برنامه یاد بعضی نفرات
 
با سخنرانی رضا مهدوی و بداهه‌نوازی نگار خارکن و زکریا یوسفی
بزرگداشت ولی رحیمی برگزار می‌شود
موسیقی ما - قرار است بزرگداشت استاد «ولی رحیمی» سوم دی ماه با سخنرانی رضا مهدوی و بداهه‌نوازی نگار خارکن و زکریا یوسفی در بجنورد برگزار شود. استاد «ولی رحیمی» کمانچه‌نواز نامی‌ای است که در نواختن سبک قدیم کمانچه نوازی منحصر به فرد بود و بسیاری از لحن‌هاو نواهای منطقه را به خوبی و استادانه می‌نواخت.

عمده فعالیت رحیمی به نواختن کمانچه با گروهی ۸ نفره در مراسم شادیانه ‌منطقه اختصاص داشت، اما در سال‌های میانی دهه ۷۰ که توجه به نوازندگان شاخص موسیقی مناطق رونق گرفت، او به همراه سهراب محمدی (بخشی و دوتار نواز نامی) به جشنواره‌های مختلف دعوت شدند که آخرین آن جشنواره موسیقی نواحی کرمان در سال ۸۳ بود که کتیبه‌ای را در کنار سایر استادان به خود اختصاص داد. در این میان «زکریا یوسفی» در رثای او نوشته است:

 «در لابلای فرهنگ گذشتگانِ این سرزمین فقط شکاف خرابه‌ها نیستند که با ایما و اشاره سخنی از رویدادهای دیرینه این سرزمین را بازگو می‌کنند. تاریخ و فرهنگ ایران و همچنین تاریخ موسیقیِ آن، تاریخی است نانوشته. موسیقی شمال خراسان در سطوح گوناگون و در پرده‌های راز آمیز از تاریخ فرهنگ و هنر گذشتگان سخن می‌گوید. نغمه‌هایی از زبان سازهای آن خطه بر می‌خیزد که همه اسرار پیگیرانه از رویدادهای گذشتهٔ تاریخ این سرزمین را به زبان موسیقی در خود تکرار می‌کند و به مراتب گویا‌تر، شیوا‌تر و دلنشین‌تر از تمام نوشته‌های مکتوب و رسالات گذشتگان است و رنج و اشتیاقِ تاریخی خود را به گونه‌ای در موسیقی اندیشه وار معنا داده‌اند. ملودی‌ها و آواز‌ها در شمال خراسان به شرایط خاص تعلق دارد، مفاهیم متفاوت آواز‌ها علاوه بر اینکه تعلق آن‌ها را به مراسم و شرایط مختلف نشان می‌دهد، گویای مدون بودنِ این موسیقی نیز است. نمونه‌ای از شاخصه‌های این موسیقی بخشی‌ها و عاشیق‌ها هستند که بازماندگان حقیقیِ خنیاگران ایران باستان هستند. وجه تمایز در موسیقی شمال خراسان، راوی بودن آن‌ها، تنوع در ساز‌ها، تعدد و گستردگی مقام و پرده‌ها در این ملودی‌ها، گوناگونی ریتم‌های آن با دورهای متفاوت و تغییر اکسنت‌ها و وجود مترهای آزاد است که از مضامین آن فراق یار و غم هجران بسیار پررنگ‌تر از سایر موارد است.

همانطور که تاریخ و قدمت این نغمه‌ها و مقام‌ها در این سرزمین پر رمز و راز به دوران کوچ آریایی‌ها باز می‌گردد و همگی حکایتی از اصالت باستانی دارند، امیدواریم که پژوهشگران، هنرمندان و صاحب نظران و اهالی فرهنگ این گنجینه و میراث را به عنوان میراث ملت باور نمایند و از این فرهنگ دیرینه حراست کنند.»

او همچنین از «طاهر خرمی» که بانی و حامیِ برگزاری این برنامه و بزرگداشت بودند و امید که این برنامه و اجرا خدمتی به فرهنگِ موسیقیایی شمال خراسان و هدیه‌ای در خور این استاد فقید باشد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 دی 1394 - 08:49

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بزرگداشت ولی رحیمی برگزار می‌شود | موسیقی ما