برنامه یاد بعضی نفرات
 
هنرمندان صنوف مختلف در تالار وحدت گرد هم‌ می‌آیند
همراهی ارکستر سمفونیک تهران با داغداران «منا»
موسیقی ما - طی روزهای گذشته با حادثه تلخ و غم‌انگیزی که در سرزمین منا اتفاق افتاد، جامعه در شوک و بهتی ناگهانی فرو رفت و با اخبار غم‌باری که از عربستان مخابره شد، جامعه را تحت تاثیر قرار داد. بی‌تردید هنرمندان هم مانند همیشه در مسائل این چنین کنار مردم بوده و هستند. به همین خاطر هم هست که ارکستر سمفونیک تهران افتتاحیه فعالیت‌های مهر تا مهرش را به این موضوع اختصاص داده است. روز پنجشنبه هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری در پی حادثه غم‌انگیز «منا» گردهم می‌آیند و بیانیه‌ای مشترک را صادر می‌کنند.
 
  • گردهمایی هنرمندان خودجوش اتفاق افتاد
صبح امروز نشست خبری با حضور علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، حمید رضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و استاد امیرخانی در تالار وحدت برگزار شد. نوربخش در این نشست ضمن اشاره به لغو شدن جشن خانه موسیقی و فستیوال موسیقی تهران به خاطر فاجعه منا گفت: «روز پنجشنبه هنرمندان صنوف مختلف در پی حادثه غم‌انگیز منا گرد هم می‌آیند و آئین افتتاحیه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران با محوریت این موضوع برگزار می‌شود. اهالی هنر محور این جریان هستند و کاملاً‌ خودجوش این اتفاق خواهد افتاد. امیدوارم این حرکت فریاد رسای کسانی باشد که در این حادثه تلخ در گذشتند. قرار بود فستیوال موسیقی تهران و جشن خانه موسیقی در همین مدت برگزار شود؛ اما به‌دلیل وقوع حادثه غم‌انگیز منا، دل‌مان نیامد این اتفاق بیفتد و جشن را به زمان دیگری موکول کردیم. وقتی شرایط پیش رفت و ما بیشتر با خودمان تأمل کردیم، دیدیم از نظر حس و حال، خیلی دل و دماغ برگزاری چنین برنامه‌ای نداریم. در واقع، هرچه گذشت ابعاد ماجرا برای‌مان گسترده‌تر شد.»
 
  • حج نقطه اوج رسیدن به همدلی است
استاد امیرخانی از اساتید بر جسته خوشنویسی یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود: «حج نقطه اوج رسیدن به همدلی، معرفت و مهرورزی است. حج باید معرفتی درون انسان ایجاد کند تا در نهایت این معرفت به همدلی منجر شود. در همین راستا انجام مناسک حج باید به نوعی مدیریت شود تا به آن معرفت و انسانیت نزدیک شویم. طی سالیان گذشته تعداد مسلمانانی که به حج می‌روند بیشتر شده بر همین اساس باید مدیریت برگزاری این مراسم طوری باشد که هدف اصلی حج که رسیدن به معرفت است حاصل شود. متأسفانه این مدیریت در کشور همسایه ما رعایت نمی‌شود و طی سالیان گذشته همواره شاهد اتفاقات مشابه بوده‌ایم.»
 
  • هنرمندان همیشه در کنار مردم بوده‌اند
بعد از سخنان استاد امیرخانی نوبت به رضا میرکریمی رسید تا او نیز به عنوان مدیر عامل خانه سینما چند کلامی در این ارتباط سخن بگوید :«فارغ از اینکه چه تعدادی از هموطنان ما آسیب دیده‌اند، باید گفت که کرامت انسانی و اخلاق مورد هدف قرار گرفته است و وظیفه هر انسانی است که از این موضوع دفاع کند هنرمندان همیشه در کنار مردم بوده‌اند و وظیفه دفاع از موضوعات این چنینی را بر عهده داشته‌اند. این همگرایی خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما و انجمن خوشنویسان را به فال نیک می‌گیریم متاسفانه وقتی اتفاقات این چنینی می‌افتد به دلیل فضای سیاست‌زده برخی دنبال این موضوع رفتند که اصلاً‌ چرا ما به حج سفر می‌کنیم طرح این بحث در شرایطی که عده‌ زیادی داغدار هستند درست نیست.»

او ادامه داد: «بسیاری فکر می‌کنند که هر اتفاقی که می‌افتد باید به دولت ربط داشته باشد اما دولت همه کارها را نمی‌تواند انجام دهد. این میزان بی‌مسئولیتی و طرح کردن بحث‌های این چنینی در قبال این اتفاق درست نیست. دولت به خاطر کسانی که هنوز در حج بوده‌اند طی این مدت موضع محتاطانه‌ای را اتخاذ کرد و متاسفانه در حوزه‌های بین‌الملل هم شاهد بی‌تفاوتی بسیاری از کشورها در قبال این موضوع بوده‌ایم. رسانه‌های جمعی دنیا هم جوری حرکت کردند که انگار هیچ  اتفاقی نیفتاده است. به همین خاطر ما به عنوان نهادهایی که مستقل از دولت هستیم به میان آمدیم و می‌خواهیم پاسدار کرامت و اخلاق انسانی باشیم. یکی از تماشاچیان پر و پا قرص ارکستر سمفونیک هستم و افتخار می‌کنم که این ارکستر بعد از سالیان به همت استاد بزرگی چون علی رهبری راه افتاده است و مطمئناً در آینده شاهد روی دادن اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. خوشحالم که در این اتفاق ارکستر سمفونیک پیش قدم شده تا ما این حرف مشترک را بزنیم که واقعه منا را فراموش نمی‌کنیم.»

 
  • این اتفاق دل همه ما را به درد آورد
ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر نیز در این نشست گفت: «هنرمندان در حوزه‌های مختلف هنری هنرشان نشأت گرفته از ارتباطاتی است که با مردم دارند و وقتی اتفاقاتی از این دست روی می‌دهد آنها نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند متأسفانه در خیلی از موارد این مسائل رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد اما ما به دور از مسائل سیاسی گرد هم آمدیم و علاوه بر همدردی با داغداران این فاجعه این نکته را به جهانیان گوشزد کنیم که در مسائلی که پای اخلاق و انسانیت به میان می‌آید همواره حضور داریم. حقوق کسانی که به خانه امن الهی رفته‌اند از دست رفته است این اتفاق به حدی ناگوار بود که واژه فاجعه نمی‌تواند حقیقت آن را ادا کند. این اتفاق دل همه ما را به درد آورد و باید جلوی تکرار این اتفاقات را گرفت.»
 
  • ارکستر سمفونیک «پرنده آتشین» استراوینسکی و «کارمینابرانا» را می‌نوازد
علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران آخرین سخنران این نشست بود. او ضمن اشاره به سفر اخیرش به اسلواکی گفت: «هفته گذشته در فستیوال براتیسلاوا بودم. هنرمندان بسیاری آمده بودند و بسیاری از آنها برای حادثه منا با من ابراز همدردی کردند. موزیسین‌ها در همه جای دنیا حساسند. شب گذشته وقتی وارد ایران شدم راننده تاکسی درباره حادثه منا به من گفت متاسفانه خارجی‌ها در مقابل این حادثه کم‌توجه بودند اما من که در هفته گذشته در اروپا بودم همدردی بسیاری از اروپائیان را دیدم که نسبت به حادثه منا واکنش‌ داشتند. این بی‌انصافی است که ما غیرایرانیان را با کلمه خارجی خطاب کنیم و همه را به یک دید ببینیم.»

علی رهبری درباره قطعاتی که پنجشنبه در مراسم همدردی با بازماندگان فاجعه منا اجرا می‌کنند، گفت: «ارکستر سمفونیک تهران قطعه «پرنده آتشین» اثر استراوینسکی و کارمینابرانا را می‌نوازد. این اجرا مطابق با برنامه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران است.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مهر 1394 - 13:04

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همراهی ارکستر سمفونیک تهران با داغداران «منا» | موسیقی ما