برنامه یاد بعضی نفرات
 
حاشیهٔ لغو اجرای ارکستر سمفونیک در مسابقات کشتی به دلیل حضور نوازنده‌های خانم ادامه دارد
سخنگوی وزارت ارشاد: آقای وزیر از این مسأله بسیار دلخور است
موسیقی ما - نوازندگی زنان در بسیاری از شهرستان‌ها حالا ممنوع است. بسیاری از اهالی موسیقی به این مساله تن داده‌اند و اجرایشان را بدون حضور نوازندگان زن می‌روند و برخی هم برای همراه شدن با همکاران زن خود، عطای حضور و اجرای کنسرت را در این شهرستان‌ها به لقایش بخشیده‌اند؛ حالا اما به نظر می‌رسد این حلقه در حال تنگ‌تر شدن است؛ آنقدر که حتی دیگر نمی‌توان به «همخوانی» زنان هم فکر کرد، به خصوص آنکه ماجرا این روز‌ها به «تهران» هم کشیده شده است، در اختتامیهٔ لیگ جهانی کشتی آزاد، قرار بود ارکستر سمفونیک تهران به اجرای سرو ملی بپردازد،‌‌ همان ارکستری که نیمی از نوازندگانش را زنان تشکیل می‌دهند، چند ساعت مانده به اجرای برنامه،‌‌ همان زمانی که صندلی‌ها چیده شده بود و همه چیز مرتب به نظر می‌رسید، اعلام کردند که نوازندگان زن نمی‌توانند روی صحنه بروند؛ اما «علی رهبری» - رهبر ارکستر سمفونیک و مدیر هنری آن- با این ماجرا مخالفت می‌کند؛ البته که جز این هم از او انتظار نمی‌رود.
 
  • علی رهبری: حذف نوازندگان زن اهانت بزرگی است
ماجرا خیلی ساده‌تر از آن است که «علی رهبری» توضیح زیادی برای آن داشته باشد. او با تمام سخت‌گیری‌هایی که در مورد نوازندگانش به خرج می‌دهد، اولین و البته سرسخت‌ترین مدافع آنان است؛ به همین خاطر در گفت‌و‌گو با سایت «موسیقی ما» می‌گوید: «به ما گفتند که نوازندگان خانم نمی‌توانند وارد ورزشگاه شوند و سرود ملی باید همراه با نوازندگان مرد اجرا شود. من هم قبول نکردم. البته من متوجه نشدم چه کسی این مساله را مطرح کرد و چنین دستوری داده بود؛ اما آقای خادم ‌‌نهایت تلاششان را انجام دادند تا این مشکل برطرف شود. من هم سعی کردم همکاری‌های لازم را داشته باشم و به همین خاطر مدتی هم معطل ماندیم؛ اما کار پیش نرفت و در نتیجه اجرای ما لغو شد.»

او همچنین ادامه می‌دهد عدم امکان حضور نوازندگان زن، اهانت بزرگی به ارکستر سمفونیک به حساب می‌آید و اصلا طرح چنین مساله‌ای خجالت‌آور است، به خصوص اینکه من بیش از هر کس دیگری با خطوط قرمز آشنا هستم.
 
  • حسین نوش‌آبادی: وزیر از این اتفاق بسیار دلخور است
در این میان «حسین نوش‌آبادی» - معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنگوی وزیر ارشاد- در گفت‌و‌گو با سایت موسیقی ما می‌گوید: ‌ «برای اجرای سرود ملی توسط ارکستر سمفونیک تهران مجوز صادر شده بود و وزارت ورزش و جوانان نیز در جریان کامل ماجرا قرار داشت؛ اما متاسفانه مانع از اجرای سرود ملی شدند با این تفکر که قرار است خانم‌هایی که در ارکستر ساز می‌زنند به عنوان تماشاگر، مسابقات را نیز ببینند، در حالی که از ابتدا چنین قراری نبوده است. آن‌ها تنها قرار بود سرود ملی را برای تهییج مخاطبان و همچنین ورزشکاران اجرا کنند؛ اما کسانی که مانع از اجرای برنامه شده‌اند، این مساله را نمی‌دانستند و تفکر دیگری درباره‌ی حضور آنان به عنوان تماشاگر داشتند.»

نوش‌آبادی با بیان این مطلب که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، همگی‌شان خانم‌های محجبه و خوش‌نامی هستند که با حفظ موازین شرعی در محل برگزاری مسابقات حاضر شده بودند، اضافه می‌‌کند: ‌ «افرادی که مانع از اجرا شدند، توجیه نبودند و با برداشت خودشان چنین تصمیمی گرفته بوند و در این میان ما بسیار متاسف شدیم، به خصوص همان‌طور که گفتم این برنامه مورد وثوق و مجوزدار بود و اجرای سرود ملی نیز می‌توانست اجرایی فاخر و حساب شده باشد. ضمن آنکه سرود ملی با نوازندگی همین اعضا بار‌ها از صدا و سیما پخش شده و علاوه بر آن مقابل بسیاری از مقامات و مسوؤلان نیز اجرا شده است و همین مساله می‌توانست نقطه‌ای مثبت تلقی شود که متاسفانه از آن جلوگیری به عمل آوردند.»

او البته تاکید دارد که بگوید برهم زنندگان این اجرا هم قصد بی‌احترامی به نوازنده‌های زن را نداشتند و تنها تصوری اشتباه از اجرای آنان داشتند. «حسین نوش‌آبادی» ادامه می‌دهد: ‌ «شخص آقای وزیر از این ماجرا به شدت دلخور هستند.»
 
  • رسول خادم: دی ماه نیز از ارکستر سمفونیک برای اجرای سرود ملی دعوت کرده‌ایم
در این میان «رسول خادم» رئیس فدراسیون کشتی نامه‌ای به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و در آن آورده است: ‌ «فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی مدیریت ورزش ملی کشور، کشتی، در دو سال گذشته تلاش کرده است متناسب با جایگاه فرهنگی و تاریخی کشتی ایران، در تعامل با سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری تحت نظارت دولت محترم، در برگزاری مراسم و رقابت‌های ملی و بین‌المللی داخل کشور، نمایشی از اعتقادات مذهبی و باورهای فرهنگی مردم عزیز ایران را به میلیون‌ها نفر از علاقمندان داخلی و خارجی این ورزش پهلوانی عرضه کند، بر همین اساس مقرر شد در زمان برگزاری مراسم اختتامیه «لیگ جهانی کشتی آزاد» که به ابتکار «فدراسیون کشتی ایران»، دومین دوره برگزاری آن در جهان در روزهای پنجم و ششم آذرماه سال جاری در استادیوم دوازده هزارنفری آزادی برگزار شد، «ارکستر سمفونیک جمهوری اسلامی ایران»، سرود جمهوری اسلامی ایران را در حضور هزاران نفر از علاقمندان حاضر در سالن، پیش از آغاز مسابقات، بنوازد.»

او در ادامهٔ نامهٔ خود آورده است: «بدین منظور، هماهنگی‌های قانونی لازم، طی نامه‌ای مشخص، جهت اجرای برنامه یاد شده، با حوزه حراست «وزارت ورزش و جوانان» نیز صورت گرفته و مجوزهای لازم نیز اخذ شد؛ اما متاسفانه از ورود ارکستر یاد شده ممانعت شد. این موضوع با توجه به چیدمان صندلی و ابزار اجرای برنامه ارکستر مذکور در سالن، بشدت مورد کنجکاوی و اعتراض مردم علاقمند حاضر در مسابقات، همچنین میهمانان خارجی دعوت شده از یازده کشور جهان قرار گرفت و فضای نامناسبی را در سالن مسابقات ایجاد کرد. با عنایت به اینکه حضور ارکستر سمفونیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان بالا‌ترین مرجع رسمی اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، پیش از آغاز مسابقات، صرفاً بعنوان اجرا کننده برنامه و نه تماشاگر، هیچ مغایرتی با ضوابط جاری کشور نداشته است، اقدام یادشده در شرایط فعلی جامعه و در میان افکار عمومی و علاقمندان به عرصه فرهنگ در کشور، حال و هوای مناسبی در پی نداشته و ندارد. توجه ویژه و گسترده رسانه‌های مکتوب و شبکه‌های مجازی به ممانعت یاد شده، موید حال و هوای نامناسب مذکور است. از این‌رو سپاسگزار خواهد بود در این باره و موارد مشابه دستور پیگیری و هماهنگی‌های لازم را صادر فرمایید.»

او در پایان نامهٔ خود آورده است: ‌«فدراسیون کشتی در نظر دارد در مراسم بین المللی افتتاحیه «جام جهانپهلوان تختی» که با حضور چندین کشور خارجی از نقاط مختلف جهان در دیماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، از «ارکستر سمفونیک» برای اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران و قطعه‌ای در خصوص «پهلوانی» و «جهانپهلوان تحتی» دعوت بعمل آورد. لطفاً دستور فرمایید در این خصوص نیز اقدامات و هماهنگی‌های لازم مبذول گردد، تا ان شالله دیگر شاهد ممانعت از اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر سمفونیک جمهوری اسلامی ایران، در مسابقات بینالمللی که میزبان آن فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران است، نباشیم.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آذر 1394 - 17:05

دیدگاه‌ها

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:20

درود بر آقای علی رهبری عزیز

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:20

وا...چطور خوانندگیشون مجازه اونوقت نوازندگیشون ممنوعه؟؟؟؟چند چندین با خودتون:|

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:20

اگر هنر و حقیقت نمیتوانند در کنار هم زندگی کنند همان بهتر هنر بمیرد -

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:20

داره به کجا میره موسیقی خدا میداند

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:30

یعنی چی همین شماهایید که برای زن ها تو جامعه اسلانی محدودیت ایحاد می کنید همین شماهایید که باعث میشید دید بسیاری از بانوان نسبت به اسلام و جامعه ی اسلامی بشه محدودیت

azi
دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:30

همه مشکلات این مملکت حل شده فقط نوازندگی خانوما حل نشده بود که ب لطف دوستان حل شد!!!!!

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:30

متاسفم برای خودم که اینطور به انسانیت توهین میشه تبعیض میشه مادر و خواهر منم حق رندگی دارن.ای کاش یه روزی برسه به خانما بیشتر احترام گذاشته بشه.کاش . . .

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:35

بعد میگن چرا نوازنده و اهلِ موسیقیِ بانو کمه،،،همین تعداد کم هم دارن از بین میرن...

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:35

واقعأ متاسفم

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:35

ای واااااي

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:40

قضیه پاک کردن صورت مسئله ست. اگه نوازنده ها اجازه ورود داشتن، بعد فشار از جانب خبرنگارای خانوم زیاد میشد که برن کشتی، بعدم هوادارا... و دقیقا واکنش مسئولین این بود که صورت مسئله رو پاک کردن. واقعا آدم نمیدونه چی بگه!

دوشنبه 9 آذر 1394 - 22:45

جالبه با این طرز فکر عقب افتادشون هی میگن باید موسیقی ایران و ب دنیا معرفی کنیم? باشه بشینید تا بتونیم. یعنی ادعای فرهنگ دارن ولی صد سال عقب مونده ترن

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سخنگوی وزارت ارشاد: آقای وزیر از این مسأله بسیار دلخور است | موسیقی ما