گفتوگو با آهنگساز نامدار موسیقی ایران به بهانه انتشار آلبوم «کولی شبگرد باد» و «خداوندان اسرار»
سهراب پورناظری: اولین آبشخور یک موزیسین، شعر است
موسیقی ما - «تنبور» همچنان، حتی حالا که سالهاست وارد فضاي حرفهاي موسیقی ایرانی شده، ساز پر رمز و رازی به حساب میآید. همچنان میتوان در بخشهایی وسیع از ایران، این ساز را نزد نوازندگانی دید که جز «موسیقی تنبور»، موسیقی دیگری نمیشناسند و از مقامات این ساز چون هدیهای آسمانی، پاسبانی میکنند.
اولین بار استاد «کیخسرو پورناظری» از این ساز در گونهای دیگر بهره برد. او در «صدای سخن عشق» قطعاتي را در این فضا آهنگسازی کرد و «سید خلیل عالینژاد» تکنوازیای از آن ارائه داد که تا پیش از آن سابقه نداشت. او در تنبور از مقام اصفهان -همان مقامی که سهراب پورناظری در آلبوم «کولی شبگرد باد» از آن استفاده کرده- بهره برد.
«کیخسرو پورناظری» از معدود نوازندگان این ساز است که در آن زمان هم مقامات تنبور را به خوبی میشناخت و هم دربارهی موسیقی ردیف-دستگاهی اطلاعات کافی داشت. او ریتم، ردیف و موسیقی ایران را میشناخت و همین به او فرصتی داد تا پردازشی ملودیک با استفاده از این ساز انجام دهد و با استفاده از تواناییهای این ساز آهنگسازی کند؛ اتفاقی که بعد از ایشان ديگر کمتر کسی توانست روی مقامات تنبور انجام داده و آن را بسط و گسترش موسیقایی دهد.
حالا فرزند او -سهراب پورناظری- در حال ادامهی این راه است. او سالهاست تلاش میکند تا فرم پختهتری از بداههنوازی در تنبور ارائه دهد. این اتفاق در آلبوم «شبگرد...» تا حدی رخ داد و حالا میتوان شکل تکامل یافتهی آن را در اثر «خداوندان اسرار» مشاهده کرد. دو اثری از این آهنگساز که در فاصلهی چند ماه منتشر خواهد شد. او 23 آبانماه نيز در دانشگاه «UCLA» دربارهي موسيقي امروز ايران سخنراني خواهد كرد.
اولین بار استاد «کیخسرو پورناظری» از این ساز در گونهای دیگر بهره برد. او در «صدای سخن عشق» قطعاتي را در این فضا آهنگسازی کرد و «سید خلیل عالینژاد» تکنوازیای از آن ارائه داد که تا پیش از آن سابقه نداشت. او در تنبور از مقام اصفهان -همان مقامی که سهراب پورناظری در آلبوم «کولی شبگرد باد» از آن استفاده کرده- بهره برد.
«کیخسرو پورناظری» از معدود نوازندگان این ساز است که در آن زمان هم مقامات تنبور را به خوبی میشناخت و هم دربارهی موسیقی ردیف-دستگاهی اطلاعات کافی داشت. او ریتم، ردیف و موسیقی ایران را میشناخت و همین به او فرصتی داد تا پردازشی ملودیک با استفاده از این ساز انجام دهد و با استفاده از تواناییهای این ساز آهنگسازی کند؛ اتفاقی که بعد از ایشان ديگر کمتر کسی توانست روی مقامات تنبور انجام داده و آن را بسط و گسترش موسیقایی دهد.
حالا فرزند او -سهراب پورناظری- در حال ادامهی این راه است. او سالهاست تلاش میکند تا فرم پختهتری از بداههنوازی در تنبور ارائه دهد. این اتفاق در آلبوم «شبگرد...» تا حدی رخ داد و حالا میتوان شکل تکامل یافتهی آن را در اثر «خداوندان اسرار» مشاهده کرد. دو اثری از این آهنگساز که در فاصلهی چند ماه منتشر خواهد شد. او 23 آبانماه نيز در دانشگاه «UCLA» دربارهي موسيقي امروز ايران سخنراني خواهد كرد.
***
- * از آلبوم «کولی شبگرد باد» شروع کنیم که چندی قبل به انتشار درآمد. آن اثر بداههنوازی «تنبور» و «دودوک» بود. با توجه به تلاشهایی که شما در زمینهی موسیقی تنبور داشتهاید، این اثر در کجای این فعالیتها قرار میگیرد؟
- * فضای موسیقاییتان در حال حاضر چه تفاوتهایی با آن روزها دارد؟
- * مسألهای که در نسل شما همواره محل انتقاد بوده، این است که نسل جوان تکنیک بالایی دارد و از لحاظ کمّیّت نوازندگی رشد کرده؛ اما درگیری بیش از اندازه در تکنیک -پیچیدگیهای ملودیک، سرعت بالا در نوازندگی، نوآوریهای غیرضروری و غیره- باعث شده تا بخش دیگری از موسیقی مغفول بماند.
- * «کولی شبگرد باد» تا چه اندازه بر اساس مقامات تنبور تصنیف شده است؟
- * اصلاً میشود به این مقامات -به گفتهی شما- طعم امروزیتری داد؟
- * قرار است به زودی آلبوم «خداوندان اسرار» نیز از شما به انتشار درآید. دربارهی این اثر هم توضیح میدهید؟
- * با همان سازبندیای که در کنسرت شنیدیم؟
- * دودوک را بار دیگر آقای آروتزیان نواخته است؟
- * و نقش سازهای کوبهای را پرکاشن غیرایرانی به عهده گرفته؟
- * این برخلاف دیگر تجربههای شما نیست؟
- * در کنسرتهایی که از این اثر دیدیم، ساز و آوازی که شما به همراه «همایون شجریان» اجرا کردید، قطعهای متفاوت از آن چیزی بود که در این سالها از تجربیات آهنگسازی شما شنیدهایم.
- * اصلاً چرا نام اثر «خداوندان اسرار» شد؟
- * این قطعه برگرفته از ملودی «یاوران» استاد پورناظری است؟
- * گویا اهمیت بسیاری برای کلام در آثارتان قائل هستید؟
- * اما تجربه نشان داده که مخاطب، دیگر چندان ارتباطی با اشعاری از این دست برقرار نمیکند و اتفاقاً یکی از ایراداتی که به موسیقی اصیل ایرانی گرفته میشود، همین وابستگیاش به اشعارِ کلاسیک است.
- * شما در «سومین جشن سالانه موسیقی ما» در چند بخش برگزیده شدید؛ اما صرفنظر از این موضوع ارزیابیتان از این رویداد چیست؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 آبان 1394 - 12:43
دیدگاهها
عالی بود مرسی از سایت خوبتون
دوستان گرامی موسیقی ما و خانم سما بابایی. روتیتر شما خیلی جانبدارانه هست و گویای حقیقت این صفت نیست. آقای سهراب پورناظری آهنگساز نامدار نیست یعنی هنوز سن و تجربهاش به اندازهای نشده که بخواهد نامدار شود. این گونه در درجه اول به خود ایشان ضربه میزنید چرا که بیش از آنکه بزرگ باشد بزرگ جلوهاش داده اید و چند روز دیگر مثل پسر شهرام ناظری ایشان را هم نمی توان جمعش کرد و خدای را بنده نیست.
یک روزنامه نگار موسیقی راست میگه
سهراب پورناظری با اجرای ۱۰۰ تا کنسرت در سال
و حضور در فستیوال های بین المللی و همکاری با بزرگان موسیفی، آهنگسازی چندین فیلم سینمایی و...
هنوز نامدار نیست ;)
حالا نامدار یا بی نام چه تفاوتی داره
مهم اینه که توانایی آدم چقدره
سهراب دیوووووونه میکنه آدم رو با تنبورش
حتی اگه معروف هم نباشه
بابا این پورناظری ها اتفاقا فقط با اسمشون دارن پیش میرن وگرنه هیچ کاری تا حالا نکردن
بخدا این همه جدل به صلاح هنر و هنرمند ها مون نیست
بیاییم فضا رو از حاشیه پاک کنیم
آقاى روزنامه نگار كاش بجاى تيتير متن رو هم ميخوندى
سلام و وقت بخیر مطالبتون بسیار عالی هست ، امیدوارم موفق و سربلند باشید
مرسی از مطلب بسیار خوبی که به اشتراک گذاشتید
مرسی از این وب سایت و مطالب ارزنده آن
مرسی.ممنون
چه مصاجبه جالبی بود ممنون از سایت موسیقی ما
مرسی بسیار جالب بود
مرسی عالی هستش
مرسی از سایت خوب شما
موفق باشید
موفق و پیروز باشید
عالی هستش
ممنون عالی است
بسیار عالی بود
با تشکر از سایت خوبتون ..موفق باشید..
با تشکر از سایت بسیار خوبتون..موفق باشید..
با تشکر از سایت بسیار خوبتون..موفق باشید و پایدار
سلام واقعا عالی بود
سلام واقعا عالی بود...خسته ناشین..
مصاحبه ای بسیار عالی بود. من به واسطه این مصاحبه، با تنبور بیشتر آشنا شدم.
سهراب پورناظری حرف نداره
مصاحبه خوب و با انرژی بود برای بچه های موسیقی
ممنون
عالی بود
با تشکر از سایت بسیار خوبتون..موفق باشید و پایدار
بسیار عالی بود
سلام خیلی عالی. امیدوارم موفق باشید.
راستی بازم منتظر مصاحبه ها هستیم.
عالی. مرسی.
با سلام .
مصاحبه خیلی خوبی بود .
ممنون از سایت خوبتون
سپاس بسیار خوب بود
ممنون از سایت بی نظیرتون
عالی. مرسی.
بسیار عالی بود تشکر از موزیک ما
چه خوبه مطالبتون بیشتر بزارید
با احترام
با تشکر از مطلب مفیدتون
مطلب خوبی بود. سپاس.
عالیه
عالیه
تشکر می کنم از سایت خوبتون عالی هستید
مرسی تشکر از سایت خوبیتون
مصاحبه خوب و با انرژی بود برای بچه های موسیقی
ممنون
خیلی جالب بود
عالی بودش
امیدوارم بتونه پیشرفت کنه و ادامه بده
دسخوش خداوکیلی... به امید موفقیتشون
مرسی از مطالب خوبتون
افزودن یک دیدگاه جدید