برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور جمع زیادی از پیشکسوتان موسیقی؛
«مکتب خانه آواز ایرانی» افتتاح شد
موسیقی ما -  «مکتب خانه آواز ایرانی» طی مراسمی و با حضور جمع زیادی از پیشکسوتان موسیقی افتتاح شد و رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

در زمان ریاست شهاب مرادی بر سازمان فرهنگی و هنری، کلاس‌های آموزشی فرهنگسرا‌ها به بهانه سطح نازل کلاس‌ها و اساتید موسیقی بسته شد که به دلیل پیگیری و فشار رسانه‌ها، قرار شد کلاس‌ها به شرط ارتقا یافتن سطح آموزشی، دوباره برقرار شوند که ایده تشکیل مکتب آواز ایرانی هم در‌‌ همان زمان مطرح شد و با تغییر مدیریت در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران این ایده عملی شد. طی آن قرار شد ضمن بازگشایی کلاس‌ها در فرهنگسرا‌ها، مکتب‌های مختلفی در موسیقی ایرانی تشکیل شود که افتتاح مکتب آوازی ایرانی اولین قدم در این زمینه بود. مکتبی که چهارشنبه ۱۵ مهر ماه و با حضور تعدادی زیادی از اساتید و هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی در باغ موزه هنرهای ایرانی افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
 
  • هدف از تاسیس این مکتب خانه
 «هدف از تاسیس این مکتب خانه در باغ موزه هنرهای ایرانی این است که بتوان صداهای ماندگاری را در طول سه سال پرورش داد و از این فضای مکتب خانه‌ای، خوانندگان خوش صدایی را به موسیقی ایرانی معرفی کرد. ضمن اینکه حمایت از این استعدادهای ناب و مستعد آواز ایرانی جزو وظایف دیگری است که باید هرچه زود‌تر محقق شود.» این‌ها سخنان بابک رَبوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که در ابتدای مراسم به عنوان هدف این مکتب‌خانه عنوان شد.
 
  • گرد هم آمدن هنرمندان سینما، تئا‌تر و موسیقی در تالار وحدت در پی فاجعه منا
حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی در ابتدای صحبت خود ضمن ابراز همدردی با بازماندگان فاجعه منا و گرامی داشت یاد هموطنان درگذشته در این فاجعه اعلام کرد که پنجشنبه شب، شانزدهم مهر ماه با همکاری هنرمندان عرصه سینما، تئا‌تر و موسیقی برای ابراز همدردی با داغداران این مصیبت و اعلام اعتراض به این اتفاق ناگوار در تالار وحدت گردهم می‌آییم تا مراتب تاسف و تاثر خود را نسبت به این فاجعه دلخراش بیان کنیم و در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مجدد آموزش موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران در دوره مدیریتی جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: «متاسفانه از یکی دوسال پیش با تغییر مدیریت حوزه موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اتفاقات ناگواری افتاد که در ‌‌نهایت منجر به تعطیلی موسیقی در فرهنگسراهای شهر تهران شد. البته جناب مختاباد به عنوان رییس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران به اتفاق هیات مدیره خانه موسیقی و همچنین آقای عبدالحسینی معاون هنری سابق و کنونی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اقدامات و پیگیری‌های زیادی برای حل مساله انجام دادند اما هیچ وقت از سوی ریاست وقت سازمان، دلیل مشخصی به جامعه موسیقی داده نشد. خوشبختانه با ورود آقای صلاحی در سمت ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و پیگیری‌های انجام گرفته، فضا تغییر کرد و ورود این مدیر سرآغازی برای شروع آموزش موسیقی در فرهنگسرا‌ها شد.»
 
  • نوربخش: اگر اداره اماکن از هنرمند پول بگیرد باید فاتحه موسیقی را خواند
در طرح «مکتب خانه آواز ایرانی» قرار است شهرداری تهران با اختصاص یارانه، امکان حضور هنرمندان مستعد عرصه آواز ایرانی را که امکانات مالی خوبی ندارند فراهم کند که با توجه به حضور استادان صاحب نام عرصه موسیقی در این مکتب خانه‌ها، می‌تواند سرمنشا خدمات ارزشمندی باشد. نوربخش با اشاره به این موضوع ادامه داد: «طرح تاسیس مکتب خانه در انواع رشته‌های هنری طرح بسیار خوبی است که خوشبختانه اولین طرح آن با محوریت قرار دادن آواز تاسیس شده است. همین موضوع می‌تواند به خودی خود مقدمه خوبی برای توجه بیشتر به آواز ایرانی باشد زیرا همه ما می‌دانیم که در بحث آواز با یک چالش بسیار جدی رو‌به‌رو هستیم که باید برای برطرف کردن این چالش اقدامات مهمی انجام دهیم.»

یکی از اتفاقاتی که هنرمندان این روز‌ها به شدت از آن گلایه داشتند دریافت مبلغی حدود سه میلیون تومان برای برگزاری کنسرت در فرهنگسراهای شهر تهران بود که این خواننده آواز سنتی با اشاره به این موضوع گفت: «متاسفانه این موضوع تبدیل به مشکلی جدی در برگزاری کنسرت‌ها در فرهنگسراهای شهر تهران شده. من طی روزهای اخیر شنیده‌ام که اداره اماکن عمومی ناجا برای برگزاری کنسرت در فرهنگسرا‌ها مبلغ گزافی را طلب می‌کند که به اعتقاد من هیچ توجیهی ندارد و اگر این موضوع جدی باشد باید فاتحه موسیقی را خواند. اگر این مبلغ برای برگزاری کنسرت در جایی مانند تالار بزرگ وزارت کشور درخواست می‌شد شاید توجیه داشت که به نظرم آن هم ندارد. امیدوارم آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران این صحبت‌های را بشنوند و به این طلب جدی اهالی موسیقی رسیدگی کنند. ما نیروی انتظامی را بیگانه نمی‌دانیم بلکه این عزیزان ضابط هستند که باید در کنار ما بدون درخواست پول حضور داشته باشند و امنیت و آرامش ما را مهیا کنند.»
 
  • مختاباد: کم‌توجهی به آواز یک بحران بین‌المللی است
عبدالحسین مختاباد رییس کمیته هنر شورای شهر تهران در بخشی از این مراسم با اعلام این موضوع که ما دیگر آوازخوان نداریم گفت: «متاسفانه در این سال‌ها دیگر کسی برای آواز خواندن و شنیدن وقت نمی‌گذارد و خیلی‌ها فکر می‌کنند آواز ایرانی و چه چه زدن به هیچ دردی نمی‌خورد. البته این بحران ما نیست بلکه یک بحران بین‌المللی است که تمام گونه‌های آوازی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. البته که ما مانند کشورهای دیگر از قدرت تاثیرگذار رسانه ملی برخوردار نیستیم و من مطمئنم که به دلیل همین بی‌توجهی‌ها شاید خیلی‌ها ندانند استادی مانند «جلیل شهناز» که بوده و چه خدماتی را به موسیقی کشورمان ارائه داده است. مگر اینکه در فیس بوک و رسانه‌های میانه چیزی برای جستجو وجود داشته باشد که مخاطبان علاقه‌مند بخواهند به آن رجوع کنند.»

این خواننده آواز ایرانی ادامه داد: «تمام تلاش بنده و همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران این است که با اختصاص بودجه‌ای مناسب بتوانیم از هنرمندان حمایت کنیم و در این مورد هم هیچ منتی بر سر کسی نیست. از مسوولان اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی هم می‌خواهیم تا هرچه زود‌تر نسبت به مشکل پیش آمده در فرهنگسرا‌ها برای برگزاری کنسرت با نیروی انتظامی مبنی بر پرداخت وجه نقد اقدامات لازم را انجام دهند.»
 
  • برگزاری کنسرت در فرهنگسرای بهمن از سر گرفته شد
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش پایانی مراسم گفت: «خوشبختانه هم اکنون ۱۶ فرهنگسرا در مناطق مختلف شهر تهران آموزش موسیقی را شروع کرده‌اند که امیدوارم این تعداد در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند. بر همین اساس ما روز پنجشنبه در فرهنگسرای بهمن با برگزاری کنسرت غلامرضا صنعتگر مه‌مان مخاطبان این موسیقی هستیم که تمامی عواید کنسرت به این خواننده که طی روزهای آینده عمل جراحی برای بیماری سرطان دارد، تعلق خواهد گرفت.»

او درباره تاسیس «مکتب خانه آواز ایرانی» گفت: «آواز یکی از جلوه‌های هنر است. آواز در هنر ایرانی دارای اصالتی ارزشمند است که از نسل گذشته به ما رسیده و ما باید آن را به نسل بعد انتقال دهیم. به هر ترتیب برای زنده نگه داشتن این هنر ناب ایرانی و تربیت نسل جوان تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و در این راه آمادگی کامل داریم.»

در انتهای مراسم پس از اجرای قطعه‌ای با صدای علی جهاندار و تک‌نوازی تار مهران مهرنیا، با حضور استاد مصطفی کمال پورتراب، محمد سریر و محمود صلاحی روی سن از استاد نادرگلچین، علی جهاندار، کریم صالح عظیمی، علی رستمیان، صدیق تعریف، حمیدرضا نوربخش، عبدالحسین مختاباد، قاسم رفعتی، بهرام باجلان و سالار عقیلی تقدیر شد و حمیدرضا نوربخش، عبدالحسین مختاباد و سالار عقیلی حین دریافت لوح تقدیر، قطعات کوتاهی را برای حاضران اجرا کردند.

در مراسم افتتاحیه «مکتب خانه آواز ایرانی» اساتید و هنرمندان بسیاری گرد هم آمده بودند که عبدالوهاب شهیدی، حسن ناهید، لوریس چکناوریان، هنگامه اخوان، فریدون شهبازیان، اسماعیل تهرانی، داریوش پیرنیاکان، بیژن بیژنی، اکبر محمدی، حسن ریاحی، سامان احتشامی، مهدی آذرسینا، وارطان ساهاکیان، محمد گلریز، فاضل نظری، هادی آزرم، رشید وطن دوست و پری ملکی از جمله مهمانان این شب بودند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 مهر 1394 - 15:48

دیدگاه‌ها

یکشنبه 19 مهر 1394 - 13:57

سلام.خسته نباشید؟ چطور میشه ارتباط برقرار کرد با مکتبخانه؟ برای کلاس ها چطور میتوان ثبت نام کرد؟ آدرس و تلفن و ... لطفا بگذاریدسپاس از موسیقی ما

شنبه 25 مهر 1394 - 16:46

سلام، ممنون از اطلاع رسانی تون، آدرس سایتش رو اگر قرار بدید ممنون می شم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «مکتب خانه آواز ایرانی» افتتاح شد | موسیقی ما