برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده پرفروش‌ترین آلبوم چند ماه گذشته از دلایل همه گیری موج موسیقی تلفیقی می گوید؛
حجت اشرف‌زاده: «ماه و ماهی» بدون هیچ تبلیغات و هزینه‌ای همه گیر شد
موسیقی ما - خواننده پرفروش‌ترین آلبوم چند ماه گذشته که آلبومش توانسته به صدر آمار فروش فروشگاه های موسیقی در کشور برود، از دلایل همه گیری موج موسیقی تلفیقی و چگونگی تولید و انتشار و همه گیری آلبوم گفت.

به گزارش «موسیقی ما»، در گزارشی که در هفته گذشته با عنوان «بُهت بازار از فروش و نایاب شدن دو آلبوم» در همین رسانه منتشر شد، آلبوم «ماه ماهی» با صدای «حجت اشرف زاده» در صدر جدول فروش فروشگاه های معتبر موسیقی در کشور قرار داشت و بسیاری از فروشندگان فروشگاه ها هم با توجه به ناشناس بودن این اثر و خواننده اش، از این بابت اظهار تعجب کرده بودند.

ماجرا هم از این قرار بود که قطعه «ماه و ماهی» به صورت اینترنتی منتشر شده بود و برخی شبکه های ماهواره ای پس از پرطرفدارشدن این قطعه در فضای مجازی با ساختن برخی ویدئوها روی این قطعه و پخش آن باعث شدند سر و صدای این اثر بیشتر و بیشتر شود و همین روند به مرور موجب همه گیری و استقبال از این قطعه و متعاقبا آلبوم «ماه و ماهی» شد.

انتشار آلبوم «ماه و ماهی» از سوی حوزه هنری با صدای «حجت اشرف زاده» و استقبال از آن باعث شده سراغ خواننده این گروه برویم و با او درباره این آلبوم، موج موسیقی تلفیقی و آینده این گروه گپ بزنیم:

* آقای اشرف زاده، رقم دقیقی از میزان فروش رسمی آلبوم نخست تان وجود دارد؟

تیراژهای این قبیل آلبوم‌ها معمولا پنج هزار تایی است و تا این لحظه آلبوم «ماه و ماهی» حدود سه بار بازنشر شده است. البته از آنجایی که قرار داد ما با حوزه هنری که صاحب امتیاز این آلبوم است جوری بودهکه فقط برای انتشار آلبوم رقمی دریافت کرده ایم و انتشار تیراژهای بعدی مختص و تحت مالکیت این مرکز است، زیاد به صورت دقیق در جریان میزان دقیق فروش آلبوم نیستم. البته نکته ای که هست این است که با توجه به آمار و رقم‌های فروش آلبوم‌هایی در این سبک و موج دانلود غیرمجاز آثار موسیقی قطعا این میزان فروش رقمی بالا و امیدوار کننده است که تعجب بسیاری از اهالی موسیقی و صاحبان فروشگاه های موسیقی را هم در پی داشته است.

* از چه زمانی متوجه شدید که این اثر توانسته مورد توجه قرار بگیرد و اصولا این اتفاق چطور شکل گرفت؟

من خواننده سنتی و کلاسیک ایرانی هستم. در موسیقی خراسانی پروژه‌های زیادی را اجرایی کرده و خوانده‌ام. خواندن آثار سمفونیک در کارنامه کاری‌ام هست و آثاری با سازبندی کاملا ایرانی را در کارنامه‌ام دارم. بعد از مدتی متوجه شدم که رنگ صدای خواننده‌های ایرانی در یک طبقه بندی خاص قرار می گیرد و معمولا همه این خواننده‌ها که برای من بسیار هم محترم‌اند از دید مخاطب در یک فضا و یک رده قرار می‌گیرند. بخاطر تاثیرگذاری صدای استاد شجریان در بین عموم جامعه، ما و خواننده هایی که در این سبک کار می‌کنند، خیلی همرنگ و همسطح به نظر می‌آییم. بنابراین به این نتیجه رسیدم که باید کار دیگری بکنم که کمی متفاوت تر و خاص تر صدا و آثارم را در اختیار مخاطب موسیقی قرار بدهم. از آنجایی که در جلسات ادبی زیادی شرکت می کردم و دوستان نویسنده و شاعر زیادی هم داشتم، همیشه به این موضوع تاکید داشتم که شعر در فرم موسیقی ایرانی باید کمی تغییر داشته باشد. معتقد بودم که با کلام امروز باید دریچه‌ای جدید باز کنیم. من دو سال از وقتم را صرف بررسی شاخصه‌هایی در موسیقی ایرانی کردم که باعث ماندگاری آن آثار در بین مخاطبان موسیقی شده است. بعد از این تحقیقات ملودی «ماه و ماهی» ساخته شد و با اعضای گروه همفکری خوبی بوجود آمد و در ابتدا قطعه «یاد یار» ساخته شد و با فاصله کمی قطعه «ماه و ماهی» متولد شد. یکی ازدوستان‌مان به ما پیشنهاد داد که این قطعه «ماه و ماهی» را روی چند سایت منتشر کنیم. بدون هیچ هزینه و تبلیغاتی این قطعه روی اینترنت مننتشر شد. هیچ تبلیغاتی روی آن انجام نشده بود ولی این قطعه دست به دست چرخید و به یک باره ما دیدیم که واکنش‌های جالبی در مورد آن اتفاق افتاده است. اقبال این اثر تا حد زیادی به کلام آن برمی گردد. کلامی روان از به تصویر کشیدن عشقی عمیق. هر شنونده‌ای از این قطعه تفکری را برداشت می‌کند. تفکر دینی و عاشقانه و فراغ و شکل‌های دیگر. موسیقی روان این اثر هم مزید بر علت شد تا به دور از پیچیدگی‌های خاص، حرفش را بزند. در مورد نوع خوانش هم من همه سعی‌ام این بود که کار را راحت بخوانم و همین المان ها باعث شد که مردم دوستش داشته باشند.

* و بعد از این اتفاق آلبوم را منتشر کردید؟

بله و تولید این آلبوم تقریبا سه سال طول کشیده بود. همه قطعاتش را بارها و بارها ساختیم و عوض کردیم و بالاخره به نتیجه رسیدیم.

* استقبال از آلبوم شما بار دیگر ثابت کرد که مخاطب موسیقی در ایران به شدت در سالهای اخیر درگیر موسیقی تلفیقی استو آثاری در این فرم و فشاها مورد توجه قرار می‌گیرد. ولی با توجه به تجربیات دیگری که دراین فضاها پیش از شما شده بود، از این نترسیدید که شما هم محکوم به تقلید از این فضاها شوید؟

هرگز ادعایی ندارم مبنی بر اینکه جنس موسیقی‌ای که ما در این اثر استفاده کرده‌ایم شاخص و بدون اشکال بوده ولی معتقد ام توانسته ایم ذائقه ای جدید را به جغرافیای انتخاب مخاطبان موسیقی اضافه کنیم. موسیقی در گونه پاپ این سالها ضعف زیادی را از لحاظ بار محتوایی داشته. در گونه پاپ زیرزمینی که ماجرا بسیار تاسف بار است و در گونه پاپ مجاز هم بار محتوایی آنچنانی ای نتوانسته به مخاطب ارائه دهد. دوستانی بوده‌اند که خوب کار کرده‌اند ولی بسیار انگشت شمار بوده است. در این بین موج موسیقی تلفیقی با ایده هایی جدید و نو از آن مهم تر، با تفکری بکر و جدید وارد حوزه موسیقی شده‌اند. البته آن اتفاق ویژه هنوز در حوزه موسیقی تلفیقی هم رخ نداده و نه ما و نه هیچ کس دیگری نمی تواند این ادعا را داشته باشد که توانسته آن اتفاق ویژه را رقم بزند. ولی چون نو و جدید است مورد توجه قرار گرفته است. حتی به واسطه بازخوانی آثار قدیمی در فرمی جدید، این سبک توانسته به خوبی خودش را نشان دهد و مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از این گروه ها و چهره ها بواسطه بازخوانی ها توانستند خودشان را نشان دهند و در ادامه آثار جدید را نیز تولید کنند که باعث شد این موج گسترده تر شود. خود من هم احتمالا در ادامه برخی آثار را بازخوانی کنم و این تجربه را از سر بگذرانم. ولی در کل آن نگاه نو و جدید در این سبک باعث شده که جامعه مخاطبان موسیقی این سبک را بیشتر بپسندند و دوست داشته باشند. ما کار خودمان را می کنیم و ب راساس واکنش ها و مطالعاتمان پیش خواهیم رفت.

* با توجه به استقبال از این اثر قطعا برای کنسرت‌هایتان هم برنامه ریزی کاملی دارید.

در حال جمع کردن ارکسترایم. برای دی ماه هم صحبت‌هایی شده مبنی بر اینکه حتما این اجرا تا قبل از سال روی صحنه برود.

* گفته می شود حوه هنری به شدت از این اثر حمایت کرده. این موضوع صحیح است؟

بله و از آنها بسیار ممنونیم. درباره کنسرت‌ها هم ما توافقاتمان را انجام داده‌ایم. شاید به زعم بسیاری از افراد خارج از این مجموعه، حوزه هنری تنها یک ناشر آثار موسیقی باشد ولی به نظر من حوزه هنری بسیار حرفه‌ای و قوی در بحث موسیقی کشور فعالیت می‌کند. دوستان همه اختیارات برگزاری کنسرت را به ما سپردند و اصلا سعی نکردند که شرایط را جوری کنند که ما برای اجرای نخستین کنسرت‌مان زیر فشار باشیم. انشاالله که در آینده ای نه چندان دور اجرای ما هم روی صحنه خواهد رفت تا نتیجه این اعتماد آنها را بدهیم.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آبان 1394 - 14:29

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 7 آبان 1394 - 08:48

متاسفانه ناشر این آلبوم جدای از نوع بسته‌بندی و اون چوب پنه‌ی وسط قاب!!! تو کیفیت ضبط سی‌دی هم به شدت ضربه زده به کار، متاسفانه کسی پاسخگو نیست که چرا وقتی طرفداری که هزینه می‌کنه و آلبوم رو می‌خره باید فوقش بتونه کیفت 128 رو از توی سی‌دی بشنوه! ما الان می‌بینیم تو خارج از کشور برای آلبوم‌های موسیقی کیفیت به سمت HD track و Blu-ray Audio رفته و اون وقت ما پیش‌رفت که نمی‌کنیم هیچ پس‌رفت هم می‌کنیم و همون سی‌دی معمولی رو هم تو بدترین حالت به دست مخاطب می‌رسونیم. کاش کسی پاسخگو بشه.

mhd
پنجشنبه 7 آبان 1394 - 10:11

بی تبلیغو خوب اومدی فقط قطعه ماه وماهی به تنهایی هزار بار از تی وی پخش شده خودتم که 24 ساعت تلوزیونی علیرضابدیعم که هر جا میره برات تبلیغ میکنه دیگه چه تبلیغی خدا پدرتو بیامرزه امسال این همه آلبوم پخش شده محض رضای خدا یک قطعه ازشون تو تی وی پخش نشده :-!

شنبه 9 آبان 1394 - 19:55

خیلی خوب بود
اما تراک ماه و ماهی عالی بود عالی

یکشنبه 10 آبان 1394 - 15:08

متاسفانه تنها قطعه ماه و ماهی فوق العاده ست و بقیه قطعات به شدت ضعیف هستن ، ضمن اینکه به نظر ژانر آلبوم به پاپ بیشتر نزدیکه تا تلفیقی

دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:30

بد نيست يكي بگه چطور شده كه حوزه هنري در گذشته سفارش اثر ميداده و حالا يكشبه شدم وار آلبوم ميخره ؟! مگه شركت خصوصيه شده حوزه هنري؟! يكي بياد بگه چرا فقط اينكار صد بار در تلوزيون با تصوير پخش ميشه ولي بقيه نه ؟! يكي بياد بگه نقش عليرضا بديع چقدر مؤثر بوده ؟! يكي بياد بگه ...

سه شنبه 12 آبان 1394 - 11:50

این آلبوم به نوعی پاپ هست و سنتی نیست . در ضمن این ادعا که نوآوری و تلفیق شده و متفاوته باید ببینیم تفاوت در چی دیده میشه که اینگونه این آقای خواننده تازه به میدان رسیده مدعی شده . عجیبه از حوزه هنری و مرکز موسیقیش که سابقا آثار درخور توجه و بکر رو منتشر میکرد و حالا به چه کارهای دم دستی میپردازه ؟! مگر میخواد با بخش خصوصی رقابت کنه؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حجت اشرف‌زاده: «ماه و ماهی» بدون هیچ تبلیغات و هزینه‌ای همه گیر شد | موسیقی ما