ماهِ گذشته، نگرانی‌های بسیاری را برای دوستدارانش به وجود آورده بود. با این حال استادِ آوازخوان، قطعاتی را در راست‌پنجگاه و افشاری خواند و در این برنامه بخشی از قطعاتی را که سال گذشته در «تور جهانی سرگشتگان عشق» اجرا کرده بود را این بار در قونیه و در بزرگداشت مقام مولانا به اجرا درآورد. برنامهه با یک پیش درآمد راست پنجگاه از ساخته‌های مجید درخشانی آغاز شد و بعد از آن تصنیف «صورتگر نقاش» از ساخته‌های مجید درخشانی اجرا شد. چهارمضراب راست پنجگاه به همراه تصنیف افشاری - باور نکردی- از ساخته‌های «محمدرضا شجریان» با تنظیم مجید درخشانی و «بانگ دهل» از دیگر قطعات اجرا شده در این برنامه بود. قطعات این برنامه در افشاری، ماهور و مرکب نوازی اجرا شد و به سنت همیشه «مرغ سحر» پایان بخش قطعات این برنامه بود.

 «مجید درخشانی» در حالی از همراهی «محمدرضا شجریان» و گروه «شهناز» باز ماند که تمام مشکلات قانونی فعالیت‌های او در داخل کشور حل شده و هفتهٔ گذشته همراه با گروه «سرو آزاد» در تالار وحدت تهران به اجرای برنامه پرداخت. او تمام هفتهٔ گذشته را در ادارهٔ گذرنامه برای دریافت گذرنامه‌اش فعالیت داشت و حتی تولد شجریان را نیز به همین خاطر از دست داد؛ با همهٔ این‌ها در ‌‌نهایت این امکان فراهم نشد که در قونیه، گروه را یاری کند. خسروی آواز ایران در حالی که قرار بود مدتی قبل در استانبول به اجرای برنامه‌ای بپردازد که به دلایل نامعلوم لغو شد، این بار در بزرگداشت مولانا در این کشور در حالی به اجرای برنامه پرداخت که کنسرتش بلیت‌فروشی نداشت و «رامین صفایی» با نواختن سنتور، ‌ «مهرداد ناصحی» صراحی آلتو، ‌ «رادمان توکلی» ساغر، ‌ «کاوه معتمدیان» سبو، «حمید قنبری» تنبک و «آتنا اشتیاقی» شهنواز او را یاری کردند و او در سالن «سلطان ولد» بار دیگر مخاطبانش را با خواندن «مرغ سحر» همراهی کردند. چون برنامه‌های سال‌های اخیر «سازهای ابداعی» شجریان، نقش مهمی در این کنسرت داشتند.

سازهایی که خود «شجریان» دربارهٔ آن‌ها گفته است: «این ساز‌ها شانسی ساخته نشده‌اند. من پیش از اینکه خواننده شوم، ساز می‌ساختم و در این زمینه فعال بودم. بعداز فارغ التحصیل شدن از دانشسرا با همراهی ابوالحسن کریمی روی سازهای مشقی کار کردم و طی آن سال‌ها روی ساخت سنتور درگیر بودم و وقت بسیاری بر روی این ساز صرف کردم. وقتی که برای این ساز صرف کردم برای آواز نگذاشتم. شاید من صدمین نفری باشم که در زمینه ساختن ساز فعالیت می‌کنم اما این شانس را داشته‌ام که روی صحنه ساز‌ها را به مردم و هنرمندان دیگر معرفی کنم. سازهای من خوشبخت هستند، چون من «شجریانم» و می‌توانم این ساز‌ها را به صحنه ببرم. من در کنار گروه شهناز این ساز‌ها را معرفی کردم و آن‌ها را به دست نوازنده‌های بین‌المللی دادم.»

تمام این‌ها در شرایطی است که در این مدت طبق گفته‌های خود شجریان در چند سال اخیر بار‌ها به درخواست‌های او برای برگزاری کنسرت در ایران پاسخ منفی داده شده است. حالا شش سال است که از انتشار آخرین آلبوم او نیز می‌گذرد. او البته در این سال‌ها برنامه‌های متعددی را در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار کرده است. اول مهرماه، سالروز تولد ۷۵ سالگی خسروی آواز ایران با حضور «حسین علیزاده» در تمریناتِ این کنسرت برگزار شد. این روز بهانه‌ای بود برای آنکه مخاطبان میلیونی استاد آوازخوان که سال‌هاست از شنیدن صدای او در کشور محروم هستند، احساسات خودشان را بیان کنند، آنقدر که «شجریان» در صفحهٔ شخصی‌اش در فضاهای مجازی نوشت: «سپاس می‌گویم مهرورزی‌های همهٔ دوستان و دوستدارانی که هفتاد و پنج سالگی‌ام را به شکل‌های گوناگون تبریک گفتند و مرا همچنان وامدار محبت‌های همیشگیشان کردند.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 مهر 1394 - 12:37

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

یکشنبه 5 مهر 1394 - 13:25

نگاه به تيترهاي خبر اولي هاي سايت در روزهاي اخير نكته جالب و تلخي دارد
حامي 5 سال دوري از كنسرت....
محمدرضا شجريان 6 سال پس از ممنوعيت....
ياد حرف ( نقل به مضمون) نيما مسيحا افتادم كه در همين موسيقي ما چند وقت پيش تيتر شد كه : "موسيقي جدي مهجور است".
بله. اينها حقيقت هاي بدون تعارفِ بخشي از موسيقي ما است.
....
از تيتر خوب ايندفعه اي موسيقي ما هم تشكر فراوان كه تيتر در باره استاد شجريان را با عنوان اذيت كننده ي خسروي آواز ايران ممزوج نساخت! ( ايضا آوردن عنوان شواليه آواز در كنار نام استاد ناظري- چرا كه اين دو بزرگوار نامشان آنقدر در عرصه موسيقي و فرهنگ ايران جامع و بسيط است كه به چنين القاب ضعيف نيازي ندارند كه ندارند)

یکشنبه 5 مهر 1394 - 14:50

عالی

یکشنبه 5 مهر 1394 - 14:50

خداروشکر حالش خوبه..ایشالله ایران هم اجرا بزاره

یکشنبه 5 مهر 1394 - 14:55

کاش یه روزی ما ها که تو ایران هستیم هم بتونیم از هم عصر بودن با همچین هنرمندایی استفاده کنیم...

یکشنبه 5 مهر 1394 - 15:00

ايشالا كه ايران اجرا نداشته باشه چون بلا نسبت بعضي ها ايراني ها لياقت همچين هنرمنهايي رو ندارن

یکشنبه 5 مهر 1394 - 15:00

زنده باد استاد

یکشنبه 5 مهر 1394 - 15:00

♥ zende bad ♥

یکشنبه 5 مهر 1394 - 15:05

چى بگه ادم اخه

یکشنبه 5 مهر 1394 - 15:05

مگه همه اجراها لغو نشده بودن؟

یکشنبه 5 مهر 1394 - 15:10

زنده باد

یکشنبه 5 مهر 1394 - 15:25

درودها بر استاد

یکشنبه 5 مهر 1394 - 15:25

قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

یکشنبه 5 مهر 1394 - 15:35

درودها

یکشنبه 5 مهر 1394 - 16:30

درود بر محمدرضا شجریان عزیز..... چه اندازه خوب که دست کیهان دروغ پرداز مثل همیشه رو شد..... تندرست و مانا باشند استاد و ننگ بر کسانی که مانع اجرا ایشان در ایران هستند

یکشنبه 5 مهر 1394 - 16:55

عاشقتم استاد

دوشنبه 6 مهر 1394 - 17:06

بسیار عالی خسته نباشید

سه شنبه 24 بهمن 1396 - 23:08

استاد همیشه تو قلب ها جا داره

شنبه 21 مهر 1397 - 12:58

ممنون از سایت خوبتون

شنبه 21 مهر 1397 - 16:42

آهنگ های استاد شجریان فوق العاده است

دوشنبه 7 آبان 1397 - 13:26

تشکر میکنم از سایت خوبتون.
موفق باشید.

دوشنبه 14 آبان 1397 - 15:27

استاد واقعا عالی هستن

شنبه 3 آذر 1397 - 18:36

تشکر میکنم از سایت خوبتون.
موفق باشید.

شنبه 17 آذر 1397 - 22:22

مرسی ممنونم سپاس فراوان

دوشنبه 24 دی 1397 - 16:11

بسیار ممنون و عالی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نالهٔ مرغ سحر در قونیه | موسیقی ما