برنامه یاد بعضی نفرات
 
نخستین یادبود زنده‌یاد مرتضی احمدی در سعدآباد برگزار شد
«صدای طهرون 3» در اولین سالگرد مرتضی احمدی رونمایی شد
موسیقی ما - شب گذشته نخستین یادبود مرتضی احمدی؛ هنرمندی که توانست چهار نسل را با خود همراه کند و رونمایی از آلبوم «صدای طهرون قدیم 3» در سعدآباد برگزار شد.

در این مراسم که به همت بابک چمن‌آرا برگزار شد و با اجرای فرزاد حسنی همراه بود، داریوش اسدزاده که از دوستان قدیم مرتضی احمدی است، روی سن آمد و با بیان خاطراتی از دوستی بی‌مثال مرتضی احمدی گفت: «باید راجب به کسی صحبت کنم که هشت روز پیش از فوت‌اش با او بودم و هر چه کردم لبش به خنده باز نشد. این هنرمند آخرین دوست من بود که پر کشید. دوستان دیگرم همچون علی‌اصغر گرمسیری، قنبری و دیگر هنرمندان دنیا را ترک کردند و فقط من مانده‌ام. من یکی از معدود نفراتی هستم که مرگ تک‌تک دوستانم را دیدم و متوجه این موضوع شدم که چه افراد بزرگی از عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین خداحافظی کرده‌اند.»

این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر با صدایی بغض‌آلود ادامه داد: «چند روز پیش به بهشت زهرا رفته بودم و وقتی مقبره تمام هنرمندانی را که آنجا دفن شده بودند دیدم، شاهد روزی بودم که آنها این دنیا را ترک کرده و یکی‌یکی غزل خداحافظی خواندند. در دل به آنها گفتم ناراحت نباشید جای خوبی دارید. من هم همین روزها به شما ملحق می‌شوم.»

داریوش اسدزاده در تجلیل از هنر و اخلاق زنده یاد مرتضی احمدی گفت: «مرتضی دوست بی‌مثالی بود و هیچ‌گاه ندیدم پشت کسی حرفی بزند و با هر کس به قدر شان و منزلتش سخن می‌گفت. من افتخار همکاری در پروژه‌های زیادی را با مرتضی داشتم و باید بگویم که دوستی را از دست دادم که ذی قیمت بود و هرگز نمی‌توانم فراموش‌اش کنم.»

بعد از سخنان داریوش اسدزاده بود که تصاویری از ضربی‌خوانی‌های مرتضی احمدی به همراه توضیحاتش درباره این نوع موسیقی پخش شد.
 
  • بابک چمن‌آرا: به مدیران پیشنهاد می‌کنم «خانه فرهنگ تهران» تاسیس کنیم
بابک چمن‌آرا مدیر نشر آوا خورشید و مرکز موسیقی بتهوون در این مراسم با ارائه توضیحاتی درباره نحوه تولید و انتشار آلبوم‌های «صدای طهرون» گفت: «ما در سال 88 به مدت هفت ماه هفته‌ای سه روز موفق به ضبط 107 قطعه از آثار زنده‌یاد مرتضی احمدی شدیم که خوشبختانه در سال 89 مجموعه اول مجوز خود را گرفت و در ادامه آلبوم دوم هم وارد بازار موسیقی شد. با وجود تمام سختی‌هایی که در این زمینه داشتیم، موفق شدیم مجوز مجموعه‌های سوم، چهارم و پنجم «صدای طهرون» را هم دریافت کنیم و برای انتشار، اقدامات لازم را انجام دهیم. که مجموعه‌های چهار و پنج طی دو سال آینده منتشر خواهند شد. به آقای احمدی قول داده که هر سال در زمان تولدش، این آثار را منتشر کنیم و قرار بود سال گذشته، در زمان حیات او، نسبت به انتشار آلبوم «صدای طهرون ۳»، اقدامات لازم را انجام دهیم، که متاسفانه این امر میسر نشد تا اینکه سال گذشته در شب یلدا بود که استاد احمدی از میان ما رفت و ما هم دیگر دل و دماغی برای انتشار این آلبوم نداشتیم. تا اینکه با در نظر گرفتن تجربه دو آلبوم گذشته و حضور بهرنگ بقایی و علی رحیمی که به ما بسیار در این راه کمک کرد، موفق شدیم مجموعه سوم آلبوم «صدای طهرون» را منتشر کنیم و در شب یلدا، از آن به صورت رسمی رونمایی کنیم.»

چمن‌آرا در ادامه صحبت‌هایش گفت: «همه فکر می‌کنند که مرتضی احمدی در شب یلدا از پیش ما رفت، اما می‌توانم به این موضوع اشاره کنم که مرتضی احمدی در شب یلدا به خانه همه ما رفت. او همیشه در دل ما است و باعث شد تا بخشی از فرهنگ یلدا و طهران قدیم در دل و ذهن همه ما باقی بماند.»
 
مدیر نشر آوا خورشید در بخش دیگری از صحبت‌هایش پیشنهادی برای تاسیس خانه فرهنگ تهران ارائه کرد و گفت: «می‌خواهم پیشنهادی را مطرح کنم و اگر این امکان وجود داشت، قول مساعد آن را از مسئولان بگیرم. پیشنهادم این است که «خانه فرهنگ تهران» تاسیس کنیم و آن را با نام «مرتضی احمدی» نامگذاری کنیم. من قول می‌دهم که این خانه فرهنگ، برای هیچ ارگانی بار مالی نداشته باشد چرا که حاضرم بخشی از هزینه‌های آن را تامین کنم. متاسفانه فرهنگ تهرونی در حال از بین رفتن است و باید سعی کنیم که آن را هر طور شده حفظ کنیم. این خانه فرهنگ می‌تواندعلاوه بر معرفی تمام عناصر فرهنگی طهران قدیم و حفظ آن، به موضوع درآمدزایی نیز فکر کند.»

بعد از سخنان مدیر مرکز موسیقی بتهون، بهرنگ بقایی (نوه مرتضی احمدی و نوازنده تار) و علی رحیمی (نوازنده تمبک) روی صحنه آمدند و با اجرای زنده روی صدا و ضربی‌خوانی‌های مرتضی احمدی، به اجرای برنامه پرداختند.

قسمت بعدی برنامه پخش قسمت‌هایی از مستند «چنارستان»، ساخته هادی آفریده بود که در آن با مرتضی احمدی همراه شده بودند و درباره تهران و درخت‌هایش که در حال از بین رفتن هستند، صحبت می‌کردند.
 
  • علیرضا خمسه: یکشنبه در ساختمان راه‌آهن به یاد مرتضی احمدی دور هم جمع می‌شویم
علیرضا خمسه از دیگر مهمانان این مراسم بود که به یاد مرتضی احمدی؛ هنرمندی که آن را الگوی معرفت می‌داند، سخنرانی کرد: «ما روز یکشنبه به افتخار بچه محله راه‌آهن تهران، زنده‌یاد مرتضی احمدی یک مراسم ویژه در ساختمان راه‌آهن تهران داریم که از همه شما دعوت می‌کنم در آن برنامه هم حضور داشته باشید تا بتوانیم برنامه شایسته و بایسته‌ای را برای این هنرمند فقید برگزار کنیم.»

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از تاثیر مرتضی احمدی روی کمدین شدن خود گفت: «من با مرتضی احمدی بزرگ شده‌ام و اگر او نبود، شاید حتی کمدی را انتخاب نمی‌کردم. من با مرتضی احمدی افتخار همکاری در چندین پروژه سینمایی و تلویزیونی را داشتم و باید بگویم، او یک استاد واقعی برایم بود. مرتضی احمدی سمبل نوروز و نماد تهران، نماد پدر خانواده و سمبل معرفت به معنای عام آن بود که در طهران قدیم، بچه‌های طهران از آن استفاده می‌کردند. او برای ما الگو بود و جای خالی‌اش همواره همراه ما است.»
 
  • احمد محیط طباطبایی: «مکتب تهران» برای معرفی فرهنگ تهران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد
بعد از این خاطره‌بازی‌ها نوبت به رونمایی از تمبر زنده‌یاد مرتضی احمدی رسید که احمد محیط طباطبایی (مدرس و پژوهشگر میراث فرهنگی) با اشاره به رونمایی از این تمبر گفت: «تفاوت تمبر با اسکناس و موارد مشابه آن، این است که این عناصر ارزش‌های مادی حکومت‌ها هستند اما تمبر، تصویری از هویت فرهنگی و هنری یک سرزمین است. مرتضی احمدی بخشی از هویت ملی و میراث فرهنگی ما بوده که متاثر از طهران قدیم از دست رفته، ابراز تاثر می‌کرد اما من می‌خواهم اینجا به نکته‌ای اشاره کنم؛ آیا این طهران است که از دست رفته یا طهرانی بودن است که از دست رفته؟ ما عدم وجود طهرانی بودن را در فرهنگ خود می‌بینیم و به همین جهت است که ثبت میراث ملموس این ناحیه جغرافیایی از کشورمان اهمیت زیادی پیدا می‌کند.»

این پژوهشگر با اشاره به صحبت‌های بابک چمن‌آرا درباره تاسیس خانه فرهنگ تهران گفت: «خوشبختانه با اقداماتی که از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته، «خانه اتحادیه» خریداری شده و قرار است با عنوان «مکتب تهران» معرفی شود. قرار است در این مکان فعالیت‌های فرهنگی و هنری در تمام شاخه‌ها به منظور معرفی فرهنگ تهران ارائه شود.»
 
  • حضور دوستداران مرتضی احمدی و پذیرایی به سبک تهران قدیم
رونمایی از تمبر مرتضی احمدی در کنار هنرمندان حاضر در این مراسم و خانواده زنده‌یاد مرتضی احمدی، پخش کلیپی از حضور زنده‌یاد مرتضی احمدی و عزت‌الله انتظامی در تئاتر پارس واقع در خیابان لاله‌زار و پخش بخشی از مصاحبه تصویری با زنده‌یاد مرتضی احمدی از دیگر بخش‌های این مراسم بود و از دیگر برنامه‌های جالب این یادمان، پذیرایی از مهمانان به سبک یلدایی-طهرونی در گوشه‌ای از حیاط کاخ سعدآباد بود.

در این مراسم هنرمندان زیادی از جمله جمشید گرگین، سعید پورصمیمی، بهروز بقایی، علیرضا خمسه، فریبرز گلبن، داریوش اسدزاده، غلام علمشاهی، رامین بهنا، مزدا انصاری، مانی جعفرزاده، محمد پنجعلی، علیرضا تابش، محمدرضا زادمهر، ابوالقاسم صادقی، نگار خارکن، سروش صحت، شقایق فراهانی، یغما گلرویی، علی رحیمی، سیاوش امامی، رسول صادقی، عباس غفاری، سولماز غنی و دیگر هنرمندان، به یاد مرتضی احمدی دور هم جمع شده بودند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 دی 1394 - 13:37

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «صدای طهرون 3» در اولین سالگرد مرتضی احمدی رونمایی شد | موسیقی ما